Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie PS5 – ludzie nie rozumieją roli dysku SSD

23.03.2020 11:34
jedisaiyan
6
8
odpowiedz
1 odpowiedź
jedisaiyan
3
Centurion

To wina Sony a nie ludzi.
Nawijali o tym SSD jak opętani i zrobili ludziom pranie mózgu i teraz ludzie świrują, szczególnie ludzie bez wiedzy, czyli taki zwykły Kowalski.
Ale wiadomo Sony... O Sony źle się nie mówi bo nie wypada.

23.03.2020 10:04
1
hemik9
81
Pretorianin

A to nie jest tak do końca tak, że taki transfer obsługuje interfejs, a nie pamięć?

Jestem ciekawy, czy będę mógł ten dysk wyjąć z konsoli, podłączyć pod PC i będę miał te fantastyczne transfery. W końcu ma to być dysk M.2. Jakoś wątpię.

23.03.2020 10:08
1
4
odpowiedz
12 odpowiedzi
kAjtji
55
Generał

Teraz pytanie... czy ten dysk nam cokolwiek da? Czy nie będzie po prostu "bajerem", który wykorzystają jedynie exy... lub niemal nikt?

Niestety, ale aby w pełni użyć technologię indywidualną dla konsoli, twórcy musieliby robić grę tylko na ten sprzęt, a jak widać, coraz rzadziej się to dzieje. Gry pewnie będą robione podobnie, jak teraz. Przede wszystkim z myślą o SSDku w Xboxie, a także i PCtach, które często operują na HDD czy SSD Sata.

Jestem ciekaw, czy ten super dysk w PS5, da im cokolwiek poza brakiem loadingów (jak zapowiadali) i pewnie zaprzestaniem robienia tych "sztucznych" w postaci ciasnych korytarzy czy długich wind. Bo jeżeli sprowadzałoby się to wszystko do "mniej czekania", to właściwie, po co? Gdybym miał czekać 10-20s więcej na załadowanie się gry, ale miałbym za to mocniejszy sprzęt, to bym nie narzekał.

23.03.2020 10:15
1.1
3
siera97
22
Generał

Wydaje mi się że właśnie tak to będzie wyglądać. Weźmy takiego GOWa. Taki dysk pozwoliłby im wyrzucić sceny z łódką, a przynajmniej większość z nich (niektóre pewnie by zostawili fabularnie). No i gra się będzie szybciej instalować. Ale na jakość grafiki, możliwości animacji, AI, rozdzielczość, czy klatkarz nie ma to jak wpłynąć. Ta pamięć jest szybka, ale wystarczy ja porównać z pamięcią GDDR, żeby zauważyć, że tak naprawdę jest za wolna, by mogła mieć jakikolwiek zauważalny wpływ na działanie gry.

23.03.2020 10:31
1.2
Child of Pain
137
Senator

Zobacz jakies masz roznice w czasach ladowania na komputerze, wykorzystujac tradycyjny dysk twardy kontra SSD, nawet zwykle sata nie m2 nvme. Przeciez mielismy prezentacje dotyczacą Spidermana, na PS4 predkosc bujania po miescie byla ograniczona mozliwoscia ładowania otoczenia.

23.03.2020 10:42
1.3
kAjtji
55
Generał

Child of Pain
Tak było, tylko że... W PS4 siedzi naprawdę wolny dysk HDD. Na tej prezentacji pokazywali, że ma zaledwie 100MB/s zapisu i 50MB/s odczytu (albo odwrotnie, na pewno takie liczby), to jest naprawdę mało, nawet jak na dysk HDD.

No i w moim komentarzu chodziło o coś innego. SSD są potrzebne, ale mi chodziło o to, czy aż tak szybkie SSD są potrzebne. Czy aby nie wystarczy to, co zaoferował Xbox, a nawet i SSD na Sata, które już są z 5x szybsze od tego czegoś w PS4.

23.03.2020 10:55
1.4
Child of Pain
137
Senator

A ile wyciagaja dyski w komputerach? Tez masz z góra 100-120 mbs, nie wykorzystujesz nawet polowy przepustowosci Sata 3 z czym juz sobie radzi SSD.

23.03.2020 11:01
1.5
4
siera97
22
Generał

Różnica między dyskiem wolnym dyskiem SSD, a dyskiem HDD jest jak najbardziej odczuwalna. Natomiast różnica pomiędzy szybkim SSD, a tym wolnym, jest już marginalna.

