Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Najważniejsze gry dekady – 16 tytułów, które zmieniły branżę

29.07.2020 15:53
Xsardass
2
14
odpowiedz
Xsardass
98
The Next Pirate King!

Czasem mam wrażenie że newsy na GO są wymyślane tylko po to by wspomnieć o wiedźminie xD

PS śmiechłem przy Artifact^^

29.07.2020 15:50
1
4
Le Loi
17
Konsul

Czemu jest tutaj Braid i LoL skorą są z poprzedniej dekady? Inna sprawa że gdzie jest Skyrim, co jak co, można tej gry nie lubić ale to chyba jeden z symboli RPG i otwartego świata.

29.07.2020 15:53
Xsardass
2
14
odpowiedz
Xsardass
98
The Next Pirate King!

Czasem mam wrażenie że newsy na GO są wymyślane tylko po to by wspomnieć o wiedźminie xD

PS śmiechłem przy Artifact^^

29.07.2020 15:57
dzl
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
dzl
52
Oficer Majima

Le Loi

Przecież ta gra jest z wcześniejszej dekady...!

Tak, wiemy, że niektóre wymienione tu tytuły zostały wydane jeszcze przed rokiem 2010, ale są to gry-usługi i siłą rzeczy wpływ, jaki wywarły na branżę, był widoczny przez całe dziesięciolecie. Dlatego uznaliśmy za zasadne włączyć je do tej listy.

29.07.2020 15:59
3.1
1
Le Loi
17
Konsul

Nie zauważyłem, mój błąd

29.07.2020 19:54
3.2
1
GoodLuke
0
Legionista

Nadal zostaje kwestia Braid, gra z 2008 roku, gra nie jest usługą.
Jest ważna, a jak. Ale naciągana jeśli chodzi o poprzednią dekade.

29.07.2020 16:00
4
odpowiedz
8 odpowiedzi
Ścianołaz
4
Legionista

Ja bym tu jednak dał The Last of Us Part II za wywrócenie oczekiwań graczy do góry nogami, kolejny pokaz mocy twórczej swobody i wprowadzenie chyba największych dyskusji na temat gry wideo od lat. Do tego GTA 5/Red Dead Redemption 2, Final Fantasy VII Remake, Zelda: Breath of the Wild. Oczywiście mówię o najważniejszych grach dekady, a nie tych najlepszych

post wyedytowany przez Ścianołaz 2020-07-29 16:00:57
29.07.2020 16:12
Cerventus
😁
4.1
Cerventus
29
Chorąży

Rozumiem The Last of Us Part II, GTA5/RDR2 i Zelda: BoTW, ale czemu i za co wymieniłeś FF7 Remake? Jaki wielki wpływ ta gra ma na tą dekadę? Bo ja jedynie co widzę w tym tytule to jak ''kultową'' serie połatać na niesprecyzowaną ilość cz. i zacząć doić krowę :)

29.07.2020 18:23
4.2
StereoAkuma
0
Legionista

Że niby co takiego było w Red Dead 2 ?

Archaiczna gejm dizajn (tak samo jak w TLoU2) plus ładna graficzka

Łał, niesamowite

29.07.2020 18:50
4.3
3
Szabla coś ktoś
3
Legionista

StereoAkuma Ty naprawdę nie wiesz? RDR2 dosłownie na nowo zdefiniował to jaki potencjał jest w otwartych światach. Tak żywego, pełnego wyborów, tajemnic, realistycznego świata nie było nigdy wcześniej. Jest to też przede wszystkim pokaz tego jak szczegółowe i z pasją robi gry rockstar. Jeśli chodzi o rozgrywkę to ona również jest rewolucyjna. Przede wszystkim tempo w grze powolne, realistyczne i pozwalające dosłownie wejść w ten świat. Masz mnóstwo innowacyjnych lub na nowo zdefiniowanych mechanik jak chociażby te wszystkie rozmowy z npc. Bardzo rozwinięte polowania, system walki wręcz. Nawet koń w tej grze jest jak w jakimś symulatorze. Zapełnienie świata milionami interaktywnych znajdziek, tajemnic itp. Masz mnóstwo możliwości. Możesz dosłownie wejść do przypadkowego domu i go obrobić lub spotkać jakąś ciekawostkę. Możesz nawet obrobić, kierować czy zniszczyć pociąg. Jest mnóstwo takich elementów które sprawiły że otwarty świat w RDR2 stał się tym najlepszym i praktycznie żaden sandbox nie może się z RDR2 równać.

29.07.2020 18:56
4.4
StereoAkuma
0
Legionista
Wideo

Szabla coś ktoś

XDDDD, umieram ze śmiechu

[link]

Tu nie ma nic specjalnego człowieczku, nie wiesz o czym mówisz

To jest standardowe rozwijanie starych konceptów dzięki mniejszym ograniczeniom sprzętowym itd.

