Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Tom Clancy's Splinter Cell - seria gier na platformę Wii

Firmowana nazwiskiem popularnego, amerykańskiego pisarza seria skradanek (stealth-action game), przedstawiająca perypetie agenta Sama Fishera. Marka znajduje się w posiadaniu koncernu Ubisoft, który dba o jej rozwój w oparciu o własne studia deweloperskie (m.in. Ubisoft Montreal, Ubisoft Shanghai i Ubisoft Toronto).

Cykl zapoczątkowany został w 2002 roku grą Tom Clancy's Splinter Cell wydaną w wersjach na komputery PC i konsole szóstej generacji (m.in. PlayStation 2 i Xbox). Produkcja przypadła d gustu zarówno krytykom jak i graczom, co zaowocowało czterema kolejnymi odsłonami ukazującymi się w regularnych, jednorocznych odstępach czasowych - Pandora Tomorrow (2004), Chaos Theory (2005), Double Agent (2006). Na kolejną porcję przygód Sama Fishera graczom przyszło poczekać do 2010, kiedy to na sklepowe półki trafiła gra Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction.

Wbrew sugestii zawartej w tytule cyklu, fabuła gier z serii Splinter Cell nie jest adaptacją książek Toma Clancy'ego, choć twórczość amerykańskiego pisarza można uznać za jedno ze źródeł inspiracji dla scenarzystów. Akcja toczy się zazwyczaj w bardzo bliskiej przyszłości, a motywem przewodnim są działania fikcyjnej, amerykańskiej agencji bezpieczeństwa narodowego - Third Echelon wymierzone przeciw zagrożeniom dla światowego ładu. Gracz wciela się w rolę agenta Sama Fishera, specjalizującego się w tajnych operacjach polegających na penetrowaniu wrogich baz, wykradaniu cennych informacji i cichym eliminowaniu niewygodnych osób.

Seria Splinter Cell uznawana jest za kolejny krok w ewolucji skradanek. Do dobrze znanych miłośnikom gatunku elementów zabawy, jak skradanie czy odwracanie uwagi wrogów, deweloperzy z Ubisoftu dołożyli wiele innowacyjnych rozwiązań związanych m.in. z osłonami oraz możliwością wykorzystywania szpiegowskich gadżetów (np. charakterystyczne gogle z noktowizorem). Na tle konkurencji cykl wyróżnia się także atrakcyjną oprawą wizualną, co jest zasługą wydajnego silnika Unreal Engine (od wersji 2.0 wzwyż).

Popularność serii Tom Clancy's Splinter Cell nie pozostała bez echa w kulturze masowej. Marka doczekała się m.in. cyklu powieści sygnowanych pseudonimem David Michaels. W planach jest również ekranizacja z udziałem Toma Hardy'ego w roli agenta Sama Fishera.

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

Akcji 28 listopada 2006

Czwarta część przebojowego cyklu trzecioosobowych skradanek skradanek firmy Ubisoft, których głównym bohaterem jest tajny agent rządowy Sam Fisher. W grze uległ on wyraźnej transformacji, przeobrażając się w gładko ogolonego złoczyńcę, odsiadującego dwudziestoletni wyrok. Wszystko to jednak efekt celowej mistyfikacji, dzięki której nasz protagonista stara się przeniknąć w szeregi groźnej siatki terrorystycznej i rozpracować ją od wewnątrz. Jak przystało na podwójnego agenta, w Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent Sam Fisher wykonuje zarówno misje związane ze swym głównym celem, jak i zadania zlecane przez terrorystów. Ich akcja osadzona została w szeregu zróżnicowanych lokacji, takich jak Azja, Afryka i Stany Zjednoczone. Część misji rozgrywana jest pod wodą czy w trakcie potężnej burzy piaskowej, a nasz protagonista zyskał wachlarz nowych ruchów, broni oraz gadżetów. W grze poszerzono też listę trybów wieloosobowych, wprowadzając m.in. klasyczny Deathmatch i Capture the Flag.