Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Calaris Studios

Firma polski producent

WWW: http://www.calaris.com

Adres: Calaris Studios Sp. z o.o; ul.Henryka Sucharskiego 2/26; 95-035 Ozorków

Polskie studio deweloperskie z siedzibą w Ozorkowie w województwie łódzkim. Firma posiada również oddział w województwie pomorskim, który zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem nowych technologii. Obecnie zespół opiera swoją działalność na tworzeniu specjalistycznego oprogramowania biznesowego, jednak wcześniej znany był z tworzenia gier przeznaczonych na komputery osobiste (początkowo na Amigę, z czasem na pecety) i konsole.

Historia

Historia Calaris Studios sięga 1993 roku, kiedy to firma została założona przez Sebastiana i Dominika Zielińskich pod nazwą TSA Produkcja Oprogramowania-Programy Autorskie. Zespół rozpoczął działalność od opracowania autorskiego silnika graficznego IC Engine, który miał napędzać jej przyszłe dzieła. Technologia była rozwijana aż do 2006 roku.

Debiutanckim dziełem ekipy był Rooster – wydana jeszcze w 1993 roku strzelanina science fiction, w której akcję obserwowaliśmy z perspektywy top-down. Produkcja została wydana na komputery Amiga, podobnie jak jej kontynuacja z 1994 roku i dwie kolejne, czyli Projekt Battlefield oraz Intercalaris. Warto nadmienić, że w dwóch ostatnich przypadkach mowa o pełnoprawnych FPS-ach, a zatem o reprezentantach gatunku nieszczególnie popularnego na komputerach Amiga, przede wszystkim ze względu na ograniczenia technologiczne.

To właśnie niedostatki mocy urządzeń firmy Commodore sprawiły, że na przełomie 1995 i 1996 roku zespół postanowił przerzucić się na pecety. Ponadto studio otworzyło się wówczas na współpracę z innymi firmami deweloperskimi, czego efektem były gry NetGuard (opracowana wraz z zespołem Elysium Games, a wydana w 1997 roku) oraz Mortyr (stworzona wespół z Corwin Software Studios, trafiła na sklepowe półki dwa lata później). Należy odnotować, że ostatnia z wymienionych produkcji odniosła sukces nie tylko w Polsce, lecz także na zagranicznych rynkach.

W 2001 roku z firmy odszedł Sebastian Zieliński, który powrócił do zespołu dwa lata później. Niedługo po tym, bo już w 2004 roku, pojawiła się gra Tajemnicza Wyspa – swoista hybryda RPG-a i strategii czasu rzeczywistego, utrzymana w charakterystycznej, kreskówkowej konwencji. Bajkowa stylistyka była również cechą kolejnego dzieła warszawskich deweloperów – mowa o grze Tytus, Romek i A'Tomek, czyli o zręcznościówce inspirowanej kultowym komiksem autorstwa Henryka Chmielewskiego.

Drastyczna zmiana klimatu nastąpiła w 2006 roku, kiedy to do sprzedaży trafiła strzelanina FPP zatytułowana Wilczy Szaniec. Gracze wcielali się w niej w młodego pułkownika, którego zadaniem była eliminacja Adolfa Hitlera, a tym samym powstrzymanie nazistowskiej machiny wojennej. Niestety produkcja nie odniosła sukcesu ani nad Wisłą, ani na świecie.

Kolejne lata przyniosły premiery gier wydanych na konsole firmy Nintendo, opracowanych we współpracy z FRONTLINE Studios. Mowa o Chicken Shoot, M&M's Kart Racing oraz WarMen Tactics.

Po premierze ostatniej z wymienionych produkcji firma rozpoczęła pracę nad grą MMORPG zatytułowaną Szlak Sobieskiego, a także zajęła się opracowywaniem nowych technologii – powołany na potrzeby ostatniego z wymienionych przedsięwzięć oddział w województwie pomorskim prowadzi prace nad sztuczną inteligencją. Obecnie studio koncentruje się na dostarczaniu specjalistycznego oprogramowania biznesowego.


Wydawcy gier Calaris Studios

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Calaris Studios:


Play-publishing

Akella