Innymi słowa, to popychanie granic, których popychanie nie jest ani trochę imponujące bo można to łatwo osiągnąć dużym budżetem

post wyedytowany przez StereoAkuma 2020-07-29 18:57:45
29.07.2020 20:23
4.6
Szabla coś ktoś
3
Legionista

StereoAkuma

Jeśli dla ciebie świat RDR2 nie jest imponujący i rewolucyjny to ja naprawdę nie mam słów. Np. NPC jeśli ich inteligencja i interakcje z nimi nie są niczym świeżym według ciebie to naprawdę nie wiem czy jest sens dalej gadać. Szczegóły i prawdziwość. Obecnie chyba tylko Tlou2 jest bardziej realistyczne nie licząc zombie ale jeśli chodzi o sandboxy nie ma po prostu tak żywego i realistycznego świata jak w RDR2. Ilość szczegółów i tego typu bodźców jest tak wielka ale przede wszystkim jakość tego jest na tak wysokim poziomie że zdecydowanie tylko duży budżet tutaj nie wystarczy. Tak samo chociażby historie w tym świecie. Siłą wiedźmina były przede wszystkim te wszystkie misje. Tutaj z kolej ilość tajemnic, interesujących nawet nie misji ale zwykłych zdarzeń czy po prostu nawet zachowań zwierząt czegokolwiek jest tyle że nie ma tego praktycznie w żadnej innej grze. Btw jeśli uważasz że świat i mechaniki w RDR2 to nic odkrywczego każdy by taką grę za pomocą budżetu mógł zrobić, to wymień mi grę która pod tymi względami które wymieniłem się chociaż zbliżyła do RDR2. Obecnie po prostu nie ma sandboxa który byłby chociaż zbliżony do tego co osiągnęło RDR2.

A i jeśli gameplay RDR2 nazywasz archaicznym to ja mam wrażenie że w to po prostu nie grałeś.
Sam klimat rozgrywki czyli powolna, pozwalająca wtopić się w świat, pełna animacji itd. jest ogromną wręcz innowacją. Właściwie żadna gra przed RDR2 nie miała takiego klimatu rozgrywki lub było to zrobione bardzo słabo w porównaniu do RDR2. Dalej RDR2 jest bardzo dobrze zrobioną hybrydą survivalu, gry akcji czy nawet RPG połączona razem z bardzo powolnym tempem.
W gta czegoś takiego nie było z pewnością tak samo w innych sandboxach.
W grze jak mówiłem masz niesamowicie rozwinięte interakcje z NPC, ze światem itd. Jeśli to nazywasz ''''Archiczna gejm dizajn'''' to naprawdę nie mam słów.
Warto wspomnieć jeszcze raz o realistyce. W grze gameplay polega na bardzo realistycznych i w sumie niewystępujących ewentualnie bardzo słabo rozwiniętych mechanikach w innych grach. Np. zadbanie o takie szczegóły jak czyszczenie broni, jakość skóry w zależności od postrzału itp. Takie rzeczy w grach niemal nie występują bo nikt nie dba o takie szczegóły jak w RDR2.

post wyedytowany przez Admina 2020-07-29 20:34:53
29.07.2020 20:37
4.7
StereoAkuma
0
Legionista

Szabla coś ktoś

Po prostu umieram ze śmiechu

Że ty nieironiczne mówisz to wszystko po tym jak podlinkowałem ci zajebistą krytykę tego średniaka ?

XDDDD

29.07.2020 21:17
MineBeziX
4.8
MineBeziX
16
Pretorianin

RDR2, tak jak TLoU2 jest świetne technicznie, ale gameplayowo średnio. To typowa formuła Rockstara, ale mocno spowolniona chociażby przez wspomniane animacje, przez co gra nie jest dla każdego.

29.07.2020 21:55
4.9
Szabla coś ktoś
3
Legionista

StereoAkuma Po pierwsze ten film w ogóle nie obalił tego że w sandboxach w stylu rockstara itp. jakich pełno a nie minecrafta czy zeldy bo to są po prostu kompletnie inne rodzaje sandboxów które nawet nie powinniśmy porównywać bo działają na zupełnie innych zasadach to co RDR2 zrobiło było rewolucją. RDR2 było też przede wszystkim rewolucją techniczną grafika, animacje, błoto itd. ale i rewolucją jeśli chodzi o realistykę w grach i ogólnie interakcje ze światem czy nawet rozgrywkę. Oczywiście nie istnieją gry całkowicie realistyczne bo to jest nie możliwe ale i tak to co zrobiono w RDR2 zasługuje na pochwały lub krytykę za to że granica realizmu została tam wręcz przekroczona i nie każdemu może się to podobać. W ogóle się nie zgadzam że liniowość fabuły jest jakimś minusem tej gry. Pomijając już to że fabuła RDR2 w cale nie jest aż taka liniowa bo są tam pewne wybory, to fabuła nie rpgowa absolutnie nie jest niczym złym. Jakby w ogóle gry rockstara mają to do siebie że ich światy są wielkie i pełne zabawy i wyborów pobocznych a fabuły z wyjątkiem zakończeń głównie liniowe. I jakby nie trafia absolutnie do mnie argument że wybory czy aktywności poboczne jak np. oddawanie dóbr do obozów zawsze muszą mieć wpływ na fabułę. Jeśli chcę aby takie rzeczy się działy no to od czego mamy gry RPG gdzie tworzenie postaci czy ogólnie milion wyborów w tym poboczne wpływające na fabułę itp. jest na porządku dziennym. Historia w RDR2 jest po prostu niesamowita i myślę że gdyby R* miał się skupiać na tym to by było nie potrzebne komplikowanie fabuły.
Ogólnie miałem wrażenie że ten film to jest po prostu narzekanie na to że gra nie jest jeszcze bardziej realistyczna i niema jeszcze więcej wyborów do zabawy co jest dość dużym absurdem biorąc że tych mamy mnóstwo. Np. gadanie z NPC no to wiadomo że nie możliwe jest że każda rozmowa doprowadzi do jakiejś przygody, aczkolwiek to co dostaliśmy to i tak jest niesamowicie dużo. Nie żartuje ilość zróżnicowanych interakcji z NPC prowadzących do ciekawej rozmowy a nawet więcej jest bardzo duża tak samo jest z losowymi wydarzeniami. Ilość tajemnic z intrygą, mniejsze rzeczy jak nawet czytanie gazet do rzeczy niesamowicie rozwinięte i dlatego to jest absolutna rewolucja jeśli chodzi sandboxy.

