Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

2. elementy logiczne - Gry PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Strona 2. Gry o tematyce elementy logiczne na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Harry Potter i Zakon Feniksa
Harry Potter i Zakon Feniksa

Akcji 29 czerwca 2007

Harry Potter and the Order of Phoenix jest wydaną przez Electronic Arts grą opartą na piątym z kolei filmie traktującym o przygodach młodego czarodzieja. Podobnie jak poprzednie części, tytuł został opracowany w wersjach na wszystkie liczące się platformy do gier. Nie odbiega też gatunkowo od tego, do czego przyzwyczaiły nas wcześniejsze odsłony. Mamy więc do czynienia z przygodową grą akcji pokazaną w perspektywie trzeciej osoby.

Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Akcji 16 listopada 2001

Pierwsza gra przygodowa powstała na podstawie bestsellerowej powieści J.K. Rowling o młodym adepcie magii Harrym Potterze, pragnącym uwolnić drzemiące w nim magiczne umiejętności. Przenosimy się do szkoły dla czarodzieju Hogwart, gdzie poznajemy podstawy sztuki magicznej.

Ballance
Ballance

Zręcznościowe 2 kwietnia 2004

Ballance to niskobudżetowa gra zręcznościowa-logiczna, przygotowana przez niemieckie studio Cyparade. Jak to zwykle w tego typu produktach bywa, fabuła jest najmniej istotnym elementem programu. Ot, po prostu istnieje sobie kulka, która musi się przedostać z jednego punktu do drugiego za pomocą osadzonego w przestrzeni korytarza, pełnego kanałów, tuneli i ramp. Początkowo zadanie nie należy do specjalnie skomplikowanych. Dopiero w trakcie pokonywania kolejnych plansz, pojawia się coraz więcej elementów charakterystycznych dla gier logicznych, w których trzeba ostro ruszyć mózgownicą.

Obduction
Obduction

Przygodowe 24 sierpnia 2016

Zrealizowana w konwencji FPP gra przygodowa z elementami logicznymi, za której powstanie odpowiada studio Cyan, znane przede wszystkim za sprawą kultowej serii Myst. Stworzony jak jej duchowy spadkobierca Obduction opowiada historię bohatera, który odnajduje przedziwny organiczny artefakt zrzucony z nieba i zostaje przezeń porwany do nieznanego świata. Podczas zabawy musimy dowiedzieć się, gdzie tak naprawdę trafiliśmy, a następnie spróbować odnaleźć drogę powrotną do domu. Podobnie jak we wspomnianej serii Myst, kluczowym elementem zabawy jest sukcesywne odkrywanie świata i rządzących nim praw oraz wykorzystanie tej wiedzy do pokonania napotykanych przeszkód. Podczas gry koncentrujemy się więc wyłącznie na eksploracji oraz rozwiązywaniu kolejnych zagadek logicznych o zróżnicowanym stopniu trudności. Gra nie zawiera przy tym żadnych scenek przerywnikowych, a większość historii poznajemy dzięki eksploracji i analizie otoczenia oraz czytaniu odnalezionych dzienników.

Trine
Trine

Zręcznościowe 2 lipca 2009

Osadzona w barwnym świecie fantasy gra przygodowo-platformowa z elementami logicznymi, za której powstanie odpowiada fińskie studio Frozenbyte, znane wcześniej za sprawą serii izometrycznych strzelanek Shadowgrounds. W grze przejmujemy kontrolę nad trójką bohaterów: magiem, złodziejką oraz rycerzem, którzy muszą uratować zagrożone przez nieumarłych królestwo, wykorzystując moc tajemniczego narzędzia o nazwie Trine. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych platformówek, a podczas zabawy zajmujemy się eksploracją kolejnych poziomów, unikaniem pułapek, rozwiązywaniem zagadek oraz walką z napotkanymi przeciwnikami. Możemy też dowolnie przełączać się między postaciami, z których każda odznacza się swoimi unikalnymi zdolnościami: mag może za pomocą czarów tworzyć rozmaite przedmioty, złodziejka specjalizuje się w działaniu z dystansu, zaś rycerz dysponuje potężną siłą fizyczną. Pod względem wizualnym gra odznacza się mocno bajkowym klimatem oraz niezwykle soczystą paletą kolorów.

Harry Potter i Czara Ognia
Harry Potter i Czara Ognia

Akcji 8 listopada 2005

Harry Potter and the Goblet of Fire to kolejna, wirtualna adaptacja książkowej serii autorstwa J.K. Rowling, która opowiada o losach tytułowego Harry’ego Pottera oraz dwójki jego przyjaciół: Hermiony Granger i Rona Weasley’a.

