Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Gry Strategiczne po premierze

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry po premierze z gatunku strategiczne ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

Po premierze 2906
Strategiczne
Tematyki
Czas
PlayStation
Sony PlayStation 483Sony PlayStation 368Sony PlayStation 247Sony PlayStation 16PlayStation Portable36PlayStation Vita39
Xbox
Microsoft XBOX ONE66Microsoft Xbox 36095Microsoft Xbox24
Mobile
Android312Apple iOS385Windows Phone42
Nintendo
Nintendo Switch6Nintendo Wii28Nintendo DS100Nintendo Wii U13Nintendo 3DS9Game Boy Advance16Nintendo GameCube9
SpellForce 3
SpellForce 3

Strategiczne 7 grudnia 2017

Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 2003 roku serii gier fantasy, łączącej cechy strategii RTS z elementami RPG. Za powstanie gry odpowiada założone przez wydawcę cyklu studio Grimlore Games, w skład którego weszli m.in. twórcy dwóch pierwszych odsłon tytułu. Pod względem fabularnym gra stanowi swoisty prequel całej serii, a jej akcja toczy się w czasach, gdy fantastyczne uniwersum gry stanowiło jeszcze spójny, ogromny kontynent. Wpłynęło to oczywiście na nową strukturę lokacji, która zastąpiła dotychczasowy model połączonych portalami wysepek. Pod względem mechaniki twórcy sięgnęli do sprawdzonych rozwiązań cyklu, oferując grę strategiczną, w której wznosimy obóz i werbujemy armię, uczestnicząc w spektakularnych potyczkach. Elementy strategiczne uzupełniają tradycyjnie bohaterowie różnych klas i zdolności, system rozwoju postaci oraz liczne zadania fabularne – niczym w klasycznej grze RPG. Nie zapomniano także o opcjach rozgrywki wieloosobowej, toczonej za pomocą serwisu Spellforce.net.

PC

Company of Heroes 2
Company of Heroes 2

Strategiczne 25 czerwca 2013

Druga część cieszącej się dużą popularnością wojennej strategii czasu rzeczywistego (RTS). Tytuł wyprodukowało studio Relic Entertainment, a jego wydaniem zajęła się firma SEGA. Akcja Company of Heroes 2 ponownie osadzona została w realiach II wojny światowej. Tym razem jednak gracze mają okazję wziąć udział w zmaganiach na froncie wschodnim. Kampania główna trybu jednoosobowego skupia się na dowodzeniu oddziałami Armii Czerwonej, natomiast w multiplayerze dostępne są również siły III Rzeszy. Mechanika rozgrywki bazuje na rozwiązaniach znanych z Company of Heroes, jednak twórcy pokusili się także o szereg nowości, w tym kompletnie przebudowany system osłon oraz warunki atmosferyczne wpływające na mobilność jednostek. Gra stworzona została w oparciu o nowy silnik graficzny Essence 3.0, co przełożyło się na efektowną oprawę wizualną.

PC

World in Conflict
World in Conflict

Strategiczne 18 września 2007

Osadzona w alternatywnej rzeczywistości XX wieku strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez twórców serii Ground Control, szwedzkie studio Massive Entertainment. W grze bierzemy udział w globalnym konflikcie zbrojnym, w którym naprzeciw siebie stają siły kapitalistycznego Zachodu oraz ZSRR, który zgodnie z wizją twórców wcale nie uległ rozpadowi. Główny cel rozgrywki stanowi przejmowanie kontroli nad kluczowymi punktami na polu bitwy, pozwalającymi przeciwnikom na ściąganie posiłków. Dzięki temu w grze wyeliminowano konieczność żmudnego gromadzenia zasobów, a rozgrywka znacząco zyskała na dynamice. W World in Conflict oddano do dyspozycji graczy cały szereg zróżnicowanych jednostek lądowych, powietrznych i morskich, pasujących do realiów II połowy ubiegłego stulecia, zaś wszystkie obiekty, podobnie jak i otoczenie, wykonane zostały w szczegółowej grafice 3D. Rozbudowaną kampanię fabularną uzupełnia zaś opcja zabawy w trybie multiplayer w sieci lokalnej lub za pośrednictwem internetu.

PC

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Might & Magic: Heroes VII
Might & Magic: Heroes VII

Strategiczne 29 września 2015

Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.

