Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Prince of Persia - seria gier na platformę PC

Seria platformówek z elementami przygodowej gry akcji, inspirowana kulturą i historią Bliskiego Wschodu. Marka wykreowana została przez firmę Broderbund Software, jednak obecnie znajduje się w posiadaniu koncernu Ubisoft, który sprawuje pieczę nad jej rozwojem.

Ojcem serii jest amerykański programista Jordan Mechner (autor m.in. Karateki). Pierwsza gra z cyklu – Prince of Persia ukazała się w 1984 roku w wersji na komputery Apple II i w niedługim czasie doczekała się portów na inne platformy sprzętowe. Na pełnoprawny sequel - Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame (1993) gracze musieli czekać cztery lata, a kolejnych pięć na część trzecią - Prince of Persia 3D (1999). Dopiero po przejęciu praw do marki przez koncern Ubisoft tempo wydawania następnych odsłon cyklu wzrosło, utrzymując 1-2 letnią kadencję.

Wspólnym mianownikiem wszystkich gier z serii Prince of Persia jest postać głównego bohatera – tytułowego księcia, biegle władającego bronią białą i obdarzonego nietuzinkowymi umiejętnościami akrobatycznymi, które pozwalają mu pokonywać przeszkody w parkourowym stylu. Akcja osadzona jest w fantastycznych realiach średniowiecznego Bliskiego Wschodu. W fabule często pojawiają się motywy związane z ratowaniem ukochanej i zemstą, a wśród czarnych charakterów prym wiedzie zdradziecki wezyr.

Rozgrywka łączy elementy platformówki oraz przygodowej gry akcji. Zadaniem gracza jest pokonywanie przeszkód, omijanie pułapek i walka z przeciwnikami. Od czasu do czasu pojawiają się jednak również łamigłówki, najczęściej wymagające odnalezienia i zdobycia określonych przedmiotów lub manipulowania elementami otoczenia.

Od samego początku seria Prince of Persia odznacza się wysokiej jakości oprawą audiowizualną. Pierwsza gra o przygodach perskiego księcia do dziś uznawana bywa za krok milowy w animacji ruchu postaci w grach (Mechner posłużył się sfilmowanymi scenami ruchu swego brata – Dawida oraz techniką rotoskopii). Początkowo grafika była dwuwymiarowa z charakterystycznym dla platformówek bocznym ujęciem kamery. Wraz z wydaniem Prince of Persia 3D cykl wkroczył w trzeci wymiar.

Sukces odniesiony przez gry z serii Prince of Persia nie uszedł uwagi twórcom z innych sfer kultury masowej. Marka doczekała się m.in. powieści graficznej pióra A.B. Siny z ilustracjami LeUyen Pham i Aleksa Puvillanda oraz własnej serii klocków Lego (Lego Prince of Persia). W 2010 roku na ekrany kin wszedł film Prince of Persia: Sands of Time z Jakem Gyllenhaalem w roli tytułowego księcia.

Prince of Persia: The Sands of Time Remake
Prince of Persia: The Sands of Time Remake

Akcji 21 stycznia 2021

Remake gry Prince of Persia: Piaski Czasu. Na tle pierwowzoru Prince of Persia: The Sands of Time Remake wyróżnia się za sprawą ładniejszej grafiki, usprawnionego sterowania oraz udoskonalonego systemu walki.

Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands

Przygodowe 8 czerwca 2010

Kolejna odsłona słynnego cyklu gier zręcznościowych. Fabularnie Prince of Persia: Zapomniane Piaski rozgrywa się pomiędzy Piaskami Czasu a Duszą Wojownika, ukazując wydarzenia, które wpłynęły na drastyczną przemianę księcia w jego bardziej mroczne wcielenie. Po dotarciu do stolicy królestwa swego brata, książę zastaje miasto niemal zmuszone do kapitulacji przez wrogą armię. Próbując ocalić poddanych przed zagładą, jego władca decyduje się skorzystać z potężnej, ale niebezpiecznej mocy, ta zaś obraca się przeciwko niemu. Gra opiera się na tradycyjnych założeniach serii. Mamy tu więc do czynienia z licznymi sekwencjami platformowymi, zagadkami wykorzystującymi elementy otoczenia oraz starciami z przeważającymi siłami wroga. Ciekawą nowością jest możliwość kiełznania sił natury, co przydaje się zarówno w walce, jak i w przemierzaniu kolejnych lokacji. Powraca też charakterystyczne dla serii cofanie i spowalnianie czasu. Prince of Persia: Zapomniane Piaski korzysta z silnika graficznego Anvil, który wcześniej znalazł zastosowanie m.in. w dwóch odsłonach serii Assassin’s Creed.

