Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Guilty Gear - seria gier na platformę PS3

Seria bijatyk rozwijana przez japońskie studio Arc System Works. Za jej powstanie odpowiedzialny jest głównie artysta i deweloper Daisuke Ishiwatari, który nie tylko zaprojektował poszczególnych bohaterów i rozpisał wątki fabularne, ale także stworzył ścieżkę dźwiękową i podłożył głos pod kilka kluczowych postaci.

Pierwsza część cyklu została wydana w 1998 roku na konsoli PlayStation. Następne ukazywały się zazwyczaj w pierwszej kolejności na automatach do gier, z późniejszymi konwersjami na urządzenia domowe. Przez długi czas poszczególne odsłony bazowały na dwuwymiarowych modelach postaci oraz tłach. Dopiero w 2007 roku – wraz z premierą Guilty Gear 2: Overture – zdecydowano się na zastosowanie grafiki trójwymiarowej. Tytuł ten nie był klasyczną bijatyką – zawierał liczne elementy produkcji strategicznych – jednak z uwagi na ciągłość fabularną jest uważany za pełnoprawną odsłonę cyklu. Kolejnym istotnym krokiem dla serii była gra Guilty Gear Xrd, która rozpoczęła nowy rozdział historii głównych bohaterów. Tytuł został rozbity na kilka części, z których każda prezentowała losy kilku najważniejszych postaci. Pierwsza z nich – Guilty Gear Xrd -Sign- – ukazała się w 2014 roku, a kolejna – Guilty Gear Xrd -Revelator- – dwa lata później. Poszczególne części Guilty Gear Xrd były pierwszymi, które ukazały się na PlayStation 4. Dodatkowe moce obliczeniowe konsoli ósmej generacji pozwoliły na osiągnięcie dużo wyższego poziomu grafiki. Dzięki zastosowaniu cel-shadingu udało się przenieść wszystkie elementy gry w środowisku trójwymiarowe, nie tracąc przy tym charakterystycznej kreski i klimatu.

Na przestrzeni blisko siedemnastu lat ukazało się ponad piętnaście odsłon serii (w tym osiem głównych), przeznaczonych zarówno na komputery osobiste, konsole, jak i urządzenia przenośnie i automaty do gier.

Akcja serii wybiega o dwa stulecia w przyszłość. Ludzkość podnosi się właśnie po trwającej blisko wiek wojnie z biomechanicznymi istotami zwanymi Gear. Zostały one stworzone przez ziemskich naukowców wojskowych jako broń, zwróciły się jednak przeciwko swoim panom. W obliczu rosnącego zagrożenia powrotem przywódców rebelii, Organizacja Narodów Zjednoczonych postanawia zorganizować turniej, który wyłoni najsilniejszych wojowników, zdolnych przeciwstawić się przeciwnikowi. W szranki stanęło wielu bohaterów, a każdy z nich kierował się swoimi motywami. Cykl przedstawia losy poszczególnych postaci oraz historię konfliktu między przeciwnikami i sojusznikami Gearów.

Istotą rozgrywki – jak przystało na bijatykę – jest toczenie pojedynków. Każdy z bohaterów charakteryzuje się innym zestawem ciosów i stylem gry, co wymusza stosowanie odmiennych taktyk w zależności od przeciwnika. Do tego dochodzą ciosy specjalne, wymagające od użytkownika dużego wyczucia i refleksu oraz poprawnego wykonania skomplikowanej kombinacji. Seria oddaje do dyspozycji graczy szereg różnych trybów gry – od kampanii fabularnej, w której poznajemy losy poszczególnych wojowników, po bardziej beztroskie pojedynki dla różnej liczby uczestników. Kolejne zwycięstwa często odblokowują dodatkową zawartość w postaci grafik czy klipów muzycznych.

Cykl jest na tyle popularny – szczególnie w Japonii – że doczekał się wielu wydawnictw rozszerzających kanon uniwersum. Ukazały się między innymi dwie adaptacje powieściowe, manga (przy której współpracował Daisuke Ishiwatari), seria komiksów czy kilka słuchowisk. Oprócz tego studio Arc System Works wypuściło na rynek inspirowane cyklem figurki kolekcjonerskie oraz karciankę.

Za duchowego następcę serii Guilty Gear uważa się często inną grę studia Arc System Works – BlazBlue: Calamity Trigger.

