Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Oto 7 moich ulubionych questów z Gothica

25.07.2021 11:47
Karollo
😂
2
19
odpowiedz
Karollo
38
Zbawca Khorinis

Powiedz no, napisałeś ten artykuł tylko po to, żeby pocałować Gomeza w...

25.07.2021 11:35
mutrin
1
16
mutrin
26
Centurion

nie zna życia ten, co nie szukał mięsa chrząszczy do zupy kucharza w Starym Obozie...

26.07.2021 21:16
26
5
odpowiedz
boy3
106
Senator

2021 a ludzie dalej narzekają na sterowanie w gothicu :D

Ludzie, to tylko naciśnięcie 2 klawiszy, ctrl + strzalka

Jak macie z tym problem to tylko źle o was świadczy

post wyedytowany przez boy3 2021-07-26 21:17:44
25.07.2021 23:30
20
4
odpowiedz
6 odpowiedzi
xan11pl
76
Generał

Gothic to jedyna gra, w której dosłownie bez minimapy i tysiąca znaczników, poprzez same dialogi z NPCami a także odkrywanie, znajdowało się miejsca i NPCów do których należy iść żeby wykonać dane zadanie, i sprawiało to ogromną przyjemność, ponieważ mapa w obu częściach jest tak przemyślana i świetnie zaprojektowana, że zwiedzanie jej najzwyczajniej w świecie dawało mnóstwo radości. W każdej innej grze, a już zwłaszcza w np. tych nowych assasynach takie coś nie ma racji bytu, bez znaczników zgubisz się w tych powtarzalnych generycznych mapach i to jest główny problem obecnych gier, zamiast iść w jakość, idą w ilość i wielkość mapy. Gothic nie ma ogromnej mapy, ale ma mapę którą chce się zwiedzać, wygląda świetnie nawet po latach i odkrywanie jej sekretów sprawia mnóstwo radości nawet 20 lat po premierze.

25.07.2021 12:32
5
3
odpowiedz
6 odpowiedzi
Cordite
41
Generał

Gry Piranhi od lat rozwijaja koncepcje otwartego swiata wypelnionego NPCami, ktorych rola nie sprowadza sie tylko do czekania na pojawienie gracza. Tam swiat sam nakreca swoja wlasna historie do ktorej mozesz dolaczyc w roznych momentach na wiele roznych sposobow. Takie przeciwienstwo Cyberpunk 2077 jesli chodzi o konstrukcje swiata i wplyw gracza na jego zawartosc.

25.07.2021 12:03
3
2
odpowiedz
k_20
27
Centurion

Ciekawe na jakim etapie są prace nad remake Gothic. Z jednej strony nie patrzę na niego pozytywnie, demo nie za bardzo mi się podobało ale z drugiej ograł bym takiego starego Gothica w nowych szatach z małymi bonusami w postaci nowych zadań, rozbudowy lokacji itd.

25.07.2021 14:00
PPK
9
2
odpowiedz
1 odpowiedź
PPK
21
Pretorianin

Wreszcie jakiś porządny artykuł.

25.07.2021 21:53
😉
19
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
Legalizex
69
Generał

Niestety zbroja z pancerza pełzaczy w G2NK jest nieco bezużyteczna. Strasznie trzeba się nachodzić i narobić żeby ją zdobyć, a z tego co pamiętam to jest minimalnie lepsza od frakcyjnych pancerzy z tego samego etapu gry, a chwilę później zdobywa się już kolejny, jeszcze lepszy pancerz od swojej frakcji. Nie przypominam sobie żebym kiedykolwiek tej zbroi używał długo, ot taka ciekawostka, a szkoda. Gothicowi by się przydała większa różnorodność pancerza.

26.07.2021 10:02
22
2
odpowiedz
Ratanok
43
Konsul

Do dziś pamiętam tą radość gdy udało się po raz pierwszy zdobyć kamień runiczny. Nie wiem czy w jakiejkolwiek innej grze miałem podobny poziom satysfakcji z wykonania zadania.