23.03.2020 11:41
1.6
Persecuted
95
Senator

Możliwości tego dysku są (teoretycznie) znacznie większe. Upraszczając działa to tak, że komputer ma 2 główne rodzaje pamięci: zewnętrzną (HDD, SDD, nośnik DVD itd.) i RAM. Różnic między nimi jest kilka, ale główną jest prędkość odczytu i zapisu. Dla pamięci zewnętrznej są one zwykle dosyć ograniczone, dla RAMu są niemal natychmiastowe (np. PS4 odczyt z HDD ma na poziomie 100 MB/s, a z RAM 176 GB/s). Sęk w tym, że pojemność pamięci RAM jest mocno ograniczona, więc trzeba nią oszczędnie gospodarować. A jest czym, bo na RAMie trzeba upchać nie tylko to, co aktualnie widać na ekranie i słychać z głośników (plus wszystkie inne niezbędne dane, np. dotyczące lokalizacji NPC czy sztucznej inteligencji), ale także to, co potencjalnie może być niedługo potrzebne. Gdy np. zmienimy ustawienie kamery, to gra nie zdąży doczytać nowych obiektów z pamięci zewnętrznej (bo to trwa zazwyczaj kilka sekund), więc wszystko to musi zostać wczytane wcześniej i czekać w RAMie na swoją kolej. To oznacza, że znajduje się tam duża ilość obiektów i informacji, które nawet nie są wykorzystywane w danym momencie przez grę. Prowadzi to oczywiście do zmniejszenia ilości pamięci RAM, którą twórcy mogą efektywnie wykorzystywać do zbudowania danej sceny czy fragmentu gry.

No i tu wchodzi bardzo szybki dysk SSD, który oznacza, że w RAMie można teoretycznie przechowywać znacznie mniej "zbędnych" elementów. Jeżeli np. ustawi się prędkość kamery tak, żeby gracz mógł wykonać obrót o 180 stopni nie szybciej, niż w 1-2 sekundy, to teoretycznie obiekty znajdujące się za kamerą nie będą musiały być przechowywane w RAMie i wystarczające będzie doczytanie ich w locie z SDD (biorąc pod uwagę kompresję, dysk PS5 ma dawać możliwość wczytania nawet 9 GB danych w ciągu 1 sekundy). Co to oznacza? Że więcej RAMu można będzie przeznaczyć na to, co faktycznie widać i słychać, a więc bardziej szczegółowe modele 3D, tekstury w wyższej rozdzielczości, więcej NPC na ekranie, gęstszy ruch uliczny itd.

Oczywiście sam dysk SSD tego wszystkiego nie załatwi bez wsparcia odpowiednio szybkich CPU, GPU i pamięci RAM, ale na pewno może pomóc. Potencjalne zniknięcie ekranów wczytywania to tylko wisienka na torcie.

post wyedytowany przez Persecuted 2020-03-23 11:57:51
23.03.2020 11:49
1.7
2
kAjtji
55
Generał
Image

Child of Pain
No, jest tu pewna różnica. Wciąż więcej niż 100/50 w PS4, ale byle SSD oferują teraz więcej. Mój systemowy SSD 120GB ma z 300MB/s, do gier 240GB gdzieś 450/500MB/s.

Na ten moment, w grach na PC nie ma wielkiej różnicy pomiędzy takim SSD, a NVME z 2GB/s. Kto wie, czy i jak bardzo się to zmieni.

post wyedytowany przez kAjtji 2020-03-23 11:49:58
23.03.2020 11:51
1.8
1
siera97
22
Generał

No dobra, tylko że tak jak mówisz, trzeba mocno ograniczyć zdolność obracania postaci, oraz wczytywać skompresowane pliki. Czyli albo będą gorszej jakości, albo będzie trzeba przeznaczyć moc obliczeniową na ich rozpakowanie. Moc której PS5 ma i tak mniej od klocka.

23.03.2020 12:05
1.9
2
FeanorRR3
36
Centurion

Mnie osobiście będzie ciekawić porównanie ekranów wczytywania pomiędzy XSX a PS5 w grach multiplatformowych. W jednym z ostatnich testów jaki oglądałem nie tak dawno na yt różnica pomiędzy dyskiem SSD PCIE v3, a v4 jest niewielka w kontekście wczytywania gier. Nie pamiętam dokładnych liczb, ale mniej więcej różnica w wczytywaniu ostatniego Tomb Raidera pomiędzy dyskiem 5gb/s, a 3gb/s wyniosła około 0.5 sekundy.
Myślę, że to co napisał Persecuted może jedynie usprawiedliwiać pójście w tak szybki dysk.

