Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Koei Tecmo

Firma producent wydawca

Koei Tecmo Holdings Co. Ltd. (wcześniej Tecmo Koei Holdings Co. Ltd.) to japoński producent i wydawca gier wideo na komputery osobiste, konsole, urządzenia mobilne oraz automaty arcade, powstały w kwietniu 2009 roku z połączenia zasłużonych dla branży firm Koei Co. Ltd. i Tecmo Co. Ltd. Siedziba holdingu zlokalizowana jest w mieście Jokohama (pierwotna siedziba Koei), a jego prezesem jest jeden ze współzałożycieli Koei, Yoichi Erikawa, piastujący to stanowisko od końca 2010 roku. Swoistą ciekawostkę stanowi fakt, że mimo formalnego połączenia obu firm, ze względów marketingowych nazwy Tecmo oraz Koei są w dalszym ciągu używane w odniesieniu do produkowanych i wydawanych przez holding gier.

Koei Tecmo jako producent gier

Jednymi z najbardziej znanych marek Koei Tecmo są zapoczątkowane jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku przez firmę Koei serie strategii historycznych Nobunaga’s Ambition oraz Romance of the Three Kingdoms. Choć firma nie zrezygnowała z rozwijania obu marek, obecnie koncentruje się głównie na popularnych zwłaszcza w Japonii gatunkach gier, takich jak bijatyki, gry jRPG czy trzecioosobowe gry akcji typu hack-and-slash. Ważne miejsce w portfolio firmy zajmują również produkcje z uwielbianych w Kraju Kwitnącej Wiśni gatunków, takich jak otome (rodzaj visual novel).

Wśród zespołów deweloperskich działających obecnie pod szyldem Koei Tecmo wymienić należy następujące studia:

  • Gust – powstałe w roku 1993 i przejęte przez Tecmo Koei w 2011 roku; studio to znane jest głównie za sprawą serii jRPG Atelier,
  • Kou Shibusawa – utworzone w roku 2016 w wyniku restrukturyzacji innych zespołów deweloperskich holdingu; do zadań studia należy dalsze rozwijanie historycznych serii Nobunaga’s Ambition oraz Romance of the Three Kingdoms, a także symulatora wyścigów konnych Winning Post,
  • Omega Force – utworzone przez Koei w roku 1996 i znane głównie za sprawą serii taktycznych gier akcji Dynasty Warriors oraz jej spin-offów Samurai Warriors oraz Warriors Orochi; w portfolio studia znajdują się również takie marki, jak Toukiden czy obsługiwane przez innych wydawców Dragon Quest Heroes i One Piece: Pirate Warriors,
  • Ruby Party – studio specjalizujące się w popularnych w Japonii grach z gatunku otome (przygodowe gry visual novel skierowane głównie do kobiet),
  • Team Ninja – utworzone przez Tecmo w 1995 roku i znane głównie za sprawą cyklu gier akcji Ninja Gaiden oraz serii bijatyk Dead or Alive.

Wśród zespołów deweloperskich, które na przestrzeni lat były częścią Koei Tecmo, wymienić warto też nieistniejące już studio Team Tachyon, utworzone w 2007 i zamknięte w 2016 roku. Najbardziej znaną (choć stosunkowo chłodno przyjętą) grą opracowaną przez ten zespół była wydane w roku 2010 Quantum Theory.

Koei Tecmo jako wydawca gier

Firma Koei Tecmo zajmuje się niemal wyłącznie wydawaniem gier opracowanych przez wewnętrzne ekipy deweloperskie oraz studia będące własnością holdingu. Jednym z nielicznych wyjątków od tej reguły są powstałe w latach 2004-2006 dwie odsłony serii Disgaea autorstwa Nippon Ichi Software (obecnie wydawanej na świecie przez NIS America). Ze względu na specyfikę japońskiego rynku gier wideo, prócz wspomnianych w dziale wyżej najważniejszych marek firmy, takich jak Dynasty Warriors, Ninja Gaiden czy Dead or Alive, wiele produkcji wydanych przez Koei Tecmo nigdy nie ukazało się oficjalnie poza Krajem Kwitnącej Wiśni.