Harry Potter i Więzień Azkabanu
Harry Potter i Więzień Azkabanu

Akcji 25 maja 2004

Harry Potter i Więzień Azkabanu to czwarta gra dedykowana komputerom klasy PC, oparta na książkach J.K. Rowling opowiadających o przygodach tytułowego Harry’ego Pottera oraz dwójki jego przyjaciół Rona Weasley’a i Hermiony Granger.

Hob
Hob

Zręcznościowe 26 września 2017

Gra przygodowo-zręcznościowa stworzona przez Runic Games, amerykańskie studio znane z serii hack’n’slashy Torchlight. W Hob wcielamy się w bohatera, który budzi się w pięknym, lecz niebezpiecznym świecie stojącym na krawędzi zagłady. Nasz protagonista nie pamięta, jak znalazł się w tym miejscu, a odpowiedzi na stawiane sobie pytania pozna dopiero w miarę postępów w grze. Co ciekawe, produkcja nie zawiera żadnych tekstów ani dialogów, dzięki czemu fabuła zostawia spore pole do interpretacji. Sedno platformowej rozgrywki stanowi eksploracja otwartego świata i interakcja z napotkanymi istotami oraz samą planetą, w tym rozwiązywanie zagadek logicznych. Pomocne w przetrwaniu w niebezpiecznym i stale zmieniającym się środowisku są znajdowane przedmioty oraz odkrywane w toku gry umiejętności bohatera, dzięki którym możemy przedostać się w niedostępne wcześniej miejsca. Hob odznacza się oryginalną oprawą graficzną, wykonaną w technologii cel-shading.

Lara Croft and the Temple of Osiris
Lara Croft and the Temple of Osiris

Przygodowe 9 grudnia 2014

Kontynuacja ciepło przyjętego spin-offa popularnej serii Tomb Raider, w którym przygody pięknej pani archeolog ukazano w nietypowej dla cyklu perspektywie izometrycznej. Grę stworzyło ponownie studio Crystal Dynamics, a jej akcja przeniesie nas tym razem do Egiptu, gdzie zwiedzimy m.in. tytułową świątynię boga Ozyrysa. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się, kładąc ponownie nacisk na walkę i aspekty zręcznościowe, uzupełnione typowymi dla serii Tomb Raider elementami eksploracji i rozwiązywania zagadek. Zabawa koncentruje się ponownie na trybie kooperacji, w którym oprócz Lary Croft zagramy także trzema innymi postaciami, reprezentującymi odmienne klasy i umiejętności. Co ciekawe, w zależności od tego ile osób weźmie udział w rozgrywce, będzie ona przebiegać nieco inaczej. Większa ilość graczy oznaczać będzie zarówno więcej zagadek, jak i większą ilość przeciwników do pokonania. Debiut serii na konsolach nowej generacji zaowocował także dużo bardziej spektakularną oprawą graficzną.

Never Alone
Never Alone

Zręcznościowe 18 listopada 2014

Platformówka wzbogacona o elementy zaczerpnięte z gier logicznych, za której stworzenie odpowiada studio Upper One Games. Fabuła opisywanej produkcji została oparta na wierzeniach ludu Inuitów – gracze wcielają się w młodą dziewczynę z plemienia Inupiaq, która wraz z białym lisem udaje się na niebezpieczną wyprawę celem uratowania swoich współplemieńców i powstrzymania nadejścia wiecznej zamieci śnieżnej. W toku przygody protagoniści spotykają wiele istot znanych z inuickich legend, pokroju Ludzi Nieba, Toczących się Głów czy Człowieka Zamieci. W Never Alone akcję obserwujemy z boku – podczas zabawy przemierzamy rozległe poziomy, unikamy pułapek, walczymy z przeciwnikami i rozwiązujemy zagadki logiczne. Z uwagi na fakt, że każda z postaci posiada unikalne umiejętności, których wykorzystanie jest niezbędne do pokonania większości łamigłówek, w trybie dla pojedynczego gracza można przełączać się pomiędzy dziewczynką oraz lisem; w trybie kooperacji natomiast kontrola nad nimi zostaje rozdzielona pomiędzy dwójkę graczy. Wszystko to okraszono przyjemną dla oka, trójwymiarową oprawą graficzną, a rozgrywce towarzyszy soundtrack oparty na tradycyjnej muzyce Inuitów. Co ciekawe, narracja jest prowadzona w języku tych ludów – każdą wypowiedź opatrzono jednak angielskimi napisami.

