Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Hideo Kojima sukces Death Stranding zapewnił budżet na kolejną grę

30.05.2020 13:37
misterŁŁ
1
2
misterŁŁ
78
Generał

Hideo Kojima uważa, że model wydawania gier AAA stanie się przestarzały. Według niego przyszłość leży w tytułach, które szybko powstają i są wspierane przez twórców w postaci częstych aktualizacji. - Ma to sens. Kiedyś zrobienie gry w rok było czymś normalnym, a 3 lata powstawania wiecznością. Dziś cykl wielkich gier trwają długo, a nawet wtedy dochodzi crunch'u co nie jest produktywne i zdrowe zarówno fizycznie i psychicznie. Za dużo wkładają duzi wydawcy w wizualny spektakl by gra sprawiała wrażenie dobrej niżeli na jej treść i głębie.

post wyedytowany przez misterŁŁ 2020-05-30 13:44:11
30.05.2020 13:39
kęsik
😜
2
1
odpowiedz
kęsik
148
Legend

Według niego przyszłość leży w tytułach, które szybko powstają i są wspierane przez twórców w postaci częstych aktualizacji.

Wczesny dostęp już istnieje :)

30.05.2020 13:42
Xsardass
3
2
odpowiedz
Xsardass
142
The Next Pirate King!

Mi się naprawdę świetnie grało w DS. Dlatego czekam na kolejne gry Hideo.

30.05.2020 13:44
4
odpowiedz
5 odpowiedzi
zanonimizowany1299868
16
Senator

To dobra wiadomość.

misterŁŁ
Masz rację. Może to nie jest dobry kierunek, ale z drugiej strony, gry takich jak Darkwood czy Subnautica też powstali na samej metodzie. Widocznie Kojima chce wydać "demo" jak najwcześniej, by lepiej poznać opinie graczy i podejmuje właściwe decyzji co do dalszego rozwoju.

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-05-30 13:45:21
30.05.2020 14:02
misterŁŁ
4.1
misterŁŁ
78
Generał

SirXan
Jestem za tym by produkcja gier była łatwiejsza dla twórców. Zmagają się z terminami i oczekiwaniami zysku, a zmagają się narzędziami by w ogóle zrobić je. Nie pomaga też, że gra ma z 10 lub 20 scenarzystów, a wiadomo: Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. Owszem do większych projektów trzeba mieć więcej ludzi, ale też trzeba być dobrze zorganizowany i mieć jednolita wizje i cel, aby to zrealizować, a nie pomaga jak jest kilku dziesięciu ludzi o różnych wizjach i nie umieją się dogadać.

A wracając do rynku gier AAA. Ten sektor wywołał u mnie skojarzenie z cytatem serialu animowanego Duckman. Mówi o branży filmowej, ale sam przeczytaj i powiedz czy branża wysokobudżetowych gier nie mają wiele wspólnego:

To jest branża zbudowana na percepcji, a nie na faktach. Prowadzone przez biznesmena, który rozumie tylko liczby i nie ma pojęcia co jest dobre, a co nie. Kluczem jest być postrzegany jako coś dobrego przez powiązanie się z największymi i najlepszymi liczbami. Co oznacza to, że jeśli nie masz talentu możesz kupić wiarygodność. W istocie tworząc iluzje jakości wydając większość pieniędzy.

post wyedytowany przez misterŁŁ 2020-05-30 14:04:59
30.05.2020 14:27
4.2
siera97
53
Senator

Wydaje mi się, że na rynku jest coraz więcej gier które są przez długi czas rozwijane przez twórców, zamiast być zastąpione kolejną częścią. Gry Paradoxu, Civilizacja, Darkest Dungeon, Battle Brothers, czy nawet Total War. Do tego gry darmowe, chociaż to już trochę coś innego. Natomiast faktycznie, łatwy dostęp do internetu pozwala pobierać regularnie kolejne dodatki. Obecny cykl wydawniczy jest w przypadku wielu gier dość staromodny, gdyż zakłada niepotrzebnie długi czas produkcyjny. Jednak z drugiej strony, niektóre gry potrzebują takiej długiej produkcji, to są te, które nie maja modularnej struktury, takie w których nie da się wyciąć ich części, bez wpływania na całość.

30.05.2020 15:37
4.3
3
toyminator
74
Senator

No chyba jednak nie.Jak wydają takie gry,i są nie pełne, to gracze płaczą. A teraz jak Kojima tak mówi, to oczywiście ma rację:D Takie coś nie ma sensu.Dostaniesz wybrakowany produkt, a reszta w aktualizacjach..spoko. Ułatwi mi to zrezygnowanie z gier.