26.07.2021 17:15
24
2
odpowiedz
Ecko09
46
Chorąży

Mam nadzieję, że powstanie druga część tekstu z kolejnymi wyróżnionymi questami. O Gothicu mógłbym czytać w nieskończoność.

02.08.2021 22:16
MilornDiester
32
2
odpowiedz
1 odpowiedź
MilornDiester
32
Generał

Jak dla mnie Gothic I i II do dzisiaj oferują mnóstwo rozwiązań, które zawstydzają obecne gry. Nie chodzi tu nawet o jakieś wielkie fajerwerki co o bardzo proste założenia, które nadawały grze niesamowite poczucie autentyzmu. A jako, że Gothic II był jedną z pierwszych gier, w które grałem to później w wielu tytułach miałem poczucie niesamowitej sztuczności, zabijającej immersję. Jakbym miał wymienić te unikatowe elementy to byłyby to:
- System nauczycieli. Grając pierwszy raz w tę grę w ogóle nie zwróciłem na to uwagi bo przecież oczywistym było, że nowej umiejętności musi nas ktoś nauczyć (jedynie atrybuty naturalniej wypadają w systemie TESa). Kiedy potem po raz pierwszy zobaczyłem drzewko rozwoju, miałem poczucie niesamowitego regresu. I pomyśleć że do dziś "drzewko" jest podstawowym systemem w każdej niemal grze a tak świetny system w ogóle się nie przebił.
- Autentyzm świata i przyziemność. Świat w Gothiku co prawda był światem fantasy i mnóstwo elementów było nierealistycznych natomiast nie niwelowało to całkowicie praw rządzących światem. Miecze wciąż wyglądały jak coś co ma służyć do walki (z nielicznymi wyjątkami), pancerze sprawiały wrażenie praktycznych a budynki jak coś co faktycznie miało szanse zostać zbudowane przez skazańców. Niezwykle drażni mnie oglądanie trzymetrowych mieczy i stylizowanych "pancerzy", które nie miałyby żadnego zastosowanie w praktyce i dla których jedynym wytłumaczeniem jest, że "to przecież fantasy"
- Minimum interfejsu. Ówczesne jak i dzisiejsze gry potrafią być zawalone interfejsem tak, że nic praktycznie z gry nie widać podczas gdy w Gothiku był pasek życia, nazwy ludzi/przedmiotów i paski przeciwników. Żadnych minimap i innych śmieci przez co czerpało się informacje z gry a nie z tego co nam komunikowała gra bezpośrednio.
- Struktura fabularna. Ja to nazywam modelem piramidalnym. Na początku dostajemy lekko zarysowany cel a dopiero z biegiem czasu staje się on coraz konkretniejszy. Za tym zaś idzie poziom "otwartości" świata. Na początku mamy dużo questów pobocznych co zgadza się fabularnie z tym, że włóczymy się po świecie szukając zajęcia, próbując sobie ułożyć życie itd. a kiedy stawka wchodzi na wyższy poziom, sidequesty idą w odstawkę i skupiamy się na głównym wątku a tempo staje się szybsze poprzez pojawiające się runy teleportacyjne. Dzisiaj kiedy gry są coraz większe, jeszcze bardziej widać kontrast między super ważną, niecierpiącą zwłoki fabułą a milionem znajdziek i aktywności na mapie. W Gothiku i Risenie zarówno włóczenie się po świecie jak i liniowość w późniejszych etapach ma uzasadnienie fabularne. Szkoda, że w przypadku CP77 nie zdecydowali się na podobny schemat bo tam ten kontrast jest wyjątkowo widoczny.
- Logika świata. Poza wymienionymi wcześniej elementami, istnieje w Gothiku mnóstwo elementów, których się nie zauważa bo wydają się naturalne. Kiedy podnosimy "loot" to podnosimy po prostu to co miał przeciwnik a nie jakiś losowy "drop", postacie mają cykl dobowy, atakują nas kiedy wejdziemy im w paradę, zwierzęta atakują nas w ostateczności pilnując swoich terenów, nie są zaś maszynami do zabijania i nabijania expa dla gracza, nawet te osławione teksty typu "ludzie zawsze gadają" itd mają więcej sensu niż odpalający się wciąż ten sam dialog za każdym razem gdy przejdziemy koło jakiegoś NPCa...
- Na koniec warto dodać jeszcze konstrukcję świata, który nie jest ani nazbyt rozległy ani klaustrofobiczny, da się po nim podróżować bez minimapy a ograniczenia występują naturalnie np. poprzez wymagających przeciwników.

