Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

SimFabric

Firma polski producent wydawca

Polskie studio deweloperskie z siedzibą w Warszawie, które specjalizuje się w przygotowywaniu konwersji (zwłaszcza na konsolę Nintendo Switch), a także tworzy oraz wydaje autorskie produkcje na komputery osobiste i konsole. Rozpoznawalność na całym świecie zespół SimFabric zdobył dzięki odświeżeniu dwóch odsłon kultowej serii Saboteur.

Historia

Historia studia SimFabric rozpoczyna się w 2016 roku, kiedy to zespół zwyciężył w zorganizowanym przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) konkursie na najlepszą aplikację kosmiczną. Ekipa postanowiła wówczas założyć firmę, która miała wyspecjalizować się w tworzeniu i wydawaniu gier symulacyjnych przeznaczonych na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Najpierw jednak poświęciła się przygotowywaniu rozmaitych konwersji, głównie na platformę Nintendo Switch.

Pierwszym efektem jej pracy był stworzony z myślą o urządzeniach mobilnych port gry Farm Expert 2018. Z czasem ekipa opracowała również jej konwersję na konsolę giganta z Kioto, a nieco ponad rok później z myślą o tej platformie przygotowała także port jej kontynuacji.

Wiatru w żagle SimFabric nabrało w listopadzie 2018 roku. Oprócz konwersji gry STUMP na Switcha trafiła wówczas odświeżona i rozbudowana wersja kultowego Saboteura; po trzech tygodniach tytuł pojawił się na komputerach osobistych, a 31 stycznia 2020 roku zadebiutował na konsoli PlayStation 4. Nad projektem czuwał autor pierwowzoru – Clive Townsend – a grę przyjęto na tyle ciepło, że odświeżenia autorstwa SimFabric miała doczekać się również jej kontynuacja. Nim jednak Saboteur II: Avenging Angel trafił na PC i Nintendo Switch (2 sierpnia 2019) oraz PlayStation 4 (14 lutego 2020), omawiany zespół poświęcił się pracy nad innymi projektami.

W kolejnych miesiącach na konsolę giganta z Kioto trafiły przygotowane przez SimFabric konwersje różnorodnych produkcji. Grudzień 2018 roku przyniósł premierę gry Mad Age & This Guy, w kwietniu 2019 zadebiutował na niej Construction Machines Simulator, w maju – strzelanka Preventive Strike, z kolei w lipcu pojawił się na niej survival horror pod tytułem Lust for Darkness. 20 marca 2020 roku na Nintendo Switch zadebiutowała specjalna wersja tego ostatniego, czyli Lust for Darkness: Dawn Edition.

Na początku 2020 roku plany studia były wyjątkowo ambitne. Wśród nich znalazł się szereg autorskich projektów przygotowywanych z myślą o komputerach osobistych i konsolach. Mowa przede wszystkim o symulatorach, jak Moon Village, ElectriX: Electro Mechanic, Farm&Fix 2020, Flipper Mechanic, HERO: Flood Rescue oraz Mushrooms: Forest Walker. Ponadto zespół pracował nad horrorem psychologicznym pod tytułem Cthulhu: Books of Ancients oraz strategią science fiction zatytułowaną Ring of Life: Survive in Proxima.

Deweloperzy nie zapomnieli jednak o swoich korzeniach, sporo uwagi poświęcając konwersjom na platformę Nintendo Switch. Wśród nich można wymienić takie tytuły, jak P.U.G.S. Agents, Alter Cosmos, Train Mechanic Simulator, Driftland: The Magic Revival, Farm Mechanic Simulator, UBOAT oraz Truck Mechanic Simulator. Ostatecznie rzeczywistość szybko zweryfikowała śmiałe plany studia. Pod koniec 2022 roku zespół miał na koncie jedynie kolejne porty dwóch Saboteurów oraz gry Lust for Darkness, a także prolog jednej ze swoich nadchodzących produkcji, czyli Cthulhu: Books of Ancients.

Ten ostatni okazał się całkowitą porażką; dość powiedzieć, że w szczytowym momencie grało w niego równocześnie 14 osób. Po nieco ponad tygodniu od jego premiery na jego karcie na platformie Steam pojawiło się jednak sporo pozytywnych recenzji. Wątpliwości budził fakt, że wszystkie opinie zostały wystawione z nowych kont, do których nie były przypisane żadne gry. Nie umknęło to uwadze użytkowników, którzy zaczęli podejrzewać SimFabric o manipulowanie recenzjami swojego dzieła. Twórcy zareagowali na te oskarżenia, usuwając podejmujące tę kwestię posty pojawiające się na steamowych forach oraz zgłaszając ich autorów (przez co ich konta były czasowo blokowane).

Kiedy o całym zamieszaniu dowiedziało się samo Valve, konto SimFabric na platformie Steam zostało zablokowane, a wraz z nim – możliwość zakupu stworzonych i wydanych przez firmę gier oraz dodawania do listy życzeń tytułów znajdujących się w produkcji. SimFabric szybko wydało komunikat, że podjęło już działania mające na celu wyjaśnienie całej sprawy.