Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie Gry na Xboksa Series S są mniejsze niż wersje na Xboksa Series X

08.11.2020 10:38
😉
1
4
Murabura
161
Generał

Spokojnie nowe Call of Duty dobrze wykorzysta zaoszczędzone przez inne gry miejsce.

08.11.2020 10:44
Crod4312
2
2
odpowiedz
Crod4312
150
Legend

SoT to ładną redukcję dostał :) Jak każda gra będzie tak redukowana to te 360gb na chwilę starczy.

08.11.2020 10:55
Gambrinus84
3
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Gambrinus84
123
GOL

To ciekawe, bo przy testach do recki series S Gearsy ważyły 55 gb.
Może na premierę tną niepotrzebne gigabajty.

08.11.2020 12:39
3.1
1
DM6
23
Pretorianin

Gambrinus84

Na premierę będzie patch -16 GB dla tych co mają już grę zainstalowaną. :D

08.11.2020 17:49
Wilk1999
3.2
Wilk1999
44
Wilkołak Asasin

Gambrinus84

Ciekawa koncepcja i kto wie?

09.11.2020 11:15
3.3
Pawel231
1
Junior

Jak testowali to jeszcze nie było patcha dla nowej generacji.

08.11.2020 11:28
4
odpowiedz
barnej7
164
Senator

Tekstury 4k swoje zajmują

08.11.2020 11:31
Jonasz95
5
3
odpowiedz
4 odpowiedzi
Jonasz95
142
Pretorianin

proszę o smart delivery na pc, po co przy Sea of Thieves
marnować 30 gb miejsca na tekstury 4k których nigdy nie zobaczę?

08.11.2020 12:07
5.1
zanonimizowany164753
78
Konsul

I tutaj się po części mylisz. Jest różnica w teksturach 1k, 2k, 4k na ekranie 1080p. 2048x2048 jest bliższe 1920x1080 niż 1024x1024, a tym samym lepiej jest wyświetlić teksturę 2k pomimo downsamplingu do 1080p. Różnica widoczna jest nawet przy teksturach 4k, ale jest ona niewielka względem 2k. Pozdrawiam.

08.11.2020 12:32
ReznoR666
5.2
2
ReznoR666
48
Forgive me the 666

Tekstury teksturze nierówne. Nie sugerowałbym się nazwami i rozmiarami w pikselach, bo to mocno zależy od gry i zastosowania tekstury, a nie od rozdzielczości wyświetlania. Hollow Knight (platformówka Indie 2D) posiada np. tekstury w rozdzielczości 8K (8192x8192), które są używane jako tekstury zbiorcze (częsta praktyka).

Komentarz Jonasz95 ma sporo racji, bo nie każdemu są potrzebne tekstury w najwyższej jakości, zwłaszcza jeśli posiadamy mniej VRAM na karcie niż jest potrzebny do ich wyświetlenia w full opcji. Wtedy ustawimy niższą jakość tekstur w opcjach, i wyższa jakość niepotrzebnie zajmie miejsce na dysku, z którego itak nie skorzystamy. Dodatkowo wydłużając jeszcze niepotrzebnie czasy wczytywania. Także akurat się zgadzam, i takie opcje przydałyby się również na PC dla osób z mniejszą ilością VRAM.

Niektóre gry już posiadają opcjonalne darmowe DLC do pobrania z High Quality Textures dla osób z wyższą ilością VRAM. (GRID Autosport, Monster Hunter: World, Fallout 4 itd.) Wciąż to jednak tylko wyjątki.
https://store.steampowered.com/app/960781/Monster_Hunter_World__High_Resolution_Texture_Pack/

post wyedytowany przez ReznoR666 2020-11-08 12:39:56
08.11.2020 12:54
Jonasz95
5.3
Jonasz95
142
Pretorianin

==>ChRiS<== Jak najbardziej masz rację, jest różnca. Mi raczej chodziło o wydajność.

