Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria BioShock - seria gier na platformę X360

BioShock to osadzona w dystopijnym uniwersum science-fiction seria gier akcji z elementami pierwszoosobowej strzelaniny (FPS) oraz cRPG. Cykl wykreowany został przez Kena Levine'a oraz zespół deweloperski studia Irrational Games.

Seria zadebiutowała w 2007 wydaną na komputery PC i konsolę Xbox 360 (wersja PS3 ukazała się rok później) grą BioShock, która okrzyknięta została „duchowym spadkobiercą” kultowego cyklu System Shock. Na kontynuację gracze musieli czekać do 2010 roku. Podobnie długi, trzyletni cykl produkcyjny twórcy przyjęli też dla kolejnej, tym razem pobocznej odsłony marki – BioShock: Infinite.

Wspólnym elementem gier z cyklu BioShock jest uniwersum, stanowiące dystopijną wizję alternatywnej rzeczywistości lat 60. ubiegłego wieku. Miejsce akcji głównych odsłon serii – BioShock i BioShock 2 stanowi zniszczone przez wojnę podwodne miasto Rapture, którego nieliczni pozostali przy życiu mieszkańcy ukrywają się przed genofagami (genetycznie zmodyfikowanymi ludźmi). W przypadku BioShock: Infinite wydarzenia toczą się na pokładzie podniebnej metropolii Columbia.

Bardzo dobre przyjęcie, z jakim seria spotkała się wśród krytyków i graczy to zasługa unikalnego połączenia elementów gry akcji, pierwszoosobowej strzelaniny i cRPG z dojrzałą fabułą oraz atmosferą survival-horroru. Do atutów gier z cyklu BioShock należy również atrakcyjna oprawa wizualna, generowana przez autorsko zmodyfikowany silnik Unreal Engine (wersje 2.5 i 3.0). Za warstwę muzyczną odpowiada z kolei kompozytor Garry Schyman, który w swoim dorobku ma również ścieżki dźwiękowe do gier Dante's Inferno, Front Mission Evolved i innych.

Według danych koncernu Take-Two Interactive do końca 2011 roku w rękach graczy znalazło się 8 milionów egzemplarzy gier z serii BioShock. Z myślą o fanach cyklu wytwórnia Universal Studios zabezpieczyła prawa do ekranizacji.

BioShock Infinite
BioShock Infinite

Akcji 26 marca 2013

Gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), będąca spin-offem serii BioShock. Tytuł wyprodukowany został przez studio deweloperskie Irrational Games przy wsparciu wydawniczym firmy 2K Games. Akcja BioShock: Infinite toczy się w alternatywnym świecie z początków XX wieku. Główny bohater, prywatny detektyw Booker DeWitt, trafia do podniebnego miasta Columbia, gdzie musi odnaleźć i wydostać stamtąd kobietę imieniem Elizabeth. Okazuje się, że jest ona niezwykle cenna dla dwóch rywalizujących o władzę frakcji. W trakcie zabawy gracz może korzystać z rozmaitych rodzajów broni palnej, a także specjalnych mocy (np. przywołanie kruków i telekineza). Niezwykle klimatyczna oprawa wizualna gry generowana jest przez zmodyfikowany silnik Unreal Engine 3.

BioShock 2
BioShock 2

Akcji 9 lutego 2010

Kontynuacja wydanej w 2007 roku gry akcji BioShock. Produkcją BioShock 2 zajęło się studio 2K Marin przy wsparciu zespołów deweloperskich Digital Extremes, 2K China Arkane Studios oraz Darkside Game Studios. Akcja gry osadzona została w 1968 roku (8 lat po wydarzeniach z części pierwszej) w podwodnej metropolii Rapture. Gracz kieruje poczynaniami „Obiektu Delta”, jednego z prototypowych „tatuśków”. Bohater musi odnaleźć swoją „siostrzyczkę”, czemu za wszelką cenę stara się zapobiec administratorka miasta - Sofia Lamb. Twórcy pozostali wierni koncepcji rozgrywki łączącej elementy pierwszoosobowej strzelaniny (FPS) oraz cRPG. W odróżnieniu od pierwowzoru BioShock 2 oferuje jednak możliwość zabawy wieloosobowej z siedmioma wariantami potyczek multiplayer.

BioShock
BioShock

Akcji 21 sierpnia 2007

BioShock to wyprodukowana przez studio Irrational Games (System Shock 2, SWAT 4 i inne) gra akcji z elementami pierwszoosobowej strzelaniny, cRPG oraz survival horroru. Fabuła kampanii głównej przenosi graczy do podwodnego miasta Rapture, dokąd główny bohater – Jack trafia na skutek katastrofy lotniczej. Zrujnowana metropolia kryje wiele mrocznych i śmiertelnie niebezpiecznych sekretów... Rozgrywka w BioShock stanowi połączenie dynamicznego FPS-a oraz rozwiązań rodem z cRPG. W zmaganiach z przeciwnikami gracz może sięgnąć po kilka rodzajów broni konwencjonalnej oraz tzw. plazmidy, pozwalające zyskać nadnaturalne moce. Na bieg wydarzeń duże znaczenie mają podejmowane w trakcie zabawy wybory moralne. Wyjątkowo klimatyczna oprawa audiowizualna gry generowana jest przez popularny silnik Unreal Engine 2.5.