Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry PlayStation 2

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry na platformę Sony PlayStation 2 ułożone według popularności.

PS2
Tematyki
Czas
Tekken 5
Tekken 5

Bijatyki 24 lutego 2005

Kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych serii bijatyk w historii gier wideo, której wydawcą od lat jest firma Bandai Namco Entertainment. W piątym Turnieju Żelaznej Pięści występuje szereg znanych wojowników oraz troje nowych: Asuka, Raven oraz Feng. Każda z nich ma swoje motywacje i cele, które stanowią tło fabularne dla efektownych walk. Pod względem mechaniki Tekken 5 powiela rozwiązania poprzedników. Gracz wybiera jednego z dostępnych wojowników i staje do pojedynku z przeciwnikiem. Wciąż mamy do czynienia z systemem walki opartym na rozłożeniu: silna-słaba ręka, silna-słaba noga, intuicyjnie rozplanowanym na przyciskach pada. Starcia rozgrywają się na trójwymiarowych arenach, gdzie znajdziemy po kilka interaktywnych elementów (np. ściany, kolumny, posągi) dających się wykorzystać w walce. Oprócz głównego trybu turniejowego, Tekken 5 oferuje takie warianty zabawy jak versus, trening czy też tryb przygodowy, w którym gracz przedziera się przez zastępy nadbiegających przeciwników.

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

Akcji 25 października 2004

Kontynuacja kontrowersyjnego cyklu Grand Theft Auto – jednej z najpopularniejszych serii wszechczasów, która pozwoliła graczom wcielić się w rolę drobnego rzezimieszka i rozsławiła w świecie gier firmę Rockstar Games. Kolejna odsłona gry to największa z dotychczas wydanych części, w której obszar działania gracza – stan San Andreas - jest niemal trzykrotnie większy od tego ukazanego w Vice City. Wśród wielu wprowadzonych przez twórców nowości warto wymienić przede wszystkim ulepszone AI mieszkańców, możliwość rekrutowania do współpracy innych członków gangu, większą interakcję z rozmaitymi budynkami, wprowadzenie współczynnika głodu, możliwości pływania czy wykorzystania nowych środków lokomocji (np. rower). Wszystko to uzupełniono masą różnorodnych aktywności dodatkowych, podkreślających sandboksowy charakter rozgrywki. Całości dopełnia spektakularna oprawa graficzna, utrzymana w klimacie lat 90-tych oraz masa przebojowej muzyki, dostępnej dzięki wielu tematycznym stacjom radiowym.

Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City

Akcji 27 października 2002

Kontynuacja bestsellerowego cyklu gier akcji, stanowiąca swoiste rozwinięcie wydanej w 2001 roku trzeciej części serii. Za jej powstanie odpowiadają niezmiennie twórcy oryginału, którzy po wykupieniu przez amerykańskiego giganta przekształcili się w studio Rockstar North. Akcja gry przenosi nas do zupełnie nowego miasta Vice City i pamiętnych lat 80-tych XX wieku. Wcielamy się w niejakiego Toma Vercetti, który zostaje wysłany przez swojego szefa, by zrobić porządek z miejscowymi gangami oraz skorumpowaną policją. Rozgrywka bazuje na identycznej mechanice co poprzedniczka i sprowadza się do wykonywania szeregu nieliniowych misji fabularnych. Nie obyło się rzecz jasna bez szeregu usprawnień, wśród których wymienić warto m.in. dostępność motocykli, łodzi motorowych, a nawet helikoptera. Gra oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną, utrzymaną w stylistyce lat 80-tych, a naszym zmaganiom towarzyszy zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, nadawana przez kilka odmiennych rozgłośni radiowych.

God of War II
God of War II

Akcji 13 marca 2007

Kontynuacja bestsellerowego slashera firmy Sony z 2005 roku, którego fabuła luźno nawiązuje do postaci i wydarzeń znanych z mitologii greckiej. W God of War II wcielamy się ponownie w postać szukającego zemsty spartańskiego wojownika Kratosa, który po zabiciu Aresa stał się nowym bogiem wojny. Dręczony koszmarami z przeszłości heros, mimo ostrzeżeń bogini Ateny, zstępuje ponownie na Ziemię, aby pomóc Spartanom opanować Rodos. Fakt ten budzi wzburzenie Zeusa, który osłabia i zabija naszego bohatera. Trafiając do Hadesu, Kratos dowiaduje się, że aby móc cofnąć się w czasie i odmienić swoje przeznaczenie, musi odnaleźć i zabić trzy mityczne Siostry Przeznaczenia. Pod względem mechaniki druga odsłona od of War nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru. Twórcy oddali jednak do dyspozycji graczy szereg zupełnie nowych ataków i zaserwowali Kratosowi masę zagadek natury logicznej, wymagających oprócz zręcznych palców także wysilenia szarych komórek.

