Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Futurebeat Kto eksportuje najwięcej samochodów elektrycznych na świecie?

10.03.2022 18:33
Eklerek
1
Eklerek
8
Legionista

W 2021 roku sprzedano ok. 70 mln samochodów, elektrycznych niecałe 7 mln. Niby sporo, ale jeszcze daleka droga dla sektora elektryków zanim powalczą ze spalinowymi. Chociaż regulacje i dopłaty pewnie to przyspieszą.

10.03.2022 18:49
2
odpowiedz
6 odpowiedzi
tybet2
147
Generał

Jak benzyna będzie po 8-10zł to konwersja na elektryki będzie szybsza niż ktokolwiek myślał (przykładowo w 2010 roku prawie każdy gadał że to zajmie przynajmniej 30 lat)

10.03.2022 18:51
2.1
2
noobmer
41
Generał

Nie bedzie bo wszyscy przemilczająze auta spalinowe łatwiej naprawić niz elektryczne gdzie przy troche mocniejszym gongu auto nieopłacalne w naprawie a niech jeszcze cosz bateriami sie stanie, 3/4 wartości auta wymiana owych baterii

10.03.2022 19:03
2.2
tybet2
147
Generał

Masz oczywiście we wszystkim rację ale w takim 2030 roku już się będzie powoli robiło (cenowo) ciężko z tymi naprawami, gdzie pchają pełno elektroniki do spaliniaków a część firm idzie w hybrydy (czyli najgorsze cechy obu napędów). Ja niestety widzę to pesymistycznie w przyszłości: elektryki dla zwykłych ludzi a dla fanatyków bardzo stare odpicowane samochody spalinowe z benzyną 3x droższą niż dziś:x (wiadomo że świat stoi ropą i pełno maszyn zwłaszcza dużych chodzi właśnie na nią - to się nie zmieni przez najbliższe 50 lat chyba że jakaś rewolucja w akumulatorach wejdzie w życie dzięki czemu będą 10x efektywniejsze).

post wyedytowany przez tybet2 2022-03-10 19:05:06
10.03.2022 19:33
2.3
MewsoNs
61
Generał

Rewolucja już by dawno była, ale dla wielu to nie byłoby opłacalne. Jak ceny będą tak szły w góre, to w końcu się wyłamie jakaś firma z innowacyjną technologią baterii i potem to już poleci lawinowo.

ps: osobiście pracuję w firmie która produkuje materiał anodowy do wszelkiego rodzaju ogniw akumulatorowych itp. iii powiem wam, że poza proporcjami to materiały nie zmieniają się od kilkudziesięciu lat!

post wyedytowany przez MewsoNs 2022-03-10 19:44:43
10.03.2022 20:34
Cziczaki
2.4
Cziczaki
183
Renifer

tybet2
Nawet te duże maszyny co palą na 100km tyle co zwykły samochód ma pojemności w baku, prędzej przejdą na gaz ziemny/metan (CNG) niż na prąd.

11.03.2022 00:21
XoniC
2.5
XoniC
67
Generał

A jak znowu będą duże podwyżki energii elektrycznej, to na co przerzucą się ludzie? Na powozy konne?

11.03.2022 10:29
Drackula
2.6
Drackula
231
Bloody Rider

Nie bedzie bo wszyscy przemilczająze auta spalinowe łatwiej naprawić niz elektryczne gdzie przy troche mocniejszym gongu auto nieopłacalne w naprawie a niech jeszcze cosz bateriami sie stanie, 3/4 wartości auta wymiana owych baterii

gdzie takich rewelacji ucza?