Prince of Persia
Prince of Persia

Przygodowe 9 grudnia 2008

Kolejna odsłona bestsellerowej serii Prince of Persia, rozwijanej od 2003 roku pod egidą koncernu Ubisoft. Pod względem fabularnym gra nie łączy się z wydanymi wcześniej częściami cyklu, opowiadając całkiem nową historię, w której tytułowy bohater stawia czoła perskiemu bogu zła i ciemności, Arymanowi. Zadaniem księcia jest ocalenie mitycznego Drzewa Życia, poprzez stopniowe uzdrawianie kolejnych części krainy, zatrutych przez Arymana i jego popleczników. W podróży towarzyszy mu córka antagonisty – obdarzona magicznymi zdolnościami Elika, która służy pomocą podczas eksploracji, rozwiązywania zagadek oraz walki. Rozgrywka kładzie nacisk na typowe dla cyklu aspekty platformowe. Protagonista może skakać i wspinać się niemal wszędzie, a w walce ze znacznie silniejszymi przeciwnikami stosować ulepszony system walki, pozwalający na wykonywanie widowiskowych combosów. Całość odznacza się nietypowym dla serii stylem graficznym, uzyskanym dzięki technologii cel-shadingu.

Prince of Persia: The Two Thrones
Prince of Persia: The Two Thrones

Przygodowe 1 grudnia 2005

Kolejna odsłona wysoko ocenianej serii przygodowych gier akcji, traktującej o perypetiach tytułowego Księcia Persji, związanych z nieopatrznym uwolnieniem mitycznych piasków czasu. Po wydarzeniach z poprzedniej części cyklu, protagonista powraca do rodzinnego Babilonu, gdzie zastaje kraj pogrążony w wojnie. Na domiar złego, jego lud zwraca się przeciwko swojemu władcy, zmuszając go do ucieczki. Wkrótce okazuje się, że wcześniejsze dokonania księcia doprowadziły do powstania jego mrocznego alter ego, którego duch stopniowo zdobywa władzę nad bohaterem. Pod względem mechaniki, Prince of Persia: Dwa Trony rozwija rozwiązania znane z dwóch poprzednich odsłon serii, wprowadzając kolejne ulepszenia systemu walki oraz nowe zastosowania sztyletu czasu i niedostępne wcześniej zdolności (np. skradanie się). Największe novum stanowi jednak fakt, że podczas zabawy kontrolujemy dwie odmienne postaci, różniące się od siebie charakterem, stylem walki oraz posiadanymi mocami.

Prince of Persia: Warrior Within
Prince of Persia: Warrior Within

Przygodowe 30 listopada 2004

Sequel wydanej w 2003 roku gry Prince of Persia: Piaski Czasu, opowiadającej o dalszych perypetiach bohatera, znanego z kultowych platformówek firmy Broderbund Software. W tej części serii legendarny książę zmaga się z kolejnymi konsekwencjami swoich lekkomyślnych czynów, bo choć udało mu się cofnąć czas i zapobiec uwolnieniu Piasków Czasu – nie oszukał on jednak przeznaczenia, a jego śladem podąża pragnący śmierci bohatera Strażnik Czasu. Aby ratować skórę, książę udaje się na tajemniczą wyspę, gdzie według legendy powstały piaski czasu, aby tam odwrócić bieg wydarzeń i nie dopuścić do ich stworzenia. Prince of Persia: Dusza Wojownika odznacza się znacznie mroczniejszym klimatem, choć sama rozgrywka przebiega podobnie jak w poprzedniej części cyklu. Bohater musi więc pokonywać liczne przeszkody i pułapki, a także walczyć z napotkanymi przeciwnikami. W grze zastosowano nowy, ulepszony system walki, a sam książę stał się silniejszy i posiadł zupełnie nowe umiejętności.