post wyedytowany przez Szabla coś ktoś 2020-07-29 21:57:37
29.07.2020 16:13
😍
5
odpowiedz
1 odpowiedź
WitcherPLPL
0
Legionista

GTA (1997) ehh to były czasy... jakaś innowacja coś nowego się grało Pamiętam jak mieliśmy demo z jednym miastem i po 300 sekundach nasz bohater eksplodował :) A jak już przeszło w 3d to nie to samo ... London było też mega ok a w gta 2 to już się z przymusu grało mimo świetnego intro

29.07.2020 16:41
😉
5.1
Kuśmider
2
Centurion

WitcherPLPL Ile miałeś wtedy lat w 1997 ?

29.07.2020 16:38
😃
6
odpowiedz
pawel 222
17
Pretorianin

Jedynie Wiedzmin ograny

29.07.2020 16:46
Zdzichsiu
7
odpowiedz
Zdzichsiu
89
Ziemniak

Minecrafta i LoL-a rozumiem, bo okres ich największej popularności to obecna dekada, ale Braid? Przecież to gra z 2008. Tak, mocno wpłynęła na zjawisko indyków, ale zrobiła to jeszcze w poprzedniej dekadzie. Może zaraz damy jakieś Modern Warfare albo Asasyna? W końcu ich wpływ też był widoczny przez dziesięciolecie, a wcale się rokiem wydania od Braida nie różnią.

tl;dr Zamiast Braida można było wybrać mnóstwo innych indyków, które faktycznie są z tej dekady.

A Braida lubię i polecam.

29.07.2020 17:21
A.l.e.X
😐
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
A.l.e.X
129
Alekde

z tej całej listy to w sumie tylko seria Souls bo wprowadziła wyższy poziom trudności w grach i seria Wiedźmin bo poboczne questy pocztowe zamieniła na questy które coś do gry wnoszą, oraz dodała istotne konsekwencje z wyborów. Pozostałe z listy nie wiem co niby wprowadziły istotnego.

za to brakuje wielu gier które naprawdę dużo wprowadziły / dziwny ten artykuł

post wyedytowany przez A.l.e.X 2020-07-29 17:22:33
29.07.2020 18:24
8.1
StereoAkuma
0
Legionista

Nie wiem jak można poaptrzeć na Minecrafta i nie zauważyć w nim współczesmego Pac Mana czy Tetrisa XDDD

29.07.2020 21:20
pawell75
8.2
pawell75
41
Chorąży

Ciężko się z Tobą nie zgodzić. Dziwny artykuł, który nic nie wnosi. Wspomnienie przy Dark Souls, że Demon's Souls było pierwsze. Tak było i to właśnie Demon's Souls należy się miejsce. Wolfenstein: New Order??? Why? Kompletnie nie rozumiem dlaczego większość tytułów się tutaj znalazła. A co z najnowszym hitem The Last of Us 2, który bardzo ale to bardzo namieszał w świecie gier. Dawno jedna produkcja nie wywołała aż takiej fali hejtu.

29.07.2020 17:53
Metaverse
9
odpowiedz
Metaverse
18
Generał

Szczęśliwcy, którzy mieli okazję przejść grę (Half-Life: Alyx) w ten sposób, zgodnie mówią o rewolucji w świecie gier i mechanikach
Jakiej znowu rewolucji? To wszystko juz bylo a nawet wiecej (walka wrecz) tylko nikt nie wladowal do tej pory tyle kasy do gry VR wiec sie zbiera szczeke z podlogi (no i chodzi o HL) to otwarlo wielu osobom oczy i z tego powodu mozna powiedziec ze premiera jednej z najważniejszych gier lat 20. XXI wieku już się odbyła.

post wyedytowany przez Metaverse 2020-07-29 18:13:59
29.07.2020 17:56
Uruk-Hai666
10
odpowiedz
Uruk-Hai666
0
Chorąży

Gry dekady, Skyrim, Wiedźmin 3, Wolfenstein New Order, Doom 2016, Age of Wonders 3, GTA V wg mnie.

29.07.2020 18:02
11
odpowiedz
2 odpowiedzi
boy3
62
Generał

Skyrim? Weźcie nie bądźcie śmieszni
Ta gra to jeden wielki regres względem morka i obka, do tego zwykły średniak

Gra się dobrze sprzedała bo gimby się na nią rzuciły

Żadnej rewolucji ten tytuł nie miał

Gra z otwartym światem wielkie mi halo

post wyedytowany przez boy3 2020-07-29 18:03:39
29.07.2020 18:25
11.1
StereoAkuma
0
Legionista

Based and Redpilled

Skyrim to crap

Chyba jedyna dobra gra beci to jest Morrowind jak tak sobie teraz myśle lololo

29.07.2020 18:57
11.2
boy3
62
Generał

Tez tak myślę, morrowind byl jedynym RPG który beci się udał

29.07.2020 18:06
Trzynaście;
12
odpowiedz
1 odpowiedź
Trzynaście;
104
Trzynastka

Nie wiem czemu ludziom się San Andreas az tak podoba :O
Ze niby przez te simowate aktynowsci?