23.03.2020 15:11
kaszanka9
1.10
2
kaszanka9
108
Bulbulator

Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę "gorszy" dysk ssd xbox xs na poziomie 2,5Gb/s to i tak załadowanie max ramu dla gry to będzie jakieś 5s, z kompresją nieco szybciej. Także to i tak będzie super szybko, także nie wiem po co oni tak cisną na ten dysk.

Tak naprawdę to ta sprzętowa dekompresja to jest i tak już taki bajer na wyrost, ciekawe czy w dyskach na pc takie coś dodadzą i czy to w ogóle będzie miało sens, żeby to zrobić, bo na konsoli to oni kontrolują co do czego jest używane, a w pc tak się nie da.

To o czym nie wspominają to sprawa taka, że ta kompresja jest zależna od tego jak dobrze uda się coś skompresować i jest niemal pewne, że wiele danych nie da się skompresować lepiej niż te 10-20%, także zysk z tego będzie zawsze nieokreślony, więc twórcy nie mogą zakładać, że na styk coś im zadziała, więc ta kompresja może niewiele zmienić.

Mam wrażenie, że twórcy gier po prostu chcieli szybkie dyski, ale im by starczył ssd sata, a już wypas to byłby nvme, a ci niepotrzebnie wymyślają cuda.

Czas pokaże, ale już testy z pc udowodniły, że w wielu grach różnica dla gracza między ssd 500 mb/s vs ssd nvme 2gb/s nie jest tak zauważalna jakby to na papierze wyglądało.

Mam nadzieję po prostu, że nie przeinwestowali w te ssd w konsoli kosztem innych podzespołów.

24.03.2020 10:10
1.11
futureman16
41
Senator

Po co te wypociny ssd to nowa jakość grania. Oczywiście to już jest dostępne na PC ale na PC producenci tego nie wykorzystują bo PC nie jest kluczowym targetem.

24.03.2020 13:41
1.12
kAjtji
55
Generał

futureman16
Po pierwsze: nigdzie nie wspomniałem, że SSD jest niepotrzebne, zadałem pytanie "czy AŻ TAK SZYBKI SSD jest potrzebny". SSD jest bezsprzecznie potrzebny.

Oczywiście to już jest dostępne na PC ale na PC producenci tego nie wykorzystują bo PC nie jest kluczowym targetem.
No tak, twórcy nie mogą tego wykorzystać, bo 99% gier AAA wychodzi na PC i konsole, muszą się dostosować do każdej platformy. Jednak SSD od dawna zapewnia na PC o wiele krótsze czasy ładowania, w niektórych grach (np. Kingdom Come Deliverence) eliminuje doczytywanie tekstur/modeli. Ze względu na budowę konsol (mowa o PS4 i XOne), zmiana z HDD na SSD, nie daje takich zmian, jak w przypadku PC.

PC nie jest kluczowym targetem.
Dla jednych jest, dla innych jest. Bo chyba nie powiesz, że twórcy Total Warów czy Star Citizen skupiają się na konsolach?

23.03.2020 10:38
Roche
😂
2
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
Roche
6
Legionista

Tak tak szybszy ssd nadgoni mocniejsze cpu gpu ram i według ostatnich plotek wydajniejszy ray-tracing. Jeśli devsi od multiplatform ogarną ten szybszy dysk w ps5 różnica też nie będzie jakaś kolosalna max 5 sekund szybciej się wczyta, na gorsze textury, słabszy frame-rate i gorsze odbicia nic to nie poradzi.

23.03.2020 10:55
2.1
Child of Pain
137
Senator

Xbox teraz tez jest mocniejszy i jakos nie maja przewagi na rynku.

23.03.2020 11:02
2.2
4
siera97
22
Generał

PS4 jest mocniejsze od XOne i ma przewagę na rynku. Wyszedł XOX i nagle zaczął nadrabiać.