Historia

Tecmo Co. Ltd.

Dzieje holdingu Koei Tecmo związane są nierozerwalnie z długoletnią historią obu tworzących go firm. Początki pierwszej z nich – Tecmo Co. Ltd. – sięgają bardzo daleko wstecz, bo aż do września 1964 roku. Wtedy to właśnie w stolicy Japonii założona została firma The Empire Trustee Corporation, zajmująca się pierwotnie utrzymaniem nieruchomości oraz dostarczaniem urządzeń i środków czystości. 31 lipca roku 1967 utworzona została siostrzana firma o nazwie Nippon Yacht Corporation, specjalizująca się w sprzedaży i wynajmie jachtów, a dzień ten uznawany jest za oficjalną datę założenia późniejszego giganta branży gier – Tecmo Co. Ltd. Po ok. dwóch latach działalności, tj. w połowie roku 1969, Nippon Yacht Corporation zaczęło stopniowo zwracać się w stronę przemysłu rozrywkowego, by już w marcu kolejnego roku otworzyć własne centrum rozrywki, zlokalizowane w prefekturze Chiba, na wschód od Tokio.

W październiku roku 1977 firma macierzysta, The Empire Trustee Corporation, została przemianowana na Tehkan Ltd. Niecałe cztery lata później, w marcu 1981 roku, w Los Angeles utworzony został amerykański oddział firmy o nazwie U.S. Tekhan Ltd. Miesiąc później firma wydała w Japonii swoją pierwszą samodzielnie opracowaną grę arcade Pleiads, która w późniejszym okresie dystrybuowana była także na terenie Stanów Zjednoczonych. Sukces produkcji sprawił, że firma zaczęła nieco odważniej poczynać sobie w branży gier, a efektem tego było m.in. przemianowanie w dniu 6 grudnia 1982 roku dotychczasowego Nippon Yacht Corporation na Tehkan Electronics Corporation.

8 stycznia 1986 roku Tehkan Ltd. oficjalnie zmienił nazwę na Tecmo Co. Ltd. W kwietniu tego samego roku światło dzienne ujrzała zaś pierwsza samodzielna gra Tecmo, stworzona z myślą o konsolach domowych, tzn. wydany na Nintendo Entertainment System Mighty Bomb Jack. W ciągu kolejnej dekady firma zawiesiła produkcję gier przeznaczonych na salonowe automaty arcade i skoncentrowała się na rynku konsol domowych, gdzie sukces zapewniły jej m.in. takie produkcje, jak wydane na NES-a Ninja Gaiden oraz Tecmo Bowl.

W latach 90. ubiegłego wieku, po wprowadzeniu na rynek przez Sony pierwszej konsoli PlayStation, Tecmo Co. Ltd. szybko dołączyło też do grona deweloperów i wydawców wspierających PS1. I to na tej właśnie konsoli zadebiutowały tak znane marki firmy, jak Dead or Alive, Deception, Gallop Racer czy Monster Rancher. W roku 1995 w ramach Tecmo utworzone zostało studio deweloperskie Team Ninja, na czele którego stanął Tomonobu Itagaki, znany jako współtwórca serii Ninja Gaiden oraz Dead or Alive. Itagaki zasiadał również w zarządzie firmy do roku 2008 i głośnego procesu, w którym oskarżył on Tecmo o niewypłacenie zaległych bonusów oraz psychiczne dręczenie pracowników. W marcu 2000 roku firma Tecmo Co. Ltd. wprowadzona została na tokijską giełdę papierów wartościowych, z której wycofana została dziewięć lat później, tuż przed planowanym połączeniem z Koei.