To wszystko zaowocowało grą, która sprawia niesamowite silne poczucie immersji. I drażni mnie trochę fakt, że w branży w której nieustannie "pożycza" się rozwiązania między sobą, nikt od lat nie pomyślał żeby sięgnąć po pomysły, które leżą na ziemi i aż się proszą aby je podnieść.

25.07.2021 12:12
claudespeed18
4
1
odpowiedz
claudespeed18
203
Liberty City Finest

Tak przy okazji przyjęcie do NO. Mnie zainteresowało dołączenie do nich od samego początku gdy mamy przegonić Mordraga dla Thorusa(chyba tak). Gdy mówi nam o NO i o tym jak możemy to załatwić bez walki(bo jest i tak trudny do pokonania na tym etapie, wiec to tak jakby twórcy wskazywali nam właściwy wybór) to i tak postanowiłem mu zaufać i pójść do NO a Mordraga puścić bez walki. Od początku mimo fajnego klimatu nie chciałem być sługą Gomeza. Choć w NO też szumowin nie brakuje to jednak ich cel jest taki jaki był mój(jak i Bezia) od początku, czyli uciekać z GD a NO wraz z Magami Wody to właśnie robią. No i okazałao się że Lee jest jedną z najlepszych postaci w grze.

Podsumowując od pierwszego przejścia dołączałem do NO w G1 a potem do Lee i Łowców Smoków w G2. To wydaje się bardziej właściwe fabularnie a SO niestety i tak zdradza Bezia potem. Dopiero gdzieś za 5tym czy pózniejszym razem dołączyłem do SO lub 'jaraczy ziela na bagnach' i podobnie do Paladynów. Bo zarówno SO jak i Paladyni czy Magowie raczej kłócą się z buntowniczą naturą Bezia, tak i ja uważam ze te 'obozy' śmierdzą i są słabe ;)

post wyedytowany przez claudespeed18 2021-07-25 12:15:30
25.07.2021 14:00
😂
10
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Legalizex
69
Generał

Pamiętam jak pierwszy raz grając jako nowicjusz w klasztorze w G2NK podczas Próby zamiast uśpić to zabiłem tego strażnika w podziemiach klasztoru, pilnującego młotu którym można zabić golema. Po zabiciu golema wróciłem do magów ognia, a tam czekała mnie niespodzianka bo oskarżyli mnie o morderstwo tamtego strażnika młotu i zaczęli mnie bić. Oczywiście wszystkie save na których było jeszcze przed morderstwem już nadpisałem i tym samym zepsułem sobie grę. Od tamtej pory nauczyłem się wykorzystywać wszystkie możliwe sloty na save.

25.07.2021 18:56
Tyr/Tiwaz
👍
15
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Tyr/Tiwaz
67
Jednoręki

Dobry artykuł, fajnie jest poczytać o questach które również na mnie robiły wrażenie i rzeczywiście są obiektywnym wskazaniem, że Piranha potrafi (a przynajmniej potrafiła, hah) w projekt questów, zadając kłam popularnemu i krzywdzącemu memowi o queście z rzepą. Bardzo ciekawa treść zielonych ramek, chciałbym widzieć tyle jakościowych ciekawostek w większej liczbie artykułów gry-online. Dobra robota.