PC

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Strategiczne 13 sierpnia 2013

Czwarta odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu gier strategicznych Europa Universalis. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Paradox Development Studio. Zgodnie ze schematem serii, Europa Universalis IV pozwala pokierować rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku wieków. Tym razem ramy historyczne wyznaczone są datami 11 listopada 1444 roku oraz 2 stycznia 1821 roku Rozgrywka opiera się na klasycznych regułach gatunku 4X (eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja), a do obowiązków gracza należy m.in. zarządzanie podległymi prowincjami, opracowywanie nowych technologii, dowodzenie armiami oraz prowadzenie działań dyplomatycznych. Poza opcją zmagań z komputerową sztuczną inteligencją, gra oferuje również sieciowy tryb zabawy wieloosobowej dla maksymalnie 32 uczestników.

PC

Sid Meier's Civilization VI
Sid Meier's Civilization VI

Strategiczne 21 października 2016

Szósta odsłona legendarnego cyklu turowych strategii, pozwalających na pokierowanie wybraną cywilizacją na przestrzeni kilku tysięcy lat jej rozwoju. Za powstanie gry odpowiada tradycyjnie studio Firaxis Games, a patronat nad produkcją objął sam twórca serii, Sid Meier. Pod względem mechaniki, Civilization VI łączy sprawdzone rozwiązania poprzednich części cyklu, jednak w grze pojawiło się także kilka rewolucyjnych zmian. Najważniejszą z nich stanowi nowy sposób rozwijania miast, które teraz zajmować mogą więcej niż jedno pole i składać się z czterech rodzajów dzielnic: przemysłowej, naukowej, handlowej oraz wojskowej. Modyfikacji uległ system rozwoju technologii, w którym do każdego wynalazku przypisany został dodatkowy miniquest, zapewniający przydatną premię. Istotne zmiany dotknęły także system dyplomacji oraz mechanikę walki, łagodzącą nieco obostrzenia wprowadzone w piątej części serii. Całość uzupełnia tradycyjnie rozbudowany i w pełni konfigurowalny tryb wieloosobowy.

PC

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

The Settlers: Dziedzictwo Królów
The Settlers: Dziedzictwo Królów

Strategiczne 8 lutego 2005

Piąta część popularnej serii strategiczno-ekonomicznej, rozwijanej nieprzerwanie od 1993 roku przez niemieckie studio Blue Byte Software. W pracach nad kolejną odsłoną gry autorów cyklu wspomagał Bruce Milligan, odpowiedzialny w przeszłości za takie hity, jak Civilization czy Tropico. Akcja tytułu przenosi nas w nieco inne, poważniejsze realia, nawiązujące do czasów europejskiego średniowiecza, zaś osią fabuły jest odbicie utraconego w przeszłości królestwa z rąk złowieszczego tyrana. Czynimy to oczywiście w typowy dla serii sposób, wznosząc sieć budynków powiązanych ze sobą skomplikowanym łańcuchem ekonomicznym. Tym razem jednak równie istotną rolę odegra stworzenie silnej armii, zdolnej stawić czoła hegemonowi. Dzięki zupełnie nowemu silnikowi RenderWare, piąta odsłona cyklu zabiera graczy po raz pierwszy do w pełni trójwymiarowego świata, co w sposób oczywisty wpłynęło także na modyfikację mechaniki gry. Zabawę urozmaicają nam dodatkowo zmienne pory roku i warunki pogodowe.

PC

Battle Brothers
Battle Brothers

Strategiczne 24 marca 2017

Połączenie turowej gry strategicznej i RPG. Produkcja Overhype Studios pozwala nam przenieść się do średniowiecznego świata w klimacie low fantasy, gdzie obejmujemy stanowisko kapitana drużyny najemników. Pod naszą komendę trafia do kilkunastu wojowniczych zuchów, z których każdy posiada własny portret, nazwisko i historię, jak i zestaw specyficznych cech, które wpływają na statystyki i możliwości na polu bitwy. Gra nie używa klasowego systemu rozwoju postaci, możemy więc do woli przydzielać najemnikom znaleziony, kupiony czy zdobyty w walce oręż. Dostępny arsenał to standardowy zestaw średniowiecznej broni: miecze, włócznie, topory, łuki, kusze itd. Różne typy uzbrojenia oferują ciekawe ataki specjalne, np. siekiery i topory mogą rozszczepić tarczę, za którą chowa się przeciwnik, a pałki i buzdygany mogą go chwilowo ogłuszyć, przez co straci następną kolejkę. Na naszej drodze, czy to podczas wykonywania zleceń, czy podczas swobodnej eksploracji, stają rozmaici przeciwnicy. Toczymy walki z pospolitymi bandytami, nieprzyjaźnie nastawionymi najemnikami, leśnymi bestiami, plemionami orków i goblinów, a także z ożywionymi trupami i przerażającymi zjawami. Jeśli przetrwamy wystarczająco długo, stajemy w obliczu jednego z kryzysów końcowych: inwazji orków i goblinów, plagi nieumarłych lub wojny pomiędzy rodami szlacheckimi.