23.03.2020 19:11
2.3
1
adi9568
12
Chorąży

Do tego ch***wy marketing MS na starcie zrobił swoje

23.03.2020 10:52
SirXan
3
odpowiedz
3 odpowiedzi
SirXan
5
Generał
Wideo

kAjtji
Teraz pytanie... czy ten dysk nam cokolwiek da?
Krótszy czas przy ładowanie mapki i tyle. Uruchomiłem PC Windows 10 w ciągu 5-10 sekund, a nie ponad 1-2 minuty. Dla gry gatunku sandbox jest to odczuwalny.

https://www.youtube.com/watch?v=9dEsTiOeMQ4

W Kingdom Come na HDD było widać, że tekstury z otoczenie nie zostały jeszcze załadowane na czas (rozmywane), kiedy teleportowałem (szybki podróż). Na SSD tego nie uświadomiłem. Ale cóż, skoro gra była kiepska optymalizowana.

Można powiedzieć, że zmiana HDD na SDD wyjdzie to na naszą korzyść, ale nie zmienia to faktu, że CPU, GPU i karty pamięci nadal są najważniejsze.

Poczekamy na premiera PS5 i gry exclusive, a przekonamy się, czy to daje coś więcej poza krótszy czas ładowanie mapki.

post wyedytowany przez SirXan 2020-03-23 10:59:35
23.03.2020 11:02
3.1
2
Doniczkapl
31
Konsul

Serio? Odkrywamy teraz na nowo technologie sprzed 10 lat, wszyscy ktorzy w najmniejszym stopniu iteresuja sie (juz nawet nie sprzetem ale grami) o tym wiedza.

23.03.2020 11:22
SirXan
3.2
SirXan
5
Generał

Ja tylko odpowiedziałem na jego pytanie i są sporo użytkowników ma w swoim PC nośnik HDD.

post wyedytowany przez SirXan 2020-03-23 11:28:10
23.03.2020 11:54
3.3
kAjtji
55
Generał

Nie taki był sens mojej wypowiedzi :/

Chodziło mi o SSD od Sony w kontekście dysku w nowym Xboxie czy zwykłych SSD na Sata w PCtach. Czy względem nich, zaoferuje on coś znacząco lepszego.

(ale chyba trochę źle to ująłem)

post wyedytowany przez kAjtji 2020-03-23 12:00:34
23.03.2020 11:03
4
4
odpowiedz
7 odpowiedzi
Doniczkapl
31
Konsul

Brawo, jaskiniowcy od sony odkryli SSD. Klaszcze dupom normalnie.

23.03.2020 11:09
4.1
Child of Pain
137
Senator

Szkoda, ze mnostwo osob na komputerach nadal trzyma dyski HDD, w tym wolniejsze 2,5 calowe modele w laptopach. Z tymi z SDD to jak z mocnymi kartami graficznymi czy 4k na komputerach, duzo gadania w stylu PCMASTERRACE, gorzej z praktyka.

23.03.2020 11:19
Shan Rivel
4.2
Shan Rivel
19
Centurion

Ja tam nadal trzymam HDD w PC. Jeden SSD na system, drugi SSD (1TB) na gry i HDD (1TB) na inne pierdoły.

post wyedytowany przez Shan Rivel 2020-03-23 11:19:37
23.03.2020 11:37
Blackthorn
4.3
1
Blackthorn
122
Senator

Ja tam nadal trzymam HDD w PC. Jeden SSD na system, drugi SSD (1TB) na gry i HDD (1TB) na inne pierdoły.
Sam mam podobnie. 2 dyski SSD w tym 1 na system (o pojemności 256 GB, bo kupiony 5 lat temu), 1 do gier (512 GB) i 1 dysk HDD do muzyki, filmów, starszych gier, dokumentów itp itd.

23.03.2020 11:42
SirXan
4.4
SirXan
5
Generał

W tamtędy czasach SSD wtedy miał za mało pojemność w stosunku do ceny, żeby zainstalować gry z ponad 50-150 GB. Konsoli nie mogą być za drogie. Teraz nie jest to problem.

post wyedytowany przez SirXan 2020-03-23 11:43:13
23.03.2020 12:28
Olekrek
4.5
Olekrek
35
Rotmistrz

Statystyki steama jasno pokazują, że mityczne 4k, RTX i SSD to promil na PC. Ludzie cały czas siedzą na 1060 i i5.

