Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie AMD zapowiada pogromcę DLSS; dużo wydajniej, także na GeForce

01.06.2021 12:25
😁
2
12
odpowiedz
2 odpowiedzi
Slawdk
5
Junior

Świetnia wiadomość, sam mam gtx1070 i nie spodziewałem się takiego ruchu ze strony AMD. Jak widać konukrencja lepiej dba o konsumenta niż producent

01.06.2021 12:24
p4go
1
p4go
122
Almost human

wszelkie ulepszenia mile widziane, ktore wplywaja na wydajnosc z tym,ze tutaj juz nawet na screenie widac spore mydlo (kafelki na podlodze), wiec podziekuje i pozostane przy zielonych z ich dlss.

post wyedytowany przez p4go 2021-06-01 12:24:37
01.06.2021 12:25
😁
2
12
odpowiedz
2 odpowiedzi
Slawdk
5
Junior

Świetnia wiadomość, sam mam gtx1070 i nie spodziewałem się takiego ruchu ze strony AMD. Jak widać konukrencja lepiej dba o konsumenta niż producent

01.06.2021 13:16
2.1
krykry
30
Konsul

Nie ma nic za darmo, ale dobrze jest widzieć podejście "komuś dać, i jednocześnie komuś coś dać" zamiast ostatnio popularnego jednostronnego zarabiania na kimś innym.

01.06.2021 14:24
2.2
krykry
30
Konsul

Tfu, skopałem wypowiedz u góry. Miało być "Zarobić i jednocześnie komuś coś dać".

01.06.2021 12:26
3
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany1342829
8
Generał

wszelkie ulepszenia mile widziane, ktore wplywaja na wydajnosc z tym,ze tutaj juz nawet na screenie widac spore mydlo (kafelki na podlodze), wiec podziekuje i pozostane przy zielonych z ich dlss.
Z dlss też były takie problemy, dopiero z czasem się poprawiło, ale i tak idealnie nie jest. Zobaczymy czy amd dopracuje fsr, i ile gier będzie je wspierać.

01.06.2021 12:30
p4go
3.1
p4go
122
Almost human

Też racja. Najlepiej wydaje się, że jak mamy dostępne w ustawieniach gry opcję wyostrzania, wtedy można sobie to fajnie ustawić razem z dlss. Oby więcej twórców gier dodawała taką możliwość z poziomu ustawień w grze.

przy iokazji warto odwiedzic straszy artykul : https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=2487

post wyedytowany przez p4go 2021-06-01 13:55:34
01.06.2021 12:44
3.2
zanonimizowany1342829
8
Generał

No to jest ciekawe z tym wyostrzaniem, bo amd ma swoje wyostrzanie, też w ramach fidelityfx, oby to jakoś połączyli. Zobaczymy.

01.06.2021 12:27
Edanio
😉
4
3
odpowiedz
1 odpowiedź
Edanio
6
Legionista

Może nie pogromcę DLLS tak ogólnie, wątpię że będzie to lepiej działać, lecz fakt to że FSR jest Open Source i będzie działać na GTX od Nvidii, daje pstryczka w nos, że jak się chce to się da.

01.06.2021 15:40
bmwbmw2
4.1
bmwbmw2
30
PAPIEŻ GIER IV

no biorąc pod uwagę trochę lepsze osiągi amd i więcej vramu. to nawet jeśli będzie to gorsze niż super wyczesane dlss nvidi dzięki ich wielkich pracach nac sztuczną inteligencją . to myślę że mogą wreszcie podjąć sprawiedliwą walkę w nowej generacji.

01.06.2021 12:32
Siembi
5
odpowiedz
1 odpowiedź
Siembi
52
Pretorianin

Technologia technologią, tutaj bardziej chodzi o przekonanie developerów, aby implementować ją w swoich grach, jeśli Nvidia "posypie" więcej, to developerzy wybiorą DLSS.

01.06.2021 12:55
Matysiak G
5.1
1
Matysiak G
153
bozon Higgsa

W konsolach siedzą chipy AMD. Nie będzie można ich zignorować.

01.06.2021 12:42
6
2
odpowiedz
Twoja stara 1993
14
Pretorianin

Mój GTX 1070 czeka Bo Nvidia zawsze olewa mnie jeśli się ta technologia sprawdzi to tylko bić brawo i wielki Szacunek dla AMD.

