Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Prince of Persia - seria gier na platformę GBA

Seria platformówek z elementami przygodowej gry akcji, inspirowana kulturą i historią Bliskiego Wschodu. Marka wykreowana została przez firmę Broderbund Software, jednak obecnie znajduje się w posiadaniu koncernu Ubisoft, który sprawuje pieczę nad jej rozwojem.

Ojcem serii jest amerykański programista Jordan Mechner (autor m.in. Karateki). Pierwsza gra z cyklu – Prince of Persia ukazała się w 1984 roku w wersji na komputery Apple II i w niedługim czasie doczekała się portów na inne platformy sprzętowe. Na pełnoprawny sequel - Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame (1993) gracze musieli czekać cztery lata, a kolejnych pięć na część trzecią - Prince of Persia 3D (1999). Dopiero po przejęciu praw do marki przez koncern Ubisoft tempo wydawania następnych odsłon cyklu wzrosło, utrzymując 1-2 letnią kadencję.

Wspólnym mianownikiem wszystkich gier z serii Prince of Persia jest postać głównego bohatera – tytułowego księcia, biegle władającego bronią białą i obdarzonego nietuzinkowymi umiejętnościami akrobatycznymi, które pozwalają mu pokonywać przeszkody w parkourowym stylu. Akcja osadzona jest w fantastycznych realiach średniowiecznego Bliskiego Wschodu. W fabule często pojawiają się motywy związane z ratowaniem ukochanej i zemstą, a wśród czarnych charakterów prym wiedzie zdradziecki wezyr.

Rozgrywka łączy elementy platformówki oraz przygodowej gry akcji. Zadaniem gracza jest pokonywanie przeszkód, omijanie pułapek i walka z przeciwnikami. Od czasu do czasu pojawiają się jednak również łamigłówki, najczęściej wymagające odnalezienia i zdobycia określonych przedmiotów lub manipulowania elementami otoczenia.

Od samego początku seria Prince of Persia odznacza się wysokiej jakości oprawą audiowizualną. Pierwsza gra o przygodach perskiego księcia do dziś uznawana bywa za krok milowy w animacji ruchu postaci w grach (Mechner posłużył się sfilmowanymi scenami ruchu swego brata – Dawida oraz techniką rotoskopii). Początkowo grafika była dwuwymiarowa z charakterystycznym dla platformówek bocznym ujęciem kamery. Wraz z wydaniem Prince of Persia 3D cykl wkroczył w trzeci wymiar.

Sukces odniesiony przez gry z serii Prince of Persia nie uszedł uwagi twórcom z innych sfer kultury masowej. Marka doczekała się m.in. powieści graficznej pióra A.B. Siny z ilustracjami LeUyen Pham i Aleksa Puvillanda oraz własnej serii klocków Lego (Lego Prince of Persia). W 2010 roku na ekrany kin wszedł film Prince of Persia: Sands of Time z Jakem Gyllenhaalem w roli tytułowego księcia.

Prince of Persia: The Sands of Time
Prince of Persia: The Sands of Time

Przygodowe 30 października 2003

Przygodowa gra akcji, wskrzeszająca legendę jednej z najsłynniejszych platformówek w historii, opracowanej w 1989 roku przez firmę Broderbund Software. Za powstanie tytułu odpowiada studio Ubisoft Montreal, a rolę konsultanta i głównego projektanta pełnił współtwórca oryginału Jordan Mechner. W grze śledzimy perypetie tytułowego księcia, który nieopatrznie uwalnia legendarne Piaski Czasu, stanowiące ogromne zagrożenie dla świata. Z pomocą pięknej księżniczki Farah, protagonista musi naprawić swój błąd i przywrócić porządek w krainie, stawiając czoła rozmaitym niebezpieczeństwom oraz przeciwnikom. Rozgrywka w Prince of Persia: Piaski Czasu ukazana została z perspektywy trzecioosobowej i zrealizowana w pełnym trójwymiarze, a bohater czyni użytek z nadprzyrodzonych mocy kontrolowania czasu. Jednocześnie autorzy położyli też spory nacisk na odtworzenie charakterystycznych elementów pierwowzoru, takich jak realistyczna animacja postaci czy system posługiwania się bronią białą.