23.03.2020 19:17
4.6
adi9568
12
Chorąży

Ja dotychczas nie miałem żadnej potrzeby kupowania SSD z racji cen oraz tego że gry robi się pod konsole które operowały na HDD, więc lepiej umieścić tą kasę w czymś innym

23.03.2020 20:26
Kaniehto
4.7
2
Kaniehto
12
Centurion

Olekrek
ale wiesz, to nie jest tak, że z każdą nową grą musisz kupować nowy sprzęt i to, że podane przez ciebie 1060 i i5 mają już swoje lata, nie znaczy, że nie dają jeszcze rady

23.03.2020 11:18
Angemona
5
odpowiedz
3 odpowiedzi
Angemona
24
Pretorianin

Na PC ludzie mają przeważnie ze 2TB na gry/pliki + SSD na system i najważniejsze programy. Duże dyski ssd nadal sporo kosztują, a PC to twór który się stopniowo modernizuje. Gry w początkowym stadium życia konsoli zapewne nie będą w pełni wykorzystywały nawet dysku z Xboxa, a co dopiero tego z PS5, bo zwyczajnie będą dostosowywać się do reszty.

post wyedytowany przez Angemona 2020-03-23 11:22:41
23.03.2020 11:32
Blackthorn
5.1
Blackthorn
122
Senator

To zależy ile dla ciebie jest dużo, bo sam kupiłem w zeszłym roku w listopadzie dysk M.2 z 512 GB pojemności za 330 zł. Model Spectrix S40G.

23.03.2020 11:48
Angemona
5.2
Angemona
24
Pretorianin

Ja 2TB dysk kupiłam za 150 zł na promce w xkomie. 2TB SSD zaczyna się od 1tys., jest to inny rząd wielkości jak masz sporo śmieci do upchnięcia.

23.03.2020 19:14
5.3
adi9568
12
Chorąży

Dyski SSD są drogie? A... mówimy o 2TB. Są też mniejsze ;)

23.03.2020 11:34
jedisaiyan
6
8
odpowiedz
1 odpowiedź
jedisaiyan
3
Centurion

To wina Sony a nie ludzi.
Nawijali o tym SSD jak opętani i zrobili ludziom pranie mózgu i teraz ludzie świrują, szczególnie ludzie bez wiedzy, czyli taki zwykły Kowalski.
Ale wiadomo Sony... O Sony źle się nie mówi bo nie wypada.

23.03.2020 11:56
6.1
kAjtji
55
Generał

sony to mesjasz

23.03.2020 12:06
7
odpowiedz
2 odpowiedzi
futureman16
41
Senator

Bo nie rozumieją. Mimo że to podstawy to większość nie wyobraża sobie wpływu dysku ssd który jest tak samo ważny jak procesor czy grafika. Dlatego że poza tymi co wiedzą bo są techniczni reszta wiedzę przyswoić może tylko na zasadzie "zobaczę uwierzę" A jako że konsole decydują o branży gier to do czasu wyjścia next genów nie zobaczą i nie uwierzą. Gdyż. Skok jakości grania dzięki ssd musi być uwzględniony podczas pisania gry. Od wejścia next genów będą pisać gry pod ssd. Obstawiam że gry będą bez loadingow tylko pierwszy loading podczas uruchamiania gry reszta w locie oraz powtarzanie niemal natychmiastowe po śmierci. Tylko granie bez czekania.
Także super że zrezygnowali z mechanicznych.

post wyedytowany przez futureman16 2020-03-23 12:09:36
23.03.2020 12:17
7.1
3
kAjtji
55
Generał

Obstawiam że gry będą bez loadingow tylko pierwszy loading podczas uruchamiania gry reszta w locie oraz powtarzanie niemal natychmiastowe po śmierci.
Ale to już od dawna jest obecne w grach z otwartym światem. Jeden loading i tyle. Ja sam nie mam jakoś szybkiego SSDka, ale czekanie po śmierci w takim Wiedźminie 3, to z 5s, przy szybkiej podróży podobnie. Do niektórych gier trudno się odnieść, bo często loading jest zasłonięty jakąś krótką animacją.

Choć fakt, niektóre gry dalej używają loadingów między etapami, ale to raczej wina silnika czy konstrukcji samego świata.