30.05.2020 20:15
4.4
zanonimizowany1186006
24
Pretorianin

toyminator
Kojimbo czyni cuda

Nie potrafię sobie wyobrazić gry single, która ma zbudowany szkielet i na tym opiera pierwszą sprzedaż, bo tylko zapaleńcy pójdą kupić. Reszta poczeka aż będzie cokolwiek więcej. Mają tak robić gry single? Robili Hitmana i narzekali na epizody. Telltale i Dontnod też robili i także gracze narzekali.

Mają robić gry online? No to będziemy mieć strzelankę z jedną mapą i jednym trybem. Wraz z postępem czasu będą dodawać kolejne. Więcej sensu, ale wciąż czułbym się oszukany. Chyba, że jakiś rabat dla wczesnych kupców.

A co do crunchu i Kojimbo, sam Hideo nie krył się z crunchem u Kojima Productions. Nie wiem czemu nagle ma być autorytetem w tej kwestii.

31.05.2020 01:29
YojimboFTW
4.5
YojimboFTW
55
Generał

LKD-Luke
Hitman, FF VII Remake.

30.05.2020 14:18
5
odpowiedz
A_wildwolf_A
214
Senator

W wywiadzie deweloper opowiada, że niedawno upadł jeden wielki projekt jego studia
czyli jednak build silent hill'a nie przekonał fckonami by jednak podpisać umowę z sony, szkoda

30.05.2020 14:48
adam11$13
6
odpowiedz
1 odpowiedź
adam11$13
118
EDGElord

Sądząc po tym jak szybko spadła cena to byłem pewien, że DS byłą finansową klapą, ale widać, że przynajmniej zwróciło koszta. Co prawda nie wiem czy można to uznać za sukces, ale tak czy siak życzę Kodżimie, aby dalej mógł realizować swoje specyficzne projekty. Sam raczej nie jestem odbiorcą bo Death Stranding było dla mnie w ciul nudne i przeciągnięte, ale na pewno znajdzie się jakaś nisza.

30.05.2020 15:29
6.1
1
zanonimizowany1299868
16
Senator

adam11$13
Sądząc po tym jak szybko spadła cena to byłem pewien, że DS byłą finansową klapą
Nie zawsze jest tak. Nie zapominaj o Wiedźmin 1-3 i malejąca cena. Niektórzy stosują sprawdzone taktyki, że najpierw bogate graczy kupują gry za grube pieniędzy w dniu premiery, a potem "biedne" graczy będą to kupić za mniej pieniędzy w przyszłość. W ten sposób zarabiają jak najwięcej pieniędzy.

To normalnie, że wydawcy gier chcą wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy od "elity" społeczności w pierwszej kolejność, aż próg sprzedaży nie zostanie przekroczony odpowiednie, zanim pozwolą na obniżenie ceny towary.

Nie bez powodu niektórzy bardzo potrzebują Denuvo i wszelkie DRM, żeby zatrzymać piraci przynajmniej na kilku miesięcy. Dni premiery gry są dla nich najważniejsze, bo bogate graczy wtedy nie będą czekać cierpliwe i wolą wydać niemało pieniędzy, żeby móc grać w upragnione gry jak najwcześniej.

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-05-30 15:40:31
30.05.2020 15:35
7
1
odpowiedz
1 odpowiedź
toyminator
74
Senator

Hideo Kojima ma jasną wizję przyszłości branży gier – tytuły AAA odejdą w cień. Mhm .I będziemy dostawać gry, może i ciekawie fabularnie, ale gameplayowo nuda po pierwszym zaskoczeniu.

30.05.2020 22:04
7.1
siera97
53
Senator

Gamaplayowo akurat oczekuję więcej rewolucji po niskobudżetowych tytułach, dlatego ze zwyczajnie stać ich na eksperymentowanie, mniejsza skala projektu. Gry AAA to raczej rozmach pod względami wizualnymi, filmowość, dla gameplayowo ma to mniejsze znaczenie.

post wyedytowany przez siera97 2020-05-30 22:04:48
30.05.2020 15:46
8
odpowiedz
Patryhinio
117
Konsul

mam ps4 i pc niezły czyzbym miał gre w symulatorze chodzenia? z aktorem the walking dead? czyzbym zwariował czy to wszyscy lubia?

