Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Doom oraz Doom 2 doczekały się potężnej aktualizacji po latach

05.09.2020 12:51
10
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
Likfidator
120
Senator

Warto nadmienić, że również wydania na PC oraz Androida umożliwiają zmianę liczby wyświetlanych klatek na inną niż standardowe 30.

Każdy szanujący się dziennikarz z branży gier powinien wiedzieć, że DOOM pierwotnie nie działał w 30 fps, a 35 fps. Wynikało to z tego, że karty VGA i kompatybilne z nimi monitory pracowały w 70 Hz (tj. dla trybów 400 linii było to 70 Hz, a dla 480 linii 60 Hz).

Doom w przeciwieństwie do Wolfensteina 3D, który działał nawet w 70 fps, nie miał dynamicznego game loopa zależnego od prędkości maszyny, tylko stałe iteracje synchronizowane co drugi VSYNC.

John Carmack uzyskał w ten sposób w 100% stabilny game loop, który pozwolił nagrywać i później odtwarzać gameplaye, co doprowadziło do powstania społeczności speedrunerów, bo takie replaye zajmowały kilka KB i z łatwością można było się nimi wymieniać w erze modemowego internetu.

Nawet jeśli komputer nie wyciągał 35 fps w DOOMie, a prawda jest taka, że w 1993 nie było komputera domowego, który by wyciągnął stałe 35 klatek w bardziej złożonych mapach, to gra i tak działała w 35 iteracjach, a jedynie obraz był generowany z niższą częstotliwością.

Zwyczajnie ograniczenie do 35 FPS było rozsądnym kompromisem na miarę ówczesnego sprzętu.

O tym ograniczeniu zrobiło się głośno przy okazji ostatnich portów DOOMa w wykonaniu Bethesdy, która to zagnieździła silnik DOOMa wewnątrz Unity3D. Zamiast skorzystać z mnogości open source'owych usprawnień sami przygotowali potworka.

limit do 35 fps na konsolach, które działają w 60 fps spowodował tragiczny frame pacing. Internet zalała fala krytyki, którą dodatkowo nakręcił obowiązkowy ekran logowania na konto bethesdy!

DOOM 1 i 2 to potworki w wykonaniu Bethesdy. Lepiej ich po prostu unikać. Nawet ostatnie update'y tego nie zmienią.

GZDoom czy inny open source'owy port to sposób w jaki powinno się dziś grać w DOOMa. Społecznościowe porty wspierają absolutnie wszystko, nawet działa HDR na TV.

Do tego mają tak niskie wymagania, że będą działać na każdym laptopie. Może trzeba będzie trochę przyciąć ulepszenia graficzne, bo shadery potrafią mocno docisnąć GPU, ale wciąż da się grać w nowoczesny sposób na niemal każdym komputerze. W ostateczności są też porty mniej lub bardziej klasyczne jak Chocolate czy Crispy Doom, które powinny śmigać na pralce czy lodówce.

post wyedytowany przez Likfidator 2020-09-05 12:52:53
05.09.2020 11:38
1
RPS99
41
Pretorianin

Wszystko pięknie tylko skąd i w jaki sposób można pobrać te aktualizacje do dwóch pierwszych części Dooma ?
Aplikacja Steam lub GOG Galaxy jeśli ma się te gry zainstalowane od razu pobierze do nich aktualizacje ??

05.09.2020 11:57
2
1
odpowiedz
zanonimizowany1340046
5
Centurion

steam pobiera od razu, nic nie trzeba robic.

baaaaaardzo spoko, w koncu doom i doom 2 sa grywalne bez koniecznosci instalowania sourceporta.

05.09.2020 11:57
Matysiak G
3
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
Matysiak G
154
bozon Higgsa
Wideo

Takie patche (i wiele więcej) społeczność Doom robi od dwóch dekad.

https://youtu.be/cO4YWsl00vE

post wyedytowany przez Matysiak G 2020-09-05 12:09:21
05.09.2020 14:26
MineBeziX
3.1
1
MineBeziX
60
Generał

Nie wiem czemu, ale cholernie mi się nie podobają te filtry "wygładzające" czy usuwające pikselozę. Zbyt rozmazane mi się wszystko wtedy wydaje i nienaturalne. Na szczęście w tego typu portach da się zostawić oryginalne sprite'y.

05.09.2020 17:19
Matysiak G
3.2
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Można. Można też dowalić tekstury w HD, dynamiczne oświetlenie, odbicia i inne cudawianki i zrobić z Dooma grę, która wygląda jak współczesna gra zrobiona na fali mody na retro :)

05.09.2020 11:57
kAjtji
👍
4
1
odpowiedz
kAjtji
104
H Enjoyer

W końcu nie sprzedają dosowych DOOMów. Miło, ale... GZDOOM w sumie jest od dawna :v

RPS99
Tak, to aktualizacja na Steam/GOG, teraz gra waży 500MB zamiast jakichś 30MB.

