Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Ludo ergo sum - Niesamowita dolina

30.08.2008 20:07
1
zanonimizowany412263
31
Pretorianin

Bardzo fajnie przedstawiony materiał. Gratulacje dla autora/autorki.

Pierwsze "Ludo ergo sum" które mnie zaciekawiło.

30.08.2008 20:11
boskijaro
😊
2
odpowiedz
boskijaro
82
Nowoczesny Dekadent

Ciekawe. Nie zdawałem sobie z tego sprawy do tej pory :)

30.08.2008 20:15
3
odpowiedz
zanonimizowany52907
182
Senator

bardzo fajny art, od siebie dodam, ze na poczatku swojej pracy przed podobnym dylematem- realizm vs pewna umownosc- stali pracownicy pixara. jak widac wybrali ta 2 droge i calkiem niezle na tym wyszli:) w przeciwienstwe do np. tworcow filmowego FF:) pzdr

30.08.2008 20:25
4
odpowiedz
zanonimizowany562285
4
Chorąży

rzeczywiście... nigdy bym nie pomyślał, że jest na to taka teoria. A nie sposób się z nią nie zgodzić... przez filmowego FF naprawdę nie mogłem przebrnąć ze względu na postaci ;)

30.08.2008 20:26
hedasw
5
odpowiedz
hedasw
107
Generał

Rozumiem, że powyższa teoria "niesamowitej doliny", z angielskiego "uncanny valley" może być rozumiana jako rozwinięcie kwestii poruszanej przez XIX-wiecznych psycho(logów/analityków, niepotrzebne skreślić). Przykładowo (nie)sławny Freud pisał, w swoim analizującym literaturę eseju "Uncanny", o tej kwestii. Według niego słowo "uncanny" (nawiązywał oczywiście do niemieckiego języka) znaczyło tyle co połączenie cech: "znajomy" ale jeddocześnie "niepokojący" i odnosiło się do, w dużym uproszczeniu, do nieożywionych przedmiotów czy ciał, które pretentowały do miana istot żywych (mówiąc w kontekście przedstawianej tu kwestii).

Jak przykład Freud podawał pewne zdarzenie, które przeżył. Mianowicie spacerował sobie ulicami miasta. Mijał kolejne metry, droga skręcała, więc Fredu wyszedl za róg i zobaczył po drugiej stronie ulicy wystawę sklepową, gdzie, za szybą, stała dziewczynka i przypatrywała się wydarzeniom na zewnątrz. Pojawiło się owe dziwne niepokojące uczucie, jednak Fredu ruszył dalej. Dopiero po kilku metrach zdał sobie sprawę, że to nie dziewczynka, ale sporych rozmiarów lalka, umieszczona na witrynie sklepowej.

30.08.2008 20:56
KANTAR1
👍
6
odpowiedz
KANTAR1
90
Symulator Interfejsu

Bardzo dobry artykuł. Już wiem czemu do lalki, którą kiedyś dostała moja siostra czułem obrzydzenie i niepokój.

30.08.2008 21:12
👍
7
odpowiedz
zanonimizowany473512
31
Generał

Louvette - czyzby Cie zainspirowala, do napisania tego artykulu, rozmowa pod zapowiedzia Heavy Rain ? Albo to, albo czytasz w moich myslach, bowiem kiedy wklejalem informacje na ten temat pomyslalem aby powstal na GOLu artykul w zwiazku z tym, jednak nie wiedzialem do kogo sie zglaszac i czy w ogole ktos by mnie wysluchal, wiec sobie podarowalem.

Tak czy owak, ciesze sie bardzo, ze powstal. Jak juz inni przede mna powiedzieli - swietnie przedstawiony material. Dziekuje :)

30.08.2008 21:35
Amo
8
odpowiedz
Amo
103
Pro-vocator

Ostatnio ten temat był poruszany też na innych portalach, bardzo ciekawa rzecz, aczkolwiek heavy rain na pewno nie przekroczy niesamowitej doliny, od razu widać, że to animacja ...

30.08.2008 21:37
9
odpowiedz
Lukxxx
216
Generał

Mam deja vu...

Gdzieś kiedyś już o tym czytałem i widziałem dokładnie ten sam obrazek... to nie było na GOL-u?

Może na jakieś anglojęzycznej stronie...

Edit: @Amo - może to był g....pl? :)

30.08.2008 21:44
10
odpowiedz
zanonimizowany563254
14
Pretorianin

Luxx- ja też. Na GOLU, na innych stronach.

Amo- właśnie dlatego to jest "niesamowita dolina". Grafika realistyczna, a twój mózg wyłapuje wszelakie przekłamania, i na nich się skupia. Mnie to tam nie obchodzi. Zamiast podniecać się grafiką, chłonę historię bez względu na styl artystyczny.

30.08.2008 23:16
11
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

Odpychające cyfrowe postacie? WIEDŹMIN - typowa wpadka do doliny... czyli Geraltowe oczy patrzące w nicość (ale gra bardzo dobra). Natomiast faworytem NR 1 dla mnie (gra która przekroczyła "niesamowitą dolinę") jest HALF-LIFE 2. Wiem, ze daleko Alyx czy Eli Vance do ideału, ale jest to pierwsza gra z fotorelistycznymi postaciami, które mnie nie odpychały a wręcz przecwinie, bardzo je polubiłem, wręcz potrafiłem zapomnieć, że są cyfrowe.