23.03.2020 13:04
7.2
futureman16
41
Senator

No to teraz z 5s na poniżej 1s spadnie i będzie to psychologiczne dążylo do tego żeby nie zauważyć.
Czy silnik czy cokolwiek innego teraz nadejdzie zmiana nie będzie loadingow. Bo będzie sprzęt z ssd. Chociaż powiem że producenci szczególnie exow I tak świetna robotę robili bo oszukiwali bardzo sprawnie loadingi mimo mocy i szybkości dysku. Teraz pokażą co można z taką szybkością zrobić.

post wyedytowany przez futureman16 2020-03-23 13:05:58
23.03.2020 12:30
Olekrek
8
odpowiedz
Olekrek
35
Rotmistrz

Czasy wczytywania to największa wada obecnych konsol. W niektórych grach od wciśnięcia PS na padzie, do możliwości sterowania postacią mija kilka ładnych minut. Dopiero zmiana na SSD daje poprawę. Nie wyobrażam sobie używania PS4 Pro bez dysku SSD.

23.03.2020 12:40
kęsik
😒
9
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
kęsik
100
Legend

No ale co mają niektórzy fani myśleć jak wyjdzie jeden z drugim z branży, jakiś deweloper i napisze na twiterku że dysk SSD to największy skok w jego dotychczasowej karierze dewelopera bo dzięki temu to teraz będzie można tak gry designować że ludziom mózgi wywali. Tak jakby nigdy nie było otwartych światów bez ekranów ładownia. Kij tam z lepszym CPU i GPU, SSD zmieni moje życie.
Dla mnie, dla PCMRa inwestycja w SSD zawsze była nieopłacalna a teraz się dowiaduję że SSD to byłby dla mnie większy skok niż wymiana 8 letniej karty na nową.

post wyedytowany przez kęsik 2020-03-23 12:42:34
24.03.2020 10:26
9.1
Child of Pain
137
Senator

No patrz co to za PCMASTERRACE ktory żydzi na dysk SDD szkoda tylko, ze one sa zalecane nawet zeby ja wstawiac do tanich komputerów jako dysk systemowy zeby wszystko plynniej chodzilo. Poza tym ceny strasznie spadały.

24.03.2020 16:29
XoniC
9.2
XoniC
38
Generał

Proszę nie nazywaj siebie PCMR jeśli piszesz, że inwestycja w SSD zawsze była dla ciebie nieopłacalna. Gdy dyski ssd były nowością i za 64GB trzeba było płacić chore pieniądze, a le z dzisiejszymi cenami posiadanie ssd chociaż na system, to jest must have.

23.03.2020 12:54
10
odpowiedz
1 odpowiedź
firebird18
22
Centurion

Jak to nie rozumieją???Przecież dostali godzinny wykład na temat PSSSD5

23.03.2020 12:55
10.1
kAjtji
55
Generał

Pewnie pomylili go z kołysanką na dobranoc.

23.03.2020 15:42
11
odpowiedz
freedommen
72
Pretorianin

Nie znam się dobrze na takich technikaliach, ale mam pytanie.
Co jeśli Sony ma opracowane jakieś nowe własne oprogramowanie, które sprawia że ten super dysk jednak robi różnice w konsoli. Może tam jest taka sama różnica w pracy jak między WIndowsem a UBUNTU. Gdzie ten drugi ma mniejsze wymagania, a jak ktoś umie się nim obsługiwać to jest nawet lepszym system od Windowsa (opinia subiektywna hardcorowych użytkowników. Może tu tkwi w różnica, o której jeszcze nie wiemy.

23.03.2020 16:10
12
1
odpowiedz
FighterFighter
7
Legionista

"[...]Jedną z największych zalet tego urządzenia będzie wyjątkowo szybki dysk SSD, charakteryzujący się prędkością odczytu i zapisu, której na razie nie znajdziemy nawet w topowych podzespołach dla pecetów.[...]"

Ludzie mamy 2020, na AMD postawicie Dysk SSD na prędkość 14GB/s. 5.5GB/s to zwyczajna prędkość dysku SSD na PCIe 4.0. Gdzie wy żyjecie. A te dobiją do 7GB/s.