Final Fantasy XII
Final Fantasy XII

RPG 31 października 2006

Final Fantasy XII to dwunasta odsłona bestsellerowego cyklu jRPG, który stworzony został przez firmę Square Enix. Producenci gry odrzucili wiele stałych elementów serii, oferując nowy system walki, unikalny sposób rozwoju bohaterów, a także ogromny i fantastycznie wyglądający trójwymiarowy świat.

Mafia: The City of Lost Heaven
Mafia: The City of Lost Heaven

Akcji 28 stycznia 2004

Trójwymiarowa gra akcji, przenosząca graczy do Ameryki lat 30. XX wieku, w czasy rozkwitu przestępczego podziemia. Twórcą gry jest czeskie studio Illusion Softworks, znane przede wszystkim z wysoko ocenianej taktycznej strzelaniny Hidden & Dangerous. Fabuła przedstawia historię początkującego gangstera, Tommy’ego Angelo, który, wykonując zlecenia wpływowej mafijnej rodziny, stawia pierwsze kroki w przestępczym półświatku. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wirtualnego miasta i realizacji kolejnych misji fabularnych, wzbogaconych licznymi wątkami pobocznymi. Podczas zabawy nie brakuje ulicznych strzelanin, napadów na banki, pościgów samochodowych czy nawet morderstw na zlecenie. Twórcy zadbali o sugestywne odtworzenie klimatu Ameryki lat 30., nie zapominając o charakterystycznych dla tego okresu modelach broni czy samochodów. Dzięki zaawansowanemu silnikowi graficznemu Insanity 2 wykreowano interaktywne, tętniące życiem miasto z ruchem ulicznym i zmieniającymi się porami roku.

Red Dead Revolver
Red Dead Revolver

Akcji 3 maja 2004

Utrzymana w westernowej stylistyce trzecioosobowa gra akcji, za której powstanie odpowiada znana m.in. z serii Grand Theft Auto i Midnight Club firma Rockstar Games. Akcja gry rozpoczyna się pod koniec XIX wieku, a my wcielamy się w postać niejakiego Reda, który w młodości był świadkiem śmierci rodziców z rąk meksykańskich bandytów, ostrzących sobie zęby na odnalezioną na ich ziemiach żyłę złota. Po latach nasz protoplasta powraca w rodzinne strony wiedziony chęcią zemsty, a jego głównym celem jest posłanie do piachu możliwie jak największej ilości rzezimieszków. Określana jako Grand Theft Auto na Dzikim Zachodzie rozgrywka polega w głównej mierze na realizacji kolejnych zadań fabularnych i licznych pojedynkach rodem z najlepszych filmowych westernów. Autorzy zadbali o charakterystyczny klimat Dzikiego Zachodu, odwzorowując typowe dla gatunku lokacje, budynki i postacie. W ręce graczy oddano też bogaty arsenał ok. 30 zróżnicowanych broni, takich jak rewolwery, strzelby, karabiny i ładunki wybuchowe.

God of War (2005)
God of War (2005)

Akcji 22 marca 2005

Trzecioosobowa przygodówka akcji w konwencji hack-and-slash, opracowana ekskluzywnie na konsolę PlayStation 2. Fabuła God of War skupia się na perypetiach Kratosa, legendarnego spartańskiego wojownika, pełniącego obecnie na Olimpie niewdzięczną rolę specjalisty od tzw. mokrej roboty. Kiedy grecki bóg wojny Ares rozpętuje w Atenach prawdziwe piekło, wypuszczając na świat setki żołnierzy-zombie oraz innych przerażających bestii, Kratos zostaje wysłany na Ziemię celem odnalezienia puszki Pandory i zgładzenia przy jej pomocy oszalałego Aresa. Istotą rozgrywki są widowiskowe pojedynki naszego protagonisty, dysponującego w swoim arsenale dwoma śmiercionośnymi ostrzami, pozwalającymi na wykonywanie efektownych kombosów. W trakcie rozgrywki zbieramy też magiczne artefakty, które pozwalają nam wykorzystywać szereg przydatnych zaklęć o kilku poziomach mocy. Całość uzupełniona została okazjonalnymi zagadkami logicznymi, dzięki którym gracze muszą też od czasu do czasu wysilić swoje szare komórki.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Akcji 17 listopada 2004

