Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Guilty Gear - seria gier na platformę PS2

Seria bijatyk rozwijana przez japońskie studio Arc System Works. Za jej powstanie odpowiedzialny jest głównie artysta i deweloper Daisuke Ishiwatari, który nie tylko zaprojektował poszczególnych bohaterów i rozpisał wątki fabularne, ale także stworzył ścieżkę dźwiękową i podłożył głos pod kilka kluczowych postaci.

Pierwsza część cyklu została wydana w 1998 roku na konsoli PlayStation. Następne ukazywały się zazwyczaj w pierwszej kolejności na automatach do gier, z późniejszymi konwersjami na urządzenia domowe. Przez długi czas poszczególne odsłony bazowały na dwuwymiarowych modelach postaci oraz tłach. Dopiero w 2007 roku – wraz z premierą Guilty Gear 2: Overture – zdecydowano się na zastosowanie grafiki trójwymiarowej. Tytuł ten nie był klasyczną bijatyką – zawierał liczne elementy produkcji strategicznych – jednak z uwagi na ciągłość fabularną jest uważany za pełnoprawną odsłonę cyklu. Kolejnym istotnym krokiem dla serii była gra Guilty Gear Xrd, która rozpoczęła nowy rozdział historii głównych bohaterów. Tytuł został rozbity na kilka części, z których każda prezentowała losy kilku najważniejszych postaci. Pierwsza z nich – Guilty Gear Xrd -Sign- – ukazała się w 2014 roku, a kolejna – Guilty Gear Xrd -Revelator- – dwa lata później. Poszczególne części Guilty Gear Xrd były pierwszymi, które ukazały się na PlayStation 4. Dodatkowe moce obliczeniowe konsoli ósmej generacji pozwoliły na osiągnięcie dużo wyższego poziomu grafiki. Dzięki zastosowaniu cel-shadingu udało się przenieść wszystkie elementy gry w środowisku trójwymiarowe, nie tracąc przy tym charakterystycznej kreski i klimatu.

Na przestrzeni blisko siedemnastu lat ukazało się ponad piętnaście odsłon serii (w tym osiem głównych), przeznaczonych zarówno na komputery osobiste, konsole, jak i urządzenia przenośnie i automaty do gier.

Akcja serii wybiega o dwa stulecia w przyszłość. Ludzkość podnosi się właśnie po trwającej blisko wiek wojnie z biomechanicznymi istotami zwanymi Gear. Zostały one stworzone przez ziemskich naukowców wojskowych jako broń, zwróciły się jednak przeciwko swoim panom. W obliczu rosnącego zagrożenia powrotem przywódców rebelii, Organizacja Narodów Zjednoczonych postanawia zorganizować turniej, który wyłoni najsilniejszych wojowników, zdolnych przeciwstawić się przeciwnikowi. W szranki stanęło wielu bohaterów, a każdy z nich kierował się swoimi motywami. Cykl przedstawia losy poszczególnych postaci oraz historię konfliktu między przeciwnikami i sojusznikami Gearów.

Istotą rozgrywki – jak przystało na bijatykę – jest toczenie pojedynków. Każdy z bohaterów charakteryzuje się innym zestawem ciosów i stylem gry, co wymusza stosowanie odmiennych taktyk w zależności od przeciwnika. Do tego dochodzą ciosy specjalne, wymagające od użytkownika dużego wyczucia i refleksu oraz poprawnego wykonania skomplikowanej kombinacji. Seria oddaje do dyspozycji graczy szereg różnych trybów gry – od kampanii fabularnej, w której poznajemy losy poszczególnych wojowników, po bardziej beztroskie pojedynki dla różnej liczby uczestników. Kolejne zwycięstwa często odblokowują dodatkową zawartość w postaci grafik czy klipów muzycznych.

Cykl jest na tyle popularny – szczególnie w Japonii – że doczekał się wielu wydawnictw rozszerzających kanon uniwersum. Ukazały się między innymi dwie adaptacje powieściowe, manga (przy której współpracował Daisuke Ishiwatari), seria komiksów czy kilka słuchowisk. Oprócz tego studio Arc System Works wypuściło na rynek inspirowane cyklem figurki kolekcjonerskie oraz karciankę.

Za duchowego następcę serii Guilty Gear uważa się często inną grę studia Arc System Works – BlazBlue: Calamity Trigger.

Guilty Gear XX Accent Core Plus
Guilty Gear XX Accent Core Plus

Bijatyki 27 marca 2008

Kolejna odsłona popularnej serii dwuwymiarowych bijatyk, stworzonej przez japońskie studio Arc System Works. Tytuł jest rozszerzoną i poprawioną wersją gry Guilty Gear XX Accent Core, która ukazała się w 2007 roku.

Guilty Gear XX Accent Core
Guilty Gear XX Accent Core

Bijatyki 30 maja 2007

Kolejna odsłona popularnej serii dwuwymiarowych bijatyk, stworzonej przez japońskie studio Arc System Works. Tytuł jest rozszerzoną wersją gry Guilty Gear XX, która ukazała się w 2002 roku na konsoli PlayStation 2.

Guilty Gear X2
Guilty Gear X2

Bijatyki 4 lutego 2003

Kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych dwuwymiarowych bijatyk. Tym razem możemy wybierać pomiędzy dwudziestoma różnymi wojownikami. Na uwagę zasługuje także poszerzony wachlarz uderzeń, obejmujący m.in. ciosy specjalne.

Guilty Gear X
Guilty Gear X

Zręcznościowe 30 września 2001

„Guilty Gear X” to sequel popularnej głównie w Japonii bijatyki 2D wydanej jeszcze na PlayStation – „Guilty Gear”. Bijatyki 2D mają to do siebie, że zazwyczaj cechują się większą dynamiką od ich trójwymiarowych odpowiedników.

Guilty Gear Isuka
Guilty Gear Isuka

Akcji prace wstrzymane

Kolejna odsłona znanego z konsol PlayStation oraz automatów arcade cyklu dwuwymiarowych bijatyk studia Arc System Works. Guilty Gear Isuka daje nam możliwość wzięcia udziału w wielkim turnieju walk, w którym w szranki stają ze sobą ludzcy mistrzowie oraz stworzeni za pomocą magii bio-wojownicy zwani "Gears". Do dyspozycji graczy oddano 23 zróżnicowanych bohaterów, wśród których znaleźli się trzej całkiem nowi, a każdy z nich obdarzony został własną paletą ciosów oraz combosów. Na wyróżnienie zasługuje też znacznie większa niż w poprzedniczce lista trybów zabawy, pozwalająca m.in. na rywalizację jeden na jednego, dwóch na dwóch lub trzech na jednego. Ciekawe urozmaicenie stanowi też opcja Factory, w której to gracz otrzymuje do dyspozycji robota o nazwie Robo-Ky II, a następnie uczy go zadawania pojedynczych ciosów oraz efektownych kombinacji ofensywnych.