Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Wastelands Interactive

Firma polski producent wydawca

Polskie studio deweloperskie z siedzibą w Smardzewie k. Zgierza (województwo łódzkie). Zespół koncentruje się na tworzeniu strategii turowych przeznaczonych na komputery osobiste, jednak ma na swoim koncie również tytuły opracowane z myślą o konsolach i urządzeniach mobilnych. Jako niezależna ekipa, Wastelands Interactive jest również wydawcą niektórych swoich gier.

Historia

Od realistycznych strategii turowych…

Firma Wastelands Interactive została założona w 2006 roku, a za jej siedzibę obrano Smardzew k. Zgierza w województwie łódzkim. Od oficjalnego rozpoczęcia działalności do premiery debiutanckiego projektu studia musiały jednak minąć dwa lata. Długi czas oczekiwania wynikał z poziomu skomplikowania gry – mowa bowiem o World War 2: Road to Victory, czyli o klasycznej strategii turowej, której akcja została osadzona w czasach II wojny światowej. Na tle innych gier tego typu produkcja wyróżniała się głównie za sprawą prostego i intuicyjnego interfejsu.

Z uwagi na stosunkowo ciepłe przyjęcie ze strony graczy i recenzentów, twórcy postanowili pójść za ciosem i przygotować kontynuację. World War 2: Time of Wrath trafiło do sprzedaży zaledwie rok później i robiło doskonały użytek ze schematu wypracowanego na potrzeby poprzedniczki. Oprócz czterech kampanii rozpoczynających się w latach 1939, 1940, 1941 oraz 1944, autorzy zaproponowali graczom dwa pojedyncze scenariusze – mowa o operacjach Fall Weiss i Overlord. Gra spodobała się entuzjastom gatunku, a dobre wyniki sprzedaży pozwoliły autorom na rozwinięcie skrzydeł i rozpoczęcie pracy nad dwoma następnymi projektami.

Rok 2010 przyniósł premiery dwóch gier stworzonych pod banderą Wastelands Interactive. W przypadku Storm over the Pacific ekipa trzymała się sprawdzonych rozwiązań i po raz kolejny dostarczyła drugowojenną strategię turową. Gracze mogli wziąć udział w tytułowym konflikcie na Pacyfiku, mając możliwość pokierowania działaniami militarnymi jednego z 26 państw. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszego dzieła studia, czterem kampaniom towarzyszyły pojedyncze scenariusze – tym razem w liczbie piętnastu. Ponadto w lipcu na sklepowych półkach wylądowało Air Aces: Pacific, czyli pierwsze spotkanie deweloperów z gatunkiem zręcznościowych symulatorów lotniczych, w którym uczestniczyliśmy w bitwach nad tytułowym Pacyfikiem. Jak na swoje czasy, tytuł prezentował solidny poziom wykonania – do naszej dyspozycji oddano kilka modeli samolotów, za których sterami zasiadaliśmy na przestrzeni zróżnicowanych misji, a dopełnieniem wszystkiego była ładna, trójwymiarowa oprawa graficzna.

Rok 2011 wiązał się dla firmy z podążaniem dobrze znaną ścieżką – Time of Fury było kolejną strategią turową w jej portfolio; gracze brali w niej udział w działaniach wojennych w latach 1939-1945. Bez wątpienia na korzyść gry działała pełna detali mapa, na jakiej toczyły się zmagania – stanowiła ona wierne odwzorowanie sytuacji geopolitycznej z czasów II wojny światowej. Oprócz kampanii dla pojedynczego gracza produkcja oferowała również wieloosobowy wariant rozgrywki – maksymalnie dwóch graczy mogło konkurować o zwycięstwo lub bawić się w kooperacji.

Lata 2012 i 2013 nie przyniosły zmian w temacie preferowanego przez studio gatunku. Zarówno Strategic War in Europe, jak i Wrzesień '39 były drugowojennymi strategiami turowymi, opracowanymi w zgodzie z historycznymi realiami. Na szczególną uwagę zasługuje druga z wymienionych produkcji – kampania główna przedstawiała zmagania na terytorium Polski we wrześniu 1939 roku. Co ciekawe, gracze mogli poznać przebieg konfliktu z trzech diametralnie różnych perspektyw: polskiej, radzieckiej i niemieckiej.

…przez krótkie spotkanie z tematyką fantasy…

Po kilku długich latach tworzenia gier osadzonych w czasach II wojny światowej, studio Wastelands Interactive najwyraźniej potrzebowało zmiany. Tę przyniosło wydane w 2015 roku Worlds of Magic – w odróżnieniu od poprzednich dzieł zespołu, tym razem mieliśmy do czynienia z grą strategiczną typu 4X, zainspirowaną kultowym Master of Magic z 1994 roku. Zabawa koncentrowała się na sztandarowych: eksploracji, ekspansji, eksploatacji i eksterminacji, a tytułowa magia znalazła odzwierciedlenie w szerokim wachlarzu czarów przypisanych do dwunastu szkół. Wszystko to okraszono przyjemną dla oka, trójwymiarową oprawą graficzną. Produkcja spotkała się ze stosunkowo ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, czego owocem była premiera jej przebudowanej i udoskonalonej wersji zatytułowanej Planar Conquest. Tytuł zadebiutował w 2016 roku, trafiając nie tylko na komputery osobiste, lecz także na PlayStation 4, Xboksa One oraz urządzenia mobilne z systemem iOS.

…po wypłynięcie na nieznane wody

Po dwóch spotkaniach z tematyką fantasy deweloperzy postanowili powrócić do znanych sobie realiów historycznych. W 2017 roku w sprzedaży miała pojawić się ich nowa gra – 1953: NATO vs Warsaw Pact, będąca dla nich swoistym powrotem do korzeni. Prace nad tym projektem zostały jednak wstrzymane, a Wastelands Interactive poświęciło się tworzeniu humorystycznej symulacji gotowania, zatytułowanej Cooking Simulator, która nakładem firmy PlayWay trafiła na komputery osobiste 6 grudnia 2018 roku.