Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Pracownik operatora telefonii komórkowej

04.05.2021 15:31
1
rzepa121
1
Junior

Pracownik operatora telefonii komórkowej

Witam, czy jest tutaj ktoś kto pracuje/pracował w salonie operatora telefonii komórkowej?
Mam projekt zaliczeniowy na studiach i potrzebuję odpowiedzi na parę pytań

04.05.2021 16:00
grish_em_all
3
odpowiedz
3 odpowiedzi
grish_em_all
238
Grish

Co prawda od 3.5 roku jestem już poza branżą, ale sporo czasu spędziłem w takiej roli. Pytaj, jak będę w stanie to odpowiem

04.05.2021 16:16
3.1
rzepa121
1
Junior

W zasadzie to projekt dotyczy zidentyfikowania problemu w danej branży/firmie.

Pytania na jakie potrzebuję uzyskać odp to m.in.;
1. Czy i jak często prowadzone są szkolenia?
2. Od czego zależy premia pracownicza?
3. Czy rozpoczynając pracę w takiej firmie, pracownik jest odpowiednio przygotowany na swoje stanowisko?
4.Czy cele sprzedażowe stawiane są za wysoko?

Potrzebuję mniej więcej rozeznania dot. szkoleń, wynagrodzenia czy jak wygląda premiowanie.
Jeśli udałoby się odpowiedzieć na takie pytania, czy chociażby spróbować rozwinąć to byłbym mega wdzięczny.:)

04.05.2021 16:45
grish_em_all
3.2
1
grish_em_all
238
Grish

1. Czy i jak często prowadzone są szkolenia?
Na to akurat nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Trzeba wziąć pod uwagę że zdecydowana większość punktów obsługi to są de facto podwykonawcy - albo franczyzy, albo na podstawie umowy agencyjnej etc. Na pewno po zatrudnieniu masz szkolenie wdrożeniowe, które w normalnych warunkach trwa 2 lub 3 dni (nie mam pojęcia jak to wygląda w czasach pandemii). Później bywa z tym już bardzo różnie, bo właściciel lub kierownik danego punktu odpowiada za szkolenia. I znajdziesz równie dobrze takiego który będzie chciał mieć kadrę jak najlepiej przygotowaną i będzie ich wysyłał na szkolenia kiedy tylko nadarzy się taka okazja, a możesz trafić do Januszexu, gdzie będzie żydzić każdej złotówki i nie będzie skory zainwestować nic w swoich pracowników.

2. Od czego zależy premia pracownicza?
To temat na długą rozmowę. W bardzo dużym uproszczeniu - od sprzedaży. Algorytmy naliczania są bardzo różne i skomplikowane, ale zazwyczaj wszystko sprowadza się do tego, co klient koniec końców podpisze. Przykładowo, im wyższy abonament, tym więcej wpada do kieszeni handlowcowi, sprzęty też potrafią być różnie premiowane, czasami producenci urządzeń sypną groszem operatorowi żeby premiował ich produkty, a wtedy za sprzedaż określonych też się dostaje parę złotych. Kiedy ja pracowałem, wysokość premii była też uzależniona od tego czy przy przedłużeniu umowy klientowi zwiększyła się kwota miesięcznej opłaty, została na tym samym poziomie, czy się zmniejszyła - na to były stosowne współczynniki. Kolejnym elementem są badania satysfakcji klienta, pamiętam czasy kiedy za dobry wynik w badaniu tajemniczego klienta dostawało się dość konkretną premię, za wynik poniżej oczekiwań dostawało się finansowo po dupie. Jak widzisz elementów składowych jest naprawdę ogrom.

3. Czy rozpoczynając pracę w takiej firmie, pracownik jest odpowiednio przygotowany na swoje stanowisko?
Nie, gdyż jest to zwyczajnie niemożliwe. 3 dni, czy nawet tydzień szkolenia to jest za mało żeby posiąść wystarczającą wiedzę, materiału jest zwyczajnie za dużo. Ja bym zaryzykował stwierdzenie, że potrzeba około pół roku, żeby pracownik nabrał wystarczająco umiejętności i doświadczenia, żeby móc być całkowicie samodzielny, żeby nie musiał się jeszcze dopytywać o niektóre rzeczy. Oczywiście mocno tu uogólniam, bo jeżeli zatrudni się kogoś z doświadczeniem w handlu, niekoniecznie w elektronice, to obsługę klienta samą w sobie powinien mieć już opanowaną, zasady są wszędzie takie same. Wtedy wystarczy że nabierze wiedzy produktowej i hulaj dusza. Ktoś kto nie miał do tej pory do czynienia z branżą GSM czy z pracą z klientem w ogóle, będzie miał na pewno trudniej, co w cale nie oznacza że nie ma szans sobie poradzić. W moim przypadku to była pierwsza praca w ogóle w życiu, a sprawdziłem się na tyle że moja kariera w tej firmie trwała 11 lat.