08.11.2020 15:53
BIGPSFANBOY
5.4
BIGPSFANBOY
26
Generał

Ja dla ludzi ze drewnianymi komputerami dałbym mniejsze wersje gier, jak ktoś ma GTX 760 to po co mu tekstury 4K jak jego karta prędzej postanowi opuścić obudowę i odejść na emeryturę niż je odpali z dobrą płynnością.

08.11.2020 11:31
6
odpowiedz
1 odpowiedź
burza82
77
Pretorianin

To dlatego, że są po prostu słabsze pod względem technicznym.
Jak widać wszystkie bajery nowej generacji nie mieszczą się na pseudo next gen konsoli.

08.11.2020 12:37
6.1
1
DM6
23
Pretorianin

Jakie bajery?

Tu redukcja polega tylko na niższej rozdzielczości tekstur. Wywalił zbędne tekstury które i tak by nie były używane na XSS.

08.11.2020 12:33
👍
7
2
odpowiedz
1 odpowiedź
DM6
23
Pretorianin

Od dawna o tym mówiłem. Tekstury to główna waga gier. 4K naprawdę potrafi sporo zając.

Tu spore wrażenie robi Sea of Thieves. Redukcja naprawdę ogromna.

08.11.2020 15:54
BIGPSFANBOY
7.1
BIGPSFANBOY
26
Generał

DIRT np. Ma najmniejszą redukcje masy bo są tam dopracowane modele samochodów, każdy kto grał w SoT wie jak ta gra wygląda i że modele w tej grze raczej nie są za szczegółowe.

08.11.2020 13:13
😃
8
2
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1345016
5
Centurion

Który to już raz niebiescy robią pośmiewisko z xboxa, a po paru dniach wychodzi jak bardzo się zagalopowali w wyśmiewaniu. Jeszcze nie dawno były jazdy, że Series S ma za mały dysk, a teraz wychodzi na to, że Series S pomieści mniej więcej tyle samo gier co "super szybki" dysk od Cernego ;-)

post wyedytowany przez zanonimizowany1345016 2020-11-08 13:14:15
08.11.2020 15:18
8.1
barnej7
164
Senator

No jeszcze wyszło, że posiadacze PS5 nie będą mogli rozszerzyć pamięci po premierze.

08.11.2020 13:39
WolfDale
9
odpowiedz
11 odpowiedzi
WolfDale
74
zanonimizowany15032001

Szok i niedowierzanie, ktoś serio myślał że będzie inaczej i MS by strzelał sobie w kolano?

08.11.2020 15:23
9.1
zanonimizowany1146443
59
Senator

Dopiero po premierze pierwszych next genów będzie można realnie ocenić możliwości tego kastrata. Ja daję mu 2, w porywach do 3 lat. Potem zaczną się schody i coraz większe problemy deweloperów z optymalizacją gier. Nie zdziwię się, jak twórcy multiplatform zaczną go porzucać ze względu na optymalizacyjny koszmar.

post wyedytowany przez zanonimizowany1146443 2020-11-08 15:24:46
08.11.2020 15:29
9.2
barnej7
164
Senator

Pewnie cały koszmar optymalizacyjny będzie polegał na przygotowaniu tekstur w niższej rozdzielczości i obniżenie jej z 4k do fullhd. Będzie coś takiego jak PS4 i PS4 Pro.

post wyedytowany przez barnej7 2020-11-08 15:29:57
08.11.2020 15:55
9.3
zanonimizowany1146443
59
Senator

Samo zmniejszenie rozdzielczości testur nie wpłynie magicznie na zapotrzebowanie RAM'u, który jest o 6 GB mniejszy w XSS. To właśnie RAM jest wąskim gardłem i to na niego głównie narzekali deweloperzy. Skoro narzekanie zaczyna się już przy optymalizacji gier międzygeneracyjnych, to co będzie podczas optymalizacji next genów. Taka Yakuza w trybie wydajnościowym już działa jedynie w 900p, a to przecież nawet nie jest next gen. Już teraz deweloperzy muszą iść na duźe kompromisy i z biegiem czasu będzie jeszcze gorzej.