Koei Co. Ltd.

Historia firmy Koei rozpoczęła się nieco później niż dzieje jej obecnego partnera, bo dopiero w lipcu 1978 roku, kiedy to dwóch braci: Yoichi oraz Keiko Erikawa po upadku rodzinnego biznesu zdecydowało się postawić pierwsze kroki w branży programistycznej. Siedziba firmy zlokalizowana została w dzielnicy Jokohamy – Hiyoshi (tuż obok Keio University, na którym kształcił się Yoichi) i pozostaje tam do dziś dnia. W początkowym okresie istnienia Koei skoncentrowało się na oprogramowaniu tworzonym na zamówienie oraz grach, przeznaczonych na komputery PC. Pierwszą i jedną z najważniejszych gier firmy okazała się historyczna strategia Nobunaga’s Ambition, która zdobyła szereg nagród i przyczyniła się do powstania kolejnych produkcji o podobnej tematyce, takich jak Romance of the Three Kingdoms czy Uncharted Waters.

W roku 1988 Koei utworzyło w Kalifornii północnoamerykański oddział firmy – Koei America Corporation, odpowiedzialne za sprzedaż i lokalizację gier we wszystkich krajach świata za wyjątkiem Japonii. Pod wodzą uznanego dewelopera Stiega Hedlunda, oddział ten stworzył jednak również wiele własnych, oryginalnych projektów, takich jak Gemfire (1992), Liberty or Death (1993) czy Celtic Tales: Balor of the Evil Eye (1995). Po rezygnacji Hedlunda w 1995 roku, amerykański oddział Koei praktycznie porzucił tworzenie gier, koncentrując się na sprzedaży i marketingu. W latach 2001-2003 firma Koei utworzyła kolejne zagraniczne oddziały w Kanadzie oraz Europie (Wielka Brytania), a także pomniejsze biura w Chinach, Korei Południowej, Tajwanie i na Litwie. W późniejszym okresie stworzone zostało także wewnętrzne studio deweloperskie w Singapurze. Proces dalszego rozwoju firmy wkroczył jednak na zupełnie inne tory w roku 2008, kiedy to Koei ogłosiło zamiar przejęcia konkurencyjnego Tecmo.

Połączenie Tecmo i Koei

Pod koniec sierpnia 2008 roku z fotela prezesa firmy Tecmo Co. Ltd. zrezygnował Yoshimi Yasuda, a jego miejsce zajął dotychczasowy członek zarządu, Yasuharu Kakihara. 28 sierpnia rosnąca w siłę firma Square Enix ogłosiła plany przyjaznego przejęcia Tecmo poprzez zakup 30 procent akcji i wyznaczyła termin do 4 września na zajęcie stanowiska wszystkim zainteresowanym. Zwołane naprędce zebranie zarządu Tecmo Co. Ltd. zaowocowało podjęciem konkretnych decyzji. W wyznaczonym terminie firma oficjalnie odrzuciła propozycję Square Enix i tego samego dnia ogłosiła swoje własne plany połączenia z konkurencyjnym Koei Co. Ltd. W listopadzie 2008 r. upubliczniono plany procesu połączenia, który zakończył się oficjalnie 1 kwietnia kolejnego roku powstaniem Tecmo Koei Holdings.

Tuż po połączeniu obu firm rozpoczął się żmudny proces restrukturyzacji oraz zmian organizacyjnych. Jeszcze w roku 2009 Koei Europe zostało przemianowane na Tecmo Koei Europe i rozpoczęło wydawanie gier pod nową nazwą. Utworzono też zupełnie nowy oddział holdingu w stolicy Wietnamu, Hanoi. Na początku 2010 roku amerykańskie biura Tecmo oraz Koei zostały połączone, tworząc Tecmo Koei America Corporation, podległe bezpośrednio japońskiemu Tecmo Koei Holdings. W tym samym roku „rebranding” dotknął także oddziały w Kanadzie, Korei Płd., Tajwanie i Singapurze. W początkowym okresie po połączeniu firmy Tecmo oraz Koei kontynuowały swoją działalność jako spółki zależne Tecmo Koei Holdings. W kwietniu roku 2010 ogłoszono, że firma Tecmo kończy swą działalność w Japonii, zaś jej siostrzana spółka ulega przemianowaniu na Tecmo Koei Games, przejmując jednocześnie własność intelektualną Tecmo.

