Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Raport CDP 2019 - Wiedźmin 3 na PC sprzedał się lepiej niż na wszystkich konsolach

08.04.2020 21:31
kAjtji
1
16
odpowiedz
5 odpowiedzi
kAjtji
73
Zwykły Użytkownik

Przypadek Wiedźmina 3 pokazuje, że rynek PC jest teraz łakomym kąskiem dla każdego wydawcy (i nie tylko to). Tak, gry na premierę zwykle sprzedają się gorzej, ale czy wydawca woli większy zarobek w pierwszym miesiącu czy stały i jeszcze większy zarobek przez kilka lat?*

Najważniejsze, co jednak Wiedźmin 3 nam pokazał - DRM jest niemalże nic nie wart, a piractwo na PC, to nie jest już tak wielki problem (jak to pewne osoby na tym forum i nie tylko, próbują nam wmówić... pomimo, że wszystko świadczy przeciw nim).

Podoba mi się też, że granie na PC przetrwało swoje ciężkie czasy (czyli mniej więcej okres siódmej generacji konsol, gdzie piractwo naprawdę było problemem, porty naprawdę potrafiły ostro ssać, konsole miały naprawdę wiele gier na wyłączność, a Steam był co najwyżej parą ze szklanki herbaty).

*EDIT: Ktoś pewnie powie "no, ale w premiere cena była wyższa" no tak była... ale czy aby na pewno CDPRed zarabiał wiele więcej z konsolowego pudełka za 60$ (gdzie musiał płacić procenty za - produkcję, transport, marzę dla sklepu, marżę dla producenta konsoli, marzę dla dystrybutora w danym kraju) niż z 10$ kopię z GOG, gdzie 100% (no, w tym podatki) dostaje CDPR? Albo nawet z tych 30 (teraz 20)% ze Steam? Czasy się zmieniają, a PC jako otwarta platforma pełna konkurencji, staje się coraz przystępniejsza dla wydawców, także i klientów.

post wyedytowany przez kAjtji 2020-04-08 21:37:21
09.04.2020 13:46
12
4
odpowiedz
1 odpowiedź
Demilisz
163
Generał

GOG nigdy nie był gigantem rynkowym, a wejście Epic z ich pomysłami na podział kasy w nich uderzył znacznie mocniej, niż w Steam. Tak więc to, że nie generują wielkich zysków nikogo nie dziwi, musieli się dostosować do nowych zasad albo nikt by nie chcial tam wrzucić swojej gry.

A teraz idę po chipsy, bo widzę, że już się kilku panów gotowych tłumaczyć jak to ten wynik na PC nic nie znaczy zleciało, a, znając GOLowe klimaty, z czasem pojawią się kolejni i będzie ubaw.

post wyedytowany przez Demilisz 2020-04-09 13:51:08
08.04.2020 21:38
Blackthorn
3
2
odpowiedz
Blackthorn
140
Legend

Siła wyprzedaży po latach na PC pokazuje swoją moc. O ile w pierwszych dwóch latach więcej sprzedało się na konsolach, tak im dalej od premiery tym PC zyskiwali z racji przeróżnych promocji, których była masa.
Ale na ps4 i xbox one ta gra też bywała w promocji i jakoś cenowo się nie różniła za bardzo od wersji pecetowej. Raczej bym obstawiał na upowszechnienie sprzętu (oraz przede wszystkim podzespołów) umożliwiających grę w bardzo wysokich ustawieniach i płynności co najmniej na poziomie 60 fps. Gra miała bardzo dobrą optymalizację już od samej premiery i nie było większych problemów (tak, pamiętam Novigrad i Oxenfurt) by uciągnąć te 60 fps (nawet ze spadkami), a już nie mówiąc o 30 fps. No i też jest kwestia rynku wtórnego na konsolach.

edit: Porównywałem oczywiście oficjalną dystrybucję, a nie keyshopy i lewe konta na allegro.

post wyedytowany przez Blackthorn 2020-04-08 21:43:00
09.04.2020 11:25
PanWaras
10
2
odpowiedz
PanWaras
58
Senator

Mnie przypadek Wiedźmina 3 też cieszy pod innym względem. Pokazuje jak ważnym rynkiem są również konsole, nawet dla tytułów które wywodzą się wprost z PC. Może to pokaże niektórym "ekspertom" z gola, którzy tylko marudzą, że konsole hamują rynek gier, konsole niszczą gry bo są upraszczane do klikania w jeden guzik itp. Pierwszy rok premiery wiedźmina pokazuje, że pomimo iż nasz kraj pecetem stoi (a to u nas jest chyba najwięcej fanów, którzy czekali na premierę), to konsole mają ogromny kawałek tortu w udziale sprzedaży. Konsole były, są i będą częścią growej społeczności, a niektóre gry by nie powstały gdyby nie konsole, co nawet Marcin Iwiński przyznał po premierze Wiedźmina 3.