Deadlight
Deadlight

Zręcznościowe 25 października 2012

Kolejna produkcja, której akcja toczy się w świecie opanowanym przez epidemię zombie. Tym razem mamy jednak do czynienia z klimatyczną, dwuwymiarową platformówką, inspirowaną klasycznymi hitami pokroju Another World czy Flashbacka. Jej twórcą jest debiutujące studio Tequila Works, którego pracownicy mają za sobą współpracę z takimi gigantami, jak Blizzard czy Sony. W grze wcielamy się w byłego strażnika parku narodowego Randalla Wayne’a, który stara się odnaleźć zaginioną żonę i córkę. Przemierzając kolejno ulice zniszczonego Seattle, podziemne kanały oraz tereny bazy wojskowej, nasz protoplasta musi unikać nie tylko panoszących się zombie, lecz także polujących na nich żołnierzy, którzy bez wahania otwierają ogień do wszystkiego, co się rusza. Gra cechuje się intrygującym, postapokaliptycznym klimatem oraz specyficzną oprawą graficzną. Mimo iż w grze wykorzystano zaawansowany silnik Unreal Engine 3, obserwujemy jedynie cienie postaci na tle szczegółowych, animowanych scenerii.

Lara Croft and the Guardian of Light
Lara Croft and the Guardian of Light

Przygodowe 29 września 2010

Nietypowy spin-off legendarnej serii Tomb Raider, opracowany przez autorów ostatnich odsłon cyklu – studio Crystal Dynamics. Gra opowiada o przygodach pięknej pani archeolog oraz jej przyjaciela, wojownika Majów o imieniu Totec. Nasi bohaterowie wyruszają na poszukiwanie tajemniczego artefaktu, znanego jako Mirror of Smoke, aby przy jego pomocy powstrzymać złowrogiego Xolotla, który posiadł moc kontrolowania innych duchów. W przeciwieństwie do serii macierzystej, w której oglądamy Larę w perspektywie trzecioosobowej, gra została ukazana w rzucie izometrycznym, przypominającym produkcje spod znaku hack’n’slash. Gra koncentruje się na aspektach zręcznościowych oraz walkach z hordami duchów, kładąc nacisk na tryb kooperacji. Obie postaci dysponują bowiem nieco innymi zdolnościami, a kluczem do sukcesu jest ich ścisła współpraca. W rozgrywce nie zabrakło jednak typowych dla serii elementów, takich jak eksploracja grobowców i opuszczonych katakumb.

Syberia II
Syberia II

Przygodowe 29 marca 2004

Kontynuacja znakomitej gry przygodowej Syberia, stworzonej przez Benoita Sokala oraz studio Microids. Syberia II podejmuje wątki z pierwszej części, opowiadając dalsze losy Kate Walker, amerykańskiej prawniczki, którą chęć dopełnienia kontraktu przywiodła na szlak ku wielkiej przygodzie. Wszystko zaczyna się dokładnie w tym miejscu, gdzie skończyła się akcja pierwszej Syberii, tj. w rosyjskim mieście Romansbourg. Tym razem Kate decyduje się podążyć śladem Hansa Voralberga, spadkobiercy fabryki automatonów, powodowana wyłącznie swoim własnym pragnieniem, pozostawiając za sobą sprawy rodzinne. Kobieta przyłącza się do Hansa i pomaga mu odkryć zagadkę ostatnich żyjących mamutów. Największą zmianą w stosunku do części pierwszej jest jakość grafiki oraz zwiększenie dynamiki rozgrywki. Dodano szereg nowych efektów graficznych, jak dynamiczne cienie czy animowany śnieg. Akcja Syberii II rozgrywa się w zupełnie nowych lokacjach, bardziej urozmaiconych niż dotychczas. Podczas swoich przygód Kate dociera m.in. do Przejścia Północno-Zachodniego i wioski ludu Youkol.

Piła
Piła

Przygodowe 23 października 2009

Gra akcji/TPP na motywach znanej serii horrorów o tym samym tytule. Wcielamy się w osamotnionego śmiałka, który próbuje przebrnąć przez pułapki zastawione przez psychopatycznego mordercę.

The Cave
The Cave

Przygodowe 24 stycznia 2013

Okraszona sporą dawką humoru przygodówka z elementami zręcznościowej platformówki oraz gry logicznej. Tytuł wyprodukowany został przez Rona Gilberta i ekipę deweloperską studia Double Fine (Psychonauts, Brutal Legend, Stacking i inne). Akcja The Cave toczy się w tytułowej jaskini, pełnej sekretów i pułapek. Gracz kieruje poczynaniami trzyosobowej grupki herosów, która przemierza korytarze groty w poszukiwaniu enigmatycznego „czegoś” (cele różnią się zależnie od wybranego składu drużyny). Zabawa polega na pokonywaniu kolejnych plansz, omijaniu przeszkód, unikaniu rozmaitych zagrożeń oraz rozwiązywaniu łamigłówek. Kluczem do zwycięstwa okazuje się wykorzystanie indywidualnych zdolności poszczególnych postaci w drużynie. Gra pozwala również na zabawę w kooperacji dla maksymalnie trzech graczy.