25.07.2021 20:45
ogórekdamian
17
1
odpowiedz
ogórekdamian
73
SOAD

Czytając ten artykuł powróciły mi niesamowite wspomnienia jak z bratem graliśmy na zmianę po godzinie w Gothica, przy zgaszonym świetle i zapalonej choince. Nic tak dobrze nie kojarzy mi się z dzieciństwem jak te chwile, może dlatego że w tedy było wszystko dobrze.
Gothic1 i Gothic2 NK pozostają najlepszymi grami jakie udało mi się skończyć, a każdą z nich przeszedłem po 6razy :) i mam nadzieję, że Remake pierwszego Gothica będzie choć w połowie tak dobry jak pierwowzór, to będzie super. Tak życzę sobie i wszystkim wyznawcą Inosa.
A i mam pytanko, czy tylko mi wryło się w psychikę na długie lata odpowierz jednego jego mościa, które słyszałem że sto razy;) w G2NK

"Twoje odpowiedzi są tak złe, jak twoje intencje"

post wyedytowany przez ogórekdamian 2021-07-25 20:48:10
25.07.2021 14:04
GreedyDodger
11
odpowiedz
9 odpowiedzi
GreedyDodger
49
Konsul

Pytanie do znawców tematu. Jest jakaś możliwość, żeby ustawić "normalne" sterowanie w pierwszym Gothicu? Chciałbym sobie odświeżyć całość ale dziś to sterowanie stanowi barierę...

25.07.2021 16:02
vanBolko
13
odpowiedz
vanBolko
43
Konsul

Zadania w Gothickach to złożona sieć przenikających się rzeczywistości i wydarzeń. Chyba najwyraźniej widać to w questach o zaginionych ludziach z Khorinis i handlarzu bronią. Możemy być niemal pewni że dowolne zadanie ma coś wspólnego z innym, lub wieloma innymi. Jest to ważna część składowa immersji i klimatu, jaki daje nam Gothic. Projektowanie takich zależności to spore wyzwanie i chyba już nie ma twórców gier z otwartym światem, którym "by się chciało", bo sama Piranha już od dawna tego nie potrafi.
Czekam niecierpliwie na Dzieje Khorinis i Kroniki Myrtany.
God save the Modders!

25.07.2021 20:24
Zdzichsiu
16
odpowiedz
2 odpowiedzi
Zdzichsiu
134
Ziemniak

Quest od Harada podczas zostawania czeladnikiem i kilka możliwości zdobycia orkowego topora. Czasem nieoczywistych. Podobnie z dostaniem się do miasta, gdzie można po prostu wskoczyć do morza i przypłynąć.

post wyedytowany przez Zdzichsiu 2021-07-25 20:24:57
25.07.2021 20:58
18
odpowiedz
3 odpowiedzi
lazypeon
2
Junior

Ludzie serio nie potrafią zabić trolla, że robią jakiej sztuczki z półką skalną?

27.07.2021 03:37
SpookyYuuki
29
odpowiedz
SpookyYuuki
54
Generał

Próba ognia to misja która daje nam do zrozumienia że czy robisz w zakonie czy jesteś prostym człowiekiem bądź arystokratą to ciągle możesz być dupkiem. Człowiek to człowiek. Niektórzy mają jakąś manię wyższości, inni są chciwi a inni nie potrafią się pogodzić z porażką. Dlatego warto spuścić każdemu srogi łomot. Niby biegasz w kiecce a jednak potrafi być brutalnie heh.

Próba Zabójstwa była dla mnie trudną misją. Później to była prościzna ale jako gówniarz nie ogarniałem jak mam ją wykonać i się zacinałem na niej. Fajna i pomysłowa misja trzeba przyznać. Detektywistyczna można by rzec.

Artykuły o Gothicu zawsze chętnie czytam. Dzięki za tekst i za włożony wysiłek.

02.08.2021 02:43
31
odpowiedz
Celeb
1
Junior

Sporo ciekawych wyborów - wiele z nich podzielam. Osobiście jednak uważam dołączenie do Nowego Obozu za jedno z gorszych zadań z tej kategorii. Warto jeszcze zaznaczyć, że wcale nie trzeba listy Jana zdobywać by dołączyć do szkodników.

