Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie Nvidia kończy z rozwojem 32-bitowych sterowników

27.12.2017 10:48
1
4
zanonimizowany307509
99
Legend

Nic dziwnego. 64-bit jest standard od bardzo dawna. 32-bit to już przestarzała technologia i jest dobre tylko dla starszych komputerów z czasów Windows XP.

Ale lepiej późno niż wcale.

27.12.2017 11:23
2
1
odpowiedz
5 odpowiedzi
zanonimizowany1246970
3
Konsul

W latach 80' mówiło się, że procesory 64-bitowe nigdy nie pojawią się na Pc do użytku domowego, bo jest to nieopłacalny projekt. Czekanie za prockami 64-bitowymi zajęło 20 lat :)
Teraz mamy je od dekady i pewnie kwestia czasu do
przesiadki na procesory 128-bitowe.
Do 2030 roku na 100% takie wprowadzą.

27.12.2017 12:07
kaszanka9
2.1
kaszanka9
109
Bulbulator

Nie wprowadzą, bo nie ma to sensu, 64bit miało sens, ale 128 nie ma, to nie jest tak, że więcej = lepiej, 128 wręcz by spowolniło.

32b gównie zmieniono przez ram, z czasem okazało się, że 4gb max adresowania to za mało, ale przy 64b limit jest tak wysoki, że nic więcej nie potrzeba, a to był główny bodziec do sprowadzenia 64b.

27.12.2017 12:22
2.2
zanonimizowany1202555
53
Konsul

kaszanka9

Wiesz ilu już twierdziło, że nie ma sensu wprowadzać większych/lepszych/szybszych?

27.12.2017 12:49
elathir
2.3
1
elathir
97
Czymże jest nuda?

Tyle, że on ma racje, w zastosowaniach do jakich wykorzystujemy CPU w PC nie ma sensu wprowadzać 128bitów przez 20-30 lat co najmniej przy zachowaniu obecnego tempa rozwoju.

Co nam dają dodatkowe bity na procku? Dwie rzeczy:
1) możliwość zaadresowania więcej RAMu, dla 32bitów były to teoretycznie 4GB, dla 64bitów jest to teoretycznie 18446744073GB, więc można powiedzieć, że spory zapas.

2) przyśpieszenie wykonywania operacji dużych liczb, niestety niewielki ale jednak mierzalnym kosztem operacji na małych liczbach. Tyle, że dzisiaj mamy kwestię taką, że problemem nie jest rozmiar operacji a ich ilość, a tutaj więcej bitów nic nie daje, a wprost przeciwnie zwiększa wymagania bo ta sama liczba naszych bramek logicznych wykonuje połowę mniej operacji na raz.

27.12.2017 13:15
2.4
zanonimizowany1167700
27
Pretorianin

x128 to przyszlosc. niestety wychwalana technologia jeszcze naprawde jest daleko w tyle. problemem jest przeplyw danych przez magistrale, wspolpraca z peryferiami. stare rozwiazania sie nie sprawdzaja. nowe sa bardzo kosztowne.

27.12.2017 17:31
kaszanka9
2.5
kaszanka9
109
Bulbulator

Tyle, że 128 bit nie jest większe, lepsze, szybsze dla domowego peceta i długo nie będzie. Większy to byłby czip = dużo wyższa cena.

128 to więcej na raz, ale dłuższe przetwarzanie, szczególnie tych mniejszych liczb czyli 64 i 32 bit, co w nie specjalistycznych aplikacjach jest całkowicie zbędne.

Ba zaskoczę cię, prawdopodobnie nie ma obecnie żadnego cpu prawdziwie 64 bitowego, nawet serwerowe cpu mają adresowanie 64 bit tylko wirtualne, a realne 48 bit, bo nawet to obsługuje tyle ramu, że nikt nie tworzy serwerów z większą ilością.

