Witajcie, słyszałem, że Ryzeny w niektórych grach lepiej radzą sobie po wyłączeniu SMT, choć nie wiem czemu. Osobiście doświadczyłem tego w Forzie Motorsport 7. W CP2077 były problemy z wykorzystaniem tej technologi. Na Intelach nie słychać o żadnych problemach czy to z HT, czy z czymś innym. Nie wiem jak jest z innymi grami, ale kupując Ryzena (już kolejnego) nie mam zamiaru szukać po wyjściu gry jakiś fixów, hacków itd. Kupując procesor chcę mieć wysoką wydajność i święty spokój. Nie chcę co rusz napotykać się na błędy nieznanego pochodzenia. Jak to jest w końcu z Ryzenami?
Po pierwsze, problem z wydajnością po odpaleniu dotyczy w takim samy stopniu SMT i HT. Wynika to z tego jak ta technologia działa i w wypadku produkcji bardzo silnie single corowych obie technologie bardziej przeszkadzają nic pomagają. W wypadku intela mniej o tym słychać, bo przez jakiś czas (w ostatniej to zmienili) tylko i7 miały HT, a one ogólnie miały dość mocy do większości gier więc problem był mało widoczny. Słabsze intele go nie miały. W wypadku Ryzenów SMT mają wszystkie i na słabszych ten problem wychodził.
Natomiast w CP2077 po prostu nie wykorzystywał SMT. I tutaj wszystko zależy tez od procesora, na 3700X różnica raczej jest niewielka bo rdzeni fizycznych jest dosyć, na słabszych procesorach jednak zrobiło to pewną różnicę.
Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie. Pozdrawiam i wesołych świąt.
PS. A wiesz może z czego wynika tak duża różnica między np. i5 7600k, a i7 7700k? Wynika to z zastosowania HT czy wyższego IPC?
To ta sama architektura więc IPC jest takie samo, 7700K jest szybszy bo ma HT. To działa mniej więcej tak:
- jeśli procesor ma wystarczającą ilość fizycznych rdzeni to z HT/SMT OFF będzie szybszy
- jeśli brakuje fizycznych rdzeni to z HT/SMT ON będzie szybszy
W takim przypadku Ryzen 5900X/5950X z wyłączonym HT były najszybszym procesorem do gier, ale tutaj dochodzi architektura ZEN3 czyli to że tylko 8 rdzeni w tym samym CCD może się ze sobą bezpośrednio komunikować - więc tak naprawdę nie wiadomo co bardziej spowolni procesor - włączony SMT czy opóźnienia wynikające z konstrukcji procesora.
Ogólnie wszystkie procesory 6 i więcej rdzeniowe radzą sobie w niektórych grach lepiej po wyłączeniu SMT/HT - te Intela też. Niektóre gry nie potrafią obciążyć procesora poprawnie i przy np. procesorze 8 rdzeniowym i 16 wątkowym obciążają 6 wątków na 3 rdzeniach zamiast 6 wątków na 6 różnych rdzeniach.
W CP2077 był - i po części nadal jest problem bo CDProjekt stwierdził że SMT na Ryzenach nic nie daje i ustawił grę tak żeby używała tylko 1 wątku na 1 rdzeń (czyli tak jakby SMT OFF) - co dało tragiczne rezulataty w przypadku procesorów 4 rdzeniowych i 6 rdzeniowych. Na 8 rdzeniach dalej CDP trzyma się tego że to nic nie daje - mimo że to kłamstwo.