23.03.2020 16:45
13
odpowiedz
PePe PL
120
Konsul

Ludzie świrują w obie strony. To fakt, że Xbox ma mocniejsze CPU (~10%), GPU (~20%) oraz większą przepustowość dla części pamięci (10GB +25%, 6GB -25%). Tak więc można sobie wyobrazić, że w wielu produkcjach multi-platformowych będzie widoczna lekka przewaga na Xboxie np. w temacie rozdzielczości (np. 2160p vs 1800p). Z drugiej strony nie widzę powodu by robić o to aż takie zamieszanie. Po pierwsze różnica jest dużo mniejsza niż była między Xbox One, a PS4 (gdzie PS4 miało +50% mocy GPU, +150% przepustowości pamięci). Po drugie im wyższa rozdzielczość tym mniej zauważalna różnica. W regionach 1600p jest już naprawdę ostry obraz. Jeśli chodzi o SSD i resztę to sprawa jest ciekawa. Oczywiście, że SSD nie nadrobi mocy CPU ani GPU, ale np. procesor dźwięku odciąży już CPU. Super szybkie SSD i świetny kontroler pamięci może za to bardzo pozytywnie wpłynąć na responsywność całego systemu operacyjnego. Brak jakikolwiek przycinek przy wychodzeniu do systemu konsoli czy włączaniu menu / mapy w grze. To są niby detale, ale są odczuwalne przy regularnym użytkowaniu. No i jeszcze jeszcze 2 tematy - tytuły 1dt party od Sony będą teraz robione tylko na PS5, więc mogą być od początku robione z myślą o szybkim dysku, gdzie tytuły na Xboxa przez najbliższe 2 lata mają być też dostępne na Xbox One, więc będą musiały w konstrukcji poziomów zawierać wszystkie ograniczenia (windy, wąskie przejścia) tak aby były możliwe do wydania na poprzednią generację. W temacie gier z otwartym światem Sony może na serio dużo pokazać. Obstawiam, że Spider-Man 2 oraz Horizon 2 zaprezentują szczegółowość grafiki do tej pory nie spotykaną w grach z otwartym światem. No i jeszcze jedno - Sony zawsze może wydać PS5 Pro za 3 lat, z mocniejszym GPU. Na pierwszy rzut oka architektura Sony wydaje się być bardziej przyszłościowa. Moc graficzną zawsze można poprawić w nowej edycji konsoli, za to rozwiązania w architekturze systemu zostają na całą generację sprzętu.

23.03.2020 16:45
14
odpowiedz
hst
5
Chorąży

Po tej prezentacji wiadomo że PS5 będzie miało SSD i również będzie miało SSD bo SSD to SSD .

23.03.2020 17:12
😍
15
2
odpowiedz
BB_One
16
Legionista

Drogi Mikołaju, jak świat będzie istniał na święta 2020 to poproszę nową konsole i TV Oled 65" :D

23.03.2020 19:45
16
1
odpowiedz
1 odpowiedź
humman
23
Pretorianin

Największa różnica to będzie jak ktoś spróbuje zainstalować nową grę multiplatformową (które zawsze są optymalizowane na konsole) na PC, na dysku talerzowym.
To będzie prawdziwy festiwal cięcia się i lagowania, bo nie chodzi o transfer ale o czas dostępu i operacje na sekundę w który SSD jest kilkaset razy lepszy

24.03.2020 08:07
16.1
futureman16
41
Senator

Talerzowe na PC będą albo do wymiany albo będą musieli dodatkowa optymalizacje robić.

24.03.2020 01:56
Laterett
😈
17
odpowiedz
2 odpowiedzi
Laterett
29
Pretorianin

Nie wiem no ale coś mi się zdaje że ludzie rozumieją iż jedno i drugie to nie to samo. Oczywiście fakt jaką grafikę może konsola wyświetlić albo jak wydajny ma procesor to nie ta sama bajka co dysk ale to ostatnie otwiera/bądź ogranicza głównie drogę do rozmachu. Co chyba pokazuje Star Citizen który raczej jest niegrywalny na słabych dyskach. To też w sumie pierwsza taka gra projektowana pod wydajniejsze dyski od tradycyjnych dysków twardych.

Ogólnie wydaje mi się że MS celuje w ultra ostre 4k60 a Sony ma na oku funkcjonalność i nowe doznania. Mało osób już pamięta że nowy pad do PlayStation ma posiadać adaptacyjne trigery czy nowe wibracje które przecież dobitnie stanowią właśnie takie podejście do nowych doznań. Natomiast pad konkurencji? Jak dla mnie jedyna innowacja i nowość w postaci guzika shere to jakieś nieporozumienie no ale dobra. Kolejno... PS5 będzie mieć gogle VR a XSX nie... przynajmniej na premiere. Nie wiem ale znowu to jest właśnie nowe doznanie i coś co śladem pewnej gry chociażby może również przemawiać za plejką. No i ten sam dysk który rzeczywiście może sprawić że gry ekskluzywne Sony będą się wyróżniać na tle konkurencji w jakimś stopniu technologicznym. Innym rzecz jasna od grafiki tu bardziej chodzi o sam rozmach.