The Escapists
The Escapists

Symulacje 13 lutego 2015

Łączący elementy wielu gatunków symulator więźnia, opracowany przez niezależne studio Mouldy Toof we współpracy z ekipą Team 17 Software. W grze, wcielając się w rolę skazańca, wiedziemy „normalne” życie w jednym z kilku dostępnych zakładów karnych. Naszym głównym celem jest zaplanowanie ucieczki z więzienia, dlatego oprócz całej gamy codziennych czynności, takich jak rozmaite prace, ćwiczenia, posiłki, spacery czy interakcje z innymi więźniami, zajmujemy się także zbieraniem pozornie nieprzydatnych przedmiotów, szukaniem sojuszników oraz bacznym obserwowaniem otoczenia i wyszukiwaniem luk w systemach bezpieczeństwa. Zwieńczeniem naszych wysiłków jest wcielenie planu w życie i wspomniana ucieczka. The Escapist oferuje sporą swobodę działania oraz wiele sposobów ucieczki, zależnych od rodzaju więzienia (wśród których znalazł się np. również wojskowy obóz jeniecki). Całość opracowana została w stylu retro, oferując pixelartową grafikę 2D i akcję ukazaną z lotu ptaka.

The Raven: Dziedzictwo mistrza złodziei
The Raven: Dziedzictwo mistrza złodziei

Przygodowe 23 lipca 2013

The Raven: Legacy of a Master Thief to klasyczna gra przygodowa typu point and click, stworzona przez niemieckie studio KING Art. W trakcie zabawy wcielamy się w tajemniczego włamywacza o pseudonimie Kruk oraz ścigającego go detektywa. Akcja rozgrywa się w Europie w połowie ubiegłego wieku.

Botanicula
Botanicula

Przygodowe 19 kwietnia 2012

Opracowana przez czeskie studio Amanita Design (Samorost, Machinarium) klimatyczna gra przygodowa, której akcja osadzona została w całości w bajkowym świecie roślin. Botanicula opowiada historię pięciu istot zamieszkujących gałęzie olbrzymiego drzewa, które powoli umiera z powodu ataku bezlitosnych pasożytów. Chcąc temu zapobiec, bohaterowie wyruszają w pełną niebezpieczeństw podróż, aby ocalić ostatnie nasiono rośliny, która jest ich domem. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z klasyczną przygodówką z interfejsem point-and-click, a zabawa polega w głównej mierze na przeszukiwaniu lokacji, gromadzeniu wskazówek i rozwiązywaniu zróżnicowanych zagadek logicznych. Całość odznacza się jednocześnie oryginalną, minimalistyczną oprawą graficzną, która w połączeniu z licznymi elementami humorystycznymi nadaje produkcji specyficzny klimat i atmosferę.

Chuchel
Chuchel

Przygodowe 7 marca 2018

Przygodówka typu point-and-click, stworzona przez niezależne czeskie studio Amanita Design. W Chuchel gracz wciela się w tytułowego stworka, a jego zadaniem jest dopadnięcie tajemniczego złoczyńcy i odzyskanie skradzionej przez niego wisienki. Po drodze bohater musi rozwiązać szereg pomysłowych zagadek, stawić czoła licznym wyzwaniom oraz przebrnąć przez etapy inspirowane klasycznymi grami wideo. Całość doprawiono solidną dawką humoru sytuacyjnego.

Trine 3: The Artifacts of Power
Trine 3: The Artifacts of Power

Zręcznościowe 20 sierpnia 2015

Trzecia część bestsellerowej serii osadzonych w realiach fantasy gier platformowych studia Frozenbyte. Śledzimy w niej dalsze losy znanych z poprzednich odsłon cyklu postaci: maga Amadeusa, rycerza Pontiusa i złodziejki Zoyi, którzy znudzeni życiem bohaterów postanawiają zwrócić swe niezwykłe zdolności tytułowemu artefaktowi o nazwie Trine. Coś jednak idzie nie tak i moce bohaterów zostają poplątane, co przyczynia się do całej masy niepożądanych wydarzeń. Trójka przyjaciół wyrusza w kolejną podróż z zamiarem naprawienia nieopatrznie wyrządzonych szkód. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w kolejnych etapach gry korzystamy z unikalnych umiejętności poszczególnych bohaterów, pokonując liczne przeszkody i pułapki, walcząc z napotkanymi wrogami oraz rozwiązując proste zagadki logiczne. W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, Trine 3 odznacza się w pełni trójwymiarową oprawą graficzną, która przekłada się na nieco inną mechanikę rozgrywki.