30.08.2008 23:23
PJanek
👍
12
odpowiedz
PJanek
75
Konsul

IMO Half-Life 2 raczej nie przekroczył tej "doliny", a zatrzymał się tuż przed jej początkiem.

30.08.2008 23:39
Cainoor
13
odpowiedz
Cainoor
264
Mów mi wuju

Bardzo fajne "Ludo...". Zaciekawiło mnie i dowiedziałem się także paru nowych rzeczy. Dodatkowo obejrzałem trailer HR. Mnie nie powalił na kolana. Boję się takich gier ;-)

30.08.2008 23:46
adamlut
14
odpowiedz
adamlut
36
Del

Droga Louvette, to pierwsze Ludo ergo sum, które mnie tak zaciekawiło :)

31.08.2008 01:01
15
odpowiedz
Louvette
17
Ludo ergo sum

@ hedasw

To prawda, teoria niesamowitej doliny zawdzięcza sporo Freudowi, ale przywoływanie jego nazwiska w kontekście tekstu bądź co bądź o grach wydało mi się już lekką przesadą :) W każdym razie jeśli ktoś zechciałby zgłębić temat, tu znajdzie tłumaczenie na angielski oryginalnego eseju Freuda z 1919 roku o "niesamowitości": http://www-rohan.sdsu.edu/~amtower/uncanny.html Po niemiecku termin brzmi "Das Unheimliche".

@ neozes

Do poruszenia tego tematu zainspirował mnie sam trailer Heavy Rain i reakcje na niego (oraz wypowiedzi twórców), a dodatkowo przypomniałam sobie, że dwa lata temu przy okazji pierwszego zwiastuna nieco się o "niesamowitej dolinie" już mówiło. W myślach czytać nie umiem (i dobrze), ale cieszę się, że temat trafił na podatny grunt.

@ Turism0, adamlut

Nie wiem, czy powinnam się cieszyć, że "pierwsze", ale mimo to dzięki :)

--

Tak w ogóle to ostatnio opublikowano jeszcze jeden filmik, o którym w tekście nie wspomniałam, ale który świetnie wpisuje się w temat:
http://technology.timesonline.co.uk/tol/news/tech_and_web/article4557935.ece

Jego twórcy (odpowiedzialni za animację w serii GTA i wielu innych grach) również twierdzą, że przekroczyli "niesamowitą dolinę" i efekt rzeczywiście robi wrażenie, ale chyba znów jest to stwierdzenie na wyrost.

31.08.2008 01:51
sszaki
16
odpowiedz
sszaki
57
Senator

Podobny efekt był podczas szkolenia wojska. Armia robiła bardziej realistyczne kukły do szkolenia żołnierzy(strzelanie do celu) jednak powodowało to odwrotny efekt podczas którego żołnierze się wahali. Natomiast gdy cel był niedoskonały żołnierze oddawali strzał bez problemu. Co innego na polu walki kiedy człowiek jest w zagrożeniu.

31.08.2008 08:12
17
odpowiedz
zanonimizowany393220
25
Generał

Uwielbiam teksty z cyklu Ludo ergo sum - dzięki nim mogę inaczej spojrzeć na granie i zmuszają też one do przemyśleń.

31.08.2008 08:59
los_hobbitos
18
odpowiedz
los_hobbitos
70
Rojiblanco

Ciekawy artykuł. W życiu nie słyszałem o czymś takim jak "niesamowita dolina" i muszę przynzać, że faktycznie coś w tym jest. Brawa i dzięki:)

31.08.2008 11:33
19
odpowiedz
Adi-C
74
Pretorianin

Brawa dla autorki za poruszenie tego tematu. Ciekawa rzecz o której "na zachodzie" głośno od dłuższego czasu, warto temat przybliżyć również na naszym podwórku.
Niemniej tłumaczenie "niesamowita"....
Trzeba j.polskiemu jakiegoś nowego słowa.

31.08.2008 13:15
20
odpowiedz
zanonimizowany369662
25
Konsul

bardzo dobry artykuł :) ale moim skromnym zdaniem HEAVY RAIN bedzie wlasnie w tej dolinie... ja mam caly czas takie odczucia jak w 2006, nie wazne ze poprawili wyglad twarzy i gestow, ale nadal jest to "nie do konca ludzkie" i dlatego mi sie nie podoba. Zreszta ja wole gry ktore nie chca specjalnie odwzorowywac rzeczywistosci;)

31.08.2008 17:34
👍
21
odpowiedz
zanonimizowany492955
43
Pretorianin

Artykuł bardzo ciekawy, jednak nawiązanie do Heavy Rain to lekka przesada ta gra nie jest aż tak zaawansowana :) (przynajmniej ja mam takie odczucie)

31.08.2008 17:41
👍
22
odpowiedz
zanonimizowany315478
93
Legend

Kurczę,w Ludo... są opisywane takie rzeczy,o których ni cholery bym nie pomyślał :)Fajny artykuł :)

31.08.2008 19:15
23
odpowiedz
zanonimizowany158587
167
Senator

Tylko Japoniec mógł wymyśleć coś tak pokręconego :P

31.08.2008 20:53
malyb89
24
odpowiedz
malyb89
186
Demigod

Czytałem kilka tekstów z tej serii i tak jak poprzednicy, musze powiedzieć, że jest bardzo ciekawy. i rzeczywiście coś w tym jest ... ale link z [15] jest w ulubionych :)

Wiadomość Ludo ergo sum - Niesamowita dolina