Do moich ulubieńców należą:
Gothic 1:
- Wydzielina pełzaczy. Stara kopalnia jest ekstremalnie klimatyczna (tylko cmentarzysko orków oraz świątynia Śniącego są na tym poziomie), a wypełnienie zadania dostarcza dużo satysfakcji gdy należy się do obozu na bagnie. W końcu, jako nowicjusz, wypełnia się wolę swoich guru i zbliża do celu bractwa. Dodatkowo, pomaga się biednym kopaczom, nękanym przez pełzacze. Immersja pełną gębą.
- Dołączenie do Obozu Bractwa/Starego Obozu. Kocham typowy dla Piranhii proces dołączania do frakcji, złożony z wykonywania mnóstwa powiązanych ze sobą pomniejszych zadań.

Gothic 2:
- Polowanie na smoki.
- Dowody/Kopacze i ruda.
- Problemy na farmie Lobarta. Ekskluzywne zadanie dla strażników miejskich. Proste jak to ze zbieraniem rzepy i spełnia podobną rolę budowania świata. Bardzo podoba mi się pokazanie na czym polega praca straży, a pomoc farmerom jest satysfakcjonująca.
- Wszystkie skomplikowane zadanie złożone z pomniejszych czynności. Czyli dołączenie w szereg magów ognia, zostanie pracownikiem Onara w formie najemnika, stanie się czeladnikiem w Khorinis.
- Nie można podróżować bez załogi. Zbieranie własnej załogi na statek i patrzenie jak wszyscy ładują się na pokład jest satysfakcjonujące.

Gothic 2 Noc Kruka:
- Polowanie na brzytwiaki. Lubię większość zadań piratów, ale to jest najlepsze. Pójście do kanionu w sile pół tuzina chłopa jest absurdalne w tej grze. Wszystko na drodze umiera - cudowne.
- Wejdź (do obozu bandytów). Ten sam powód co przy dołączaniu do frakcji.
- Posiadłości budowniczych. Zwiedzanie starożytnej kultury jest ciekawe. Ponadto, Piranha postarała się by w każdej posiadłości czekało inne wyzwanie co urozmaica rozgrywkę.
- Próba zabójstwa.

post wyedytowany przez Celeb 2021-08-02 02:43:53
25.07.2021 12:38
6
odpowiedz
1 odpowiedź
premium554701127
1
Junior

Do Nowego obozu można dołaczyć pomijając etap Szkodnika. Należy osiągnąć 10 poziom oraz (chyba jest to konieczne) nauczyć się posługiwać jakąkolwiek bronią. Gdy spełniamy wymagania, wystarczy iść do Lee i powiedzieć, że chcemy zostać najemnikiem.

25.07.2021 17:51
14
odpowiedz
zanonimizowany1128162
45
Pretorianin

w pelni zgadzam sie z tym co napisales, Panie Autor.

Pamiętam jak szukalem amuletu Neka. Bratu wczesniej pokazal kolega gdzie to jest i mial questa zrobionego, a ja ni jak nie moglem znalezc. Nie mialem wtedy telefonu i trzeba bylo czekac do wieczora az brat wroci i pokaze gdzie to jest. Jednoczesnie duma kazala znalezc zeby nie wyjsc na cieniasa:)

Kolega ktory mi zainstalowal Gothica mial z kolei wlasnorecznie robiona rozpiske ( na kartce w akademiku) ze wszystkimi domkami i kombinacjami zamkow ( LPPL itd) na owczesnych komputerach gra potrafila sie 2-3 minuty wczytac takze mialo to sporo sensu.

NIE ZGADZAM sie jednak odnosnie braku konsekwencji tworcow przejawiającej sie w "przywracaniu do zycia" postaci ze starego obozu. Oficjalnie w dzienniku zadan gracz mial zapis odnosnie zamordowanie Bullka a nie calej reszty. Takze nie bylo zadnego fabularnego uzasadnienia wymordowania calego obozu.