Trzecia pełnoprawna odsłona cyklu skradankowych gier akcji firmy Konami. Akcja gry osadzona została w roku 1964 w ZSRR, a podczas zabawy wcielamy się ponownie w żołnierza oddziałów specjalnych o kryptonimie Snake, którego zadaniem jest tym razem przechwycenie odkrytej właśnie technologii, pozwalającej na przenoszenie ładunków nuklearnych. Metal Gear Solid 3: Snake Eater po raz pierwszy w historii cyklu przenosi akcję z terenów industrialnych do dżungli, co zaowocowało m.in. zupełnie nowym wachlarzem ruchów naszego bohatera, który walczy teraz nie tylko z ludźmi, ale także ze zwierzętami. Twórcy zaimplementowali też nowy system walki wręcz oraz usprawniony model poruszania się z przeciwnikiem wykorzystywanym w formie żywej tarczy. W warstwie fabularnej znalazło się zaś sporo odniesień do poprzednich części, wyjaśniających nurtujące fanów fakty z życiorysu Snake’a.

Grand Theft Auto III
Grand Theft Auto III

Akcji 23 października 2001

Kolejna część kontrowersyjnego cyklu gier akcji, zapoczątkowanego w 1997 roku. Za jej powstanie odpowiadają twórcy oryginału ze szkockiego studia DMA Design, działający obecnie pod skrzydłami firmy Rockstar. Trzecia odsłona gry wprowadza do serii istną rewolucję, po raz pierwszy przenosząc graczy do otwartego i tętniącego życiem, w pełni trójwymiarowego świata, stworzonego dzięki technologii RenderWare. W grze przenosimy się do miasta Liberty City, stanowiącego wirtualną adaptację Nowego Jorku. Bohaterem gry jest młody chłopak imieniem Claude, który marzy o tym by stać się bossem przestępczego świata i dokonać zemsty na ludziach, którzy o mało co nie wpędzili go do więzienia. Fabuła jest nieliniowa i sprowadza się do realizacji kolejnych zadań, zlecanych przez kilkunastu mafijnych szefów. W ich wykonaniu pomoże nam całkiem spory arsenał broni, a także dziesiątki pojazdów, którymi - wzorem poprzednich odsłon - możemy poruszać się bez żadnych ograniczeń.

Manhunt
Manhunt

Akcji 18 listopada 2003

Kolejna, po trzech częściach serii Grand Theft Auto, brutalna propozycja firmy Rockstar. Zalicza się do modnego obecnie gatunku - stealth/action. Jednakże już na wstępie należy stanowczo zaznaczyć, iż poziom brutalności jaki reprezentuje Manhunt daleko przewyższa to, co zaprezentowano nam w kolejnych odsłonach GTA, a co za tym idzie, jest to gra tylko dla osób dojrzałych psychicznie.

Gran Turismo 4
Gran Turismo 4

Wyścigi 22 lutego 2005

Czwarta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, znanych z kolejnych generacji konsol PlayStation. Pod względem rozmachu Gran Turismo 4 przebija wszystkie dotychczasowe osiągnięcia studia Polyphony Digital, oferując oszałamiającą liczbę ponad 500 modeli samochodów 80 najważniejszych producentów. Wszystkie one odwzorowane zostały z ogromną pieczołowitością i mogą zostać poddane gruntownemu tuningowi – zarówno wizualnemu, jak i mechanicznemu. Na potrzeby gry przygotowano łącznie 100 tras, z których część to odcinki zupełnie nowe, a resztę stanowią podrasowane trasy z poprzednich części serii. Sedno gry stanowi nadal tryb symulacyjny, w którym dzięki zdobywanej gotówce sukcesywnie rozbudowujemy swój garaż, mieszczący nawet do 1000 aut. Wśród nowości wymienić warto zaś głównie podrasowaną oprawę audiowizualną w rozdzielczości 1080i oraz tryb photo mode, pozwalający na robienie zdjęć w trakcie wyścigu i umieszczanie ich w specjalnym, wirtualnym albumie.

