Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie FidelityFX Super Resolution od AMD gotowe; lista gier wykorzystujących technologię

23.06.2021 12:25
enrique
😂
1
1
enrique
35
Konsul

Biorąc pod uwagę co się dzieje w tym temacie na innych forach chyba pora szykować popcorn...

23.06.2021 12:37
2
1
odpowiedz
FeanorRR3
80
Pretorianin

Póki co ciężko porównywać do DLSS, bo nie ma za bardzo gier, które posiadają obie funkcje. Generalnie szału nie robi, ale opcja od Nvidii też idealna nie jest. Na pewno warto też tej technologii dać trochę czasu. Pierwsze DLSS też było słabe i dopiero wersja 2.0, która wyszła po pół roku robiła wrażenie.

23.06.2021 12:46
Legion 13
3
odpowiedz
Legion 13
158
The Black Swordsman

No w tej chwili FSR działa średnio, ale mimo wszystko pod względem jakości jest lata świetlne przed DLSS 1.0. FSR radzi sobie bardzo dobrze ze skalowaniem krawędzi, ale tekstury są rozmazane - wygląda to trochę jakby geometria była w prawie natywnej rozdzielczości a tekstury w rozdzielczości z której skalujemy. Przed AMD jeszcze dużo roboty ale podstawowa wersja jest ok i ma jakieś zastosowania np. jak gra wyciąga 30-40 FPS a dalsze obniżenie detali wygląda bardzo źle to można coś takiego włączyć - jasne traci się trochę jakości tekstur (czasem nawet dużo), ale lepsze to niż granie bez SSAO, z cieniami na very low albo w rozdzielczości mniejszej niż natywna.

23.06.2021 12:55
Rumcykcyk
4
odpowiedz
2 odpowiedzi
Rumcykcyk
114
Głębinowiec

Czyli tylko produkcje przychylne AMD wprowadzą FidelityFX, a 90% będzie miało DLSS.

23.06.2021 13:09
enrique
4.1
1
enrique
35
Konsul

Implementacja FSR z tego co widzisz jest śmiesznie łatwa więc ciężko będzie NVidii "zabronić" deweloperom takowej - do tego dzięki niej posiadacze kart zielonych serii 9XX/10XX również mogą z tego korzystać.

23.06.2021 13:26
Legion 13
4.2
Legion 13
158
The Black Swordsman

Implementacja FSR to dosłownie dodanie dodatkowego post-processingu, jak dobrze pójdzie to ENB będzie w stanie wstrzykiwać FSR do gier które go nie obsługują. W dodatku Xbox Series będzie go obsługiwał, obsługa na PS5 też jest możliwa, jak FSR przyjmie się na konsolach to zobaczymy go w prawie każdej grze.

23.06.2021 13:05
5
odpowiedz
zanonimizowany637308
81
Konsul

Działa bardzo dobrze, AMD jest na dobrej drodze.

23.06.2021 13:28
Herr Pietrus
😱
6
odpowiedz
Herr Pietrus
224
Ficyt

Ale super, upscaling z filtrem wyostrzającym

23.06.2021 13:53
Activity
📄
7
odpowiedz
2 odpowiedzi
Activity
37
Pretorianin

"Jeśli ważniejsza jest jakość obrazu, można spróbować jednego z pozostałych trzech trybów działania FSR, o mniejszym pozytywnym wpływie na wydajność." - to chyba powinien być priorytet na PC a więc FSR upada po raz pierwszy (i nie ostatni) już w swoich założeniach, nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie tracił na jakości obrazu kosztem kilku klatek. Na konsoli jeszcze może to przejdzie chociaż tam są już i tak lepsze technologie w użytku niż FSR ale na PC to jest nieporozumienie. AMD zaprezentowało coś co już istniało od lat, wepchało to do gier(w dodatku nieudolnie) i jeszcze próbuje konkurować z DLSS która jest praktycznie inną technologia, DLSS to nie jest proste skalowanie z wyostrzeniem a tym właśnie jest FSR, wisienka na tym kiepskim torcie jest jeszcze to że tu już większych zmian nie będzie (jak przy dlss 2.0) bo tu już nie za bardzo jest co zmieniać, zapewne da się jeszcze dopracować algorytm, lekko go podtweakwac no ale to nie jest AI. (zakładam tu oczywiście że FSR 2.0 to nie będzie jakaś potężna modyfikacja kodu np. w stronę TAAU - bo wtedy różnice będą widoczne - pomiędzy FSR 1.0 a FSR 2.0)