10.03.2022 19:01
Cziczaki
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
Cziczaki
183
Renifer

W lutym pisałem z jednym importerem o cenie autka, a później wojna na wschodzie i może jednak się z tym wstrzymać. Cena aut elektrycznych już nie jest tak dużo większa od spalinowych. Po wyizolowaniu Federacji Rosyjskiej jak Korei Północnej mogą nawet osiągnąć tę samą cenę co spalinowy. (przy mniejszych bateriach o 200km zasięgu)

post wyedytowany przez Cziczaki 2022-03-10 19:17:35
11.03.2022 12:48
3.1
kaagular
72
Generał

To się okaże. Na razie to ja widzę Fiata 500 elektryka po 150 000 :]

11.03.2022 16:24
Cziczaki
3.2
Cziczaki
183
Renifer

kaagular
Bo patrzysz tylko i wyłącznie na klasy premium, są jeszcze marki budżetowe jak Dacia która oferuje elektryka za 81tys. (zasięg 230km), a jak poszerzyć ofertę o auta nieoficjalnie dostępne w polsce a import z krajów europejskich to mamy nawet za 77tys.
Wystarczy zdjąć klapki z oczu lub nie myśleć że tylko najdroższe jest najlepsze.

10.03.2022 21:03
Widzący
😉
4
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
Widzący
235
Legend

Gęstość energetyczna akumulatorów jest wielokrotnie niższa niż paliw ciekłych.
Zwiększenie gęstości dziesięciokrotnie uczyni akumulatory niebezpiecznymi (wręcz wybuchowymi) a zdolność do szybkiego ładowania (chociaż 15 minut do 100%) spowoduje zawał serca sieci energetycznych.
Jest tak wiele diabelskich szczegółów a przełom na horyzoncie nie majaczy.

11.03.2022 09:41
4.1
zanonimizowany1359977
9
Senator

Tak, ale sprawnosc silników spalinowych to żenada 20-30%
Uzywanie tak niewydajnych napędów to jest marnotrawstwo zasobow i środowiska.
Elektryczne maja sprawnosc 90% tylko trzeba zrobic napęd wodorowy, a bateryjka to bufor.

11.03.2022 10:31
Widzący
😉
4.2
Widzący
235
Legend

Dlatego napisałem dziesięciokrotny wzrost gęstości, bez uwzględnienia wyższej sprawności silników elektrycznych wzrost gęstości energetycznej akumulatorów musiałby wynieść około dwudziestokrotności obecnych.
Napęd wodorowy to dopiero bzdura do sześcianu.
Owszem można używać w mieszaninie z metanem do spalania w elektrowniach, do napędu pojazdów to wyłącznie ciekawostka.
Wodór to specyficzny gaz i ma nieciekawe właściwości (z technologicznego punktu widzenia), sprężony to konieczność butli wytrzymujących 800 atmosfer (250 dla systemów niskociśnieniowych) a na dodatek przez ścianki wylatuje część wodoru.
Kriogeniczne zbiorniki to konieczność stosowania bardzo niskich temperatur, straty na parowaniu i niska gęstość ciekłego wodoru.
Złoża (akumulatory metaliczne) to duża masa gdyż przechowują około 5% wagowych wodoru.

11.03.2022 12:34
4.3
kaagular
72
Generał

DidymosGames tyle, że dość łatwo pominąłeś utraty energii na sieciach przesyłowych, które finalnie mogą spowodować, że sprawność silników spalinowych wyjdzie korzystniej. Utraty na sieciach, ładowarkach, zasilaczach itp. itd. są tragiczne i jakoś nie słyszałem o postępie technologicznym w tym zakresie.

11.03.2022 21:30
Cziczaki
4.4
Cziczaki
183
Renifer

"Tak, ale sprawnosc silników spalinowych to żenada 20-30%"
To nieźle się cofnęliśmy w rozwoju, za moich czasów uczono, że to przy parowozach jest strata 80% energii.

11.03.2022 07:48
5
odpowiedz
Haszon
125
Senator

tybet2 oczywiście, że nie będzie szybsza, z tego prostego powodu, że prąd drożeje, a szybkie ładowarki też nie są darmowe. Już dziś przejechanie elektrykiem 100 km, przy korzystaniu z szybkich ładowarek rozmieszczonych na trasie kosztuje nawet ponad 60 zł, bo ceny potrafią wynosić 2-3 zł za 1 kWh. Do tego dochodzi fakt, że za przeciętnego elektryka trzeba zapłacić sporo ponad 100 tys. zł, czyli dwa razy tyle niż auto z silnikiem spalinowym. To już lepiej kupić benzyniaka i zainstalować gaz, na co decyduje się masa osób, bo koszt przejechania 100 km, to jakieś 30-35 zł. Obecnie czas oczekiwania na montaż instalacji wynosi nawet kilka tygodni.