4.Czy cele sprzedażowe stawiane są za wysoko?
Każdy pracownik powie że tak, każdy pracodawca powie że nie :) To też jest dość skomplikowane zagadnienie, bo plany nie są wyciągane ot tak, z kapelusza, ale też obliczane za pomocą dość skomplikowanych wzorów, uwzględniających wiele czynników - m.in. wielkość miejscowości w której dany punkt się znajduje, lokalizację (czy w centrum czy na uboczach, czy w galerii handlowej czy wolnostojący), obecność konkurencji, ilość pracowników, godziny otwarcia, nawet historię sprzedaży sprzed roku czy dwóch.

04.05.2021 16:57
3.3
Child of Pain
179
Legend

Co to za studia i ogolne pytania? Czym sie rozni taka analiza od analizy osoby z banku, czy call center sprzedazowego?

04.05.2021 16:04
Bociek69
4
odpowiedz
7 odpowiedzi
Bociek69
38
Byle do Wiosny

Ale na jakim stanowisku?

O zwyklego sprzedawce ci chodzi ktory ma za zadanie nauczyc sie taryf/planow i wciskac modele telefonow ktore zalegaja na magazynach?

Taka praca sie nie rozni w zadnym stopniu od innych w handlu.

post wyedytowany przez Bociek69 2021-05-04 16:06:05
04.05.2021 16:10
grish_em_all
4.1
grish_em_all
238
Grish

Za mocno upraszczasz. Pewnie że wielu jest takich o których piszesz, na takich zwykliśmy mówić "podawacze", ale z doświadczenia Ci powiem że zbyt długo się nie utrzymują. Jeżeli naprawdę chcesz dłużej popracować, a do tego zarobić, nawet jako taki zwykły sprzedawca jak to nazywasz, to trzeba mieć inne podejście do wykonywanej pracy, a przede wszystkim do klienta.

04.05.2021 16:44
Bociek69
4.2
Bociek69
38
Byle do Wiosny

Chodzilo mi bardziej o to ze to nie ma nic wspolnego za bardzo z telekomunikacja.

04.05.2021 16:56
4.3
Child of Pain
179
Legend

Jakie ma byc stanowisko w salonie, albo jestes zajmujesz sie sprzedażą/obsluga klienta albo jestes kierownikiem ktory nadzoruje takich pracownikow i pewnie tez robi to samo.

Sama praca generalnie tak, czy call center czy sprzedaz w banku, wciskanie ludziom ofert ktorymi nie sa zainteresowani.

04.05.2021 16:57
grish_em_all
4.4
grish_em_all
238
Grish

To jeszcze zależy co rozumiesz pod tym pojęciem ;) Bo jeżeli masz na myśli że nie trzeba wiedzieć jak skonstruowana jest sieć GSM, jak działają BTS-y i posiadać tego typu technicznej wiedzy, to się zgadzam, nie jest to bezwzględnie wymagane.

04.05.2021 17:01
4.5
Child of Pain
179
Legend

Przeciez sprzedawcy nie maja jakiegokolwiek pojecia jak dziala siec komorkowa, swiatlowod czy Neostrada. Mi sprzedawca w salonie nie potrafil wytlumaczyc dlaczego na stronie orange.pl moj adres pokazuje sie jako dostepny gdy sprawdzam zasieg Neostrady, u niego brak informacji.
Podobnie z swiatlowodem, gdy spytalem o roznice miedzy swiatlowodem w bloku a na wsi (adresy w ktorych swiatlowod jest w ramach dotacji unijnych, buduje je inna firma niz Orange jednak Orange dzierzawi dostep) opowiadal cos o wolniejszych swiatlowod.

Podobnie jak marketingowcy, sprzedaz i promocja uslug, produktow o ktorych nie maja zadnego pojecia.

04.05.2021 17:10
grish_em_all
4.6
grish_em_all
238
Grish

Piszesz to w taki sposób jakby każdy kto pracuje w punkcie był totalnym technicznym analfabetą. Owszem, tacy się zdarzają, nie przeczę, ale nie ma co wrzucać wszystkich do jednego worka. Znam naprawdę sporo handlowców o bardzo różnym poziomie wiedzy, od takich co nie potrafią powiedzieć czym się różni LTE od LTE-A, do takich których nie zagniesz żadnym pytaniem.

04.05.2021 20:15
4.7
Child of Pain
179
Legend

Najpierw piszesz, ze ta wiedza nie jest potrzebna pozniej, ze to nieprawda jakby kazdy byl technicznym analfabeta. To oczywiscie, ze nie wszyscy ale wiekszosc nie ma pojecia jak dzialaja uslugi czy co sprzedaja i nie mowie tutaj o konkretnej wiedzy technicznej ale podstawach, co widac po moim przykladzie.

04.05.2021 17:03
hopkins
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
hopkins
212
Zaczarowany

Grish_em_all tak z ciekawosci zapytam. Napisy dalej robisz?

04.05.2021 17:11
grish_em_all
5.1
grish_em_all
238
Grish

Ymmm.. jakie napisy? Chyba mnie z kimś pomyliłeś :)

04.05.2021 18:07
hopkins
5.2
hopkins
212
Zaczarowany

Pardon :) Bylem pewien, ze to Ciebie pamietam z robienia napisow i chcialem podziekowac :)

Forum: Pracownik operatora telefonii komórkowej