30.05.2020 16:17
9
3
odpowiedz
szejk18
78
Konsul

Mimo że bardzo lubię jego gry, mógłby zamilknąć zamiast pieprzyć o zanikaniu gier aaa bo takie gadanie wielkich w branzy tylko to przyspieszy.

30.05.2020 16:47
10
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany1305675
6
Konsul

A dopiero co czytałem placze w internecie, że nakład gry nie mógł się sprzedać nawet po promocjach, a tu Twórca wieszczy sukces.

Nigdy więcej nie dam się nabrać na płacze developerka jak im ciężko, jak im źle, bo to zwykle kłamstwa.

post wyedytowany przez Admina 2020-05-31 14:53:14
30.05.2020 17:23
10.1
laki2217
126
Generał

A wziąłeś pod uwagę to, że dla Twórcy sukces może oznaczać zupełnie co innego?

30.05.2020 19:24
10.2
Terefere85
40
Centurion

Przecież czuć w tej wypowiedzi, że nie ma sukcesu.
Niby gra sprzedała się dobrze, ale mimo to musieli anulować jakiś duży projekt i teraz będą robić gry usługi małym nakładem bo AAA jest passe (czytaj - nie stać ich).
On po prostu robi dobrą minęło średniej gry i tyle.
Samo Death Stranding faktycznie było mocno przeceniane i przypuszczam że nie przyniosło oszałamiających zysków, co widać po zmianie polityki jego studia.

30.05.2020 22:51
berial6
10.3
berial6
155
Ashen One

Bardzo ładnie pokazujesz tutaj, na czym polega różnica między amerykańskim a japońskim podejściem do tworzenia i sprzedaży gier. W europie i reszcie zachodu liczy się to, by doić krowę ile można, Japończycy podchodzą do sprawy trochę inaczej - nierzadko wypluwają masę serii, tak długo jak przynosi ona minimalne zyski. Takie EA nigdy by sobie na to nie pozwoliło.
Najlepszym przykładem jest chyba studio Clover, które nigdy jakiegoś większego hitu sprzedażowego nie wypluło, a ciągle pracowali nad kolejnymi mniejszymi grami. No i oczywiście wszystkie pięćset studiów Yoko Taro, dla którego sukcesem jest zrobienie dobrej gry, a nie chwytliwej gry.
Dobrze, że na świecie są jeszcze twórcy i reżyserzy gier, którym zależy na produkcie, nie mamonie.

post wyedytowany przez berial6 2020-05-30 22:52:47
30.05.2020 17:33
11
1
odpowiedz
laki2217
126
Generał

Szanuje Hideo Kojima, ale jak widać jego wizja gier jest odmienna od wizji twórców innych gier. "Według niego przyszłość leży w produkcjach, które szybko powstają i są wspierane przez twórców w postaci częstych aktualizacji":. Fajnie jak takie produkcje mogą być obok pełnoprawnych gier, ale gry "niedokończone" mogą bardzo szybko nudzić. Są też gry, które nie mają prawa w ten sposób istnieć. Dzisiaj mamy sporo "wczesnego dostępu" a w praktyce trzeba na pełną wersję sporo czasu czekać (A końcowa wersja możę być słabsza niż wcześniejsza). Wyobrażacie sobie RDR 2 czy wiedźmina w ten sposób i to za pełną cenę?

30.05.2020 19:03
12
3
odpowiedz
1 odpowiedź
Gerr
63
Generał

Taaa i będziemy grać w symulatory chodzenia, z obietnicą, że "tu narazie jest ściernisko"... To ja wolę gry AAA z bezpiecznym podejściem, niż gry usługi, robione w rok z obietnicą że przez kolejne trzy będzie rozwój.

post wyedytowany przez Gerr 2020-05-30 19:04:15
31.05.2020 04:12
12.1
laki2217
126
Generał

A potem dowiadujesz się, że gra nie spełniła oczekiwań i zakończyli wsparcie (Patrz BF V). Tyle jest warta gra usługa.

30.05.2020 19:20
13
1
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1014334
59
Generał

A ja uważam że warto czekać 7 lat na darmowe gry aaa, lepiej smakuje

31.05.2020 09:45
😂
13.1
pabloNR
109
Generał

Nom. Leżakuje jak wino.

30.05.2020 19:20
😐
14
3
odpowiedz
3 odpowiedzi
Terefere85
40
Centurion

Cała ta wypowiedź mocno bije korporacyjną gadką aby przytrzymać inwestorów.