01.06.2021 13:04
7
odpowiedz
4 odpowiedzi
sadler
99
Konsul

No ciekawe jak będzie to wyglądać względem natywnej rozdzielczości. W przypadku DLSS wolę jednak natywną, bo różnica jest widoczna.

01.06.2021 15:56
BIGPSFANBOY
7.1
BIGPSFANBOY
12
Generał

Jak nie masz ekranu 4K albo 1440P to DLSS nigdy nie będzie podobne do natywnej.

DLSS Wygląda tak samo albo lepiej (w większości przypadków) w 4K i zależnie od gry w 1440P, przeważne jak grasz z DLSS np. w 1080P to defakto grasz w 540p upscalowanym do 1080P, 540P zawiera niewystarczająco dużo danych aby AI mogło wyrenderować ostry obraz, im wyższa rozdzielczość twojego monitora tym więcej danych dla DLSS.

Monitor 1440P i DLSS to też jest pomysł durny, jak sobie teraz ustawisz 720P i porównasz z 540P to jednak widać że obraz 720P jest o wiele ostrzejszy co daje DLSS znacznie większe pole do popisu i DLSS ma nad czym pracować.

post wyedytowany przez BIGPSFANBOY 2021-06-01 15:57:15
01.06.2021 16:15
7.2
sadler
99
Konsul

Mam monitor 4K i obraz jest lepszy bez DLSS. Żadne skalowanie nie będzie lepsze od natywnej rozdzielczości.

post wyedytowany przez sadler 2021-06-01 16:20:26
01.06.2021 18:15
BIGPSFANBOY
7.3
BIGPSFANBOY
12
Generał

sadler A to ciekawe, ja używając Quality Mode na 1440P nie widzę bardziej zauważalnych różnic, a monitor mam 32cale dosyć blisko oczu.

Jedyny wyjątek to Watch Dogs Legion w którym niezależnie od trybu jest to rozmazana papka.

post wyedytowany przez BIGPSFANBOY 2021-06-01 18:16:41
01.06.2021 18:16
7.4
UbaBuba
106
Generał

BIGPSFANBOY - DLSS w formie najwyzszej jakosci w 1080p, renderuje obraz z 900p, wiec nie jest to 540p i niewystarczajaca ilosc detali.

540p to moze bylo przy DLSS 1.0 ale nie teraz. Nawet w 2.0 bylo 720p z tego co pamietam, pozniej dodali opcje jeszcze wyzszej jakosci i podskoczylo do 900p.

01.06.2021 13:09
Herr Pietrus
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
Herr Pietrus
198
Ubecka Wdowa

Tak tak, na pewno nie skończy jak Vulcan

01.06.2021 13:39
Legion 13
8.1
10
Legion 13
132
The Black Swordsman

Czyli jako najlepsze rozwiązanie dostępne na rynku i w każdym następnym roku ilość nowych gier które będą adaptować to rozwiązanie będzie się zwiększać o kilkadziesiąt procent?

01.06.2021 14:16
8.2
pawel1812
24
Pretorianin

API Vulcan to akurat bardzo konsumenckie rozwiązanie. Tylko z jakiegoś powodu producenci gier go olewają.
Osób korzystających z tego API jest zdecydowanie mniej niestety. Ja osobiście trochę liczę, że Ubisoft w swoich nowych produkcjach będzie dawał dobry przykład w tej kwestii. R6 działa rewelacyjnie na Vulcanie.

01.06.2021 22:50
😁
8.3
1
Labovsky
26
Chorąży

A najśmieszniejsze, że Vulkan wywodzi się z AMD Mantle :D

01.06.2021 13:20
vorimenn
👍
9
odpowiedz
vorimenn
38
Konsul

Niech wchodzą z tym na PS5 i XSX|S.