Guilty Gear Xrd Rev 2
Guilty Gear Xrd Rev 2

Bijatyki 26 maja 2017

Dwuwymiarowa bijatyka autorstwa japońskiego studia Arc System Works, będąca ulepszoną i wzbogaconą o nowe elementy wersją gry Guilty Gear Xrd: Revelator. Podczas zabawy przenosimy się do roku 2187, kiedy to wojowniczka Ramlethal, stojąca na czele istot znanych pod nazwą Valentine, wypowiada wojnę ludzkości. Kampania gry składa się z rozdziałów poświęconych poszczególnym postaciom, zaś przerywniki pomiędzy kolejnymi walkami zrealizowane zostały w sposób przypominający produkcje spod znaku visual novel. W grze Guilty Gear Xrd Rev 2 mechanika zabawy nie uległa większym zmianom, choć nie obyło się bez pewnych ulepszeń i nowości. Rozszerzona wersja gry oferuje bowiem dwie dodatkowe postaci: samurajkę Baiken oraz znanego jako „biznesowy ninja” mężczyznę imieniem Answer. Wszyscy dotychczasowi wojownicy otrzymali zaś nowe techniki walki oraz pomniejsze zmiany, wpływające na balans rozgrywki. Całość dostępna jest zarówno jako samodzielna produkcja, jak i płatne DLC do oryginalnej wersji gry.

Guilty Gear Xrd -Revelator-
Guilty Gear Xrd -Revelator-

Bijatyki 26 maja 2016

Japońska bijatyka wchodząca w skład popularnej serii Guilty Gear, zapoczątkowanej w 1998 roku. Za produkcję tytułu odpowiada studio Arc System Works oraz Daisuke Ishiwatari, który jest jej reżyserem oraz autorem ścieżki dźwiękowej. Guilty Gear Xrd -Revelator- jest rozszerzoną edycją Guilty Gear Xrd -SIGN-. Wprowadzone w niej poprawki zmieniają balans rozgrywki i eliminują część błędów. Otrzymujemy również nowe grywalne postacie (teraz jest ich 20, w tym Johnny Sfondi, Jack-O, Jam Kuradoberi i Dizzy) i kolejne rozdziały kampanii single player. Pod względem fabularnym tytuł kontynuuje wątki z poprzednich gier z serii, a historia prezentowana jest w przerywnikach filmowych pomiędzy walkami. W Guilty Gear Xrd -Revelator- gracze biorą udział w zręcznościowych pojedynkach 1 na 1. Toczone są one w tradycyjnej perspektywie 2D, przy czym same tła i modele postaci są trójwymiarowe. Zachowano jednak komiksową stylistykę dzięki technice cel-shadingu. Poza kampanią fabularną oraz pojedynczymi walkami, gracze mogą rozgrywać serie pojedynków trybie arcade, a także brać udział w różnych wariantach rozgrywki wieloosobowej.

Guilty Gear Xrd -SIGN-
Guilty Gear Xrd -SIGN-

Bijatyki 4 grudnia 2014

Kolejna, po kilku latach przerwy, pełnoprawna odsłona popularnej serii bijatyki Guilty Gear od studia Arc System Works. Największą innowacją w stosunku do poprzednich części cyklu jest wykorzystanie zupełnie nowego silnika graficznego opartego o technologię Unreal Engine. Zaoferował on nie tylko wsparcie dla rozdzielczości 1080p, ale też pozwolił wprowadzić do gry trójwymiarowe tła i modele postaci. Te ostatnie wykonano w stylu mającym w jak największym stopniu przypominać oryginalne, dwuwymiarowe sprite’y – w tym celu skorzystano ze zmodyfikowanej techniki cel-shading. Pod względem mechaniki rozgrywki zmieniło się niewiele; to w dalszym ciągu klasyczna do bólu bijatyka, robiąca użytek z dynamicznego, wymagającego nieco treningu systemu walki, bazującego na wykonywaniu kombosów i ataków specjalnych (po uprzednim naładowaniu specjalnego paska). Każdego z 17 dostępnych wojowników cechuje odmienny styl, tak w zakresie wyglądu, jak i ruchów. Ich losy poznajemy poprzez kampanię fabularną, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby skupić się na samych pojedynkach, np. w ramach trybu arcade lub sieciowej opcji wieloosobowej.

Guilty Gear XX Accent Core Plus
Guilty Gear XX Accent Core Plus

Bijatyki 1 listopada 2012

Kolejna odsłona popularnej serii dwuwymiarowych bijatyk, stworzonej przez japońskie studio Arc System Works. Tytuł jest rozszerzoną i poprawioną wersją gry Guilty Gear XX Accent Core, która ukazała się w 2007 roku.

Guilty Gear
Guilty Gear

Bijatyki 31 maja 2007

Dwuwymiarowa bijatyka, która oryginalnie wyszła na konsoli PlayStation 1, a po latach trafiła również na inne platformy. Guilty Gear zabiera nas w przyszłość, kiedy to opracowane przez ludzi ożywione bronie zwróciły się przeciwko swoim stwórcom; w trakcie zmagań bierzemy udział w turnieju, którego zwycięzca będzie musiał stawić czoła ich liderowi – Testamentowi.