Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Zoink Games

Firma producent wydawca

Szwedzkie studio deweloperskie z siedzibą w Goteborgu, któremu rozpoznawalność na całym świecie przyniosła gra Stick It to the Man!. Od 2019 roku Zoink operuje pod skrzydłami grupy Thunderful Development.

Historia

Skromne początki

Dzieje studia Zoink rozpoczynają się w 2001 roku. Firma została założona przez Klausa Lyngeleda – dewelopera, który wcześniej pracował między innymi w firmach Unique Development Studios oraz Shiny Entertainment (w tej drugiej współtworzył m.in. Messiaha oraz Sacrifice).

W pierwszych latach działalności studio koncentrowało się na tworzeniu filmów animowanych, spotów reklamowych oraz gier promocyjnych, współpracując na przykład z Sony, The Coca-Cola Company, Cartoon Network oraz Google. Pierwszą dużą produkcją współtworzoną przez Zoink była gra The Kore Gang. Projekt pierwotnie powstawał z myślą o konsoli Xbox, jednak ostatecznie pojawił się dopiero w 2010 roku na platformie Nintendo Wii.

Następnie Zoink zaczęło tworzyć mniejsze pozycje, które można było sprawdzić w serwisie Facebook (Billions: Save them All!), z poziomu przeglądarki (Fair Place) czy wreszcie na urządzeniach mobilnych (Reality Fighters Dojo!, EnergyMix, Adventure Time: Rock Bandits). Swego rodzaju nowe otwarcie przyniósł dopiero rok 2013.

Nowe otwarcie

Wówczas to do sprzedaży trafiła gra Stick It to the Man!, czyli hybryda platformówki i przygodówki, której cechy charakterystyczne to kreskówkowa grafika utrzymana w ciekawej stylistyce oraz absurdalny humor. Tytuł doczekał się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, a studio, dotychczas pozostające w cieniu, zaczęło stawać się rozpoznawalne na całym świecie. Wyrazista stylistyka oraz nieszablonowe rozwiązania miały od tej pory stać się cechami charakterystycznymi gier omawianego zespołu.

Po sukcesie Stick It to the Man! ekipa Zoink zabrała się za następny duży projekt. Mowa o platformówce z elementami hack'n'slasha zatytułowanej Zombie Vikings, która zadebiutowała w 2015 roku.

Wiatr w żaglach

W 2017 roku Zoink połączyło siły ze studiem Image & Form, tworząc grupę Thunderful, działającą pod skrzydłami Bergsala Holding, posiadającego w obu studiach po 50% udziałów. Dwa lata później roku dokonano restrukturyzacji, w ramach której Thunderful zostało połączone z innymi podmiotami Bergsala Holding, a Zoink oraz Image & Form utworzyły grupę operacyjną Thunderful Development. Z czasem miały do niej dołączyć inne zespoły.

Rok 2018 przyniósł najbardziej rozbudowaną z dotychczasowych gier studia, czyli trzecioosobową przygodówkę akcji pod tytułem Fe. Jej wydaniem zajęła się firma Electronic Arts, w ramach programu EA Originals. Pozycja odniosła na tyle duży sukces, że po latach w jej ślady miało pójść jeszcze jedno dzieło studia Zoink.

Nie uprzedzajmy jednak faktów, bo najpierw Stick It to the Man! doczekało się duchowego następcy w postaci gry Flipping Death. Następnie w 2019 roku Zoink przygotowało oryginalną przygodówkę pod tytułem Ghost Giant, stworzoną z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.

Drugą wydaną przez Electronic Arts grą od Zoink było Lost in Random. Mowa o przygodówce akcji z oprawą graficzną rodem z filmów Tima Burtona, stworzonej z myślą o komputerach osobistych i konsolach. Tytuł trafił do sprzedaży 10 września 2021 roku. Produkcja odniosła sukces artystyczny. Na platformie Steam cieszyła się „bardzo pozytywnymi” recenzjami, zaś średnia jej ocen od branżowych mediów mieściła się w przedziale 74-80/100 (za Metacritic; w zależności od platformy).

Na kolejne dzieło studia nie trzeba było długo czekać, bowiem już w listopadzie 2021 roku na komputerach osobistych (natomiast w grudniu 2022 roku – na konsolach) pojawiło się Wavetale, czyli przygodowa gra akcji z otwartym światem, będąca owocem współpracy opisywanego zespołu i wspomnianego już studia Image & Form. Tytuł powtórzył sukces Lost in Random; na platformie Steam gracze ocenili go „bardzo pozytywnie”, z kolei branżowe media wystawiły mu noty, których średnia mieściła się pomiędzy 75-78/100 (w zależności od platformy).