Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Failbetter Games

Firma producent wydawca

Niezależne studio deweloperskie z siedzibą w Londynie. Zespół jest znany przede wszystkim dzięki przeglądarkowej grze Fallen London oraz czerpiącej z niej garściami produkcji zatytułowanej Sunless Sea. Tytuły tworzone i wydawane przez Failbetter Games można znaleźć na komputerach osobistych, konsolach oraz urządzeniach mobilnych.

Historia

Firma Failbetter Games oficjalnie rozpoczęła działalność w styczniu 2010 roku. Studio zostało założone przez Alexisa Kennedy'ego oraz Paula Arendta. Debiutanckie dzieło zespołu zadebiutowało jednak wcześniej – mowa o przeglądarkowej grze przygodowej z elementami RPG, zatytułowanej Fallen London, która została oddana w ręce graczy w 2009 roku. Produkcja zdobyła na tyle dużą popularność, że autorzy postanowili wykorzystać sprawdzone w niej rozwiązania w pełnoprawnym, multiplatformowym projekcie. Nim jednak tak się stało, deweloperzy nawiązali współpracę z BioWare, dla którego stworzyli przeglądarkowy prequel gry Dragon Age: Inkwizycja, zatytułowany Dragon Age: The Last Court, którego premiera odbyła się w 2014 roku.

Sunless Sea, czyli strategię wzbogaconą o elementy RPG, której akcję osadzono w fantastycznej wersji epoki wiktoriańskiej (wykreowanej na potrzeby Fallen London), Failbetter Games ukończyło w 2015 roku. Wtedy też ze studia odszedł Kennedy, który postanowił skoncentrować się na mniejszych projektach. Po ponad dwóch latach tytuł trafił na urządzenia mobilne z systemem iOS, z kolei ponad trzy lata później pojawił się również na konsoli PlayStation 4. W międzyczasie gra doczekała się dodatku zatytułowanego Zubmariner.

Sunless Sea odniosło sukces artystyczny i komercyjny zwłaszcza na komputerach osobistych, więc studio zabrało się za stworzenie kontynuacji. Mowa o grze Sunless Skies, której premierę zaplanowano na 2019 rok. W międzyczasie jednak tytuł nie zdobył tak dużej popularności wśród użytkowników systemu iOS, jak planowano – poza tym Sunless Skies, które pojawiło się w steamowym Wczesnym dostępie w sierpniu 2017 roku, również nie odnotowało szczególnie dobrych wyników sprzedażowych. W 2018 roku studio zostało zmuszone do zwolnienia czterech pracowników.