05.09.2020 12:16
X3ntic
😃
5
1
odpowiedz
X3ntic
24
Konsul

Warto dodać, że po zalogowaniu się do Slayers Club w Doom 1, 2 i 3, odblokuje się nam skórka postaci w Doom Eternal.

https://slayersclub.bethesda.net/pl/article/3Lh0ePJ6i5yldnXCtxQMdE/play-classic-doom-games-receive-skins-for-doom-eternal

post wyedytowany przez X3ntic 2020-09-05 12:20:24
05.09.2020 12:23
misterŁŁ
6
2
odpowiedz
misterŁŁ
78
Generał

Ograłem przed chwilą i zauważyłem małe rewizjonizmy. Pasek wyboru broni się pojawia jak naciskach q lub e, ale też coś bardziej istotnego Apteczki mają zielony krzyżyk, a nie czerwony. Pewnie by nie urazić Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża, że pojawia się jako oznaczenie przedmiotu do leczenia gościa walczący z siłami zła :-P

post wyedytowany przez misterŁŁ 2020-09-05 12:24:16
05.09.2020 12:29
7
1
odpowiedz
zanonimizowany305250
161
Legend

No, fajnie, ale poziomu połączenia GZDOOM + Brutal Doom nie ma. Ale mimo wszystko miło z ich strony.

Niestety, minusem jest fakt że rozmiar gry wzrósł drastycznie, z 25 MB do ponad 400 :P

post wyedytowany przez zanonimizowany305250 2020-09-05 12:31:12
05.09.2020 12:30
koteł konrad
8
3
odpowiedz
koteł konrad
6
Junior

To jest po prostu skopiowanie dooma z bethesda net, który jest z cenzurą, Adolf Hitler nie ma wąsa a i nie ma swastyk tylko jakieś gówniane trójkąty, plusiki na med kitach są zielone

05.09.2020 12:46
Uruk-Hai666
9
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Uruk-Hai666
45
Generał

Do Ultimate Doom też jest?

05.09.2020 12:47
misterŁŁ
👍
9.1
1
misterŁŁ
78
Generał

też dali

05.09.2020 12:51
10
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
Likfidator
120
Senator

Warto nadmienić, że również wydania na PC oraz Androida umożliwiają zmianę liczby wyświetlanych klatek na inną niż standardowe 30.

Każdy szanujący się dziennikarz z branży gier powinien wiedzieć, że DOOM pierwotnie nie działał w 30 fps, a 35 fps. Wynikało to z tego, że karty VGA i kompatybilne z nimi monitory pracowały w 70 Hz (tj. dla trybów 400 linii było to 70 Hz, a dla 480 linii 60 Hz).

Doom w przeciwieństwie do Wolfensteina 3D, który działał nawet w 70 fps, nie miał dynamicznego game loopa zależnego od prędkości maszyny, tylko stałe iteracje synchronizowane co drugi VSYNC.

John Carmack uzyskał w ten sposób w 100% stabilny game loop, który pozwolił nagrywać i później odtwarzać gameplaye, co doprowadziło do powstania społeczności speedrunerów, bo takie replaye zajmowały kilka KB i z łatwością można było się nimi wymieniać w erze modemowego internetu.

Nawet jeśli komputer nie wyciągał 35 fps w DOOMie, a prawda jest taka, że w 1993 nie było komputera domowego, który by wyciągnął stałe 35 klatek w bardziej złożonych mapach, to gra i tak działała w 35 iteracjach, a jedynie obraz był generowany z niższą częstotliwością.

Zwyczajnie ograniczenie do 35 FPS było rozsądnym kompromisem na miarę ówczesnego sprzętu.

O tym ograniczeniu zrobiło się głośno przy okazji ostatnich portów DOOMa w wykonaniu Bethesdy, która to zagnieździła silnik DOOMa wewnątrz Unity3D. Zamiast skorzystać z mnogości open source'owych usprawnień sami przygotowali potworka.

limit do 35 fps na konsolach, które działają w 60 fps spowodował tragiczny frame pacing. Internet zalała fala krytyki, którą dodatkowo nakręcił obowiązkowy ekran logowania na konto bethesdy!

DOOM 1 i 2 to potworki w wykonaniu Bethesdy. Lepiej ich po prostu unikać. Nawet ostatnie update'y tego nie zmienią.