Poczytaj sobie o tym jakie wady ma 128 bit, w czym tak naprawdę mogłoby się przydać i dlaczego 64 bit to po prostu dojście do optymalnej opcji, której zwiększanie ma znikomy sens przez najbliższe dekady.

27.12.2017 11:28
3
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany1245643
2
Pretorianin

W końcu. Nie znam żadnego dziada, który by siedział jeszcze na 32 bit.

Jeszcze kompilatory powinny domyślnie kompilować pod 64 z ostrzeżeniem jeśli chcesz wymusić 32 i pozbędziemy się tego dziedzictwa

27.12.2017 11:54
3.1
zanonimizowany768165
119
Legend

Nie znam żadnego dziada, który by siedział jeszcze na 32 bit.
*kaszel*Windows*kaszel*XP*kaszel*
oni są wśród nas, może to być ktoś z nas, może to być pasażer komunikacji albo ktoś z rodziny....
groza

post wyedytowany przez zanonimizowany768165 2017-12-27 11:55:44
27.12.2017 12:04
kaszanka9
3.2
kaszanka9
109
Bulbulator

Ale po co, eliminacja 32 bit nie ma żadnego sensu, wypowiadają się osoby, które nie mają żadnego pojęcia o temacie.

To, że ludzie nie siedzą na 32 bit nie oznacza, że ni używają takiego softu, każdy windows ma na pokładzie wersję 32 bit.

post wyedytowany przez kaszanka9 2017-12-27 12:08:49
27.12.2017 11:32
Mitsukai
😁
4
1
odpowiedz
Mitsukai
239
Internet is for Porn

Jeszcze nie ma placzu ze to skandal i ze nie beda sie przesiadac z idelanie dzialajacego Windowsa XP? Chyba ze swiat jeszcze nie wrocili wszyscy.

27.12.2017 11:42
DanuelX
5
3
odpowiedz
6 odpowiedzi
DanuelX
82
Kopalny

Im większy wybór tym lepiej. Nie rozumiem głosów, że bardzo dobrze. Bardzo dobrze bo? Chociaż jedna zaleta dla konsumenta?
A nvidia gdyby była w porządku to po przestaniu wypuszczania 32bitowych sterów powinna otworzyć kod dla ludzi którzy będą robili upy za free.

27.12.2017 12:03
elathir
5.1
elathir
97
Czymże jest nuda?

Dwa powody
1) pozbycie się kamienia u nogi utrudniającego rozwój i zwiększającego kość
2) na nowych kartach graficznych nie da się już chyba złoży konfiguracji z prockiem 32 bitowym, w sensie nie kojarzę takiej konfiguracji płyty głównej, procka i grafiki.

Problem w zasadzie dotyczy tylko wydawanych raz na ruski rok aktualizacji do kilkuletnich kart graficznych.

post wyedytowany przez elathir 2017-12-27 12:05:25
27.12.2017 12:07
DanuelX
5.2
1
DanuelX
82
Kopalny

"pozbycie się kamienia u nogi utrudniającego rozwój i zwiększającego kość"
A w czym przeszkadza stworzenie sterowników pod 32bitowce? Ja rozumiem gdyby nvidia zatrudniała 2 programistów i ci biedacy musieli 24h na dobę zapierdzielać ale to jest gigantyczna korporacja z gigantycznymi dochodami więc proszę ja ciebie.

27.12.2017 12:11
5.3
Heinrich07
2
Generał

Jeden powód dla firmy - nieopłacalne. Po co angażować zasoby ludzkie dla tych 2% użytkowników? Totalnie nieopłacalne. Poza tym, liczba użytkowników spada, to tak jakbyś miał pretensje, że maluchy nie są jeszcze produkowane i to ze starymi bebechami, bo ktoś może by sobie chciał malucha kupić?

Nie widzę żadnego problemu, 32 bity to staroć i czy ci się to podoba czy nie nikt nie chcę wspierać całych 2% użytkowników korzystających z nich.