Braid
Braid

Zręcznościowe 10 kwietnia 2009

Innowacyjna dwuwymiarowa platformówka, w której oprócz przeskakiwania na inne półki zajmujemy się także manipulacją upływu czasu. Możliwości podróży w czasie uzależnione są od aktualnie odwiedzanego świata gry.

Gone Home
Gone Home

Przygodowe 15 sierpnia 2013

Oryginalna eksploracyjna gra przygodowa FPP, utrzymana w konwencji dramatu obyczajowego. Gone Home jest debiutancką produkcją niezależnego studia The Fullbright Company, którego członkowie wcześniej pracowali m.in. nad udanym dodatkiem Minerva’s Den do gry BioShock 2. Akcja Gone Home jest osadzona w Stanach Zjednoczonych w latach 90-tych ubiegłego wieku. Gracz wciela się w postać młodej Katy, która po roku spędzonym w Europie wraca do rodzinnego domu. Na miejscu jednak zastaje tylko puste mieszkanie. Aby dowiedzieć się, gdzie się podziali jej bliscy, Katy eksploruje opuszczony dom w poszukiwaniu notatek, dokumentów, nagrań i innych poszlak, które stopniowo odsłaniają fabułę gry. Pomimo dość powolnego tempa rozgrywki Gone Home skutecznie podtrzymuje atmosferę niepokoju i popycha gracza do szukania kolejnych wskazówek. Ze względu na niski budżet produkcja została zbudowana na popularnym silniku Unity i oferuje przyzwoitą oprawę 3D przy niewielkich wymaganiach sprzętowych.

The Sexy Brutale
The Sexy Brutale

Przygodowe 11 kwietnia 2017

Pełna czarnego humoru gra przygodowa, powstała we współpracy firmy Tequila Works oraz Cavalier Game Studio. Akcja The Sexy Brutale toczy się wewnątrz starej angielskiej rezydencji, przekształconej w kasyno przez tajemniczego Markiza. Pewnego dnia wszyscy goście zostają zamordowani przez pracowników przybytku. Gracz otrzymuje jednak szansę ich ocalenia, wcielając się w postać starego księdza imieniem Lafcadio Boone, który – niczym w popularnym Dniu Świstaka – wpada w pętlę czasową, gdzie feralny dzień zabójstwa powtarza się bez końca. Sama rozgrywka koncentruje się przede wszystkim na poznaniu okoliczności każdego morderstwa, a następnie opracowaniu sposobu na powstrzymanie go. Aby osiągnąć cel, niezbędna okazuje się eksploracja, prowadzenie rozmów oraz rozwiązywanie zagadek czy uczestnictwo w okazjonalnych wyzwaniach skradankowych. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zaś zaawansowana sztuczna inteligencja gości, symulująca ich życie i reakcje na zachodzące wydarzenia.

Oddworld: Abe's Oddysee
Oddworld: Abe's Oddysee

Zręcznościowe 15 listopada 1997

Dwuwymiarowa platformówka wzbogacona o elementy przygodówki i skradanki. Dzieło studia Oddworld Inhabitants przenosi gracza na nieznaną planetę zamieszkaną przez rasę Mudokonów, reprezentowaną przez tytułowego bohatera, Abe'a. Mudokoni są wykorzystywani przez złych Glukkonów do niewolniczej pracy w kopalni – kiedy protagonista dowiaduje się o nowych planach „rasy panów” względem jego ziomków (zamierzają oni przerobić Mudokonów na smaczne konserwy), postanawia uciec i uratować przyjaciół. Rozgrywka w Oddworld: Abe's Oddysee polega na przeskakiwaniu po platformach, cichym przekradaniu się za plecami przeciwników oraz rozwiązywaniu rozmaitych zagadek logicznych; w toku zmagań heros może również wydawać proste polecenia swoim pobratymcom. Z uwagi na fakt, że bohater nie dysponuje paskiem zdrowia ani energii, jeden atak przeciwnika wystarczy, by posłać go na tamten świat – w takim wypadku Abe odradza się na początku danego etapu. Cechą charakterystyczną gry jest brak jakiegokolwiek interfejsu – wszystkie informacje są przekazywane poprzez elementy poziomów oraz specjalne ekrany instruktażowe.