08.11.2020 16:00
BIGPSFANBOY
9.4
BIGPSFANBOY
26
Generał

barnej7 Nie wiem jak jest w game devie ale wiem jak sprawa wygląda przy edycji obrazów/zdjęć, wyeksportowanie każdej tekstury w niższej rozdzielczości nie wymaga raczej dużo pracy, bardziej wymaga czasu, ale nie jest to kosztowny proces.

Dharxen Ja o RAM bym się jednak nie bał, między plikiem w 1080p a plikiem w 4k jest czterokrotna rożnica rozmiaru, więc tekstury na XSS będą zajmować w ramie 4 razy mniej miejsca niż na XSX, konsole to nie PC.

post wyedytowany przez BIGPSFANBOY 2020-11-08 16:01:05
08.11.2020 16:01
9.5
barnej7
164
Senator

To właśnie tekstury w 4k zajmują dużo miejsce w pamięci vram, jeśli gra zamiast tekstur 4k będzie miała fhd to prawdopodobnie one się zmieszczą.

post wyedytowany przez barnej7 2020-11-08 16:02:25
08.11.2020 16:08
9.6
zanonimizowany1146443
59
Senator

BIGPSFANBOY
Mniejsze tesktury odciążą VRAM, ale ze zwykłym RAM'em już tak łatwo nie będzie. Na tym polega największy problem tej konsoli. To powoduje, że deweloperzy będą musieli iść na bardzo duże kompromisy, tak duże, że w pewnym momencie tworzenie gier na XSS przestanie być opłacalne.

08.11.2020 16:21
9.7
barnej7
164
Senator

Masz współdzielona pamięć na Xboxe

08.11.2020 18:53
9.8
zanonimizowany1146443
59
Senator

No tak, ale to nadal za mało na bezproblemowe uciągnięcie next genów.

08.11.2020 19:15
9.9
barnej7
164
Senator

Niekoniecznie. Testury 4k zajmują 4 razy więcej pamięci niż te w fullhd. Jeśli na Xboxie Series S tekstury będą zajmować 2GB to na XSX/PS5 8Gb. No i jeden GB konsola oszczędza na Dashu, który działa w FullHD. Powinno styknąć do grania w takiej rozdzielczości.

08.11.2020 22:29
👎
9.10
zanonimizowany1345016
5
Centurion

Dharxen

Zaczyna się wymyślanie bzdurnych teorii z gatunku "wydaje mi się".

09.11.2020 15:18
9.11
zanonimizowany1146443
59
Senator

barnej7
No ale RAM zwalnia się nie tylko poprzez rozdzielczość. Na jego zużycie wpływ ma wiele czynników, w tym odległość rysowania terenu, czy ilość przeróżnych obiektów na mapie. To nie jest robota na 5 minut.

Krzysiek B
To nie są żadne teorie. To już się dzieje. Już w tym momencie każdy deweloper tworzący gry na XSS musi iść na masę kompromisów, a to przecież nawet nie są next geny, tylko gry międzygeneracyjne, które zawsze powstają z myślą o odchodzącej generacji. Jak deweloperzy przestaną opierać swoje gry o XOne, XSS zacznie się dusić i przestanie wyrabiać z nowyni grami.

08.11.2020 15:15
Szefoxxx
10
odpowiedz
2 odpowiedzi
Szefoxxx
75
Doradca

Xbox Series S nie jest dedykowany osobom bez tv 4k, mało kto jeszcze takiego tv nie ma, choćby podstawowego modelu.

08.11.2020 16:22
10.1
imightbewrong
36
Centurion

Więcej osób niż ci się wydaje. Sam niedawno kupiłem 50" (większy nie wchodził w grę) full hd, bo z odległości z której oglądam (ok. 2,5 m) nie widziałbym różnicy między 1080p a 4k, a znacznie łatwiej dostarczyć treść w niższej rozdzielczości.
Series S można podłączyć nawet do TV 8k, ale nie wydaje się to zbyt mądre.