GZDoom czy inny open source'owy port to sposób w jaki powinno się dziś grać w DOOMa. Społecznościowe porty wspierają absolutnie wszystko, nawet działa HDR na TV.

Do tego mają tak niskie wymagania, że będą działać na każdym laptopie. Może trzeba będzie trochę przyciąć ulepszenia graficzne, bo shadery potrafią mocno docisnąć GPU, ale wciąż da się grać w nowoczesny sposób na niemal każdym komputerze. W ostateczności są też porty mniej lub bardziej klasyczne jak Chocolate czy Crispy Doom, które powinny śmigać na pralce czy lodówce.

post wyedytowany przez Likfidator 2020-09-05 12:52:53
05.09.2020 14:08
10.1
NaviPOL
3
Junior
Image

Doom na konsolach działa w 60 klatach na sekundę od wersji 1.05. Logowanie do Bethesda.net też nie jest już obowiązkowe, chyba że do pobierania dodatków.

05.09.2020 17:21
10.2
3
zanonimizowany1343203
0
Konsul

Ale po co 60fpsów na konsoli? Przecież wszyscy wiedzą, że człowiek nie widzi więcej niż 30!

05.09.2020 23:10
WolfDale
😈
10.3
WolfDale
74
zanonimizowany15032001

Jednak to prawdziwy Danuel, a nie jakaś podróbka.

05.09.2020 14:05
ReznoR666
11
odpowiedz
ReznoR666
48
Forgive me the 666

Wprawdzie osobiście nie jestem specjalnym fanem Doomów i podobnych oldschoolowych fpsów, ale doceniam starania, ulepszenia i że w ogóle pojawia się wsparcie po tylu latach dla tak starych gier, aby ewentualnym kupującym lepiej się grało w dzisiejszych czasach bez instalowania modów.

Grzebanie w obcym kodzie (zwłaszcza archaicznym) to nie prosta ani tania sprawa, i inni wydawcy zwyczajnie by machnęli ręką i zostawili gry w tym samym stanie w sklepach, nie przejmując się (albo nawet nie oferując starych gier w sprzedaży wcale, np. EA). Wyjątki są nieliczne, jak np. Blizzard (Diablo 2, Warcraft III org, Starcraft 1 org).

Id nie dość, że udostępnia kod źródłowy dla entuzjastów i programistów, to jeszcze sami przygotowali aktualizacje dla tych, którym mody innych nie odpowiadają lub nie chcą się bawić w modowanie i mogą grać w bardziej nowoczesnym stylu już od momentu kupna. Każdy znajdzie coś dla siebie co mu bardziej odpowiada.

post wyedytowany przez ReznoR666 2020-09-05 14:08:01
05.09.2020 16:43
😂
12
1
odpowiedz
1 odpowiedź
j0nas
68
Centurion

Super czyli z nowości mamy loga na starciei i pseudocenzurę, resztę mamy od jakichś 23 lat. Kiedy to John Carmack (po wieki niech imię jego świętym będzie) wypuścił kod źródłowy Doom.

05.09.2020 20:16
hedge
12.1
hedge
7
Junior

"pseudocenzurę"?

05.09.2020 16:48
13
odpowiedz
zanonimizowany1342829
9
Generał

Meh, gzdoom/zandronum to nadal najlepsze opcje jeśli chodzi o granie w pierwsze dwa doomy. Bethesta i Id powinny się wstydzić.

post wyedytowany przez zanonimizowany1342829 2020-09-05 16:49:16
05.09.2020 17:15
dzl
14
odpowiedz
dzl
96
John Yakuza

Warto dodać, że wszyscy posiadacze DOOMa II dostają dodatkowo nowy epizod "No rest for the living" (do pobrania w Add-ons) dotychczasowo dostępny na PC tylko przy zakupie DOOM 3 BFG edition.

05.09.2020 22:31
15
odpowiedz
zanonimizowany768165
119
Legend

włączenia celownika, który ma pomóc graczom, u których tytuły wywoływały nudności.

???
o takim czymś jeszcze nie słyszałem, no ale ja mogę korkociągi kręcić w Descent 3 bez mrugnięcia okiem także....

Mam nadzieję że nie popsuje to plików gry, niedługo wychodzi drugi epizod Ashes 2063 i nie chciałbym mieć żadnej przykrej niespodzianki...

06.09.2020 11:00
😂
16
odpowiedz
Angrenbor
120
PC Gaming Master Race

Jeszcze w tym roku Dooma oraz Dooma II skończą odpowiednio 27 i 26 lat.
Dooma i ooprzedzenie :D

Wiadomość Doom oraz Doom 2 doczekały się potężnej aktualizacji po latach