Przy rozdzielczości 1080p (a taką ma nadal większość graczy) sens użycia FSR jest tylko i wyłącznie wtedy gdy użyjemy go w kombinacji z DSR/VSR (FSR Performance + DSR 4K (4.00x 1080p)) tyle że już widzę jak większość graczy to robi zapewne nie wiedząc że coś takiego istnieje albo jak to użyć.

Dla ludzi z bardzo słabym sprzętem którzy i tak już jakość wyświetlanego obrazu mają bardzo kiepską lub im nie zależny może FSR do czegoś się przyda(szkoda tylko że FSR jest robione z myślą o 4k), w dodatku gier z FSR będzie od groma bo implementacja jest bardzo prosta (niektórzy devi twierdzą że 2h i po sprawie) co może ich cieszyć, reszta ominie go z daleka bo to bez sensu, za mały zysk za duża strata (zysk fps czasami jest ogromny ale straty przy jakości obrazu dla mnie są nie do przyjęcia - na rozdzielczości innej niż 4k).

Mam tylko nadzieje że nie zbliżamy się do chwili w której dev stwierdzi że już nie musi optymalizować gier bo ma przecież łatwo dostępny FSR które załatwi sprawę za niego.

A no i chciałbym przypomnieć że gry to ruchomy obraz a nie statyczne obrazki które się porównuje obok siebie...

24.06.2021 09:43
7.1
Pep
1
Junior

O czym właściwie jest twój komentarz?
Z jednej strony zakładasz, że każdy gracz PC to ty, z drugiej próbujesz zobaczyć trochę drugą stronę medalu, ale szybko rezygnujesz z tej maski i dalej jedziesz swoim PC master race 144fps max. detale 4k pierdzieleniem.
Zastanów się co chcesz napisać i nie majacz tak, bo trudno jakkolwiek się odnieść. FSR jest dla ludzi, których sprzęt jest za słaby na natywną rozdzielczość i którzy wolą upscaling zamiast zmniejszania detali w opcjach gry. Nikt tego nie wciska posiadaczom RTX'ów 3090 czy flagowym Radeonom, a piszesz, jakby musieli tego używać pod muszką.

24.06.2021 11:29
Activity
7.2
Activity
37
Pretorianin

Pep - no przykro mi ze jesteś zbyt mało inteligenty żeby przeczytać tekst ze zrozumieniem, bo jak widzę nie zrozumiałeś nic, FSR nie jest dla "biedaków" właśnie... jest stworzony pod 4K. Założyłem że ludzie z biednym sprzętem mogą tego próbować ale to nie ma większego sensu, no chyba ze "biedaki" maja monitory 4K ale jakoś wątpię. Są dostępne lepsze technologie (i to od dawna) niż to gówno. - Prostszymi słowami nie potrafię napisać żeby dotarło.

23.06.2021 13:55
8
2
odpowiedz
zanonimizowany1342829
9
Generał

No i super, oby się spopularyzowało.

23.06.2021 14:23
9
odpowiedz
17 odpowiedzi
Darkuss
49
Pretorianin
23.06.2021 14:28
9.1
2
zanonimizowany1342829
9
Generał

No to jest raczej standard że się traci jakość, pytanie czy fsr jest lepszy niż granie w np. 900p. Bo jeśli tak, to w sumie zamyka to temat.

