Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: kamper

19.09.2020 14:04
tygrysek
1
tygrysek
249
porywacz zwłok

kamper

ma ktoś na forum kampera albo budował sam? właśnie zaczynam rzeźbienie w T4 i mam kilka wątpliwości z lektryką

19.09.2020 14:08
DiabloManiak
2
odpowiedz
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

Pewno znasz ale z racji że mi czasem to wyrzuca w polecanych
https://www.youtube.com/channel/UCTt7vPCTSDdik9IeOwuPQaA/videos

ogólnie sporo o Kamperach jest na yt :)

19.09.2020 14:50
Dark Crow
3
odpowiedz
Dark Crow
135
Old Mans Child

nigdy nie budowałem kampera ale jestem elektrykiem (przemysłowym) i mogę spróbować CI pomóc

post wyedytowany przez Dark Crow 2020-09-19 14:50:48
19.09.2020 16:30
MiniWm
😈
4
odpowiedz
MiniWm
231
PeaceMaker

Szwagier moj, sobie przerobil tez busa , ma 2x panele na dachu , wsyzstko na 12v / 2 osobne obiegi / przetwornica na 220 webasto /

Pytaj , przekze mu ;)

19.09.2020 17:01
5
odpowiedz
-maddoxx-
107
Konsul
post wyedytowany przez -maddoxx- 2020-09-19 17:03:19
19.09.2020 17:04
😂
6
odpowiedz
zanonimizowany568505
65
Konsul

Ja myślałem że będzie o CS GO, albo o Call of Duty, a tu ktoś Volkswagena przerabia.

19.09.2020 17:29
7
odpowiedz
VanSol
23
Konsul

Autor zaginął

20.09.2020 14:17
tygrysek
8
odpowiedz
tygrysek
249
porywacz zwłok

Dark Crow
MiniWm

powtórzę pytanie, które wysyłałem do znajomych

założenia mam następujące:
samochód ma posiadać dwie instalacje elektryczne. jedna to zwykła samochodowa i druga to użytkowa. chciałbym by instalacja użytkowa mogła być ładowana z dwóch źródeł. pierwsze źródło to ładowanie z instalacji samochodowej w trakcie jazdy, gdy działa alternator. drugie źródło to panele fotowoltaiczne na dachu. nie do końca rozumiem o co chodzi z tymi watami i amperami, ale czytając różne mądre fora dyskusyjne, wyliczyłem że, część użytkowa na dobę będzie zużywała 144AH

potrzebna mi wiedza na temat urządzenia lub urządzeń, które połączą te wszystkie elementy w jedną całość. potrzebna mi też świadomość jaki muszę kupić akumulator dla tych 144AH oraz panele fotowoltaiczne o jakiej mocy, które by wspomogły utrzymać zapas energii w akumulatorze. w całości układanki jest jeszcze alternator, który tak samo jak panele, będzie produkował do układu prąd w okolicach 8 godzin na dobę

webasto
moc 45W
zużycia około 4A
czyli 48AH dla 12h pracy

lodówka turystyczna
zużycie około 2A
czyli 48AH dla 24h pracy

oświetlenie
moc 20W
zużycie około 2A
czyli 24AH dla 12h pracy

telefony, ładowarki
20W
zużycie około 1A
czyli około 24AH dla 12h pracy

dobowe zużycie prądu, to około 144AH

post wyedytowany przez tygrysek 2020-09-20 14:17:59
21.09.2020 13:37
Dark Crow
9
odpowiedz
Dark Crow
135
Old Mans Child

Wieczorem postaram się ci napisać jak to wg mnie "powinno wyglądać"

21.09.2020 13:46
Kanon
👍
10
odpowiedz
Kanon
247
Befsztyk nie istnieje
22.09.2020 11:59
Dark Crow
11
odpowiedz
Dark Crow
135
Old Mans Child

Ok, łapię co to ma być za układ, rozumiem że docelowo chcesz pracować na napięciu 12/24V stałego tak?

Tylko tak: ładowanie akumulatora (ów) z alternatora to prosta sprawa bo alternator sam w sobie ma regulator ładowania zaplikowany wraz z diodami prostowniczymi. Jedyny błąd to założenie że aku 144Ah będzie wystarczajacy, ta pojemność to wartośc przy głębokim rozładowaniu, jeżeli pozwolisz codziennie akumulatorowi się tak rozładowywać to będziesz go często wymieniać. Proponuję dwa akumulatory 120Ah równolegle. Można je połączyć na pałę (będzie działało) albo zastosować układ ktory będzie balansował rozpływ prądów w zespole (takie rozwiązania istnieją i się sprawdzają)
Na pewno trzeba by zastosować regulator ładowania do paneli PV i na pewno trzeba było by też zabezpieczyć panele przed napięciem wstecznym z Alternatora (napięcie alternatora potrafi dojść do niemal 15V przy wysokich obrotach). Na przykład przy pomocy stycznika.
Więc widzę to mniej więcej tak: Alternator wpięty na sztywno do zespołu baterii pracujący w układzie takim jak w klasycznym samochodzie +bypass alternatora na zasadzie logiki: jeżeli alternator nie ładuje- zasil baterie z paneli.

PS: rozumiem że alternator dokładasz tak? Bo orginalny alternator na pewno nie doładuje Ci "dodatkowych" baterii.

22.09.2020 12:27
tygrysek
12
odpowiedz
tygrysek
249
porywacz zwłok

kazali mi kupić na mądrych forach dyskusyjnych Victron Cyrix CT, który będzie równoważył ładowanie dla dwóch instalacji. zadałem pytanie, bo mam wątpliwości co będzie jeśli układ będzie zasilał alternator i panel jednocześnie, czy gdzieś się krzywda nie stanie. oczywiście odpowiedź była, że nie. ale nadal mam wątpliwości

22.09.2020 12:27
tygrysek
13
odpowiedz
tygrysek
249
porywacz zwłok

dwie małe baterie? a nie lepiej od razu jedną dużą?

22.09.2020 14:50
14
odpowiedz
VanSol
23
Konsul

Dark Crow

22.09.2020 14:59
Dark Crow
15
odpowiedz
Dark Crow
135
Old Mans Child

VanSol, dzięki za Oznaczenie.

Tygrysek, Oczywiście że lepiej jedną dużą ale aku rzędu 240Ah już są dość drogie bo stosuje się je głównie w przemyśle, nie w samochodach.

Oczywiście teoria zakłada że przy łączeniu paneli równolegle nie potrzeba rozłączenia z układem do ładowania ale nie zapominajmy że przeważnie w Alternatorze psują się diody prostownikowe i mamy problem ze zbyt wysokim napięciem. Teoretycznie układ który przywołałeś powinien realizować tę Funkcję. Czyli zamiast stycznik jak poroponowałem dałbyś Victrona.

22.09.2020 15:18
tygrysek
16
odpowiedz
tygrysek
249
porywacz zwłok

czyli duża mocna dioda (jak dobrze pamiętam, przepuszcza prąd w jedną stronę) nie zaszkodzi a wręcz może zabezpieczyć solary przed przypadkowym prądem

a co z tym zużyciem i jak dobrać moc paneli do akumulatora?

troszkę mniej zużywa webasto bo jak ostatnio uruchamiałem to na najniższym biegu zużywała tylko 0.5A, więc oprócz chwilowego zużycia w trakcie uruchamiania, jej konsumpcja to max 1A

daje to w całości 108AH dla całej dobry

Forum: kamper