Colin McRae: DiRT 2 - test wydajności
W przedostatnim akapicie "NVIDIA vs. ATI" należałoby poprawić "Ma to bardzo znaczenie", ale tekst fajnie napisany, lepszy i bardziej obiektywny od tego monstrum na benchmark.pl
Bardzo dobry test, wszystko czytelne i jasne
Między DirectX 9 vs 11 nie ma różnicy - tylko spadek wydajności - żenada- taknaprawde od czasów Crysis czyli 2-3 lta grafika się zatrzymała.
gra wygląda przepięknie
@ trex11
Nie widać tego tak dobrze na screenach, ale w DX9 otoczenie jest rozmyte - widać to na skałach które znajdują się na pierwszym porównaniu jakości obrazu (te po prawej). Ale w czasie gry kompletnie tego nie widać - ja to zobaczyłem dopiero przy przerzucaniu screenów między sobą.
Pozdrawiam
Zacznę może od tego że gra wygląda naprawdę ładnie - nieważne DX 9 czy DX 11, nieważne konsola czy PC.
Po drugie różnice, jakiekolwiek są praktycznie niewidoczne - po cichu liczyłem że w wersji PC zmniejszą trochę blur (po testach dema na X360 stwierdzam, że "lekko" z tym przesadzono - wszystko się świeci jak psu...), szkoda że nic w tym względzie nie zmieniono :/
Wisienka na torcie na koniec - brak supportu DX 10 to żenada. Brak widocznych różnic między DX 9 vs DX 11 to jeszcze większa żenada. Widać wyraźnie że pecetową premierę przesunięto tylko ze względów marketingowych: AMD/ATI chce upchnąć swoje nowe karty, drenując portfele graczy, a "Codies" też dostaną swoją działkę - nie bez powodu Dirt 2 dołączany jest jako "bonus" do nowych kart od czerwonych...
Największą żenadą jest natomiast wydajność. W końcu DX 11 to miało być przede wszystkim narzędzie dla programistów - programowanie miało być łatwiejsze, pracy mniej, a efekt (także jeśli idzie o wydajność) lepszy. Tymczasem gra wygląda pod DX 9 i 11 niemalże identycznie, a pod DX 9 działa lepiej (także na kartach z obsługą DX 11). No to "lol" po prostu - także z tego że na nowych kartach z DX 11 obsługę DX 9 trzeba wymuszać ręcznie, zamiast po prostu włączać to w opcjach...
Także z dużej chmury... nawet mżawki nie ma ;-)
ps. Gość który w CDA pisał recenzje blaszakowej wersji i gołym okiem widział "te wszystkie cuda pod DX 11" wobec powyższych testów... dość mocno się skompromitował...
CDA to CDA, jak tak ich obserwuję, to są tylko gracze, fachowca od sprzętu nie mają nawet średniej klasy co widać w ich testach (przynajmniej tak było, bo od dłuższego czasu pomijam ich dział sprzętowy jako całkowicie amatorski i nieprofesjonalny)
Ogólnie żenada... Opóźnienie premiery, różnice dx10 i 9, no i przede wszystkim CENA! Dlaczego rewolucyjny GRID kosztował w premierze tylko 80zł, a DIRT, który naprawdę graficznie nie wnosi tak wiele jak podówczas GRID, kosztuje na starcie kosmiczne 120 zeta :/ ?
Sam test zaś - zacny.
Peace
Sam fakt, że pominęli DX10 już o czymś świadczy. Nowe wersje DirectX może są i wygodne dla programistów, ale jest taki jeden mały szczegół, który nazywa się Xbox360, który ma tylko DX9...
Otóż kto odważy się wydać wysokobudżetową grę tylko na PC i w dodatku tylko na Windows Vista(i nowsze)? Gdyby Microsoft nie wyciął DX10 z XP, to sytuacja byłaby zupełnie inna, ale jak widać skok na kasę M$ pod nazwą Vista kiepsko im wyszedł.