01.06.2021 13:38
Ambitny Łoś
10
odpowiedz
6 odpowiedzi
Ambitny Łoś
166
Cthulhu

DLSS logicznie ma sens, a z tego co pamiętam poprzednie FidelityFX to było tylko jakieś wyostrzanie obrazu :P

01.06.2021 13:47
10.1
zanonimizowany1342829
8
Generał

A ten element fidelityfx to ma być odpowiednik dlss.

post wyedytowany przez zanonimizowany1342829 2021-06-01 13:47:40
01.06.2021 14:18
10.2
pawel1812
24
Pretorianin

Ale DLSS to jest też tylko jakieś wyostrzanie obrazu, który jest przeskalowywany do większego rozmiaru. Działa tylko w oparciu o obraz niższej rozdzielczości i próbę odgadnięcia, jaki ten pixel ma kolor w wyższej rozdzielczości, na podstawie algorytmu, który jest nauczony, jak zazwyczaj wyglądają przejścia kolorów w grze. Tutaj będzie odgadywał w każdej grze, bez uczenia się danych gier, bo grafika w grach w sumie wygląda podobnie.

post wyedytowany przez pawel1812 2021-06-01 14:27:42
01.06.2021 14:29
10.3
wwad
91
Generał

pawel1812 -> Jak by to tak działało jak wyostrzanie to nie było by do tego potrzebne AI. Ja myślę że jest to coś w stylu nauki czytania u człowieka po długiej nauce algorytm nie widzi pixeli a konkretne treści i je odtwarza najlepiej jak potrafi.

01.06.2021 15:03
10.4
humman
41
Konsul

Sieci neuronowe które przetwarzają obraz w zasadzie zgadują jakie mają być piksele, ale nie losowo tylko przez coś na kształt intuicji

01.06.2021 15:06
Sasori666
10.5
1
Sasori666
155
Korneliusz

Nie intuicji, tylko na przykładzie obrazu w 16K które mielą i analizują, przez co są sytuacje, gdzie obraz z DLSS jest lepszy niż natywny.

post wyedytowany przez Sasori666 2021-06-01 15:35:45
01.06.2021 22:20
10.6
humman
41
Konsul

Sasori666 Tamte obrazy w 16k są po to aby nauczyć sieć jak się zagęszcza piksele w typowych scenach z gier, jak sieć sie nauczy po tysiącach prób to może poprawiać obrazy których nie widziała w czasie nauki.
To co się dzieje wewnątrz sieci to trochę czarna magia bo nikt nie wie jak będzie wyglądać idealna sieć aż sama przez uczenie nie powstanie

01.06.2021 14:12
tromec
😂
11
odpowiedz
2 odpowiedzi
tromec
98
SuperNaturalny

GTX 970 pewnie się już nie załapie co?

01.06.2021 15:10
MineBeziX
😂
11.1
MineBeziX
30
Konsul

[tutaj wstaw dowolny model karty graficznej posiadany przez autora komentarza] pewnie się już nie załapie co?

01.06.2021 15:48
BIGPSFANBOY
11.2
BIGPSFANBOY
12
Generał

Każda karta z obsługą DX12 na logike się łapie.

01.06.2021 14:18
12
odpowiedz
4 odpowiedzi
noobmer
12
Generał

To w takim razie na jakiej zasadzie to ma działać jak nie na AI? Jakieś specjalne skrypty skalujące, czy gry specjalnie robione pod to?

01.06.2021 14:26
12.1
1
pawel1812
24
Pretorianin

AI to dumna nazwa wszystkiego obecnie, co korzysta z chociażby jednego algorytmu samouczącego. Taki algorytm nie koniecznie wymaga AI, jak jest dobrze zrobiony. Skrypty skalujące. Im wyższy performance, tym niższej rozdzielczości obraz jest generowany.

01.06.2021 14:49
12.2
wwad
91
Generał

Wszyscy obecnie możemy tylko gdybać od tego trzeba zacząć.
Może to coś podobne do kompresji w filmach będzie że co jakiś czas 1 klatka będzie w pełnej rozdzielczości a kolejne na jej podstawie generowane z niższych rozdzielczości + uzupełnione jeszcze jakimiś dodatkowymi danymi dołączonymi do danej gry.
Na tym pokazie scena była dość statyczna no to by się takie rozwiązanie mogło sprawdzić.
Ale to tylko przykład możliwości zobaczymy co AMD pokaże gdy udokumentują światu dokładniej technologię.