Także ten tego w takie gry jak Cyberpunk czy RDR2 XSX powinien być pewniakiem zaoferuje lepsze doznania. Pomijając GPU czy Procesor ta konsola ma mieć też lepsze bebechy pod rt i to o jakieś 40%... ale tak naprawdę wszystko rozbije się o to pod którą konsole będzie się lepiej projektować deweloperom. Jeżeli rzeczywiście tak cenili sobie ten dysk to nie wiadomo czy wykorzystają potencjał lepszych podzespołów Microsoftu. Gdzieś te 2-3tfp może ulecieć tym bardziej jak w kwestii programowania okaże się że plejka lepiej stoi na tym polu software'owo.

Co jest możliwe zważywszy na opinie w świecie.
Mnie jedynie martwi że Sony nie potwierdziło 4k60... tak 10tfp by mi pasowało i to jak najbardziej. Tym bardziej że XSX będzie o jakieś 150 dolców droższy od PS5 a dolar non stop ucieka od złotówki xd

24.03.2020 09:50
17.1
siera97
22
Generał

Niby skąd wziąłeś 150 dolarów? Jeśli kogoś stać na sprzedaż sprzętu przy minimalnym zysku to MS, co w połączeniu z tym ze Sony wywaliło kasę na rozwój swojego dysku, każe mi przypuszczać ze ceny będą zbliżone, lub nawet na korzyść xboxa.

24.03.2020 10:01
17.2
PePe PL
120
Konsul

Nie wiem skąd ludzie biorą to info o 40% - według wszelkich dostępnych danych jednostki RT są powiązane z CU. Tak więc Xbox ma ich o 40% więcej, ale są niżej taktowane więc suma summarum różnica wynosi ok. 20%. Czyli jak już wspomniałem różnica np. między rozdzielczością 1800p, a 2160p. Co do bajek o tym, że MS ma pieniądze na dokładnie do konsoli to litości. Firmy jak MS stały się bogate, nie dlatego że komuś coś dawały za darmo. To MS pierwszy wpadł na pomysł płatnego multiplayera. Mogą co najwyżej wychodzić z konsolą na zero licząc na zwrot w postaci kasy z Golda. Ale to samo tyczy się Sony - zarabiają na Plusie kupę kasy, więc warto im sprzedawać konsole z zerowym zyskiem, byle utrzymać dużą liczbę subskrybentów.

post wyedytowany przez PePe PL 2020-03-24 10:02:24
24.03.2020 10:52
lordpilot
👍
18
odpowiedz
lordpilot
163
Senator

PS5 (zresztą Xbox Series X podobnie) to jest sprzęt "skrojony na miarę", eliminujący większość "wąskich gardeł", stąd autorski dysk, bo nie trzeba tutaj iść na kompromisy w ramach standaryzacji, jak przy otwartej architekturze PC. Można czerpać z tej architektury całymi garściami, ale też eliminować jej słabe strony.

Taka technologia pokaże pazur przede wszystkim w exach, gdzie zwyczajnie będzie można od samego początku olać "najsłabszy mianownik" (PC z dyskami talerzowymi) projektując od razu tytuły nie wymagające technologicznych kompromisów. Ja już nie mogę się doczekać :).

24.03.2020 12:06
Pitplayer
19
odpowiedz
Pitplayer
31
Pretorianin

Ogólnie rzecz biorąc możemy się cieszyć bo nowe maszyny naprawdę zapewnią skok na miarę generacji. Nie dziwi mnie że MS chciał i dostarczył mocniejszy sprzęt. W multiplatformach będzie to widać, a mnie nie interesują PC więc jak najbardziej jestem zainteresowany nowym Xboxem. Nie spodziewałem się jednak że specyfikacja PS będzie tak "inna". W Xboxie wygląda to na zwykłe "szybciej, więcej, lepiej" i w sumie dobrze, Sony martwi mnie tymi udziwnieniami ale nie wątpię że w swoich Exach Ps5 pokaże pazur.

24.03.2020 13:09
20
1
odpowiedz
kimbo123
4
Legionista

A jak było z komórkami? Sprzęt Apple miał o połowę mniej ramu od mocniejszych Adroidów a i tak wszystko chodziło bardzo płynnie.

Technologie PS5 – ludzie nie rozumieją roli dysku SSD