09.11.2020 08:27
10.2
zanonimizowany1343642
6
Generał

Jakieś 50% użytkowników TV ma FHD, z 20% mają HDready, z 5% stare CRT i jedynie maks 25% tych co kupili nowy TV w ostatnich 3 latach ma TV z 4K z czego większość takie do 2000 zł.
Na PC w 4K gra aż 2.5% graczy, a w HF-FHD ponad 70%.
Już więcej ludzi gra w 1024x768 niż w 4K.
Taki to standard, tylko medialny, nie rzeczywisty.

08.11.2020 15:29
11
odpowiedz
8 odpowiedzi
zanonimizowany1173954
45
Senator

Gearsy wydawało mi się że na one x zajmowały więcej miejsca. Series s jest jeszcze słabsza od one x czy ki czort?
Czy jakaś scieme zrobili?
Albo zoptymalizowali pod kątem minimum miejsca na hdd w ramach reklamy przed wydaniem. Tak czy siak będzie to kula i nogi generacji bo chcąc wydać na Series s wydawcy będą musieli oszczędzać żeby gry za dużo nie zajmowały miejsca. Sony znowu zyska nie oszczędzając na jakości w exach.

08.11.2020 15:35
11.1
1
barnej7
164
Senator

Chodzi o tekstury 4k. Tekstury zajmują bardzo dużo pamięć w wersji na One X. Series S będzie miała tekstury o niższej rozdzielczości, full hd, będą więc mniej szczegółowe, brzydsze ale z drugiej strony mają dodać jakieś dodatkowe efekty graficzne, lepsze odbicia i takie tam więc gra może wyglądać lepiej.

08.11.2020 16:01
BIGPSFANBOY
11.2
BIGPSFANBOY
26
Generał

Ta gra na PC waży 100GB.

post wyedytowany przez BIGPSFANBOY 2020-11-08 16:02:08
08.11.2020 16:29
11.3
4
imightbewrong
36
Centurion

Chcesz powiedzieć że Sony nie będzie musiało ograniczać rozmiaru swoich exclusive'ów dostarczając dysk oferujący 664 GB na gry? Zabawne.

08.11.2020 18:39
Neithell
11.4
1
Neithell
22
Legionista

^ +1
Przezabawny argument OPa. XD

08.11.2020 18:42
bisfhcrew
11.5
1
bisfhcrew
170
oversteer

Gry na HDD i SSD można inaczej "układać". Słyszałem, że na HDD pliki często się powtarzają ze względu na czas dostępu. Na SSD taki problem nie występuje. Plus tekstury w różnej rozdzielczości. Nawet na Xbox One S i One X gry mają różny rozmiar.

post wyedytowany przez bisfhcrew 2020-11-08 19:35:37
08.11.2020 20:56
11.6
zanonimizowany1173954
45
Senator

Imigh...
Ale to jest 2x miejsca od xboxa i jak mówisz że będą musieli ograniczać miejsce to na tej padace Series s w ogóle się nie zmieści. Dlatego jak mówię multiplatformy będą musiały męczyć się z małą iloscia miejsca a Sony może wykorzystać sprawę wydając exy na koniec generacji nawet ponad 300gb i na płytach.

post wyedytowany przez zanonimizowany1173954 2020-11-08 20:59:48
08.11.2020 21:07
11.7
siera97
53
Senator

Pod koniec generacji zapewne będą wersje ze znacznie pojemniejszymi dyskami, gdyż te tanieją bardzo szybko. Ponadto nie rozumiem argumentu z 300 gb exem na płytach. Znaczną część tej gry i tak będziesz musiał dociągnąć, wiec płyty ci dużo nie pomogą jeśli chodzi o czas instalacji, a tak gra zajmie połowę miejsca PSa, w trakcie gdy zajęłaby tylko 1/3 miejsca jego cenowego konkurenta.