01.06.2021 17:04
12.3
FighterFighter
23
Centurion

Zwykły object-aware upscaling. DLSS nVidia działa tak, że po zrenderowaniu obrazu AI ulepsza jego rozdzielczość. U AMD skalowanie rozdzielczości zaczyna się w jeszcze przed renderowaniem. Kiedy to Renderer oblicza geometrię obiektów, które się poruszają lub nie, aby wynik końcowy skalowania obrazu był ostry w tych miejscach. Zresztą DLSS także wymaga takich informacji, ale nie dam sobie ręki uciąć.

Patenty AMD już są od 2tyg. dostępne w necie. Niektórzy z wiedzą już je przeanalizowali i oczekują jakości pomiędzy DLSS 1.0, a 2.0, ale gorszego przyrostu klatek (wydajności). Jednak AMD wyciągnęło asa i wygląda na to, że można sobie ustawić suwak. I cyk.

post wyedytowany przez FighterFighter 2021-06-01 17:07:05
01.06.2021 20:16
12.4
noobmer
12
Generał

FighterFighter Co do DLSS to gra/karta potrzebuje owych informacji jak ma skalować i są one zawarte w sterownikach. DLSS działać bedzie w każdej grze (co oczywiscie ma ta technologie zeby nie było) i na starszych sterach ale z sterami zawierajacymi owe informacje bedzie działać to stanowczo lepiej (tak powinno)

post wyedytowany przez noobmer 2021-06-01 20:16:54
01.06.2021 14:21
13
1
odpowiedz
wwad
91
Generał

Jak ma działać również na kartach NV to tylko bić brawo bo wszyscy gracze na tym skorzystają.
A zachwyty itp. dopiero jak odpalę grę i zobaczę jak to wygląda w praktyce. Filmiki skompresowane do granic nic nie pokazują a zapowiedzi no to wiemy jakie są każdy swoje chwali.

01.06.2021 14:48
blood
14
odpowiedz
blood
215
Legend

UE5 już jest po to pisany, konsole będą to wspierać, jest wstecznie kompatybilne i otwarte. Można o DLSS zapomnieć.

01.06.2021 15:02
MineBeziX
15
odpowiedz
2 odpowiedzi
MineBeziX
30
Konsul

I to jest piękno konkurencji. AMD dostaje po tyłku w kwestii kart graficznych, więc robią swój odpowiednik najbardziej chwalonego bajeru NVIDII, ale dostępny także na kartach zielonych, i to mocno starszych! Wiadomo że muszą to dopracować, ale super że coś takiego się dzieje.

Ale żeby nie było, AMD wcale takie święte nie jest. Osiągnęli sukces z Ryzenami 5000, chcesz Smart Access Memory? Tylko te Ryzeny 5000 i koniecznie nasze karty graficzne. A tu nagle wchodzi NVIDIA i mówi: ej, wiecie co? Coś takiego jest już w Windowsie i my to udostępnimy nawet na sporo starszych prockach i naszych kartach!

01.06.2021 18:26
15.1
Twoja stara 1993
14
Pretorianin

AMD nie ma,swoich fabryk karty sprzedają się im jak świeżo bułeczki jedynie co mogą narzekać to że nie mogą więcej kart mieć niż TSMC im zrobi.

01.06.2021 22:52
15.2
Labovsky
26
Chorąży

Smart Access Memory działa już na Ryzenach 3000 i daje zwykle wyraźnie lepsze rezultaty niż ReBAR na Nvidii, co tylko pokazuje, że to nie jest tylko zwykła funkcja w BIOSie.

01.06.2021 15:35
😂
17
odpowiedz
zerr10
59
Pretorianin

czerwoni chcą zagrać na nosie zielonych czy jak haha :)

a może z czasem powstanie karta czerwono-zielona haha to by było coś mmm a ta cena :)

post wyedytowany przez Admina 2021-06-01 18:12:20
01.06.2021 15:55
👎
19
1
odpowiedz
AuGanymede
8
Legionista
Image