PC

Total War: Rome II - Podzielone imperium
Total War: Rome II - Podzielone imperium

Strategiczne 30 listopada 2017

Czwarte duże rozszerzenie do Total War: Rome II, wydane po trzech latach od premiery poprzedniego DLC. Dodatek oferuje nową kampanię fabularną, rozgrywającą się w okresie poprzedzającym podział Cesarstwa Rzymskiego. Wprowadza też m.in nowe frakcje, jednostki, wydarzenia i misje.

PC

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II

Strategiczne 28 września 2017

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych tworzonych przez studio Creative Assembly. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, tym razem gracze nie trafiają do Starego Świata, lecz udają się w podróż na zachód, by rozegrać wojnę na czterech kontynentach zwanych Ulthuan, Naggaroth, Południowe Ziemie oraz Lustria. W konflikcie biorą udział cztery rasy, czyli elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, jaszczuroludzie oraz skaveni. Poszczególne frakcje walczą o kontrolę nad Wielkim Wirem, który mogą wzmacniać lub rozpraszać przy pomocy rozmaitych rytuałów. Rozgrywka w Total War: Warhammer II ponownie wspiera się na dwóch filarach. Podczas gdy na mapie strategicznej przemieszczamy armie, zarządzamy gospodarką i rozbudowujemy miasta (wszystko to w trybie turowym), bitwy toczone są w czasie rzeczywistym na oddzielnym ekranie. Każde z ugrupowań ma unikalne mechaniki, jednostki i bohaterów. Ponadto posiadacze pierwszej i drugiej części serii mogą pobrać olbrzymią mapę będącą połączeniem terenów dostępnych w obu grach. W ten sposób otrzymują możliwość rozegrania kampanii w epickiej skali, kontrolując dowolną frakcję z jedynki lub dwójki.

PC

Plants vs Zombies
Plants vs Zombies

Strategiczne 5 maja 2009

Gra z popularnego gatunku tower defense o dość nietypowej tematyce - sadząc rośliny, bronimy domostwa przez atakiem hord zombie. Grę przygotowała firma PopCap Games, znana z udanych produkcji logiczno-zręcznościowych, np. Peggle Deluxe czy Bejeweled. W Plants vs Zombies poziomy składają się z kilku ścieżek, którymi nadchodzą zombie, a zadaniem gracza jest zabezpieczenie każdej z nich. Naszą linią obrony są rozmaite kwiaty i rośliny, które sadzimy przed atakowanym domem. Różne ich gatunki pełnią odmienne funkcje, takie jak wytwarzanie słoneczek (tutejsza waluta), atak, spowolnienie przeciwników czy wybuchanie pod ich nogami. Podobne urozmaicenie można zaobserwować po drugiej stronie barykady – nadciągający nieumarli różnią się wyglądem, uzbrojeniem i wyposażeniem ochronnym. Produkcja cechuje się dużą przystępnością, gdyż poziom trudności rośnie stopniowo i nie brak podpowiedzi. Dodatkowym atutem jest lekki, żartobliwy klimat, osiągnięty dzięki kolorowej grafice oraz pogodnej ścieżce dźwiękowej.

