Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Burnout - seria gier na platformę GCN

Seria widowiskowych wyścigów samochodowych w stylu arcade. Cykl wykreowany został przez studio Criterion Games, które także zajmuje się jego rozwojem. Właścicielem praw do marki jest natomiast koncern Electronic Arts.

Cykl zadebiutował w 2001 roku grą Burnout, wydaną przez firmę Acclaim w wersjach na konsole PlayStation 2, Xbox i Nintendo Game Cube. Produkcja studia Criterion Games zyskała sympatie graczy za sprawą nietuzinkowego podejścia do wyścigów samochodowych z nastawieniem na ryzykowny styl jazdy oraz niszczenie konkurencyjnych pojazdów. Sukces udało się powtórzyć rok później wraz z premierą Burnout 2: Point of Impact. Problemy finansowe wydawcy sprawiły, że markę przejął pod swoje skrzydła koncern Electronic Arts. Zaowocowało to trzema kolejnym odsłonami cyklu zaliczanymi do głównego nurtu: Burnout 3: Takedown (2004), Burnout Revenge (2005) i Burnout Paradise (2008), a także spin-offami: Burnout Legends (2005), Burnout Dominator (2007) i Burnout Crash! (2011).

Gry z cyklu Burnout nie posiadają wyraźnie nakreślonej fabuły. Zamiast tego gracze wcielają się w role uczestników widowiskowych wyścigów, których trasy biegną na ogół zatłoczonymi arteriami wirtualnych metropolii.

Rozgrywka nastawiona jest na emocjonującą, choć mało realistyczną jazdę samochodami. Większość gier z serii oferuje wiele wariantów zabawy, zarówno w trybie jedno- jak i wieloosobowym. Jedną z najczęściej wybieranych przez graczy jest opcja rozgrywki „crash mode”, w której liczą się nie tylko prędkość i kaskaderskie popisy, ale także uszkodzenia zadane pojazdom rywali.

Jak przystało na gatunek gier wyścigowych, gracze mają dostęp do samochodów różniących się wyglądem nadwozia i podstawowymi parametrami technicznymi. Na ogół wybór modeli aut nie jest szczególnie obfity. Brakuje także licencjonowanych marek, choć w wielu przypadkach z łatwością można rozpoznać źródła inspiracji twórców.

Od strony technicznej gry spod szyldu Burnout bazują na autorskim silniku studia Criterion Games – RenderWare, którego korzenie sięgają połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze generacje wspomnianego engine'u zapewniają jednak oprawę audiowizualną nieodbiegającą od standardów jakościowych konkurencyjnych produkcji (np. z serii Need for Speed).

Burnout 2: Point of Impact
Burnout 2: Point of Impact

Wyścigi 8 kwietnia 2003

Kontynuacja zręcznościowej gry wyścigowej studia Criterion, której największą atrakcję stanowił zaawansowany system zderzeń oraz powodowanych przez nie zniszczeń. Burnout 2: Point of Impact kontynuuje rozwiązania zapoczątkowane w poprzedniczce, koncentrując się na dynamicznych zmaganiach wyścigowych w typowo arcade’owym stylu, urozmaiconych efektownymi i ukazywanymi z różnych ujęć kamery kolizjami. Podstawowym trybem rozgrywki pozostały mistrzostwa, w których zwycięstwa otwierają nam drogę do nowych tras, pojazdów oraz pojedynków o samochód z wymagającymi przeciwnikami. W grze pojawiają się również pościgi, gdzie zasiadając za kółkiem policyjnego radiowozu musimy zatrzymać delikwenta zanim ten osiągnie linię mety. Jednym z głównych wyróżników Burnout 2 jest jednak sławny tryb Crash, w którym zamiast się ścigać – mamy za zadanie spowodować kraksę z udziałem jak największej liczby samochodów, zaś gra dokonane przez nas zniszczenia wynagradza odpowiednią kwotą gotówki.

Burnout
Burnout

Wyścigi 29 kwietnia 2002

Przygotowana przez brytyjskie studio Criterion Games dynamiczna gra wyścigowa, której podstawowym wyróżnikiem są niezwykle efektowne i widowiskowe kraksy w ruchu ulicznym. Burnout oferuje przy tym spory wachlarz zróżnicowanych trybów rozgrywki, choć w początkowej fazie gry ścigamy się głównie w wyścigach tradycyjnych. Kolejne warianty zabawy – takie jak pojedynki jeden na jednego, wyścig z czasem, czy toczące się na podzielonym ekranie wyzwanie dla dwóch graczy – odblokowujemy stopniowo w miarę postępów kampanii. Gra odznacza się typowo zręcznościowym modelem jazdy, w którym przydatny dodatek stanowi pasek turbo, ładowany w zamian za wykonywanie ryzykownych manewrów. Do dyspozycji graczy oddano kilkanaście zróżnicowanych pojazdów, które pomimo braku licencji można bezproblemowo rozpoznać. Większość wyścigów odbywa się w sceneriach miejskich, gdzie nietrudno o liczne kraksy, które możemy oglądać w różnych ujęciach kamery.