Vice City dla mnie the best, najlepsza historia, najlepszy klimat, najlepsza sciezka audio i w sumie najciekawszy swiat, bo mały..
Szkoda, ze tworcy ida coraz bardziej w ilosc (nie mowie o R bo oni maja zawsze swiat na najwyzszym poziomie tylko o calej reszczie np. Ubi), zrobic mały, ale ciekawy otwarty swiat w ktorym kazda miejscowka latwo zapada w pamiec i jest masa smaczkow to jest cos

Dla mnie najlepsze czesci GTA to ;
1. Vice City
2. GTA V
3. GTA IV (tutaj zastanawiam sie mocno czy lepsza byla piatka czy czworka, bardziej odpowiadaja mi mroczniejsze klimaty, ale przy V bawilem sie chyba jednak lepiej, bo gameplay byl bardziej rozbudowany)
4. GTA Vice City STories
5. GTA San Andreas
6. Episodes from Liberty City
7. GTA III
8. GTA Liberty City Stories

30.07.2020 01:59
eli0n
12.1
eli0n
3
Pretorianin

W Vice City była świetna muza - to fakt. Wreszcie można było też pośmigać na motorze. Natomiast jeśli idzie o umiejętność pływania głównej postaci to wykonywała w wodzie znowu ruchy topowego paralityka tylko po to aby przemienić się w U-Bota. ;-E

Nie powiem pyknęłoby się w Zarówno w VC jak i SA tyle że graficznie na poziomie GTA V. Oj pyknąłbym pyknął. ;-P

29.07.2020 18:08
13
odpowiedz
4 odpowiedzi
damianyk
92
Konsul

Ale że RDR 2 albo Death Stranding albo TLoU 2 nie daliście?

Trochę biednie wygląda ta dekada. Jakieś MMO, często z korzeniami w poprzedniej dekadzie, albo karcianki, słabo to wygląda na tle poprzednich dekad.

29.07.2020 18:27
13.1
1
StereoAkuma
0
Legionista

Że niby co takiego jest w RDR2 co wywróciło branżę do okoła ?

Ty mają być gry, które zapoczątkowały nowe trendy i a nie byle jakie "dobre" gierki

30.07.2020 08:59
elathir
13.2
elathir
54
Czymże jest nuda?

A w jaki sposób TLoU 2 zmieniło branże?

Tj. może jeszcze zmieni, ale trochę za wcześnie by o tym wyrokować. Jednak patrząc, że TLOU branży specjalnie nie zmieniło, pomimo bycia świetną grą, tak tutaj mi się wydaje, że będzie podobnie.

30.07.2020 19:30
13.3
damianyk
92
Konsul

Widzę że nikt nie zrozumiał ironii.

30.07.2020 20:02
13.4
TheFrediPL
53
Centurion

StereoAkuma rdr2 wywrócił dokładnie tak jak wiedźmin, a ten drugi jakoś tu jest, zresztą na tej stronie jest wszędzie, aż rzygać się chce.

29.07.2020 18:20
.kNOT
😂
14
2
odpowiedz
6 odpowiedzi
.kNOT
190
Progresor

Jest Pillars of Eternity, jest zabawa! Ta wiekopomna gra spowodowała pojawienie się rok wcześniej gry, która posiadając perspektywę była jednocześnie izometryczna. Co prawda dwójka Pilarek już się nie sprzedała, ale kto by tam na drobiazgi uwagę zwracał...

29.07.2020 18:26
14.1
StereoAkuma
0
Legionista

Pojawienie się PoE przywróciło modę na izometryczne RPGi

29.07.2020 20:59
Domin922
14.2
1
Domin922
23
Konsul

PoE przywróciło modę? Jak Original Sin wyszedł rok wcześniej i moim zdaniem jest lepszą grą od PoE.

29.07.2020 21:13
14.3
boy3
62
Generał

D:OS nie jest lepszy od PoE

29.07.2020 21:51
Domin922
14.4
Domin922
23
Konsul

Dla mnie jest. PoE to przyzwoita gra, ale po 5 latach uważam że ma nudne i długie dialogi, nieciekawą fabułę, nierówny poziom trudności, nieciekawe, malutkie lokacje w których nie ma nic wartego uwagi, do tego niektóre dialogi są nagrane a większość nie jest, co robi śmieszną mieszkankę że typ wymawia jedno zdanie, klikamy dialog dalej i jest cisza, nagle gość zaniemówił. Potem 3 ściany tekstu dalej znów mówi :D

W takim D:OS 1 czy 2 dialogi czytałem z przyjemnością bo były dobrze napisane, zwłaszcza w dwójce (ba, nie musiałem nawet czytać, bo gry są w 100% udźwiękowione), a w PoE nawet nie chciało mi się zgłębiać historii bohaterów którzy dołączyli do drużyny, bo typ gadał i gadał i gadał ścianami tekstu i nic z tego nie wynikało, no ale to może wina spolszczenia bo Cenega jest znana z partactw lokalizacyjnych, których czytanie to katorga. Po ang niestety nie grałem.