23.06.2021 17:33
9.2
3
Znubionek
42
Konsul

otóż nie zamyka, bo zamiast tego FSR mozna uzyc lepsze rekonstrukcje obrazu, np. TAAU ktory jest w Unreal Engine 4. zobacz jak wyglada na porownaniach tutaj: https://docs.unrealengine.com/4.26/en-US/RenderingAndGraphics/ScreenPercentage/

23.06.2021 17:36
9.3
Znubionek
42
Konsul
Image

tutaj tez porównanko z FSR

23.06.2021 18:44
9.4
zanonimizowany1342829
9
Generał

A co z grami które nie używają unreal engine? FSR wygrywa tym że jest otwarty, można go dodać do chyba każdej gry, plus, działa na każdym gpu z paru ostatnich lat.

23.06.2021 19:07
9.5
2
Znubionek
42
Konsul

to moga sobie zaimplementowac TAAU albo cos innego co normalnie dziala a nie to biedackie FSR. przeciez mnostwo gier ma rozne temporalne upscalingi, checkerboardy, temporal injectiony itd. po co sie cofac w czasie i uzywac jakichs przestarzalych metod jesli sa lepsze? mamy 2021 rok.

23.06.2021 22:53
24.06.2021 09:45
9.7
Pep
1
Junior

Jeśli w 1080p musisz używać upscalingu, to sprzętowo masz też dramat, więc raczej adekwatnie do sytuacji. A tak poważniej, upscaling rządzi się swoimi prawami i efekt tym lepszy im wyższe wartości rozdziałek -- zarówno bazowej, jak i docelowej.

24.06.2021 09:49
9.8
zanonimizowany1339461
9
Senator

Znubionek Faktycznie wygląda to fenomenalnie. Czyli w zasadzie unreal engine 5 ma swój ray tracing (lumen) swoje dlss (TAAU) no i nanit. I to wszystko wygląda lepiej i nie zżera tyle zasobów. TAAU wypada lepiej niż dlss?

24.06.2021 10:01
9.9
zanonimizowany1339461
9
Senator

Edit
swoje dlss (TSR)*

24.06.2021 10:09
9.10
1
Znubionek
42
Konsul

Uromod, własnie nie wiem czy TSR jest lepsze od DLSS, ktos powinien to sprawdzic, nvidia zrobila ten plugin DLSS do unreala wiec powinno sie latwo zaimplementowac i mozna porownac.

post wyedytowany przez Znubionek 2021-06-24 10:09:39
24.06.2021 11:38
9.11
zanonimizowany1342829
9
Generał

Teraz pytanie czy te super metody w unreal engine zadziałają na starszych kartach. Jeśli nie, to znów temat zamknięty imo, technologia która jest tańsza i łatwiejsza w implementacji, która działa na większej ilości sprzętu, wygra.

24.06.2021 12:10
9.12
zanonimizowany1339461
9
Senator

technologia która jest tańsza i łatwiejsza w implementacji, która działa na większej ilości sprzętu, wygra.
Jeżeli działa to i na kartach od nvidi i amd to pewnie zadziała też na starszych kartach. Nie oszukujmy się gtx 1060 i tak nie będzie już ogarniać w nowych grach w full hd więc granie w 1440p jest bezsensowne. I ta technologia jest właśnie tańsza, łatwiejsza w implementacji i działa na większej ilości sprzętu. Właśnie w tym kierunku UE a właściwie Epic Games zmierza. Popularyzacja narzędzi, tak jak ostatnio info o zabezpieczeniach easy anti cheat i o module do komunikacji głosowej, implementacja łatwa i za darmo w każdym silniku.

post wyedytowany przez zanonimizowany1339461 2021-06-24 12:11:18
24.06.2021 12:16
9.13
zanonimizowany1342829
9
Generał

implementacja łatwa i za darmo w każdym silniku.
Jak na każdym jak ten upscaling jest tylko dla Unreal engine? FSR jest tani, łatwy, i do każdego silnika.