post wyedytowany przez Haszon 2022-03-11 07:50:16
11.03.2022 09:33
6
odpowiedz
5 odpowiedzi
zanonimizowany1359977
9
Senator

Zabawki, zupełnie niepraktyczne i nieuzasadnione ekonomicznie.
Tylko auta na wodór maja sens, o ile ten wodór produkuje sie w kraju w ktorym sie mieszka, a nie importuje. Tylko auta uniezależniające od importu paliw maja sens.

Takiego gownianego elektryka wez naladuj na osiedlu bloków. Automatycznie 90% mieszkancow miast jest wykluczonych i tych wiekszych zabawek na baterie nienkupi.

Na baterie to moga byc autka zabawki RC czy Technics/CADA, a nie prawdziwa motoryzacja
Tylko kilka procent ludzi na ziemi to bogacze, ktorzy maja swoj dom.

11.03.2022 11:28
6.1
2
Rufjan
50
Konsul

> Takiego gownianego elektryka wez naladuj na osiedlu bloków.

Można naładować na mieście, nie musisz pod blokiem. Benzyne też lejesz prosto z mieszkania? Z resztą na osiedlach są już ładowarki więc problemy z ładowaniem to mit.

> Tylko kilka procent ludzi na ziemi to bogacze, ktorzy maja swoj dom.

Ludzie na polskich wsiach i małych miasteczkach - *BOGACZE*.

post wyedytowany przez Rufjan 2022-03-11 11:30:03
11.03.2022 12:43
6.2
kaagular
72
Generał

Można naładować na mieście, nie musisz pod blokiem. Benzyne też lejesz prosto z mieszkania? Z resztą na osiedlach są już ładowarki więc problemy z ładowaniem to mit. Trochę matematyki... Policz sobie ile potrzebujesz "dystrybutorów prądu", żeby podaż wolnych dystrybutorów była taka sama jak obecnie paliwowych. Jeżeli średnio samochód ładowałby się 15 minut (a wiemy, że to na dziś mrzonka) to trzeba stacji ładowania pi razy oko trzy razy więcej niż obecnie jest dystrybutorów paliwa (a tych, np. na autostradach i tak jest za mało). Na razie stacje ładowania wyglądają super bo stoją sobie tu i tam i jest fajnie (albo nie do końca jak trzeba godzinkę poczekać). Jakby elektrowozy były powszechne to nie ma fizycznej możliwości wykonania tylu stacji ładowania ile by było potrzeba. To się musi realizować poprzez własne gniazdka z prądem. I dlatego blokowiska/kamienice są wykluczone na dziś dzień i absolutnie nic nie zapowiada zmiany (co nie znaczy, że nie jest możliwa). Nie ma żadnych wytycznych dla deweloperów dla projektowanych osiedli, a co dopiero dla starej zabudowy. Miasta nie robią nic w kierunku elektryfikacji co zresztą jest oczywiste bo wiadomo, że bycie eko to jest dobre tylko na billboardach.

11.03.2022 13:07
6.3
Rufjan
50
Konsul

kaagular

Nie ładuje się samochodu z "gniazdka z prądem" chyba, że ktoś lubi stać na kablu 20 godzin. Tesla w trybie do jazdy miejskiej (czyli przedział baterii 20-80%) ładuje się na superchargerze jakieś 20-30 minut - przyznaje nie wiem jak jest z innymi samochodami. Więc czas nie jest aż takim problemem. Nie ma też - wbrew pozorom wielkiego problemu z zamontowaniem WallConnectora np w kamienicy - to jest zwykłe łącze 3 fazowe z osobnym licznikiem. Wiadomo - w porównaniu do stacji paliwowych ładowarek jest nieporównywalnie mniej, ale nie jest to jakieś totalne S/F żeby to zastąpić w niedalekiej przyszłości. Zobacz ile punktów ładowania jest np w Skandynawii albo Holandi - to nie jest SF, tam już od lat to się dzieje, tylko po prostu ludzie myślą.