27.12.2017 12:13
kaszanka9
5.4
kaszanka9
109
Bulbulator

W niczym nie przeszkadza i oczywiście masz rację, ale wydajne grafiki to nie są kupowane do pulpitu więc ślęczenie nad sterownikiem 32bit nie ma po prostu sensu skoro każdy kto kupuje taką kartę ma na bank 64b.

Prawdę mówiąc ucierpią tylko ci, którzy nadal siedzą na 32b systemie choć już dawno mogli zmienić na 64bit.

No i bardzo stare jednostki z cpu wyłącznie 32b, choć trudno mi stwierdzić, po co komu w takiej sytuacji wydajna grafika.

27.12.2017 12:35
DanuelX
5.5
DanuelX
82
Kopalny

Ja się nie łudzę, że chodzi o coś więcej niż optymizacja wydatków. Po prostu jest to ruch jedynie korzystny dla korpo i nikogo więcej.

post wyedytowany przez DanuelX 2017-12-27 12:35:33
27.12.2017 17:35
kaszanka9
5.6
kaszanka9
109
Bulbulator

No nie do końca, bo nie będą musieli tracić czasu na testy wersji 32 bit co przełoży się na większe skupienie na wersji 64b, pozbędą się balastu.

27.12.2017 12:18
6
odpowiedz
1 odpowiedź
Duchos
50
Konsul

Jest to wymuszenie i skłonienie ludzi do zmiany na x64. Za tym idą pieniądze. Dla korpo to żaden problem pisać dalej sterowniki, ale może w końcu chcą olac przestarzała architekturę. Oprogramowanie oczywiście można uruchamiać na 64 bitach. Tutaj nie ma problemu. Gorzej ze sterownikami. Zostaje jechanie ma przestarzałych driverach, bo nowe GPU i tak korzystają z x64.

27.12.2017 12:38
Matysiak G
6.1
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Nowe GPU mają tyle ramu, że nie ma sensu ich używać z 32-bitowym systemem, obsługującym do 4gb.

27.12.2017 12:25
maviozo
7
2
odpowiedz
maviozo
226
autor zdjęć

Tylko że użytkownicy 32 bitowych systemów XP na 99,9% i tak nie korzystają z nowoczesnych kart, które by wymagały nowych sterowników, więc to takie bicie piany dla zasady.
Zapewne z tych XP to 99% komputerów biurowych z jakąś integrą w środku, więc co za różnica...

27.12.2017 12:27
LSZ
8
2
odpowiedz
LSZ
60
Konsul

"Korporacja nie ma w planach dalszego rozwoju driverów (...) Zmiana ta wprowadzona zostanie od driverów (...) ulepszenia nie zostaną przeniesione do wcześniejszych wydań driverów."
Czytając tę notkę kilka razy handy mi opadły.

27.12.2017 12:46
.:Jj:.
9
odpowiedz
.:Jj:.
147
    ENNIO MORRICONE    

Jakie wymuszenie?

Świeże statsy Steam:
Windows 7 64 bit
Windows 10 64 bit
Windows 8.1 64 bit
Windows 7
1.41% -0.46%
Windows 10 0.29% -0.08%
Windows 8 64 bit
Windows XP 32 bit
0.22% -0.10%
Windows 8.1
http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Jak już było wspomniane, te muzealne jednostki jadą na integrach lub kartach do których od dawna nie wydaje się specjalnie sterów i nie ma to znaczenia.

Ktoś do Ikspeka planuje powsadzać TitanaV?

post wyedytowany przez .:Jj:. 2017-12-27 13:03:07
27.12.2017 12:47
10
2
odpowiedz
Likfidator
120
Senator

A nvidia gdyby była w porządku to po przestaniu wypuszczania 32bitowych sterów powinna otworzyć kod dla ludzi którzy będą robili upy za free.