24.06.2021 12:32
9.14
zanonimizowany1339461
9
Senator

Obecnie sam silnik UE 5 jest w early access. Technologie jakie kupił Epic dalej są dostępne ale za dodatkową opłatą. Więc i to możliwe, że będzie dostępne a jak nie to będzie dalej w UE, który się popularyzuje i coraz więcej większych gier korzysta właśnie z unreal engine. Podejrzewam, że dlatego epic i sony współpracuje. Chodzi o narzędzia i dostosowanie silników sony do potrzeb a może i dostosowanie UE pod konsole sony. oodle kraken należy przecież do epic a z tego korzysta najbardziej właśnie ps5.

24.06.2021 12:38
9.15
zanonimizowany1342829
9
Generał

Technologie jakie kupił Epic dalej są dostępne ale za dodatkową opłatą. Więc i to możliwe, że będzie dostępne a jak nie to będzie dalej w UE, który się popularyzuje i coraz więcej większych gier korzysta właśnie z unreal engine
A co z grami które nie działają na unrealu? Tak więc znów, po raz trzeci, temat zamknięty, fsr wygrywa dostępnością, i łatwością implementacji. Przegrywa jakością, ale przy skalowaniu zawsze się traci jakość, tego jeszcze nikt nie przeskoczył.

24.06.2021 15:47
9.16
zanonimizowany1342829
9
Generał
24.06.2021 16:49
9.17
Znubionek
42
Konsul

nanenab
pisalem ci ze inne gry maja swoje rozne rekonstrukcje, np. checkerboarding w horizon zero dawn jest podobno swietny, insomniac w spidermanie i ratchet and clank uzywa swietnego temporal injection, w grach ubisoftu tez widzialem jakies opcje temporalnej rekonstrukcji. to nie jest jakas tajemna technologia wymagajaca odpowedniego sprzetu i silnika

co do tego linku, ej faktycznie dziwnie wyszlo. tworcy tej gry cos namieszali z depth of fieldem i to porownanie jednak jest niesprawiedliwe dla FSR. po naprawie tego problemu wyglada nawet ze FSR dziala lepiej niz TAAU (chociaz ciekawe jakby TAAU wygladal gdyby dodac troche sharpeningu). ogolnie potrzeba wiecej danych i porownan, takze z TSR i DLSS, moze ktos to wykombinuje takie porownanie w tym demku UE5 bo tam by bylo najlatwiej te wszystkie 4 opcje zalaczyc.

post wyedytowany przez Znubionek 2021-06-24 16:50:12
23.06.2021 14:36
dj_sasek
10
odpowiedz
2 odpowiedzi
dj_sasek
153
Freelancer

Raczej szybko się spopularyzuje za sprawą konsol i gier multiplatformowych.

23.06.2021 15:40
Herr Pietrus
10.1
Herr Pietrus
224
Ficyt

No tak, gorszy pieniądz wypiera lepszy..

23.06.2021 23:47
10.2
hydzior
64
Pretorianin

Raczej nie. Wszystkie popularne silniki mają lepsze metody upscalingu niż to coś.

23.06.2021 16:14
11
odpowiedz
Elementchaosu
25
Chorąży

Tytuły obsługujące ta technologie normalnie topka xD AMD zaszalalo

23.06.2021 17:53
12
odpowiedz
Twoja stara 1993
45
Generał

Jak dla mnie bomba kilka fps wiecej to zawsze coś wystarczy że działa na starszych kartach i to nawet od Nvidi.
A jak widać to będzie to w dużych tytułach nowszych pewnie do Cyberpunka też dodadzą kwestia czasu.

Tak więc ogromny szacunek dla AMD że coś zrobili i wygląda to w miarę dobrze w trybie jakość zawsze kilka FPS więcej.