PCX360PS3ANDiOSWPNDSPSV

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii RTS firmy Westwood Studios. W odróżnieniu od całkowicie fikcyjnej fabuły pierwowzoru, tym razem twórcy postanowili zaserwować graczom alternatywną wizję rzeczywistości, w której Stalin po dojściu do władzy postanawia „wyzwolić” świat z rąk imperialistów i podporządkować go sowieckiej władzy. Opowiadając się po jednej ze stron konfliktu, gracze ruszają na Zachód zjednoczeni pod czerwonym sztandarem lub w szeregach aliantów próbują zapobiec sowieckiej inwazji. W zależności od dokonanego wyboru, do dyspozycji mamy odmienne typy jednostek i uzbrojenia, przekładające się na nieco inną strategię rozgrywki. W odróżnieniu od pierwowzoru, zasób dostępnych środków zagłady został nieco urealniony, choć nie zabrakło również prototypowych typów uzbrojenia jak np. rażąca zbliżających się wrogów cewka Tesli. W każdej z kampanii czeka na nas 14 zróżnicowanych misji, zaś najlepsi mogą spróbować swoich sił w rozgrywce wieloosobowej.

PC

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Cities: Skylines
Cities: Skylines

Strategiczne 10 marca 2015

Należąca do popularnego gatunku city builderów strategia ekonomiczna, za której powstanie odpowiada fińskie studio Colossal Order – twórcy cyklu Cities In Motion. Gra jest swoistą odpowiedzią na kultowe SimCity studia Maxis i w odróżnieniu od poprzednich produkcji Finów, nie ogranicza się jedynie do transportu miejskiego, pozwalając zbudować od podstaw prężnie funkcjonujące wirtualne miasto. Rozgrywka toczy się na mapach o wielkości 36 km kwadratowych, na których, wznosząc kolejne budynki i łącząc je siecią dróg, tworzymy swoją własną wymarzoną metropolię i troszczymy się o dobro jej mieszkańców. Istotnym elementem gry jest aspekt ekonomiczny: podczas zabawy dbamy o budżet miasta, pozyskując pieniądze z podatków i nawiązujemy kontakty handlowe z sąsiednimi metropoliami. Dbamy także o rozwój komunikacji miejskiej, dzięki której nasi mieszkańcy mogą sprawnie się przemieszczać. Produkcja oferuje wysokiej jakości, trójwymiarową oprawę graficzną oraz pełne wsparcie dla modderów.

PCPS4XONE

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

SpellForce: Zakon Świtu
SpellForce: Zakon Świtu

Strategiczne 28 listopada 2003

Połączenie strategii czasu rzeczywistego z gatunkiem cRPG, stworzone przez studio Phenomic. W SpellForce: Zakon Świtu gracze trafiają do uniwersum fantasy, które zostało niemal całkowicie spustoszone przez trzynastu magów, powodowanych chęcią zdobycia nieograniczonej władzy. Ci, którym udało się przetrwać sprowadzony przez nich kataklizm, schronili się na porozrzucanych po świecie wyspach, na które można się dostać jedynie poprzez magiczne portale. Pokój nie trwał niestety długo, gdyż siły zła przygotowują się właśnie do kolejnego, zmasowanego natarcia. Gracz wciela się w rolę obdarzonego nadprzyrodzonymi zdolnościami wybrańca, który jako jedyny zdolny jest do powstrzymania śmiertelnego zagrożenia. W trakcie rozgrywki przejmujemy bezpośrednią kontrolę nad bohaterem, eksplorując zróżnicowane środowiska i wykonując rozmaite zadania. Bohater o wybranej przez nas specjalizacji (do boju możemy prowadzić zarówno maga, jak i wojownika) zdobywa punkty doświadczenia i awansuje na kolejne poziomy, a także kolekcjonuje coraz potężniejszy ekwipunek. Kamera prezentuje akcję z perspektywy trzeciej osoby, jednak w trakcie zabawy można przełączyć się na widok z lotu ptaka. Wtedy to do głosu dochodzą elementy strategiczne, opierające się na budowaniu osad, dbaniu o zasoby i zaplecze technologiczne, a także szkoleniu nowych żołnierzy. Do naszej dyspozycji oddano sześć zróżnicowanych ras (Ludzie, Karły, Elfy i ich mroczny odpowiednik, Orkowie oraz Trolle), z których każda ma do zaoferowania odmienne ścieżki rozwoju i cechy bojowe. Oprócz fabularnej kampanii dla pojedynczego gracza, w grze zaimplementowano tryb multiplayer.