Co do kart graficznych, to Ati ma DX11 w najnowszych kartach, a nVidia PhysX, który działa nawet na 3 letnich kartach. W dodatku korzyści z DX11 praktycznie nie ma, podczas gdy PhysX w kilku grach jest dość ciekawie wykorzystany.
likfidator2,
Nowe wersje DirectX może są i wygodne dla programistów, ale jest taki jeden mały szczegół, który nazywa się Xbox360, który ma tylko DX9...
No nie do końca - częściowo jest zgodny z DX11, jako że siedzi w nim GPU od ATi wspierające tesselację...
W dodatku korzyści z DX11 praktycznie nie ma, podczas gdy PhysX w kilku grach jest dość ciekawie wykorzystany.
Zgoda. Tutaj jako ciekawostkę mogę podać jedną rzecz - w "creditsach" Gears of Wars 2 w podsumowaniu użytych technologi pojawia się nVidia PhysX, co jest dość zabawne bo w X360 (a tylko na niego GoW 2 wyszedł) GPU jest od ATI...
Wyciągając dość ostrożne wnioski - zapewne bez problemu PhysX obsłużyły by na kompach co mocniejsze karty od czerwonych, a nie tylko te od nVidii. Na przeszkodzie stoją tylko względy licencyjne...
Trzeba przyznać że gra wygląda ślicznie ale wielkich różnic nie ma co zauważyłem to jedynie cienie i troche światła ale nic pozatym ; ]
Gra jest śliczna i diabelnie grywalna. To fakt, ale najlepszym komentarzem niech będzie jeden z komiksów GOLa gdzie gość szukał różnic z lupą w ręku. I znalazł... plamę na monitorze. :P
lordpilot --> captain obvious is so obvious. Od początku zarówno DX10 jak i DX11 to pic na wodę i wyciąganie kasy. Nie ma żadnych dowodów na to, że dane efekty nie da się uzyskać na DX9. Crysis i grzebanie w configu to udowodniło. Z resztą mniejsza z tym, tu chodziło o polepszenie wydajności a się okazuje, że jest wręcz odwrotnie.
No ale co tam, kup pan kartę, DX11 !!11!1jeden
EDIT: recka w CDA? Niech zgadnę: Allor był autorem?
Wiadomo było że DX 11 dla oczu nic nie wniesie i będzie przereklamowany pograłem trochę w demko na PC i jest bardzo dobrze zoptymalizowany na lapku na high cienie na low wyciąga Min 26fps Max 44fps Avg 37.617fps więc jak na laptopa jest to bardzo dobry wynik i dla mnie zadowalający na pokładzie c2d 2.0ghz, gforce 9650M GT, 4gb ram i jak mam porównać demo na PC i na klocku to nie widać żadnej różnicy nawet jak włączymy AA dopiero gdy na PC podbijemy rozdziałke do 1920×1080 i wyżej wtedy mamy obraz jak żyleta i jest zdecydowanie lepiej ale wtedy mam 19fps ;] podsumowując mistrzowie kodu spisali się dobrze lecz nie potrzebnie opóźniali premierę
lordpilot--> Tutaj nie chodzi o zgodność Xboxa 360 z DX10, czy 11. Chodzi o same biblioteki DirectX, które od wersji 10 są przebudowane od podstaw. To tak jak porównać MS office 2000 z nowymi wersjami, które mają zupełnie inny interfejs użytkownika. W obu napiszesz list, ale w każda z nich ma inaczej pogrupowane przyciski do formatowania tekstu.
Tutaj jako ciekawostkę mogę podać jedną rzecz - w "creditsach" Gears of Wars 2 w podsumowaniu użytych technologi pojawia się nVidia PhysX, co jest dość zabawne bo w X360 (a tylko na niego GoW 2 wyszedł) GPU jest od ATI...
Ano, bo PhysX jest biblioteką fizyczną, w dodatku udostępnianą na bardzo przyjemnej licencji (tj. darmowej, z małymi kruczkami) i sam PhysX działa na wszystkim m.in. PC, PS3, Xbox360, a nawet Wii. Jedyna różnica jest taka, że mając kartę nVidii można część obliczeń fizycznych przekazać karcie, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby gra liczyła wszystko na procesorze, ale wydajność byłaby raczej niska. Oczywiście PhysX mogłoby działać również na Ati, ale nVidia nie ma w tym żadnego interesu.
