Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Bluehole

Firma producent wydawca

Południowokoreańskie studio deweloperskie skoncentrowane na tworzeniu produkcji multiplayerowych. W dorobku zespołu znaleźć można zarówno MMORPG-i opracowane z myślą o komputerach osobistych i konsolach stacjonarnych, jak i sieciowe strzelaniny oraz gry mobilne. Te ostatnie nie dorównują jednak pod względem popularności swojemu konsolowemu i pecetowemu rodzeństwu. W listopadzie 2018 roku firma stworzyła holding KRAFTON zrzeszający pod jedną banderą wszystkie należące do niej podmioty i sama znalazła się pod jego skrzydłami. 

Historia

Początek działalności

Założycielem Bluehole jest Gang-Seok Kim; firma powstała w marcu 2007 roku pod nazwą Bluehole Studio i niedługo później rozpoczęła pracę nad swoim debiutanckim projektem. W 2008 roku zespół podpisał kontrakt na jego wydanie na terenie Korei Południowej z firmą NHN, z kolei w Stanach Zjednoczonych utworzono jego poboczny oddział – Bluehole Interactive (po dwóch latach przemianowany na En Masse Entertainment). W 2009 roku świat po raz pierwszy mógł zobaczyć TERĘMMORPG-a wyróżniającego się na tle konkurencji za sprawą oryginalnego systemu walki. W starciach z przeciwnikami kluczowa miała okazać się pozycja względem wroga, przez co owemu tytułowi miało być zaskakująco blisko do zręcznościowych gier akcji. Deweloperzy niespecjalnie kryli się ze swoimi inspiracjami, zalecając graczom korzystanie z pada.

TERA, czyli nowy rozdział w historii studia

Tytuł oficjalnie zadebiutował w ojczyźnie twórców w styczniu 2011 roku; musiał minąć ponad rok, by zawitał do Stanów Zjednoczonych, a kolejne dwanaście miesięcy upłynęło, nim dostęp do niego uzyskali europejscy gracze. Pozycja została przyjęta przez graczy stosunkowo ciepło, jednak po dwóch latach jej autorzy podjęli decyzję o przejściu na model free-to-play, co pociągnęło za sobą zmianę nazwy – od tej pory ich dzieło miało być znane jako TERA: Rising. Nie było to jego ostatnie przemianowanie – we wrześniu 2014 roku, w związku z wydaniem jednej z największych łatek w historii, produkcja doczekała się kolejnego tytułu, TERA: Fate of Arun.

Rok 2015 z kolei przyniósł oficjalną zmianę nazwy studia, które odtąd legitymowało się po prostu jako Bluehole, oraz premierę następnego MMORPG-a z jego portfolio – mowa o grze Devilian opracowanej przez należący do niego od stycznia 2015 roku zespół Bluehole Ginno Games. Jej wydanie w wybranych regionach wzięła na swoje barki firma Trion Worlds – w jej katalogu można znaleźć między innymi Defiance oraz popularne RIFT. W 2016 roku Bluehole wchłonęło jeszcze jeden zespół – Squall, przemianowany później na Bluehole Squall.

PlayerUnknown's Battlegrounds – wielki hit Wczesnego Dostępu

W lipcu tego samego roku Brendan Greene, czyli twórca popularnych modyfikacji Battle Royale do gier Arma II i Arma III, ogłosił, że wraz z Bluehole pracuje nad komercyjną produkcją będącą rozwinięciem zaproponowanych przez niego pomysłów. PlayerUnknown's Battlegrounds zadebiutowało na platformie Steam w ramach Wczesnego Dostępu pod koniec marca 2017 roku. Gra z miejsca została ogłoszona wielkim hitem – w ciągu trzech dni od premiery udało jej się zarobić 11 milionów dolarów. O jej sukcesie przesądziły nie tylko wyraźnie zarysowane elementy survivalowe, lecz także przejrzyste zasady rozgrywki – gracze byli wrzucani na rozległą mapę, a ich zadaniem było wymordowanie wszystkich pozostałych. Zabawa dobiegała końca w momencie, w którym na placu boju pozostawała tylko jedna osoba. Pikanterii rozgrywce nadawał fakt, że poszczególni śmiałkowie rozpoczynali zmagania bez jakiejkolwiek broni, przez co sam początek zabawy przekształcał się w swoisty wyścig po jak najlepszy arsenał.

12 grudnia 2017 roku tytuł ukazał się na Xboksie One. Jego pełna wersja zadebiutowała na komputerach osobistych dziewięć dni później, na konsolę Microsoftu trafiła we wrześniu 2018 roku, z kolei na PlayStation 4 – w grudniu 2018.

W sierpniu 2017 roku chiński gigant – Tencent – rozpoczął inwestowanie w Bluehole i przejmowanie kolejnych udziałów w firmie.

Powstanie holdingu KRAFTON

W listopadzie 2018 roku firma Bluehole postanowiła powołać do życia ujednoliconą markę, która zrzeszyłaby wszystkie należące do niej podmioty. W ten sposób powstał holding KRAFTON, pod którego skrzydłami, oprócz samego Bluehole, znalazły się studia Pnix, Delusion Studio, Red Sahara Studio, Rising Wings, PUBG Studio (byłe Bluehole Ginno Games), a także utworzone w czerwcu 2019 roku Striking Distance Studios.


Wydawcy gier Bluehole

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Bluehole:


Gameforge AG

Kakao Games

Wyprodukowane gry

Wydane gry