Half-Life
Half-Life

Akcji 30 listopada 2001

Osadzona w realiach science-fiction strzelanina FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman. W wyniku nieudanego eksperymentu otwierającego przejście między wymiarami, do laboratorium dostają się obcy ze świata Xen, a nasz protagonista rozpoczyna walkę o życie. Na jego drodze stają nie tylko pozaziemskie istoty, ale także żołnierze ze specjalnego oddziału, wysłanego by zatuszować katastrofę. Celem rozgrywki jest ucieczka ze zniszczonego kompleksu, w czym pomogą nam także inni ocaleli pracownicy laboratorium. Half-Life uznany został za grę przełomową, która w umiejętny sposób połączyła cechy klasycznych strzelanin FPP z elementami horroru i rozbudowaną fabułą. Tytuł cechuje się ponadto przesyconym atmosferą grozy klimatem oraz wysoką inteligencją komputerowych przeciwników.

Spider-Man 2: The Game
Spider-Man 2: The Game

Akcji 28 czerwca 2004

Druga część cyklu trzecioosobowych gier akcji o przygodach Spider-Mana, opartych o fabułę filmu kinowego pod tym samym tytułem. W grze wcielamy się ponownie w postać Petera Parkera, który na skutek wypadku w laboratorium zyskał nadprzyrodzone, pajęcze moce. Głównym przeciwnikiem protagonisty jest zaś niejaki Otto Octavius (znany w światku przestępczym jako Doctor Octopus), czyli naukowiec wyposażony w mechaniczne, sterowane za pomocą fal mózgowych macki. Pod względem mechaniki, w zależności od platformy sprzętowej mamy do czynienia z zupełnie innymi produkcjami, opracowanymi przez różne studia deweloperskie. Podczas gry wersje na czołowe konsole domowe oferują w pełni trójwymiarowy, otwarty świat z zaawansowaną fizyką i osadzone są w dość wiernie odwzorowanej, wirtualnej wersji Manhattanu, wersje na pozostałe platformy odznaczają się uproszczoną mechaniką rozgrywki, wykorzystującą elementy side-scrollowej gry akcji oraz platformówki.

Shadow of the Colossus (2005)
Shadow of the Colossus (2005)

Akcji 14 października 2005

Osadzona w realiach fantasy oryginalna, trzecioosobowa gra akcji firmy Sony, będąca jednym z najwyżej ocenianych tytułów w historii konsoli PlayStation 2. W grze Shadow of the Colossus wcielamy się w postać młodego wędrowcy imieniem Wander, który przemierzając konno fantastyczny świat, szuka sposobu na przywrócenie do życia swej zmarłej dziewczyny. Jedynym sposobem na osiągnięcie tego celu okazuje się pokonanie szesnastu kolosów, zamieszkujących różne rejony świata. Rozgrywka koncentruje się w całości na poszukiwaniu kolejnych kolosów i toczeniu z nimi epickich, niezwykle wymagających pojedynków. Każdy z przeciwników wielokrotnie przewyższa wzrostem naszego bohatera i stanowi dlań zupełnie inne wyzwanie, a kluczem do jego pokonania jest odnalezienie słabych punktów rywala i ugodzenie go mieczem odpowiednią ilość razy. W zależności od rodzaju przeciwnika, może to wymagać np. strzelania z łuku, wspinania się po ogromnym ciele kolosa czy też wykorzystania przewagi, jaką daje otoczenie.

Deus Ex
Deus Ex

RPG 25 marca 2002

Utrzymane w stylistyce cyberpunk pierwszoosobowe RPG akcji, opracowane przez studio Ion Storm pod wodzą legendy branży Warrena Spectora – współautora tak kultowych marek, jak Ultima czy Wing Commander. Akcja Deus Ex toczy się w połowie XXI wieku, w świecie przepełnionym terroryzmem, korupcją oraz biedą i opanowanym przez tajemniczą zarazę, zwaną Szarą Śmiercią. Wcielając się w postać agenta JC Dentona, odkrywamy, że za śmiertelnym wirusem stoi sekretna organizacja Majestic 12, mająca na celu przejęcie kontroli nad światem. Mechanika zabawy łączy elementy strzelaniny FPS, skradanki oraz gry RPG. Dzięki specjalnym nanowszczepom, nasz protagonista obdarzony jest nadludzkimi umiejętnościami, rozwijanymi sukcesywnie w miarę postępów rozgrywki. Do dyspozycji bohatera oddano też spory arsenał broni, którą w toku zabawy możemy dodatkowo modyfikować. Fabuła gry jest nieliniowa i w zależności od podejmowanych przez gracza wyborów, prowadzić może do jednego z trzech alternatywnych zakończeń.