Dwójka Pilarek się nie sprzedała, bo ludzie mieli dość jedynki i nie robili sobie nadziei na coś lepszego, mimo że PoE 2 jest grą lepszą niż jedynka.

post wyedytowany przez Domin922 2020-07-29 22:00:14
29.07.2020 22:41
14.5
boy3
62
Generał

No cóż, mnie D:OS wynudził bardzo

Walki turowe zbyt długo trwały, fabuła była okropnie sztampowa, po mieście 1 gdzie ciekawie się zapowiadało, potem była nuda okropna, wątek główny ssał, towarzyszy zbyt mało i mało ciekawi

Jedyne co mi się podobalo w D:OS to rozwój postaci, okropnie się przy D:OS męczyłem aby ukończyc ta grę

A Poe? Dla mnie dialogi były w porządku, jak można narzekać na dialogi, nie ogarniam tego, chyba że ktoś nie lubi czytać, towarzysze ciekawi jak i cała fabuła, która była naprawdę interesująco napisana, mapy owszem były małe ale to zaletą bo latanie po pustych dużych mapach wyszło by tej grze na złe

Poe był mniejszym i krótszym RPG od D:OS ale jakościowo był lepszy i tyle

post wyedytowany przez boy3 2020-07-29 22:48:47
30.07.2020 02:24
Domin922
14.6
Domin922
23
Konsul

Ja właśnie lubię czytać, ale tak nudnych ścian tekstu jak w PoE to raczej niezbyt. Już Tyranny miało dużo ciekawsze postacie i dialogi, tam czytałem wszystko i się nie nudziłem. No ale Tyranny miało spolszczenie na naprawdę wysokim poziomie, może dlatego ;)

Gdybym zagrał w PoE po angielsku to może bym zmienił zdanie.

29.07.2020 18:28
15
odpowiedz
Darkpl2
2
Chorąży

"gry mobilne w nieco wypaczonym modelu freemium"
Nieco xD Tworzenie takich żałosnych klonów Pay to Win powinno być karalne. A i same oryginały (Angry Birds i Candy Crush Saga) są niewiele lepsze.

29.07.2020 19:37
16
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
PePe PL
124
Konsul

Jak dla mnie oba PoE trochę są tutaj na siłę. Ciekawe tytuły dla danej grupy odbiorców, ale raczej nie wpłynęły na ogólnoświatowe tendencje. Zwłaszcza Path of Exile. Pillarsy niby miały wpływ, ale czy nie większy wpływ miał Divinity? To jest dyskusyjne. Brakuje za to jakiś bijatyk (ten gatunek ostatnio mocno odżył) np. Street Fightera czy MK. Brakuje też jakiejś gry na VR np. Half-Life. Zamiast Dark Souls powinien być Demon's Souls bo to była pierwsza gra tego typu, która odniosła sukces. Dark Souls był tylko swoistym rozwinięciem. Brakuje też jakiejś gry Indie z gatunku Rouge like np Binding of Isaac. Brakuje gier indie które przywróciły szał na party games / couch coop / versus jak towerfall czy overcooked.

29.07.2020 20:14
Zdzichsiu
16.1
Zdzichsiu
89
Ziemniak

Tylko Demon Soulsy były w poprzedniej dekadzie. No i to Dark Soulsy mają o wiele większe znaczenie, będąc grą multiplatformową, o której wciąż się mówi. To ona miała największy wpływ, bo dopóki nie wyjdzie remake, Demony pozostają niszą dla zapaleńców serii. Pomimo sukcesu, jaki pierwotnie zdobyły.

29.07.2020 21:44
kAjtji
16.2
1
kAjtji
59
Zwykły Użytkownik

Jeżeli mowa o klasycznych cRPG, to obok Divinity: Original Sin, równie ważny był Wasteland 2, wydane w tym samym roku, głównie dlatego, że sukces Wasteland 2 na kickstarterze natchnął Obsidian to rozpoczęcia zbiórki na Pillars of Eternity.

Powiedziałbym jednak, że wszystkie te trzy gry są ważne w ten sam sposób, dla powrotu klasycznych gier cRPG.

(jednak warto wspomnieć, że choć Divinity:OS wyszło przed Wasteland 2 i Pillarsami, to zbiórkę rozpoczęli po nich i zebrali też o wiele mniej pieniędzy, sama gra chyba również gorzej się sprzedała, więc może na to patrzyli robiąc ten artykuł na GOLu).

30.07.2020 17:58
16.3
PePe PL
124
Konsul

Divinity Akurat sprzedało się dużo lepiej. Mieli też najszybciej wersję na konsole, na dodatek bardzo solidną, z pełnym coopem na split screen.

29.07.2020 20:14
17
1
odpowiedz
Xenrocs
54
Pretorianin

Nie rozumiem tego Pillars of Eternity. Rok wcześniej pojawia sie Divinity: Original Sin i podajcie że Pillarsy miałby wpływ na pojawienie się serii Divinity: Original Sin? Wtf ?

29.07.2020 20:15
Cziczaki
😂
18
odpowiedz
2 odpowiedzi
Cziczaki
141
Renifer

"Co powstało z inspiracji Wiedźminem 3? nowe odsłony serii Assassin’s Creed;"
W którym miejscu?

29.07.2020 20:32
Zdzichsiu
18.1
2
Zdzichsiu
89
Ziemniak

Origins, Odyssey i najpewniej Valhalla to mniejszy lub większy reskin rozwiązań z Wiedźmina 3 + mechaniki asasynowe.

30.07.2020 15:27
Nazgrel
18.2
Nazgrel
173
Ogniu krocz za mną

Dokładnie, twórcy nawet sami się zbytnio z tym nie ukrywali a wręcz otwarcie mówili, że bardzo mocno inspirowali się wiedźminem przy Origins i to widać, bardzo widać.

29.07.2020 20:55
Domin922
19
odpowiedz
2 odpowiedzi
Domin922
23
Konsul

16 gier i brak TLoU 2? Redakcja coś nie w formie.

