Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Darksiders - seria gier na platformę PS3

Darksiders to seria przygodowych gier akcji z elementami RPG oraz perspektywą trzecioosobową. Fabuła cyklu została luźno oparta na biblijnej Księdze Objawienia, znanej również jako Apokalipsa św. Jana. Postacie protagonistów nawiązują do słynnych Czterech Jeźdźców Apokalipsy, a tłem dla rozgrywki są drastyczne sceny końca świata – anioły i demony walczą w ruinach współczesnych miast, przynosząc śmierć i zniszczenie bezbronnej cywilizacji ludzi.

Serię zapoczątkowało studio Vigil Games, którego jednym z założycieli był znany autor komiksów Joe Madureira (X-Men, Battle Chasers). Począwszy od części trzeciej, rolę dewelopera pełni Gunfire Games, którego szeregi zasiliło wielu pracowników zamkniętego Vigil Games. Kwestiami wydawniczymi początkowo zajmował się koncern THQ Inc., a po jego bankructwie w roku 2012 funkcję tę przejęło THQ Nordic (wcześniej znane jako Nordic Games).

Część pierwsza o nazwie Darksiders (znana też jako Darksiders: Wrath of War) pojawiła się na rynku w 2010 na pecetach oraz konsolach PlayStation 3 i Xbox 360. Sequel o tytule Darksiders II ukazał się dwa lata później na tych samych platformach oraz konsoli WiiU. Obie produkcje doczekały się remasterów: odświeżony pierwowzór o nazwie Darksiders Warmastered Edition o ulepszonej oprawie graficznej w 2016 roku pojawił się na pecetach, PS4 i Xbox One, a w 2017 także na WiiU. Darksiders II: Deathinitive Edition ukazało się w 2015 na PC, PS4 i Xbox One. Oprócz wielu ulepszeń (także w sferze wizualnej) w paczce tej zawarto rozszerzenia i dodatki wydane do tytułu podstawowego. Zaplanowane na rok 2018 Darksiders III ma pojawić się na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xbox One.

W poszczególnych odsłonach serii gracz wciela się w różnych Jeźdźców Apokalipsy i za pomocą arsenału broni oraz magicznych umiejętności mierzy się z hordami wrogów oraz potężnymi bossami. Na drodze bohaterów stają demony, aniołowie, zmutowane resztki ludzkości, zwierzęce bestie, a nawet gigantyczne maszkary o rozmiarach bloku mieszkalnego. W przerwach od przelewania krwi gracz może mierzyć się z zagadkami logicznymi oraz eksplorować otwarte światy.

Protagonistą części pierwszej jest Jeździec o imieniu Wojna. Trafia on na Ziemię w momencie rozpoczęcia się końca świata, schwytany w krzyżowy ogień przez walczące siły Nieba i Piekła. Okazuje się jednak, że Apokalipsa rozpoczęła się przedwcześnie, a o złamanie starożytnych praw oskarżony jest właśnie Wojna. Aby oczyścić swoje imię i ukarać prawdziwych winowajców, Jeździec musi wrócić na zdewastowaną Ziemię i pokonać szalejące tam demony.

Głównym orężem Wojny jest imponujących rozmiarów miecz, ale w trakcie rozgrywki można też uzyskać dostęp do kosy, poczwórnego ostrza pełniącego rolę broni dystansowej oraz innych rodzajów broni i wyposażenia. Wystrzeliwany łańcuch może przyciągać wrogie postacie, ale da się też przyczepiać go do specjalnych uchwytów i huśtając się nad przepaściami, docierać do dalej położonych miejsc. W eksploracji zróżnicowanych poziomów otwartego świata przydają się też widmowe skrzydła, na których nasz bohater może szybować, a także możliwość przywołania ognistego rumaka.

W Darksiders II wcielamy się w brata Wojny – Jeźdźca o imieniu Śmierć. Stara się on pomóc swemu niesłusznie oskarżonemu bratu poprzez znalezienie sposobu na odrodzenie ludzkości. W trakcie swojej misji nowy Jeździec ma okazję zwiedzić o wiele bogatszy świat, cztery razy większy niż ten z pierwszej gry. Śmierć może też pochwalić się nowymi mocami, np. umiejętnością podzielenia swojej duszy na oddzielnie kontrolowane cząstki.

W części trzeciej gracze przejmują kontrolę nad Furią – zwinną wojowniczką posługującą się magicznym biczem oraz ponadnaturalnymi mocami. Zadaniem Furii jest pokonanie Siedmiu Grzechów Głównych, potężnych istot, które zbiegły z więzienia i sieją chaos na Ziemi.

Darksiders II
Darksiders II

Akcji 14 sierpnia 2012

Sequel wydanej w 2010 roku gry akcji Darksiders, autorstwa studia deweloperskiego Vigil Games. Fabuła Darksiders II przedstawia perypetie kolejnego z apokaliptycznych jeźdźców – Śmierci. Bohater spieszy na pomoc swemu bratu – Wojnie, którego oskarżono o przedwczesne wywołanie Apokalipsy. W tym celu protagonista musi udowodnić istnienie spisku i wskrzesić unicestwioną w Ostatecznej Wojnie ludzkość. W stosunku do pierwszej części, twórcy Darksiders II przygotowali znacznie większy i bardziej różnorodny świat, po którym bohater podróżuje w towarzystwie rumaka (Rozpacz) i wrony (Proch). Zabawa skupia się na widowiskowych potyczkach z przeciwnikami, choć w niektórych lokacjach gracz musi również wykazać się umiejętnością rozwiązywania łamigłówek. Zmiany wprowadzone w Darksiders II objęły także oprawę wizualną, która zyskała na widowiskowości.

Darksiders
Darksiders

Akcji 5 stycznia 2010

Trzecioosobowa gra akcji z elementami RPG, której fabułę zainspirowały wydarzenia opisane w Apokalipsie św. Jana. Tytuł został opracowany przez studio Vigil Games, pod przewodnictwem popularnego autora komiksów, Joe Madureiry. W grze wcielamy się w postać jednego z czterech biblijnych jeźdźców apokalipsy, który po przybyciu na Ziemię dowiaduje się, że został zdradzony. Ścigany przez agentów piekła oraz nieba wyrusza, aby odzyskać swe utracone zdolności oraz zaginionego rumaka i odkryć tajemnicę spisku. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z typowym slasherem, w którym nasz bohater posługuje się mieczem, kosą i wykorzystuje elementy otoczenia, rzucając nimi w przeciwników. W miarę postępów zabawy, zyskujemy dostęp do sukcesywnie odzyskiwanych zdolności bohatera, które zapewnią nam przewagę w kolejnych starciach. Świat gry jest otwarty, a sama rozgrywka skupia się głównie na walce oraz wykonywaniu rozmaitych zadań fabularnych. O unikalny styl graficzny gry zadbał sam Madureira.