Yakuza
Yakuza

Akcji 5 września 2006

Yakuza to gra akcji, będąca japońską odpowiedzią na serię Grand Theft Auto. Tytuł powstał we współpracy z wielokrotnie nagradzanym projektantem o nazwisku Toshihiro Nagoshi i opowiada o losach mafiosa, który pragnie wyrwać się z więzów przestępczej organizacji.

Grand Theft Auto: Vice City Stories
Grand Theft Auto: Vice City Stories

Akcji 6 marca 2007

Poboczna odsłona legendarnej serii sandboksowych gier akcji firmy Rockstar Games. Jak sugeruje tytuł gry, jej akcja powiązana została z GTA: Vice City, a opowiedziana historia toczy się w roku 1984, czyli dwa lata przed ukazanymi tam wydarzeniami. Głównym bohaterem gry jest niejaki Victor Vance – były żołnierz piechoty morskiej i obecnie gangster, który realizując kolejne zlecenia mafijnych bossów pnie się w przestępczej hierarchii. Rozgrywka nie odbiega w znacznym stopniu od rozwiązań znanych z poprzedniczki, choć autorzy wprowadzili wiele ulepszeń, takich jak możliwość pływania, latania helikopterem czy wchodzenia do wnętrza budynków, przez co całość jeszcze bardziej zbliżyła się do mechaniki pełnoprawnych odsłon serii. Grand Theft Auto: Vice City Stories to oczywiście także szeroki arsenał broni i gadżetów oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, towarzysząca nam podczas jazdy samochodami.

Persona 4
Persona 4

RPG 10 lipca 2008

Shin Megami Tensei: Persona 4 to kolejna część japońskiego cyklu gier z rodzaju cRPG, tworzona i wydawana przez firmę Atlus. Rozgrywka, która jest dłuższa, bardziej skomplikowana i intrygująca niż poprzednie odsłony serii, rzuca nas w wiejskie krajobrazy Japonii.

Silent Hill 2
Silent Hill 2

Przygodowe 28 września 2001

Silent Hill 2 to kontynuacja wydanej w 1999 roku przygodowej gry akcji w konwencji survival-horroru. Gra wyprodukowana została przez studio deweloperskie firmy Konami. Głównym bohaterem jest James Sunderland, który nieoczekiwanie otrzymuje list od swojej dawnej ukochanej z prośbą o spotkanie w tytułowym miasteczku. Z uwagi na bardzo mroczny klimat i przerażające sceny tytuł adresowany jest do odbiorców powyżej 16 lat.

Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3
Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3

Bijatyki 9 listopada 2007

Kolejna odsłona serii bijatyk, opracowanych przez studio Spike. Cykl powstał w oparciu o kultową mangę autorstwa Akiry Toriyamy i zabiera graczy do tytułowego uniwersum Smoczych Kul, w którym prym wiodą mistrzowie rozmaitych sztuk walki. Do naszej dyspozycji oddano ponad 150 wojowników, reprezentujących zróżnicowane rasy: Od Saiyan (Goku, Vegeta), przez mieszkańców planety Namek (Piccolo), po ludzi (Tenshin, Krillin) oraz androidy (#17, #18). Każdy z zawodników dysponuje unikalnym zestawem ciosów i umiejętności specjalnych, a wielu z nich potrafi przejść proces transformacji, zyskując dostęp do nowych, potężniejszych ataków. Starcia rozgrywane są w ponad 20 lokacjach, a poszczególne areny występują tutaj zarówno w wersji dziennej, jak i nocnej. Dopełnienie Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3 stanowi wysokiej jakości oprawa graficzna, wierna pod względem stylistyki dziełom japońskiego rysownika.

Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground 2

Wyścigi 17 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.

Okami
Okami

Zręcznościowe 19 września 2006

Okami to produkcja ze stajni Clover Studios, developerów odpowiedzialnych za obie części dobrze przyjętej przez graczy serii Viewtiful Joe. Głównym założeniem gry jest oparcie jej wizualno-klimatycznego stylu na starojapońskiej sztuce malarskiej sumi-e, charakteryzującej się specyficzną kreską oraz paletą barw.