Równie dobrze można ponarzekać, że nie robią sterowników pod XP dla nowych kart, albo dlaczego skończyli wsparcie dla Windowsa 3.x na kartach Riva TNT.
Ba, nawet implementacja kompatybilności z VGA/SVGA pozostawia wiele do życzenia. Od Geforce'ów 4xx w górę niektóre DOSowe gry wyświetlają błędy.

Tak na poważne, bardzo trudno o komputer posiadający złącze PCI-E i nie posiadający CPU z instrukcjami 64-bitowymi. Wydaje mi się, że jedynie Pentium M i Celeron M były na płytach z PCI-E, ale to i tak rozwiązania laptopowe, więc Geforce'a 10xx tam nie zainstalujesz, a nawet jeśli to i tak mija się to z jakimkolwiek celem.

Druga kwestia to bardzo małe zrozumienie co tak naprawdę znaczy ilość bitów. Dla większości 64-bitowy system jest równoznaczny z możliwością użytkowania więcej niż 4 GB RAMu.
W praktyce jest to dużo bardziej skomplikowane. Systemy 32-bitowe mogą używać do 64 GB RAMu, co linuksy robiły z automatu, a Windows XP wymagał zmiany kilku opcji.
Wszystko dzięki PAE - Physical Address Extension obecnego w wielu późniejszych 32-bitowych procesorach x86. Po prostu przestrzeń adresowa może mieć inną wielkość niż rejestry procesora.

Pojęcie 8-, 16-, 32- i 64-bitowych CPU oznacza po prostu rozmiar rejestrów procesora i rzutuje na wielkość zmiennych. Przykładowo standardowy typ "integer" przyjmuje 256 różnych wartości w maszynie 8-bitowej, 65 tys. w 16 i 4 mld w 32. Obecnie w praktyce stosuje się inne typy np. int32, który dokładnie określa wielkość zmiennej.

Przykładowo procesor 80386SX miał 16-bitową szynę danych, 32-bitowe rejestry i 24-bitową przestrzeń adresową, czyli mógł adresować maksymalnie 16 MB pamięci RAM.

Pierwszy PC na procesorze 8086 miał 16-bitową szynę, 16-bitowe rejestry i 20-bitową przestrzeń adresową, czyli mógł adresować maksymalnie 1 MB pamięci. Z tego też powodu powstał słynny limit 640 KB RAM w systemie DOS, a słynne powiedzenie, że 640 KB wystarczy każdemu wzięło się stąd, że DOS rezerwował aż 384 KB przestrzeni adresowej procesora na funkcje specjalne np. pamięć karty graficznej i innych kart rozszerzeń. Powstało też sprzętowe rozszerzenie EMS, które dawało 64 KB pamięci w tym wyższym obszarze, które funkcjonowało jak okienko tj. specjalna karta EMS mogła mieć 8 czy 16 MB pamięci do której system miał dostęp poprzez te 64-bitowe okienko. Arkusze kalkulacyjne i inny profesjonalny soft robił z tego użytek, a później także gry zaczęły z tego korzystać, wykorzystując te dodatkowe miejsce na przechowywanie grafik i dźwięku. W epoce 386, który jako pierwszy oferował wirtualizację pamięci wprowadzono software'ową implementację EMS (poprzez EMM386.EXE), ale to już za bardzo schodzi z tematu.

W każdym razie PCty przeszły naprawdę długą drogę i ten nieszczęsny limit 640 KB ciążył im długie lata. Windows 95 był rewolucyjny, bo jako pierwszy spopularyzował tzw. flat memory model, czyli cała pamięć była dostępna w jednym kawałku dla programisty. Nie było podziału na różne typy i wynikające z tego trudności.

Kolejnym trudnym etapem było przejście na systemy 64-bitowe, co trwało dość długo. Mimo iż 64-bitowe Windowsy są z nami ponad 10 lat, to dopiero od kilku lat możemy mówić migracji softu do tego formatu.

Technologie Nvidia kończy z rozwojem 32-bitowych sterowników