29.07.2020 22:05
😜
19.1
karamaka
8
Legionista

Bo nie chodzi o kinematografię

29.07.2020 22:42
Domin922
19.2
Domin922
23
Konsul

Z tego co widziałem to każdy pretekst był dobry żeby napisać coś o TLoU 2, dlatego aż dziwne że tutaj nic o tej grze nie było :D

29.07.2020 21:49
GreedyDodger
20
odpowiedz
GreedyDodger
7
Centurion

Niestety część z tych super rewolucyjnych gier sprawiła, że branża zaczęła cierpieć na pewne choroby takie jak battleroyal czy mikrotransakcje.
Co do GTA:
1.GTA IV
2.GTA SA
3.GTA V
Nie wiem dlaczego tak nisko jest GTA IV... Miało najlepszą, najbardziej dojrzałą fabułę, chociaż może i w tym problem bo ostatnia część jest bardziej skierowana do osób... no cóż młodszych...

post wyedytowany przez GreedyDodger 2020-07-29 21:50:44
29.07.2020 21:50
kAjtji
21
odpowiedz
kAjtji
59
Zwykły Użytkownik

Obok Pillars of Eternity można by też umieścić Legend of Grimrock, który w 2012 przywrócił do życia martwy gatunek cRPG Dungeon Crawlerów z widokiem z pierwszej osoby i "skokowym" modelem poruszania, choć nie był to sukces na skalę Pillarsów, Divinity: OS czy Wasteland 2, to powstała kontynuacja gry, i pojawiła się masa gier w takim stylu. Nawet Ubisoft podchwycił pomysł i w 2014 wydał Might and Magic X.

29.07.2020 22:57
22
1
odpowiedz
karamaka
8
Legionista

Dark Souls (Demon's Souls) zainspirował tak wiele gier w ostatniej dekadzie, że chyba tylko Minecraft, lol i pubg mogą mu karty tasować

29.07.2020 23:17
Guntor
23
1
odpowiedz
Guntor
37
Generał

Absolutnie rewelacyjna dekada dla gier.
Dark Souls dla mnie był najważniejszym tytułem (i w top 5 najlwpszych gier dekady ;)).

29.07.2020 23:20
Ignazzio
24
odpowiedz
Ignazzio
24
Pretorianin

Brak Skyrima jest dosyć oczywisty. Jego dzisiejszy odbiór jest nie istotny jako że w swoim czasie był grą wybitną (niepozbawioną wielu wad) na którą patrzyło każde studio tworzące gry z otwartym światem i z którym do dzisiaj ludzie porównują 1-osobowe gry RGP (jak najnowsze Avowed Obsidianu). Half-Live ALyx też moim zdaniem powinien się tu znaleźć - w zasadzie był pierwszą grą AAA zrobioną tylko pod tą technologię oraz wydobył z niej sporo potencjału. Pewnie długo by tak można jeszcze szukać i wybierać. Dobra dekada

30.07.2020 00:52
😒
25
odpowiedz
Antek9999
27
Centurion

Ostatnia gra RockStara którą kiedyś grałem to GTA Vice City i na tym się skończyło.....A reszta gier RockStara to zwykłe średniaki nie warte uwagi. Bo to typ gier antyspołecznych (nie lubię gier gdzie trzeba mordować zwykłych cywili)więc w to nie gram.Zwsze można pograć w coś mordując zombi (np seria DemonSouls,DarkSouls,Sekiro(samuraje to nie cywile więc ok)),jakieś potwory (np. Trylogia Wieśka,Diologia Gotika,seriaTheElderSkrolls),polowanie na zwierzęta (np. Gry z serii Cabella,Hunting Unlimited 2009,2010).
A z gier mafijnych uwielbiam: Mafie1,Mafie2,Scarface,Ojciec Chrzestny1,Ojciec Chrzestny2,Gta ViceCity

post wyedytowany przez Antek9999 2020-07-30 01:19:45
30.07.2020 01:08
miko78th_pl
26
odpowiedz
1 odpowiedź
miko78th_pl
0
Legionista

Battlefield 3, Wiedźmin 3, Red Dead Redemption 2, Death Stranding, Uncharted 4, Alien Isolation, The Last Of Us Part 1 i Part 2, seria Dead Space, Hotline Miami. To są gry dekady, które zmieniły branżę, oczekiwania graczy i zawyżyły poziom a nie jakieś kreskówki dla małych dzieci, które w dużej mierze wymieniliście panowie. Oczywiście żartuję. To tylko moje zdanie. Pozdrawiam

post wyedytowany przez miko78th_pl 2020-07-30 01:09:43
30.07.2020 01:59
FanGta
26.1
FanGta
123
Generał

Bez przesady z tym Alien Isolation i Death Stranding, ale faktycznie większosć z tych co tu napisali to kreskówkowy rak, które nie zmieniały branże ale ją zepsuły z Gta Online na czele

post wyedytowany przez FanGta 2020-07-30 02:00:22
30.07.2020 09:05
elathir
27
4
odpowiedz
1 odpowiedź
elathir
54
Czymże jest nuda?

Dożo osób w komentarzach wyraźnie nie rozumie o czym jest artykuł. Artykuł jest o grach, które doprowadził do zmian, wywarły duży wpływ a nie o grach, które były dobre i się nam podobały.

TLOU pierwsze, gra świetna, jedna z lepszych historii, świetna narracja, majstersztyk z PS3. Ale czy ta gra wpłynęła na branże jakoś znacząco? Czy ktoś poza NG kopiował te rozwiązania masowo? Fabuła tez choć dojrzała nie była rewolucją, bo już wcześniej mieliśmy gry opowiadające dojrzałe historie i z dobrą narracją. Była to gra po prostu perfekcyjnie wykonana ale nie kojarzę bardzo wielu odniesień do tej gry przy recenzji innych tytułów.