08.11.2020 23:37
11.8
imightbewrong
36
Centurion

Zgadzam się że pojemność dysku Series S jest śmiesznie mała, ale też rozumiem że dla wielu niedzielnych graczy może być wystarczająca. Pozostaje mieć nadzieję, że nie wpłynie to na jakość gier na mocniejszych konsolach, ale tak czy inaczej spodziewam dużego ciśnienia u deweloperów na ograniczanie wymaganego miejsca. Z drugiej strony Microsoft Flight Simulator ma działać na Series S i kto wie czy chmura nie będzie przyszłością branży.

08.11.2020 16:25
12
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
imightbewrong
36
Centurion

Jeśli twórcom zacznie brakować mocy obliczeniowej to pewnie w końcu gry na Series S zejdą do 1080p 30 fps (900p 60fps wymaga jednak większej mocy). To chyba żadna tragedia jak na sprzęt za 1300 zł.

09.11.2020 08:22
12.1
hvast87
5
Legionista

Jak gry zejdą do 1080p i 30fps to najprawdopodobniej zejście przy XSX będzie do 4k i 30fps niestety. XSS fajna konsola dla kogoś kto gra w gry od czasu do czasu, dzieciaka lub jako uzupełnienie PS5.

09.11.2020 08:37
12.2
zanonimizowany1343642
6
Generał

Konsola byłaby OK jakby nie płatny online.
Poza tym te 4TF nie jest OO nawet do 1080p.
To nie jest konsola do retro gier, tylko nextgen.
Bez 8TF to nawet do 1080p nie powinno się dzisiaj podchodzić.
Przypominam, karty graficzne na PC mają już po 24TF i będą miały więcej, bo gdzieś tyle potrzeba do płynnego grania w 4K z zapasem mocy na nową jakość gier.
A ci tu wyskakują z 4TF? Do będzie się dławić przy obecnych grach, a gdzie moc na nextgenowe?
Chyba, że nie planują żadnego skoku grafiki i jakości gier w tej generacji, tylko zostać na tym co jest i ogłosić koniec rozwoju gier.

A ja czekam na pełna destrukcję map od premiery Red Faction i Battlefield nad Company 2.
I się nie doczekam, bo sobie 4K i raytracing wymyślili, kiedy wreszcie osiągnęliśmy nadwyżkę mocy obliczeniowej w 1080p i można ją było wykorzystać na rozwój gier.
I d.pa, wyścig szczurów od nowa.
Tak samo w 2001 roku było z antyalizingiem. Też zabijał 50-80% wydajności po jego uruchomieniu.

post wyedytowany przez zanonimizowany1343642 2020-11-09 08:42:19
08.11.2020 17:56
Wilk1999
13
odpowiedz
Wilk1999
44
Wilkołak Asasin

Cóż, nie zbyt dziwi mnie ta wiadomość zważywszy na fakt, ile Series S posiada wolnej pamięci na gry. Ten ruch deweloperów był pod pewnym względem koniecznością, ale z pewnością najlepszym rozwiązaniem dla graczy była by lepsza konwersja gier, aby zajmowały mniej miejsca na dysku, bez jednoczesnego tracenia na jakości graficznej gier.

09.11.2020 08:14
14
odpowiedz
zanonimizowany1343642
6
Generał

Skyrim na premierę zajmował 4.5 GB i oferował mi oo 100 godzin niesmawitejz klimatycznej, wciągającej i urozmaiconej przygody.
Jestem człowiekiem którego powtarzalność, grind i mało fabuły po prostu nudzi, a tu, na niecałych 5 gigabajtach przeżyłem taką przygodę, że i za 30 lat jak będę żyć to będę ją wspominał.
Developerka zapomniała, że gry to nie tylko grafika i przerywniki filmowe czy CGI w jakości 4K, ale przede wszystkim zawartość z klimat fabuła i narracja plus oczywiście miodny gameplay, bo bez niego gra nie jest gra tylko zwykłym software.
Więc te dziesiątki GB nic nie znaczą, ale dobrze, że myślą o zmniejszaniu rozmiaru gier. SSD są dalej drogie, powinno się szanować każdy GB.

Technologie Gry na Xboksa Series S są mniejsze niż wersje na Xboksa Series X