Oficjalnie to nie jest odpowiedź ze strony AMD na DLSS Nvidii. W swych materiałach prasowych nie pozycjonowała swojego rozwiązania w roli konkurenta bądź odpowiedzi na DLSS, a płonne – jak się okazało – oczekiwanie wynikały jedynie z reakcji graczy podsycanej przez wątpliwej jakości kanały na YT. Powód jest prosty, pod względem technologicznym i jakościowym (na zaprezentowanych materiałach) wypada ona przeciętnie, a miejscami słabo. Podobne rezultaty można osiągnąć już teraz, wystarczy jedynie obniżyć rozdzielczość... Technika ta nie jest odpowiednikiem rekonstrukcji obrazu pokroju DLSS, w istocie bliżej jej do skalera w TV, gdyż nie opiera się na informacjach z poprzednich klatek, a jedynie z obecnej. Nie jest to zaskoczeniem, wedle prezentacji AMD nie wykorzystuje wektorów ruchu, czasowej akumulacji ani uczenia maszynowego w przeciwieństwie do Nvidii bądź innych konkurencyjnych rozwiązań.

Podnoszenie argumentu o wczesnej wersji owej technologii i przyrównywanie jej do DLSS 1.0, które nie było tak efektywne w zestawieniu z wersją 2.1 nie poprawia jej wizerunku. Wystarczy obejrzeć filmy na YT, aby się przekonać, że wersja 1.0 osiągała relatywnie lepsze wyniki niż FSR.

Już TSR będące częścią UE5 uzyskuje korzystniejsze rezultaty niż FSR.

Oczywiście AMD może usprawnić swoją technologię – w podobny sposób jak jej główny konkurent – w kolejnej iteracji jeżeli w kartach opartych o RDNA3 zostanie umieszczony ekwiwalent rdzeni Tensor (Nvidia), aczkolwiek w ten sposób ograniczy jej zastosowanie wyłącznie do nowych kart czym de facto unieważni główną przesłankę FSR.

Dołączony obrazek przedstawia zbliżenia z porównanie natywnej rozdzielczości (1440p) i FSR (wersja Quality).

01.06.2021 18:07
20
odpowiedz
Darkuss
19
Centurion

Na screenshotach braku jakiś oddalonych i ostrych detali, w powiększeniu.

Tak samo jak Nvidia reklamowała DLSS 1.0 - która to technologia okazała się niewystarczająca, jeśli chodzi o jakość obrazu.

Dopiero DLSS 2.0 dawał wystarczająca jakość, i tutaj Nvidia chwaliła się takimi zbliżeniami ostrych detali, bo miała czym.

Dlatego dość sceptycznie podchodzę do technologii od AMD, czy dadzą radę - jeśli chodzi o jakość.

01.06.2021 18:48
maciell
21
odpowiedz
maciell
84
Generał
Wideo

No niestety cudow nie ma. DLSS od Nvidia potrzebuje dedykowanych rdzeni Tensor i do tego obrabia to wczesniej AI.
https://www.youtube.com/watch?v=eHPmkJzwOFc
Poziom tego od AMD ponizej DLSS 1.0 . Straszne mydlo wychodzi. Fajnie, ze cos robia. No, ale DLSS 2.0 to jest duzo doskonalsza technika.

01.06.2021 22:40
Herr Pietrus
😒
22
odpowiedz
Herr Pietrus
198
Ubecka Wdowa

Z takim mydłem jak pokazano wyżej, to ja mogę grać i teraz, zjadę na 720p, no może 900p i mam...
Nie jestem maniakiem ostrości, tekstur po 200GB i 4K, no ale jak ma być wydajnie i lepiej, to niech będzie lepiej...

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2021-06-01 22:40:54
02.06.2021 11:31
23
odpowiedz
byczoj
17
Legionista

Liczę na połączenie technologii dynamicznego skalowania rozdzielczości i FSR. Czyli żeby w przypadku spadku wydajności uruchamiał się bardziej agresywny FSR zamiast obniżać rozdzielczość. Brzmi jak fajne rozwiązanie dla konsol.

Jestem ciekaw jako to będzie działać na starszych GPU. Bo Vega, RDNA i RDNA 2 obsługują instrukcję INT4 i INT8 wykorzystywane w "AI". Ale starsze układy z rodziny Polarisa i Pascala Nvidi?

post wyedytowany przez byczoj 2021-06-02 11:34:41
Technologie AMD zapowiada pogromcę DLSS; dużo wydajniej, także na GeForce