TLOUS2, Death Stranding itd. to już w ogóle nieporumienienie, bo te gry są zbyt świeże i nie zdążyły jeszcze żadnego większego nacisku na branżę wywrzeć. Może kiedyś go wywrą, może nie. Ale na chwilę obecną z samego faktu swojej świeżości na tę listę się nie nadają.

Itd.

04.08.2020 21:41
miko78th_pl
27.1
miko78th_pl
0
Legionista

Moim zdaniem wszystkie wielkie tytuły zmieniają branże. Wytyczają kierunek gatunku a także, choć jest to już w tej chwili co raz trudniejsze tworzą nowy. Zmuszają innych twórców poprzez zwiększone apetyty graczy do robienia swoich gier lepiej. Można tak jeszcze długo wymieniać. Rewolucje tak jak zresztą napisałeś, da się ocenić z dłuższej perspktywy czasu.

30.07.2020 09:46
28
odpowiedz
7 odpowiedzi
Gh_H4h
45
Konsul

Czy ktoś podający tutaj Skyrima może wyjaśnić jaki wpływ miał na branżę? Nie piszę tego po złości, ale otwieranie zamków w Dying Light to jedyne co mi przychodzi do głowy.

30.07.2020 10:33
kAjtji
28.1
kAjtji
59
Zwykły Użytkownik

Otwieranie zamków w takiej formie, to już było w Thiefie, czyli jakieś 10 lat przed Skyrim.

30.07.2020 10:35
elathir
28.2
elathir
54
Czymże jest nuda?

Spopularyzował tworzenie światów przez masowe kopiuj-wklej :P

30.07.2020 12:48
Ignazzio
28.3
Ignazzio
24
Pretorianin

Stał się wzorem konstrukcji otwartych światów pod względem zapełnienia zawartością oraz budowy świata jako takiego. Rozpropagował również idee gier AAA w otwartym świecie które od tego momentu zawsze były z nim porównywane i czerpały z niego inspiracje. Wiedźmin 3 który jest na liście jak przyznawali twórcy też wzorował się w pewnym stopniu na Skyrimie i mimo mniejszego wpływu na branżę znajduje się na liście.
"Oczywiście, że musimy się uczyć od twórców Skyrima, choćby tego jak zbudować otwarty świat, jak sprawić by czuło się jego otwartość; jak zbudować świat z pięknymi widokami na horyzoncie, a jednocześnie zapełnić go questami i innymi rzeczami tak, by nie wydawał się pusty. Gdy już połączymy tę umiejętność z naszymi zdolnościami nabytymi w trakcie produkcji dwóch pierwszych części Wiedźmina, stworzymy RPG-a idealnego. "
Skyrim był fenomenem który wyszedł poza ramy gier z którym można porównać jedynie GTA 5 i jako taki wydaje się odpowiednim kandydatem na taką listę.

post wyedytowany przez Ignazzio 2020-07-30 12:50:30
31.07.2020 08:54
elathir
28.4
elathir
54
Czymże jest nuda?

Tylko, że świat ze skyrima pod żadnym względem nie jest lepszy od tego z Morrowinda, a nawet znacznie nudniejszy, płytszy i nudniejszy.

31.07.2020 10:55
Ignazzio
28.5
Ignazzio
24
Pretorianin

Zasadniczo to jest to ten sam świat a wyraźne różnice w klimacie mają mocne uzasadnienie. Elder Scrolls ma bardzo mocno rozbudowane lore i już w Morrowindzie Skyrim był ziemią nordów. Też uważam Morrowinda za najlepszą część z serii ale to Skyrim dzięki niektórym rozwiązaniom przebił się tam gdzie nie udało się to Morrowindowi. Łatwo atakować Skyrima (często słusznie - bo ma wiele wad) ale Morrowind miejscami jest tak archaiczny że trudno się na nim wzorować (brak szybkiej podróży, brak znaczników na olbrzymiej mapie, brak wierzchowców etc.). Skyrim po prostu dobrze zrównoważył plusy i minusy serii i stał się wzorcem. Chociaż uproszczenia (zwłaszcza w ekwipunku) względem Morrowinda wołają o pomstę do nieba nie widzę powodu by mu to odbierać.

31.07.2020 11:16
elathir
28.6
elathir
54
Czymże jest nuda?

Ale mi tutaj rozchodzi się o sam projekt świata, nie mówię o samej grze.

Skyrim ma projekt świata stworzony w oparciu o optymalną statystykę POI. Niestety sprawia, to że świat jest niesamowicie sztuczny. Do tego masowe kopiuj-wklej lokacji, 90% liniowych lochów, brak unikatowości w loocie czy wyzwaniach. Skyrim był popularny z kilku powodów, głównym była przystępność. Jednak ciężko uznać to za rewolucyjną zaletę. W Morrowindzie moim zdaniem projekt mapy, wygląd lokacji ale też fakt, iż można było znaleźć ciekawy loot tj. zwiedzanie miało jakiś cel poza łażeniem samym w sobie, po prostu lepiej się sprawdzały.

To już bardziej sobie cenię otwarte światy od Pirahni, bo tam są naprawdę ciekawe a człowiek niemal uczy się tych map na pamięć. To, że są mniejsze jest tutaj zaletą.