PC

Total War: Attila
Total War: Attila

Strategiczne 17 lutego 2015

Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e., a my śledzimy losy chylącego się ku upadkowi Cesarstwa Rzymskiego, pochłoniętego walką z barbarzyńskimi plemionami Hunów i Wizygotów. Podczas zabawy kontrolujemy osłabioną licznymi potyczkami armię rzymską, co przekłada się na znacznie wyższy poziom trudności, stanowiący wyzwanie nawet dla weteranów cyklu. Gra w sposób realistyczny odtwarza szereg militarnych, społecznych i religijnych aspektów tamtych czasów. Zmagamy się m.in. z chorobami i zarazami oraz zmianami klimatycznymi, wpływającymi na funkcjonowanie rolnictwa i gospodarki. Autorzy usprawnili interfejs użytkownika, a dzięki nowemu ulepszonemu silnikowi, wyraźnej poprawie uległa też oprawa graficzna gry.

PC

Stellaris
Stellaris

Strategiczne 9 maja 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.

PC

StarCraft II: Wings of Liberty
StarCraft II: Wings of Liberty

Strategiczne 27 lipca 2010

Kontynuacja bestsellerowej kosmicznej strategii RTS, wydanej przez firmę Blizzard w 1998 roku. Fabuła drugiej części gry podzielona została na trzy odrębne epizody. Wings of Liberty jest pierwszą odsłoną planowanej trylogii i koncentruje się na losach rasy Terran. W grze spotykamy ponownie znanego z oryginału Jima Raynora, który, uznany za rebelianta, walczy z zainteresowaną pewnym artefaktem rasą Zergów, spotykając na swej drodze także potężnych i tajemniczych Protossów. W porównaniu z pierwszą częścią gry, mechanika rozgrywki nie uległa drastycznym zmianom, zaś autorzy skupili się przede wszystkim na nowej szacie graficznej, ulepszeniu trybu wieloosobowego oraz innych niewielkich modyfikacjach. Kampania jednoosobowa oferuje sporą swobodę, pozwalając graczom wybierać kolejność scenariuszy i inwestować w wybrane technologie. Dodatkowo między misjami możemy zwiedzać otoczenie, rozmawiać z bohaterami niezależnymi i korzystać z ich usług.

PC

Age of Empires III
Age of Empires III

Strategiczne 18 października 2005

Trzecia pełnoprawna odsłona legendarnego cyklu strategii RTS, opracowanych i rozwijanych pod czujnym okiem firmy Microsoft. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, których akcja osadzona była w starożytności i średniowieczu, tym razem prześledzimy czasy kilkusetletniego podboju Ameryki, zamykające się w przedziale od XVI do XIX wieku. Dzięki skupieniu się na szerszym i bardziej współczesnym horyzoncie czasowym, w grze możemy pokierować zarówno jednostkami wywodzącymi się ze średniowiecza, jak i korzystającymi z najnowszych osiągnięć techniki. Twórcy postawili na sprawdzoną mechanikę rozgrywki, poszerzając ją o szereg nowych elementów. Osią rozgrywki jest rozbudowana kampania fabularna, bazująca na wydarzeniach historycznych i fikcyjnych. W trybie rozgrywki wieloosobowej możemy zaś pokierować jedną z ośmiu grywalnych nacji, charakteryzujących się własnymi, unikalnymi cechami. Nowa odsłona gry to także efektowna, trójwymiarowa oprawa, wspomagana silnikiem fizycznym Havok.

PC

Total War: Warhammer
Total War: Warhammer

Strategiczne 24 maja 2016

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.

PC

Clash Royale
Clash Royale

Strategiczne 2 marca 2016

Opracowana przez fińskie studio Supercell sieciowa gra bitewna z elementami MOBA, osadzona w uniwersum jednego z największych mobilnych bestsellerów - Clash of Clans. Podobnie jak tam, w grze wcielamy się we władcę, którego ambicje wykraczają dalece poza granice własnego królestwa. Zabawa w grze Clash Royale sprowadza się zaś do toczenia kolejnych sieciowych pojedynków z innymi graczami, których celem jest obalenie wrogiego króla. Potyczki zrealizowane zostały w maksymalnie uproszczonej formie i rozgrywają się na niewielkich arenach, mieszczących się w całości na ekranie smartfona lub tabletu. W toku bitwy wysyłamy wytyczonymi ścieżkami jednostki ofensywne, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo własnych włości poprzez rozmaite zaklęcia oraz jednostki i struktury obronne. Całość uzupełniona została elementami gier karcianych, a czas pomiędzy walkami spędzamy na kompletowaniu możliwie najsilniejszej talii kart, reprezentujących poszczególne jednostki czy akcje (np. rzucanie czarów).

ANDiOS