Dwa tygodnie wcześniej tworzące dla Tecmo studio deweloperskie zostało jednak wydzielone z holdingu jako Tecmo Co. Ltd. (w pełni zależne od Tecmo Koei Games). Przez dwa pierwsze tygodnie (do formalnego rozwiązania Tecmo) używało ono nazwy Tehkan, czyli jednej z dawnych nazw Tecmo, by finalnie przyjąć ponownie nazwę swojego poprzednika i tworzyć pod nią przez około rok. W kwietniu 2011 roku panujący dotąd bałagan został ostatecznie uporządkowany, a dotychczasowe zespoły deweloperskie Tecmo oraz Koei zostały połączone pod wspólną nazwą Tecmo Koei Games. Jednocześnie holding poinformował, że ze względów marketingowych nazwy Tecmo oraz Koei będą nadal używane w odniesieniu do produkowanych i wydawanych przez firmę gier. 1 lipca 2014 roku, dla podkreślenia wiodącej roli Koei w całym holdingu, jego nazwa została przemianowana na Koei Tecmo Holdings Co. Ltd.


Plany wydawnicze na przyszłość

Romance of the Three Kingdoms 8 Remake2024

Współpracujący z Koei Tecmo producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Koei Tecmo


Gust

Team Ninja

Omega Force

Grasshopper Manufacture

W Polsce Koei Tecmo współpracuje z:


Plaion Polska / Koch Media Poland

Sony Interactive Entertainment Polska

Wydane gry

Rise of the Ronin2024

Atelier Resleriana: Forgotten Alchemy and the Polar Night Liberator2024

Fate/Samurai Remnant2023

Nobunaga's Ambition: Awakening2023

Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg2023

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key2023

Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse2023

Wo Long: Fallen Dynasty2023

Touken Ranbu Warriors2022

Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream2022

Dynasty Warriors 9: Empires2022

Monster Rancher 1 & 2 DX2021

Blue Reflection: Second Light2021

Fatal Frame: Maiden of Black Water2021

Samurai Warriors 52021

Ninja Gaiden: Master Collection2021

Kolekcja NiOh2021

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy2021

Fairy Tail2020

NiOh 2 Remastered: Edycja kompletna2020

Romance of the Three Kingdoms XIV2020

Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk DX2020

Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky DX2020

Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea DX2020

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout2019

Attack on Titan 2: Final Battle2019

Atelier Lulua: The Scion of Arland2019

Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of the New World2019

Dead or Alive 62019

Atelier Rorona: The Alchemist of Arland DX2018

Atelier Totori: The Adventurer of Arland DX2018

Atelier Meruru: The Apprentice of Arland DX2018

Warriors Orochi 42018

A.O.T. 22018

Dynasty Warriors 92018

Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings2017

Nobunaga's Ambition: Taishi2017

Nights of Azure 2: Bride of the New Moon2017

Warriors All-Stars2017

Blue Reflection2017

Winning Post 8 20172017

NiOh Remastered: Edycja kompletna2017

Samurai Warriors: Spirit of Sanada2016

Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey2016

Berserk and the Band of the Hawk2016

Dynasty Warriors: Eiketsuden2016

Dynasty Warriors: Godseekers2016

Toukiden 22016

Nobunaga's Ambition: Sphere of Influence - Ascension2016

Dead or Alive: Xtreme 32016

Zobacz wszystkie wydane gry