09.04.2020 14:23
dj_sasek
13
2
odpowiedz
dj_sasek
122
Freelancer

Jak widać dobra gra potrafi obronić się sama na PC i nie potrzebne są wymyślne zabezpieczenia a dobrą ceną i jakością samej gry potrafili przyciągnąć do swojej produkcji wielu graczy. O ile piękniejszy byłby rynek gier, gdyby inni twórcy poszli drogą CD Projekt.

08.04.2020 23:53
4
1
odpowiedz
zanonimizowany1225506
49
Generał

28 milionów :O Cyberpunk 2077 to będzie monstrum. =

post wyedytowany przez zanonimizowany1225506 2020-04-08 23:54:53
09.04.2020 05:09
5
odpowiedz
14 odpowiedzi
krykry
30
Konsul

Czuję jakąś taką podłą satysfakcje kiedy patrze na takie artykuły i przypominam sobie pewien okres w historii gier, kiedy developerzy patrzeli złym okiem na granie na PCetach. Było dużo więcej tzw. EXów w porównaniu do tego co mamy dzisiaj, mówiono że rynek PC jest po prostu gorszy, mniej opłacalny, mówiono że to wszystko wina piractwa i że granie na PC nie ma przyszłości...

Piraci jak byli tak są, a granie na PCetach nie dość że nie wyginęło, to jeszcze okazuje się że może być bardziej opłacalne od grania na konsolach.

09.04.2020 10:22
9
odpowiedz
zanonimizowany941468
6
Legionista

Kupować!? Szaleństwo! Poczekam jeszcze kilka lat i zgarnę z okazjijakiejś pandemii za darmochę.:)

09.04.2020 12:47
ciekawymarian
11
odpowiedz
1 odpowiedź
ciekawymarian
5
Legionista

Jakieś namiary na aktualną promocję PC wieśka 3? :) Coś trza robić na przedłużającej się izolacji..

08.04.2020 21:29
PanWaras
1
PanWaras
58
Senator

Siła wyprzedaży po latach na PC pokazuje swoją moc. O ile w pierwszych dwóch latach więcej sprzedało się na konsolach, tak im dalej od premiery tym PC zyskiwali z racji przeróżnych promocji, których była masa.

09.04.2020 07:04
JohnDoe666
6
odpowiedz
11 odpowiedzi
JohnDoe666
24
Senator

Oczywiście nic tylko się cieszyć że Wiesiek nadal dobrze się sprzedaje i zarabia pieniądze na finansowanie Cyberpunka, jednak nie nadinterpretowałbym tych wyników.
Gra na PC była sprzedawana za jakieś marne grosze więc wcale bym się nie zdziwił gdyby się okazało że sprzedaż na każdej innej platformie była mimo wszystko dla CDP Red bardziej opłacalna.
Gra na Switcha była sprzedawana za pełną premierową cenę. Więc to praktycznie pewne że te 11% zarobiło więcej niż pecetowe 53%.
Podobnie PlayStation gdzie przeceny na Wieśka nie były tak drastyczne.
Nieco inaczej wygląda sprawa z Xboxem ponieważ gra w 2019 roku wskoczyła do Game pass więc logiczne że to zahamowało sprzedaż, jednak kaska którą CDP dostał za to że gra jest w abonamencie M$ wcale nie musi być mniejsza niż przychody ze sprzedaży.

09.04.2020 09:41
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
gerwaltzrybii
22
Pretorianin

Ciekawie ile osób spiraciło wieśka i nigdy za niego nie zapłaciło na PC, a ile osób zagrało na rynku wtórnym i kupili używkę na PS4/Xboxie

08.04.2020 21:36
A.l.e.X
2
odpowiedz
1 odpowiedź
A.l.e.X
136
Alekde

w cenie cubulowej 20 PLN vide 5 euro za wersje goty na PC to wcale nikogo nie powinno dziwić. Ciągłe promocje na rynku PCtowym vs co jakiś czas i przy dużo większej cenie na rynku konsolowym. Jest jeszcze jedno ale jak ktoś miał na konsoli to za 5 euro dokupił sobie na PCta bo czemu by nie jak można parę modów z nexusa zapuścić.

za to wyniki finansowe w sumie takich się spodziewałem jak na firmę żyjącą z odcinana kuponów są niezłe, ale jak na firmę która jest najwyżej notowaną firmą na GPW w PL to przemilczę bo to jest wręcz żenujące.

09.04.2020 07:58
7
odpowiedz
8 odpowiedzi
xanthienne
71
Pretorianin

Beznadziejnie zrobione sterowanie na padzie na pewno nie pomogło.

Wiadomość Raport CDP 2019 - Wiedźmin 3 na PC sprzedał się lepiej niż na wszystkich konsolach