23.06.2021 19:34
Herr Pietrus
😁
13
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
Herr Pietrus
224
Ficyt

No, bomba, ze zamiast bardziej zaawansowanych technik dostępnych juz na konsolach/w wielu grach albo zamiast opartego na uczeniu maszynowym DLSS mamy prosty upscaling z filtrem wyostrzającym, czyli to samo, co można osiągnąć w Reshade (Sharpen + Clarity + pewnie jeszcze ze 2-3 inne filtry :P)

23.06.2021 20:10
enrique
13.1
enrique
35
Konsul

Tak, bo Reshade da Ci 50 fps'ów więcej w grze. Ciekawe.

23.06.2021 20:21
13.2
sadler
127
Konsul

Z DLSS też przecież tracisz na jakości względem natywnej rozdzielczości. Fpsy za darmo nie wzrastają.

23.06.2021 20:39
13.3
zanonimizowany1342829
9
Generał

A to aby na pewno jest upscaling z wyostrzaniem?

23.06.2021 21:26
Herr Pietrus
13.4
Herr Pietrus
224
Ficyt

Tak, bo Reshade da Ci 50 fps'ów więcej w grze. Ciekawe.
Obniżenie rozdzielczości da.
Ty rozumiesz jak działa FSR?

A to aby na pewno jest upscaling z wyostrzaniem?
Tak, na pewno, piszą o tym wszędzie w sieci, nie wiem czy na GOL-u też... :P

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2021-06-23 21:27:37
23.06.2021 21:22
14
1
odpowiedz
wwad
115
Generał

Ta technologia jest spoko do wysokich rozdzielczości. Myślę że to dobry krok by ludzie mogli przeskoczyć na wyższą rozdzielczość, natomiast moim zdaniem nie sprawdzi się by gry były płynniejsze w niskich rozdzielczościach ponieważ wyglądają wtedy okropnie.
Też może bardzo zależeć jak duży ekran się posiada, jak blisko się siedzi oraz jak dobry wzrok się ma , dla monitora 27" w anno 1800 u mnie sprawdza się spoko. GPU w 4K to mi prawie pasywnie działało dla limitu 60FPS zegary ledwo 900MHz i obroty wentyli 800 a co najważniejsze pobór mocy tylko 130W, da się w upalny dzień tak grać więc technologia na czasie.
Lubię DLSS i polubię FSR lepiej że jest niż jak by go nie było, znacznie mniej zaboli włączenie FSR niż zmniejszenie rozdzielczości w razie potrzeby.

24.06.2021 00:32
15
odpowiedz
krykry
42
Generał

Artykuł gówno warty w momencie gdy porównanie jakości grafiki jest wrzucone w JPEGu.

Konkretnie chodzi o: https://www.gry-online.pl/galeria/html/wiadomosci/bigphotos/7116687.jpg

Jaki sens porównania skoro wszystkie detale zostały usunięte przez artefakty JPEGa.

post wyedytowany przez krykry 2021-06-24 00:33:20
24.06.2021 15:43
16
odpowiedz
zanonimizowany1342829
9
Generał

Wychodzi że jednak ten cały upscalling od Unreal Engine nie jest taki super https://www.reddit.com/r/Amd/comments/o6skjq/digital_foundry_made_a_critical_mistake_with/ Czyli znów, po raz czwarty, temat zamknięty.

post wyedytowany przez zanonimizowany1342829 2021-06-24 15:44:07
24.06.2021 17:09
17
odpowiedz
zerr10
89
Konsul

pytanie do znawców czy to pomoże emulatorom podnieść FPS ?

jak sądzicie

24.06.2021 17:56
18
odpowiedz
Twoja stara 1993
45
Generał
Wideo

Zmasło mówił o tym https://www.youtube.com/watch?v=7T9Dt7Hb5kI
W trybie wysokiej jakości nie widać różnic.

Technologie FidelityFX Super Resolution od AMD gotowe; lista gier wykorzystujących technologię