Seria Darksiders - seria gier na platformę X360
Darksiders to seria przygodowych gier akcji z elementami RPG oraz perspektywą trzecioosobową. Fabuła cyklu została luźno oparta na biblijnej Księdze Objawienia, znanej również jako Apokalipsa św. Jana. Postacie protagonistów nawiązują do słynnych Czterech Jeźdźców Apokalipsy, a tłem dla rozgrywki są drastyczne sceny końca świata – anioły i demony walczą w ruinach współczesnych miast, przynosząc śmierć i zniszczenie bezbronnej cywilizacji ludzi.
Serię zapoczątkowało studio Vigil Games, którego jednym z założycieli był znany autor komiksów Joe Madureira (X-Men, Battle Chasers). Począwszy od części trzeciej, rolę dewelopera pełni Gunfire Games, którego szeregi zasiliło wielu pracowników zamkniętego Vigil Games. Kwestiami wydawniczymi początkowo zajmował się koncern THQ Inc., a po jego bankructwie w roku 2012 funkcję tę przejęło THQ Nordic (wcześniej znane jako Nordic Games).
Część pierwsza o nazwie Darksiders (znana też jako Darksiders: Wrath of War) pojawiła się na rynku w 2010 na pecetach oraz konsolach PlayStation 3 i Xbox 360. Sequel o tytule Darksiders II ukazał się dwa lata później na tych samych platformach oraz konsoli WiiU. Obie produkcje doczekały się remasterów: odświeżony pierwowzór o nazwie Darksiders Warmastered Edition o ulepszonej oprawie graficznej w 2016 roku pojawił się na pecetach, PS4 i Xbox One, a w 2017 także na WiiU. Darksiders II: Deathinitive Edition ukazało się w 2015 na PC, PS4 i Xbox One. Oprócz wielu ulepszeń (także w sferze wizualnej) w paczce tej zawarto rozszerzenia i dodatki wydane do tytułu podstawowego. Zaplanowane na rok 2018 Darksiders III ma pojawić się na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xbox One.
W poszczególnych odsłonach serii gracz wciela się w różnych Jeźdźców Apokalipsy i za pomocą arsenału broni oraz magicznych umiejętności mierzy się z hordami wrogów oraz potężnymi bossami. Na drodze bohaterów stają demony, aniołowie, zmutowane resztki ludzkości, zwierzęce bestie, a nawet gigantyczne maszkary o rozmiarach bloku mieszkalnego. W przerwach od przelewania krwi gracz może mierzyć się z zagadkami logicznymi oraz eksplorować otwarte światy.
Protagonistą części pierwszej jest Jeździec o imieniu Wojna. Trafia on na Ziemię w momencie rozpoczęcia się końca świata, schwytany w krzyżowy ogień przez walczące siły Nieba i Piekła. Okazuje się jednak, że Apokalipsa rozpoczęła się przedwcześnie, a o złamanie starożytnych praw oskarżony jest właśnie Wojna. Aby oczyścić swoje imię i ukarać prawdziwych winowajców, Jeździec musi wrócić na zdewastowaną Ziemię i pokonać szalejące tam demony.
Głównym orężem Wojny jest imponujących rozmiarów miecz, ale w trakcie rozgrywki można też uzyskać dostęp do kosy, poczwórnego ostrza pełniącego rolę broni dystansowej oraz innych rodzajów broni i wyposażenia. Wystrzeliwany łańcuch może przyciągać wrogie postacie, ale da się też przyczepiać go do specjalnych uchwytów i huśtając się nad przepaściami, docierać do dalej położonych miejsc. W eksploracji zróżnicowanych poziomów otwartego świata przydają się też widmowe skrzydła, na których nasz bohater może szybować, a także możliwość przywołania ognistego rumaka.
W Darksiders II wcielamy się w brata Wojny – Jeźdźca o imieniu Śmierć. Stara się on pomóc swemu niesłusznie oskarżonemu bratu poprzez znalezienie sposobu na odrodzenie ludzkości. W trakcie swojej misji nowy Jeździec ma okazję zwiedzić o wiele bogatszy świat, cztery razy większy niż ten z pierwszej gry. Śmierć może też pochwalić się nowymi mocami, np. umiejętnością podzielenia swojej duszy na oddzielnie kontrolowane cząstki.
W części trzeciej gracze przejmują kontrolę nad Furią – zwinną wojowniczką posługującą się magicznym biczem oraz ponadnaturalnymi mocami. Zadaniem Furii jest pokonanie Siedmiu Grzechów Głównych, potężnych istot, które zbiegły z więzienia i sieją chaos na Ziemi.