Ile RAM-u do grania w nowe gry? – testy wydajności
Tak to jest, jak się wydaje niezoptymalizowane buble wraz z zabezpieczeniami, które i tak zostaną prędzej czy później złamane.
No nie wiem - jak dla mnie ważniejsze niż to, czy mamy 8 czy 16 gb jest to, jak szybki to jest ram: https://www.purepc.pl/procesory/test_intel_core_i5_8400_vs_amd_ryzen_5_1600_wojna_szesciu_rdzeni?page=0,43
Istotne jest jaki ma się monitor.
Do ludzi z monitorami 4K i 1440p to wiadomo,
że 16gb ram i karty graficzne z 8gb Vram to mus :)
Natomiast monitory 1080p i z mniejszymi rozdziałkami maksymalnymi spokojnie można mieć 8gb ram i 3-4 gb Vram,
a wszystko śmiga z wymagających gier z lat 2011-2017.
W dużo gorszej sytuacji są posiadacze 1440p i 4K.
Potrzebują znacznie lepszych kompów do każdej gry.
W Forza Apex to pewnie nie grałeś - stawiam, że w żadną grę z najnowszych wydanych przez MS. Byś wiedział, że 8 GB RAM na full detalach 1080p tam nie starcza (w Forza Apex pokonasz 1 wyścig i po powrocie do menu przez brak RAM-u wywali ci grę).
Problem z Forza jest trochę inny ale dość powszechny - ewidentnie gra ma memory leak. W takiej sytuacji prędzej czy później skończy ci się RAM, im go masz więcej tym dłużej pograsz :)
A wiesz że 4k monitory wyświetlają poprawnie i natywnie obraz fullhd? Bez problemu do pracy i do pulpitu używamy 4k do gier fullhd. Dzięki temu nie ma potrzeby doinwestowywać w kompa.
Hi. Mam gtx980 sli. 16 ram .Samsung 960 pro(area 51) i jeszcze zadna gra w ustawieniach na max nie przycinała sie na rozdzielczości 1080p ale na 1440p(monitor 21x9, 3440x1440) to juz roznie bywało. Na laptopie alienware 13 oled ,gtx 960 ,16 ram(roz 2560x1440) z żadna gra w która grałem nie było problemu(zawsze zaczynam na ustawieniach max)
Proszę nie bredzić, bo są programy, które precyzyjnie pokazują ilość klatek oraz ile zjada na ustawieniach Ultra w grach pamięci Ram i pamięci Vram z karty graficznej.
Testowane to na kilkuset grach na różnych monitorach i
zdecydowanie 1440p i 4K wymagają 16gb ram i 8gb Vram,
a czasem i tak nie jest komfortowo, bo GTX 1070 nie radzi sobie, a GTX 1080 ledwo ciągnie w 4K.
Gdy na przykład na mniejszych monitorach
1280x1024 czy 1366x768 na 8gb ram i GTX 1060 6gb te same gry chodzą lepiej.
W Windowsie ważna jest duża ilość RAM-u przez to, jak działa garbage collector. Idealna sytuacja to posiadanie tyle RAM-u, by nigdy nie została zajęta więcej niż połowa miejsca, wtedy nie ma szans na zwiechy w grach z jego powodu.
Tak to jest, jak się wydaje niezoptymalizowane buble wraz z zabezpieczeniami, które i tak zostaną prędzej czy później złamane.
A ja mam 12 GB RAM. Bo zauważyłem że Battlefield 1 dławi się i zacina na moment przy 8 GB. 12 GB powoduje że nie ma jakichkolwiek zacinek. Mam MSI GTX 1060 3GB oraz I5 7500. Myślę więc że 12 GB to minimum do komfortowej gry.
Mam 16GB a jeszcze nie widziałem gry która by używała 8GB.
Natomiast mając 8GB na karcie graficznej widziałem gry które wykorzystywały 7,8GB.
Cities skylines +dodatki + jakieś 50 modów i 1300 asetów pożera 13 gb pamięci :D
Co do vram to nie wykorzystały, tylko zapakowały, bo mogły, z vramem działa to nieco inaczej, przynajmniej po grach to widzę. Aby sprawdzić minimum vramu na karacie przy której nie ma spadku fps trzeba by wstawić kartę z coraz mniejszym vram i testować. To, że ładuje dużo nie oznacza, że tyle absolutnie potrzebuje by fps nie spadał.
Niestety na windowsie nie da się ograniczyć programowo vramu na karcie, chyba że biosem, bo ram się da, a na linuxie nawet vram.
Ja dla Cities dokupiłem RAM z 8 do 16 i zaczęło się zawieszać w okolicach 2100 assetów. Ludzie myślą, że to jakaś ogromna liczba, ale pojedyncze budynki potrafią składać się z dziesiątków assetów, a jak wiadomo im większa różnorodność w budowlach, tym lepiej. Poza Cities nie zauważyłem jednej gry, która potrzebowałaby więcej RAM niż 8.
To już Battlefield 3 z 2011 roku był grą, która wywalała po jakimś czasie do pulpitu z powodu braku pamięci.
Nawet tym co mieli 16 gb ramu. Im ktoś miał więcej tym później zapełniło i wywaliło. Był na to sposób i uruchamiać jako administrator i wtedy nie było problemów nawet na 4gb ram :)
A przy normalnym uruchomieniu nawet przy 16gb po pewnym czasie wywaliło.
Gothic II gra z 2002 z modem Returning 2.0 wykorzystuje
8gb ram.
Dziwna sprawa, z tego testu wynika, że w bf1i codww2 nie ma róznicy między 8 a 16 gb, natomiast u mnie po zakupieniu dodatkowej kości pamieć różnica wyglądała jak pomiędzy grywalnością a niegrywalnością.