11.03.2022 17:11
DiabloManiak
6.4
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

Rufjan - 20h do pełna, tylko że o ile się nic nie zmieniło radzą ładować na bieżące potrzeby - czyli w sam raz zostawić na zwykłych kablach na noc i tego komfortu nie ma spora cześć społeczeństwa ( nie wspominamy ze to najtańsza opcja) . Z parkowaniem auta jest problem ( zapraszam w moje okolice po 16-17 to bywa że i godzinę będziesz czekał na miejsce ) a co dopiero mówić o ładowarkach pod blokami czy stanie sieci energetycznej.

Sami Szwedzi w 2019 ( przypomnijmy kraj eksportujący energie elektryczną z znacznie lepszą siecią) przyznali że im już sieć nie wyrabia na wzrost ilość aut elektrycznych (około 10%) i potrzeba co najmniej 10 lat + na modernizację. A po 2021 sytuacja się pogorszyła - przypomnę że była prośba nawet o ograniczenie odkurzania !

Tja 20-30 min na superchargerze - a ile na zwyklej wolnej? Bo może zapominasz że do polski będą trafiać głównie stare auta elektryczne . Tak jak nie każdy jeździ nowym autem - średnia wieku aut w Polsce to 15 lat - sugerujesz że każdy kogo stać obecnie na 15-30 letnie auto rzuci się na najnowszy model?
Przy infrastrukturze której nie mamy? Słabej sieci energetycznej? Pomijamy już 3 min tankowania do 2h wolnego
a ten czas realnie się wydłuży bo będziesz szukał x minut wolnej ładowarki?
A co z takim USA gdzie masz naprawdę dłuuugie drogi z stacjami co xxx kilometrów( i ostrzeżeniami ze najbliższa stacja za x godzin jazdy pamiętaj żeby zatankować)

post wyedytowany przez DiabloManiak 2022-03-11 17:26:28
14.03.2022 16:51
6.5
Rufjan
50
Konsul

DiabloManiak

Bieżące potrzby (czyli codzienna, miejska jazda) to w przypadku Tesli zakres 20 - 80% pojemności baterii. Ładowanie na 3fazowym WallConnectorze to jakies 4h-5h, czyli na "zwykłym" gnazdku to jakies 12-15h.

> Z parkowaniem auta jest problem

Ale to z każdym samochodem jest dużym mieście. Do ładowarek są przygotowane specjalne miejsca.

> Tja 20-30 min na superchargerze - a ile na zwyklej wolnej?

Zależy, na 50tce greenway to jakieś 1.2h. Ale akurat superchargery są tak po polsce rozstawione, że gdzie bys nie jechał to na jakiś trafisz.

> A co z takim USA gdzie masz naprawdę dłuuugie drogi z stacjami co xxx kilometrów

Akurat stany pod tym względem sa bardzo dobrze zoorganizowane, podobnie jak cała europa na zachód od polski. Z Nowego Jorku do San Francisco przejedziesz bez najmniejszego problemu z przystankami na ładowania 15-30 minut. Podobnie z Warszawy do Lizbony. 2 najdłuższe ładowania to Poznan (40 minut) i Guarda (45 minut), reszta to 20 - 30 minutowe przystanki, idealne by napic sie kawy i wyprostować nogi :)

11.03.2022 10:23
Cainoor
7
odpowiedz
1 odpowiedź
Cainoor
264
Mów mi wuju

Tesla nie jest dla mnie autem z segmentu Premium…

11.03.2022 10:26
Drackula
7.1
Drackula
231
Bloody Rider

Tesla nadal oferuje Best Value for Money na rynku elektrykow.

A autem premium to jest Lucid, ewentualnie przeplacony i nie warty pieniedzy Audi Tron.

11.03.2022 12:11
8
odpowiedz
marekkk4
3
Junior

chiny idą na ilość, wole ogólnie japońska technologie bardziej niezawodna i dopieszczoną, to ich bz4x zaraz wychodzi i nieźle sie zapowiada i tu sprzedaż raczej będzie spora na polski rynek

Futurebeat Kto eksportuje najwięcej samochodów elektrycznych na świecie?