I tak juz na PC nikt za 5 lat grac nie bedzie. Na konsolach nie trzeba martwic sie o wydajnosc jest stale 60 fps lub 30 i juz. Niech PC umrze jako platforma do gier
I tak juz na PC nikt za 5 lat grac nie bedzie.
Gates kiedyś twierdził, że 640 kb każdemu wystarczy :> Inny naukowiec stwierdził, że świat potrzebuje jedynie 5 kompów.
Ale komputer jest dobry do internetu np. lecz do gier to beznadzieja. Pozatym wiekszosc graczy pecetowych to piraci.
Warto zaznaczyć, że tylko w trybie DX11 dostępne są najwyższe ustawienia opcji „Post Process”
najwieksza glupota jaka mogli zrobic tworcy
Kalcyt - chcialbys ;]
Różnica w jakości obrazu nie tyczy się więc opcji „Post Process”, a innych ustawień, które nie są niestety dostępne ani w menu ani w pliku konfiguracyjnym (bezpośrednio). Dopiero ręczna edycja pliku konfiguracyjnego i ustawienie opcji „forcedx9” na „true” pozwala włączyć tryb DirectX 9, a tym samym zwiększyć wydajność.
kolejny idiotyzm programistow
Ale wymagan ogromnych Dirt 2 nie ma, przynajmniej na dx9, skoro bede mogl sie cieszyc najwyzszymi detalami i wygladzaniem krawedzi x4 przy plynnej rozgrywce. Za to zszokowal mnie fakt, ze moj procek moglby mocno ograniczyc nowe, szybsze karty. Praktycznie po zmianie karty nie odczulbym roznicy w plynnosci. Nie spodziewalem sie czegos takiego. Przynajmniej nie w takim stopniu.
Odnosnie 5750 i 5770 to wiedzialem, ze sa to za slabe karty jak na dx11 i teselacje. 5850 to minimum.
Jak tak patrzę na te testy z kartami na DirectX 9 - 10 - 11... To czekam na newsa na GOL'u z informacją kiedy przestaną wspierać DirectX 9 i będzie trzeba się zaopatrzyć w Vistę by grać...
haha "skoro nie widac roznicy,to po co przeplacac??" pasuje tu jak malo co
Test ok, wychodzi na to, że dx11, tak samo jak dx10 prawie nic nie wnosi, a zżera więcej fpsów. Dziwi mnie trochę dodawanie w zestawieniu rozdzielczości 1024x768(1280x1024 w zasadzie tez). Dla mnie ta rozdziałka była niska jeszcze w 2004 roku kiedy miałem 19"crt i tak samo nikt z moich znajomych nie gra raczej teraz poniżej natywnej rozdziałki lcd monitora 20" i wzwyż, ew. 1440x900 na laptopie(nie znam nikogo kto miałby jeszcze crt, nawet moja mama i ojciec do pracy używają 22" lcdków). Teraz na serwisach hardware'owych(np. tom's hardware) raczej testuje się w 3 wariantach 22", 24" i 30"(czyli 1680x1050, 1920x1200 i 2560x1600), zwłaszcza że aktualnie karty graficzne za 300zł dają rade z nowymi tytułami w 1680x1050. W dirta2 grałem na ps3, ale denerwowało mnie to, że znów, jak w dircie1, zamiast rajdówki i aut fwd, rwd i 4x4 są jakieś głupie buggie'sy, powolne ciężarówki i inne bzdety, aczkolwiek wygląda ładnie. Aha i menusy trochę przekombinowane jak dla mnie.