Czarnego trola mozna ubic inaczej, jakos malo ludzi wie chyba -> po prostu robisz krok w tyl chwile przed jego atakiem.

o ile bardzo cenie sobie spojnosc mechanik w Gothicu -> obrazenia = sila + ciezar broni + bonus / kara za jakosc oreza, co jest swietne ( pod tym wzgledem gothic na glowe bije wiedzmina) to w 2 czesci zlikwidowali bardzo lubiana przeze mnie opcje, a mianowicie niewazne jak mocny masz pancerz i tak KAZDY atak, nawet kretoszczura wyrzadzi Ci szkody.

w Gothic 1 majac powiedzmy 50 pancerza otrzymywales 0 obrazen od postaci o obrazeniach mniejszych badz rownych 50, czyli taki troll przez swoja gruba skora nie czul ciosu cherlaka z byle laga w reku. W nocy kruka niestety czarnego trolla mozemy ubic z lagi.

aha liczylem ze w zadaniach pojawi sie Chromanin z pierwszej czesci:)

aha po raz drugi -> pamietam jak NIE mialem zadnego zrodla swiatla w starej kopalni, tam za brama ktora otwieral Ashkan ( swoja droga, spokojnie Ashkan wszystko bedzie w porzadku, pozdrowienia od Iana) i pozaslanialem wszystkie firanki zeby cokolwiek widziec, jak nie pomoglo nalozylem koc na monitor, wchodzi mama i zaciekawiona zapytala co tam robie pod kocem:)

26.07.2021 21:14
Gorn221
25
odpowiedz
Gorn221
102
Łowca Demonów

Co do questa ,,Ucieczka Rosi" to rozwiązania są aż 4. Możemy ją odprowadzić do Sekoba, lub zależnie od gildii do Khorinis (paladyn), klasztoru (mag) lub farmy Onara (łowca smoków)

27.07.2021 00:38
27
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany1341139
10
Generał

Spoko było zadanko gdzie trzeba podmienić gin na wodę w Martwej Harpii ;) Albo Joe zamknięty w wiezy ;)

27.07.2021 00:46
Wrzesień
28
odpowiedz
Wrzesień
58
Stay Woke

Generalnie jestem zdania, że questy w erpegach skończyły się na Ulu-Mulu.

01.08.2021 00:03
WolfDale
😂
30
odpowiedz
WolfDale
74
Sztuczny Wytwór Forumowy

Czytanie takich artykułów z serii Gothic nigdy mi się nie znudzi. Natomiast jeśli chodzi o Broń Baloro (Gothic) to pamiętam za pierwszym razem jak mnie menda wrobiła. Co prawda zdawałem sobie sprawę, że nie mam z nim szans ale z ciekawości zrobiłem zapis i zaatakowałem go co prawie skończyło się moją śmiercią. Ale stałem tam gdzie nie było barierki i jak go uderzyłem to się zsunął w dół i zginął.

I wtedy zrozumiałem że Innos nade mną czuwa!

26.07.2021 09:28
Ppaweł
😐
21
odpowiedz
1 odpowiedź
Ppaweł
58
Senator

zagrałbym ale ta stara grafika mnie przeraża

26.07.2021 12:51
pieterkov
23
odpowiedz
4 odpowiedzi
pieterkov
143
Senator

Nie wiem jak ludzie mogą w to grać w dzisiejszych czasach. Dwa lata temu zainstalowałem na próbę i wyłączyłem po 10 minutach bo sterowanie mnie zabiło.

25.07.2021 13:07
Herr Pietrus
7
odpowiedz
Herr Pietrus
224
Ficyt

Publicystyka: Oto siedem moich ulubionych zakrętów z torów obecnych w F1 2021...
Cholera, niby śmieszne, ale to nawet ma sens! Ile płacicie za felieton?

25.07.2021 13:37
8
odpowiedz
zanonimizowany1359049
1
Pretorianin

Promocja Elex 2, tak? Bo krytykowana za stare drewno i brak progresu w stosunku do konkurecji?

post wyedytowany przez zanonimizowany1359049 2021-07-25 13:39:36
Publicystyka Oto 7 moich ulubionych questów z Gothica