Kojima to mocny egocentryk i bardzo dumny człowiek z wybujałym ego, który bezpośrednio nie przyzna się do porażki, ale po tej wypowiedzi widać, że coś jest na rzeczy.

1. Gra sprzedała się bardzo dobrze - pewnie nie przyniosła strat i jest ok, ale...
2. Anulowaliśmy jeden duży projekt - czyżby zabrakło na niego kasy...
3. Gry AAA przechodzą do lamusa - no wygląda, że chyba faktycznie zabrakło...
4. Skupimy się na mniejszych produkcjach rozwijanych na bieżąco - tak, na 100% nie zarobili na tej grze wystarczająco dużo aby mogli bawić w pełnoprawne AAA.

Podsumowując - gra sprzedała się wystarczająco dobrze, aby nie przynieść strat, ale pieniędzy jest na tyle mało, że musieli anulować coś bardziej ambitnego i będą się bawić w Early Acces. Do tego sugerowanie się opiniami fanów w przypadku Kojimy... widać, że Death Stranding nie przypadł części z nich do gustu i sam twórca to zrozumiał.

30.05.2020 19:25
14.1
zanonimizowany1225506
49
Generał

Co do punktu 2. Kojima prawdopodobnie grzebał nad tą nową grą sam, a jeżeli z kimś to i tak to był zespół kilku osób max, to był poprostu koncept na grę który nie podpasował wydawcy (pewnie Sony).
A co do punktu 4. Kojima już powiedział kiedyś że prawdopodobne jest to że w przyszłości jego studio nie będzie robić gier tylko np. filmy i mniejsze tytuły.

30.05.2020 19:33
14.2
Terefere85
40
Centurion

Guntor
Skoro grzebał sam, to raczej nie nazwałby tego "wielkim projektem". Co do filmów to słyszałem, że własnie chce iść w tym kierunku, mimo to tutaj dość dużo punktów dodaje się do siebie i daje wynik w postaci - gra nie zarobiła za dużo pieniędzy i niektórym fanom mogła się nie podobać (co zresztą widać po opiniach).
Życzę mu jak najlepiej, mimo iż nie jestem specjalnie fanem jego produkcji, ale jednak ma swój styl i niech siedzi w branży jak najdłużej.

30.05.2020 19:49
14.3
zanonimizowany1225506
49
Generał

Bo to może był wielki projekt w planach, nie w praktyce bo pracował nad nim od premiery Death Stranding.
Mi się DS bardzo podobało mimo oczywistych wad i gameplayu które jest zupełnie nie dla każdego (mi się podobał).

31.05.2020 01:18
Qbsoon
15
odpowiedz
Qbsoon
39
Centurion

W sumie może to też nawet dodawać pewnego klimatu gry, jak stało się przy wczesnym dostępie gry "Hades". W tym konretnym przypadku pewne części gry były zablokowane, co było wytłumaczone fabularnie i samo pojawianie się ich było też fabularnie wyjaśnione. Bardzo przyjemnie się odkrywa to wszystko w kolejnych aktualizacjach. Bardzo mnie ciekawi jak rozwiążą to po premierze, bo jeśli wszystko będzie dostępne na start, to według mnie gra trochę straci.

31.05.2020 01:28
YojimboFTW
👍
16
odpowiedz
3 odpowiedzi
YojimboFTW
55
Generał

Square Enix już to robi od lat.
Hitman, FF XV, czy ostatni FF VII Remake są tego przykładem.

31.05.2020 04:10
16.1
laki2217
126
Generał

FF XV był grą skończoną. Episody wytłumaczyły pewne wątki fabularne, ale ukazały też chęć uznania zakończenia niekanonicznego za lepsze (Jednak również nie były wymagane). FF VII remake już się zgadza.

31.05.2020 13:41
kęsik
😒
16.2
kęsik
148
Legend

Ale co robi Square Enix od lat? Wszystkie gry które wymieniłeś (no może oprócz Hitmana) są właśnie grami które według Kojimy nie mają przyszłości.

post wyedytowany przez kęsik 2020-05-31 13:42:44
03.06.2020 14:22
YojimboFTW
16.3
YojimboFTW
55
Generał

kęsik
Choćby Hitmana, więc Square Enix robi tak od lat.

31.05.2020 13:10
👍
17
odpowiedz
elosidzej
83
Generał

Dobre informacje, lubię tego aktora z the walking dead :)

Wiadomość Hideo Kojima sukces Death Stranding zapewnił budżet na kolejną grę