@ Miszczogrzmot
Nooo niekoniecznie z tą rozdzielczością masz rację. Niestety, ale wciąż najwięcej procentowo użytkowników ma właśnie rozdzielczość 1024x768. Na drugim miejscu jest 1280x1024 i te dwie rozdzielczości z reguły stanowią około 60-70% wszystkich czytelników. Oczywiście większość nowo kupowanych monitorów ma rozdzielczość 1680x1050, ale przecież jest cała rzesza tych, którzy mają LCD 17 lub 19" z rozdzielczością 1280x1024 oraz starsze monitory LCD itd. Zresztą - nikt Cię nie zmusza do czytania wyników w rozdzielczości 1024x768, a 1280x1024 na tyle mocno się trzyma że choćbyś nie wiem co pisał to i tak będę w niej testował :)
Pomyśl też, że raczej mało prawdopodobnym jest by osoba kupująca kartę graficzną za nie więcej jak 300 złotych kupiła monitor o rozdzielczości większej niż 1680x1050, a bardzo często będzie tak że będzie już posiadała monitor kupiony jakiś czas temu - np. 17". I nie zgodzę się też ze stwierdzeniem, że nawet karty graficzne za 300 złotych dają radę z nowymi tytułami w 1680x1050 - chyba, że mówimy o najniższych ustawieniach graficznych.
debile piszący o smierci PC jako platformy do gier czy stałych 60 lub 30 fps`ach niech sie palna w ten glupi łeb. Bo PC nigdy nie umrze jako platforma do gier bo jest to scisle powiazane z producentami sprzetu. A 60 lub 30 fps na konsolach to czysta fikcja. Taki gry jak GTA4 czy inne glosne produkcje chrupia na konsolach i nie ma mowy o 30 fps`ach, pomijajac juz fakt ze nie obsluguja marnego 720p.
Poza tym ze konsole maja slabe osiagi, to kompletnie nie radza sobie z grami typu snadbox.
PC sie "wyspecjalizowal" niemal w symulatorach takich jak ARMA2 ktore sa nie do napisania na konsole.
"Pozatym wiekszosc graczy pecetowych to piraci." - nastepny durnowaty post. Microsoft zbanowal blisko milion konsol po premierze nowego COD`a co jest liczba ogromna w skali aktywnych uzytkownikow tej zabawki. Wiec bzdury opowiadasz takie ze mi oczy krwawia normalnie. Skala piractwa na x-boxa okazuje sie byc calkiem duza. Troche lepiej sytuacja ma sie z ps3 ale widac ze ta konsola oprocz uncharted2 i przygod snejka raczej nie zachwyca
Pan Kalcyt znany jest ze swoich idiotycznych poglądów na temat rynku gier na PC... Eh szkoda słów :/
Co do bibliotek DX. Gdyby jakakolwiek gra była od podstaw napisana pod DX10/11 z pewnością zauważylibyśmy różnice zarówno w wydajności jak i lepszej jakości grafice. No ale sory jeśli wszystkie dzisiejsze gry pisane są na DX9, a tylko kilka elementów dodawane jest z nowszej ich wersji to i dziwić się nie można, że żadnych różnic nie widać.
DX10/11 różni się od DX9 tylko tym, że pewne efekty jest o wiele łatwiej uzyskać. Np. efekt Y w DX9 zajmuje 120 linijek kodu, a w DX10 zajmuje linijek tych 14, różnica jest kolosalna ponieważ każda z tych linijek to nie jest tylko więcej pracy dla programisty ale pamiętajmy, że te wszystkie instrukcje musi wykonać karta graficzna i procesor, jeśli to samo można uzyskać mniejszym kosztem zwiększa się zapas mocy komputera i tym samym generowana scena mieć więcej szczegółów co przekłada się na ogólnie lepszy efekt wizualny.
Teoretycznie możliwe jest uzyskanie tych samych efektów w DX9 co w 10 i 11 jednak o wiele wiele większym kosztem. To by było na tyle :P
PS. Mógłby ktoś z redakcji powiedzieć jaka dokładnie karta graficzna z testu kryje się pod nazwą GeForce 9600 GT? Generalnie chciałbym wiedzieć jakie ma taktowanie rdzenia: 600MHz czy 650MHz?
Pobrałem własnie demo ...