31.07.2020 13:27
Ignazzio
28.7
Ignazzio
24
Pretorianin

W porządku. Zgadzam się w każdym punkcie, prócz tego że Skyrim ma niesamowicie sztuczny świat. Ma po prostu słabiej wykreowany świat niż Morrowind. Ale pomijając wszystko, to Skyrim stał się wzorcem pewnych gameplayowych cech i powinien być na takiej liście. W mojej opinii jest gorszy od Morrowinda ale zaoferował parę naprawdę przyjemnych funkcji do tego samego typu gry (głównie dotyczących tempa gry) oraz dobrze wstrzelił się w czasie. Trudno znaleźć osobę która grała we wszystkie Eldery a która nie uważa Morrowinda za najlepszego ale to nie jest lista najlepszych tytułów tylko najważniejszych. Swoją drogą uważam że Skyrim był lepszy od Obliviona w większej części.

30.07.2020 11:14
Scatterhead
29
odpowiedz
Scatterhead
110
volvo plz

Jest LoL, który jest uproszczoną zrzynką Doty - gry wprowadziła na rynek nowy gatunek gier + wniosła najwięcej pieniędzy do ESportu, tworząc turnieje, które do dzisiaj mają największe budżety, a sama gra jest mistrzostwem świata pod kątem rozkminki, trochę słabo. LoL sam w sobie oprócz popularności nie wniósł tutaj nic nowego

PoE to też nic nowego - przecież oni nawet całym silnikiem wzorowali się na poprzednich baldurach itp. Divinity do tej branży wniosło na prawdę wiele zajebistych, nowych rozwiązań i nie dziwie się, że to im powierzono nową wersje Baldura, bo na to tym sobie zasłużyli

post wyedytowany przez Scatterhead 2020-07-30 11:19:25
30.07.2020 12:09
YojimboFTW
😊
30
odpowiedz
YojimboFTW
23
Konsul

Ten Braid to godny politowania bycia tutaj xd
Przeszedłem go niedawno i omal bełta jakiegoś nie puściłem.
Wgl historia ledwo doczłapana do końca, bo do rewelacji tej produkcji naprawdę daleko. Byle ukończyć, skoro się zaczęło i spuścić w klozecie.

Najlepsze, że oceny i opinie nastawiały na coś przełomowego, kiedy mi podczas rozgrywki prawdziwie wymiotować się chciało ..

post wyedytowany przez YojimboFTW 2020-07-30 12:10:26
30.07.2020 12:14
31
odpowiedz
1 odpowiedź
Gosen
112
Konsul

Far Cry 3 - tu zaczął się pewien schemat, otwarty świat z aktywnościami jak obozy czy polowania na zwierzęta, elementy rpg we wszystkich grach praktycznie. Pomimo że większość już była wcześniej to tutaj mieszanina tego wszystkiego wyszła rewelacyjnie.

AC Origins - kamień milowy dla marki. Pierwsza dobra gra z tej serii jeśli nie byłeś fanem, pierwsza nie będąca Asasynem jeśli byłeś, tak czy siak początek nowego kierunku.

Batman Arkham Asylum - system walki i sposób robienia kolejnych gier o superbohaterach.

Resident Evil Remake - zapoczątkował erę remaków, dobrych remaków. Szkoda tylko, że doszliśmy do absurdu i po paru latach zaczynają wychodzić, mimo że tytuł się nie zestarzał.

post wyedytowany przez Gosen 2020-07-30 12:31:47
31.07.2020 06:41
mastarops
31.1
mastarops
87
Generał

Gosen
Gry które wymieniłeś miały wpływ głównie na swoją markę. Są inne strzelanki podobne do FC? AC:O zapożycza elementy od kilku gier z listy i dlatego jest przełomem w serii. Batman niczego nie zapoczątkował prócz 3 innych gier o Batmanie (i dwóch od WB z tym samym systemem walki).

Co do Resident Evil wydaje mi się, że dobrych remaków było sporo, ale głównie na konsolach (ps3->ps4).

30.07.2020 13:42
32
odpowiedz
ramirezrem
6
Legionista

Szacun za Wolfenstein New Order, ta gra za 5-6 lat będzie klasykiem.
Świetna jest również druga częśc New Colossus, a teraz czekam na 3. Mam nadzieję, że wjedzie jakiś teaser na QuakeCon za parę dni.

01.08.2020 00:12
33
odpowiedz
Aruskm
0
Junior

Moim zdaniem zabrakło gry Heavy Rain.
To ona zpopularyzowała ideę gry typu interaktywny film.
Przykłady gier na które wpłynął Heavy Rain: Until Dawn, gry studia Telltale Games np. seria The Walking Dead, Minecraft Story Mode.

post wyedytowany przez Aruskm 2020-08-01 00:13:22
01.08.2020 02:23
BFHDVBfd
34
odpowiedz
BFHDVBfd
111
Game Master

Red Dead Redemption 2 pokazał jak się tworzy otwarte światy w grach. Dziwię się że nie ma go w tym zestawieniu.

01.08.2020 16:46
👎
35
odpowiedz
psełdonim
0
Junior

Może mi ktoś wyjaśnić o której dekadzie jest mowa? Miniona dekada trwała od 2001 do 2010. A obecna dekada (2011-2020) skończy się w tym roku. Więc w podtytule powinno być: "Oto najważniejsze tytuły mijającej dekady"

post wyedytowany przez psełdonim 2020-08-01 16:50:28
Publicystyka Najważniejsze gry dekady – 16 tytułów, które zmieniły branżę