Prince of Persia: The Sands of Time
Prince of Persia: The Sands of Time

Przygodowe 2 grudnia 2003

Przygodowa gra akcji, wskrzeszająca legendę jednej z najsłynniejszych platformówek w historii, opracowanej w 1989 roku przez firmę Broderbund Software. Za powstanie tytułu odpowiada studio Ubisoft Montreal, a rolę konsultanta i głównego projektanta pełnił współtwórca oryginału Jordan Mechner. W grze śledzimy perypetie tytułowego księcia, który nieopatrznie uwalnia legendarne Piaski Czasu, stanowiące ogromne zagrożenie dla świata. Z pomocą pięknej księżniczki Farah, protagonista musi naprawić swój błąd i przywrócić porządek w krainie, stawiając czoła rozmaitym niebezpieczeństwom oraz przeciwnikom. Rozgrywka w Prince of Persia: Piaski Czasu ukazana została z perspektywy trzecioosobowej i zrealizowana w pełnym trójwymiarze, a bohater czyni użytek z nadprzyrodzonych mocy kontrolowania czasu. Jednocześnie autorzy położyli też spory nacisk na odtworzenie charakterystycznych elementów pierwowzoru, takich jak realistyczna animacja postaci czy system posługiwania się bronią białą.

Prince of Persia 3D
Prince of Persia 3D

Akcji 16 września 1999

Pierwsza próba przeniesienia mechaniki kultowej serii Prince of Persia w środowisko 3D, podjęta przez działające w strukturach firmy Broderbund Software studio Red Orb Enertainment. Akcja gry Prince of Persia 3D (znanej także pod nazwą Arabian Nights) przenosi nas ponownie do znanej fanom cyklu XII-wiecznej Persji, gdzie tytułowy książę zostaje wplątany w zagmatwaną intrygę z udziałem Sułtana oraz jego brata Assana. W wyniku nieprzewidzianych okoliczności Sułtan ginie, a protagonista ląduje w lochu, z którego, podobnie jak w oryginalnej wersji gry, musi się wydostać, aby ocalić życie księżniczki. Mechanika rozgrywki czerpie z charakterystycznych rozwiązań serii, a podczas zabawy przemierzamy 12 zróżnicowanych lokacji, usianych rozmaitymi pułapkami oraz przeciwnikami. Zgodnie z tytułem gry, całość przeniesiona została jednak w trzy wymiary, co wpłynęło m.in. na model sterowania oraz odmienne wrażenia z rozgrywki.

Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame
Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame

Zręcznościowe 6 sierpnia 1993

Kontynuacja bestsellerowej gry platformowej z 1989 roku, opowiadającej o losach tytułowego Księcia Persji, starającego się uwolnić piękną księżniczkę z rąk złowrogiego wezyra. Akcja Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame rozgrywa się kilkanaście dni po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze. Szukający zemsty na naszym bohaterze Jaffar kradnie mu tożsamość i zajmuje należne mu miejsce, a życie księcia oraz jego ukochanej ponownie wisi na włosku. Aby odzyskać spokój oraz swoje dobre imię, książę musi przemierzyć piętnaście rozbudowanych etapów, stawiając czoła rozmaitym pułapkom oraz ścigającym go wysłannikom wezyra. Pod względem mechaniki, druga część gry nie odbiega w sposób znaczący od swojej poprzedniczki, choć tym razem znacznie większy nacisk położony został na warstwę fabularną oraz walkę. Dodatkowo zmodyfikowano nieco system sterowania i wyraźnie poprawiono oprawę graficzną, dzięki czemu świat gry stał się znacznie ciekawszy i bardziej zróżnicowany.

Prince of Persia (1989)
Prince of Persia (1989)

Przygodowe 3 października 1989

Klasyczna dwuwymiarowa platformówka autorstwa studia Broderbund Software, która stała się niedoścignionym wzorem dla wielu późniejszych gier w swoim gatunku. Wcielamy się w postać tytułowego Księcia Persji, który musi uratować piękną księżniczkę z rąk złego wezyra Jaffara, który porwał ją, aby przejąć władzę nad królestwem jej ojca. Jeśli ta nie zdecyduje się go poślubić, zostanie zgładzona, a nasz bohater ma tylko 60 minut aby uwolnić księżniczkę z pałacowych lochów. Podczas zabawy przemierzamy kolejne z blisko trzystu komnat, wypełnionych rozmaitymi pułapkami oraz uzbrojonymi strażnikami. Zabawę urozmaicają zagadki logiczne oraz wspomniane ograniczenie czasowe, wymagające perfekcyjnego opanowania tajników rozgrywki. Prince of Persia odznacza się stosunkowo prostą oprawą graficzną, lecz wyjątkowo realistyczną animacją postaci, a cała rozgrywka ukazana została w klasycznym widoku z boku i okraszona bliskowschodnimi motywami muzycznymi.