Co tutaj dużo mówić, DX9 czy DX11 amatorska postprodukcja obniża poziom całej grafiki.
.... oryginalny screen.
... moja wersja ...
Grałem w GRID'a więc w Dirta zagram pewnie prędzej czy później :) A grafika jest przepiękna !
GTA4 czy inne glosne produkcje chrupia na konsolach i nie ma mowy o 30 fps
Jakie to inne głośne produkcje nie wyciągają co najmniej 30 fps?
Gram już tyle czasu i nie spotkałem gry, która by "chrupała"
malo który gracz w dzisiejszych czasach gra na monitorze 17" z 1024x768 a przynajmniej ja takiego nie znam wsród kolegów, uwazam ze obecnie najwiecej sie sprzedaje monitorów 22cale z 1680x1050 i ta rozdzielczość jest najbardziej spotykana.
@tomasz.niechaj
Jeżeli mówisz o Użytkownikach komputerów jako takich to się zgodzę, że nadal króluje 1024, ale jeżeli chodzi o graczy to bez przesady, mamy prawie 2010. Nie pisałem, że przeszkadzają mi tak niskie rozdziałki w zestawieniu, tylko że mnie to dziwi, bo raczej mało kto takich z wyboru używa teraz i mało który serwis o nich jeszcze wspomina. Zdaję sobie sprawę, że dużo osób ma starsze monitory, sam wiernie trzymałem się mojego lg 19", bo ówczesne lcdki miały gorsze parametry, ale jak się skopał i wyskoczył ghosting, musiałem kupić nowy monitor i już wtedy (jakieś 2-3 lata temu) już nie dało się dostać innych monitorów jak lcdki panoramy. I tak, jak mówiłem, nawet na tamtym monitorze crt 1024x768 wyglądało słabo(czasy half-life2, doom3, far cry1 itd). Ja już nie pisze o tym, że poza monitorem 22", Ja i co najmniej 3 moich znajomych ma tez telewizory z fullhd, podłączone pod kompa, tv i konsole. TO jest przyszlosc, a nie monitor 22", który ma prawie każdy teraz(naprawde nikt z mojego otoczenia nie ma mniejszego lcd jak 20", ani ze znajomych, z mojej rodziny, rodziny dziewczyny, ani ze znajomych z byłych studiów, no chyba że w laptopie). Wiem, że na pewno są ludzie, którzy mają wciąż jeszcze starsze monitory i wcale nie chodzi mi o patrzenie na nich z góry, czy coś w tym stylu, po prostu autentycznie nie widziałem od dawna testów kart graficznych w tych rozdzielczościach na serwisach, które odwiedzam. Karty graficzne, które mamy teraz zdecydowanie nie mają problemu z 1024 ani z 1280, więc wydaje mi się, że raczej nie ma co testować, a testy w 3 rozdziałkach zamiast w 6 są dla mnie bardziej przejrzyste.
A propos kart za 300zl i ich wydajności artykuł o kartach graficznych z najlepszym stosunkiem moc/cena na listopad 09 z tom's hardware - http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2464-2.html
jak widac przy radeonie 4670(cena pozniej 300zl) napisane jak byk "Good 1680x1050 performance in most games", czyli tak jak pisałem wcześniej. pozdro
skad masz demo?
Mozna sciagnac z tad (drugi odnośnik pod czerwonymi krzaczkami)
http://db.2u.com.cn/load_11935.html
Sam dowiedzialem sie ze mozna juz sciagnac z Grampl.
@ Laston
Testowany 9600 GT ma taktowanie rdzenia 650 MHz, shaderów 1625 MHz oraz 900 Mhz dla pamięci i jest produkowany przez Gigabyte'a
aki gry jak GTA4 czy inne glosne produkcje chrupia na konsolach i nie ma mowy o 30 fps`ach, pomijajac juz fakt ze nie obsluguja marnego 720p.
hooded man--> masz gówniane pojęcie o konsolach PC-towy fanbooju, więc po co się wypowiadasz na temat gier konsolowych tłuku?
Akurat grałem w setki gier na X360, i żadna nie chrupała, bo chrupać to sobie chipsy można.
Jedyna gra która od czasu do czasu zwalnia to GTA IV. I wziąłeś sobie taki argument , że padłem na glebę. Akurat GTA IV na 90% PC nie działa z 100% na ful, bo by się cięła. Sami goście z Rockstar mówią, że GTA IV powstała na komputery przyszłości. Co prawda grafika raczej za 2-3 lata zachwycać nie będzie, no ale tak mówili :)
I to jedyna gra chyba. Widać, żeś PC-towiec, więc skąd ty możesz wiedzieć, ile gier "chrupie", jak to ująłeś, na konsoli. Nasłuchałeś się 10 letniego kumpla, a może po prostu zazdrościsz mu, bo dostał konsolę na komunię, a ty musisz walczyć z saperem na PC, bo na nic innego nie pozwala twoja GF 4 MX 64. Zastanów się co piszesz gościu najpierw, a nie pleć bzdur.
"Pozatym wiekszosc graczy pecetowych to piraci." - nastepny durnowaty post. Microsoft zbanowal blisko milion konsol po premierze nowego COD`a co jest liczba ogromna w skali aktywnych uzytkownikow tej zabawki. Wiec bzdury opowiadasz takie ze mi oczy krwawia normalnie. Skala piractwa na x-boxa okazuje sie byc calkiem duza. Troche lepiej sytuacja ma sie z ps3 ale widac ze ta konsola oprocz uncharted2 i przygod snejka raczej nie zachwyca
A kto tu mówi, że na konsolach mało jest piractwa. Być może stosunkowo jest podobnie nawet.
Ale taka prawda człowieku, że bardzo dużo graczy ściąga gry, i chyba nie starasz się temu zaprzeczyć, bo musiałbyś być głupcem. Piractwo to bardzo poważny problem PC i konsoli.
Nikomu nie opłaca się tworzyć dwóch silników graficznych do jednej gry. Konsole "nowej generacji" ponad 2 lata temu osiągnęły szczyt swoich możliwości, i hamują rozwój, oraz wsparcie nowych technologii. Zauważcie jak bez echa przeszedł DirectX 10. Obawiam się, że DirectX 11 czeka o samo.
Colin McRae: DiRT 2 za pewne w minimalnym stopniu korzysta z najnowszej technologi Microsoftu.
I jeszcze jedno. Premiera nowego produktu zawsze budziła obawy graczy. Obecnie tak stawiający na elementy wizualne produkt, mknie jak szalony na 5850.
ujemny - szkoda, zeby mial nie mknac na tym potworze, ale z tym ze konsole zahamowaly rozwoj graficzny gier zgadzam sie w zupelnosci. Ale zastanowmy sie, co by bylo gdyby rozwoj pedzil jak szalony? Nasze kompy potrzebowalyby modernizacji co kilka miesiecy. Niebawem zaczna pojawiac sie nowe generacje konsol, nasze kompy odejda w zapomnienie.
Tak naprawdę nie było jeszcze jednej gry pisanej od zera w DX10, 10.1 a tym bardziej 11, jeżeli takowa się pojawił wtedy będzie można mówić czy nie ma różnicy w stosunku do DX9.
Ooo będę mógł polatać ;D
NA GTX260 będzie śmigać ja ta lala :P
Bardzo elegancki teścik, więcej tego typu (;
Pozdrawiam dzonson aka don johnson :P
Zero różnicy , nie wiem na co było czekać .Pfff
UUU ja muszę grać na najwyższych na rozdziałce 1280×1024. Chyba czas na zmianę karty :P
Już pół gry przeszedłem. Gra miodzio. Myślałem ze będą wyższe wymagania ale na sprzęcie amd athlon 64 x2 dual core, 2 gb ramu i karcie 9800gt (win 7) gra chodzi praktycznie na maks detalach w rozdzielczości 1440x900. jedynie 3 opcje w grafice mam na średnio ponieważ na wyżej jest zablokowane.
Wie ktoś jak to odblokować??