Różnice tą mógł sprawować tryb pracy pamięci. Zakładam że przy posiadaniu 8GB była to pojedyncza kość działając przez to w single channel, natomiast po zakupie drugiej 8GB pamięci zaczęły pracować w dual'u który w czasem pozwalał na zyskaniu 5-10% w klatkach/s. W tym teście pomiędzy 16 a 8 GB nie ma aż tak wielkiej różnicy ponieważ podczas testów kości pracowały w dual'u (2*4GB lub 2*8GB).
Mam nadzieje że pomogłem.
@piotr
Taak, na pewno ten Dual Channel pomógł. Kolejny marketingowy chwyt na klientów. 5% przy 30 klatkach to raptem 1,5 klatki. Na pewno to poprawiłoby komfort między niegrywalnym, a grywalnym.
Po prostu niektóre gry przy wysokich ustawieniach, szczególnie rozdzielczości tekstur, się dławią ze względu na zbyt mała ilość pamięci. I choćbyś miał kartę typu Titan XP, to przy 8 GB będą ścinały.
Proszę niech zrobią ten test na ROTR albo innej grze, która wymaga trochę pamięci. Jakoś nie widzę Battlefielda 1 na 4 GB. Ja grałem na 8 GB i szarpało.
Zależy jaki sprzęt ja na i5 2320 3GHz karta Geforce 950gtx 2 Giga 8 giga ramu niedało się grać w nowe Call of duty zakupiłem 4 giga i na 12 ramach da się spokojnie grać
Nie robią testu na Rise of tomb raider, bo nawet na
I7, GTX 1080 i 16gb ram klaci w 4K.
A w 1440p też nie jest to mega płynne.
@ewunia
Ale w tym teście jest tylko 1080, nie ma żadnego 4k. Spokojnie mogliby więc zrobić.
A teraz pytanie trochę z innej beczki. Mam 8Gb RAM'u i z racji tego, że owy podzespół osiąga w tej chwili kosmiczne ceny to kupowałbym po jednej pamięci 4GB. Pytanie jest takie czy mając obecnie pamięci w dual'u (2x4) i dokładając trzecią pamięć 4gb tracę ten dual czy działa on niezależnie od od tej trzeciej kości?
Tak, przy trzech kiściach wszystkie moduły będą działać w single channel. Lepszym wyjściem jest sprzedać obecne kostki i kupić 2x8GB albo od razu dołożyć 2x4GB jeśli masz jeszcze wolne banki na pamięć.
Banków na pamięć mam 4 w tym 2 zapełnione. W tej chwili 2x8 ma tak astronomiczną cenę, że kupowanie go to moim zdaniem przepłacanie. Zobaczy się jak to dalej się potoczy. Może po prostu kupię 4gb w styczniu, a w lutym kolejne 4 i dopiero wtedy włożę do kompa, a może faktycznie sprzedam swoje 2x4 i kupię 2x8 ale to musiałby ceny się unormować.
Pytanie jest raczej, do czego potrzebujesz tych dodatkowych RAM'ów. Mając 8 czujesz, że to niewystarczająca ilość? Nawet z testów w artykule wynika, że to raczej VRAM na karcie graficznej ma wpływ na płynność.
Posiadając 16GB ram jak dotąd nigdy nie miałem odczucia, iż kolejne 16 by się przydało, więc do czasu, gdy to nie będzie konieczne nie będę inwestował w kolejne kości. A kupowanie na zapas także jest pozbawione sensu, bo jak mnie praktyka nauczyła to gdy przychodzi co do czego nie kończy się na wymianie wszystkich elementów, ale większości bebechów.
to zacznij sie bawic amatarska edycja video (kompresja), szybko poczujesz, ze 16 gb to malo. 24 gb to minimum.
Ja się bawie i do 16 nigdy nie dobiłem
Mam 16GB ramu i dosc czesto czuje, ze przydaloby sie kolejne 16 zeby nie musiec zamykac przegladarki z kilkunastoma kartami dzialajacej w tle. Gram w ultra / 1440p.
Po jaka cholerę w trakcie gry trzymać włączona przeglądarkę?
Na czas gry, wyłączaj wszystkie programy w tle i nie będziesz potrzebował dodatkowego RAM przez następne 5 lat. Myśląc w ten sposób, stale będziesz dokupywał kości, bo zawsze można chcieć otworzyć więcej zakładek.
Jak ktoś chce robić wiele rzeczy jednocześnie na kompie i
nie odczuwać braku komfortu to
przydaje się procesor I7 i 16-32 gb ramu.
Gdy ktoś robi jedną rzecz na raz to starcza I5 i 8gb ram na systemach 64 bitowych.
WTF? Ja przy 8 ramu mam odpalone kilka kart i grę i wszystko działa płynnie. Co ty 100 kart masz otwarte, każda z odpaloną gierką lub filmikiem?
Robię wiele rzeczy jednocześnie na kompie, miałem i5 i 8GB RAM i nie było większych problemów. Zakładki bardzo siadają na RAM i jak chcesz ich tysiąc otwierać, to i 64GB RAM nie wystarczą...
Ja w swoim Acerku mam 32 (2x16) DDR4 i 2 wolne sloty na dołożenie następnych 32 tylko po co? ;p - może kiedyś ;)
Gry AAA nie używają tak dużo ramu bo są poziomowane do przeciętnego użytkownika, który wciąż ma 8 gb ramu, kości zresztą teraz są bardzo drogie.
W takich mniejszych grach jak planetary annihilation czy factorio (na nowym patchu) rzeczywiście potrzebne jest ~12 gb ramu do zabawy.
To też zależy mocno od gry, szkoda, że re7 nie przetestowali, nie wiem co tam zrobili, ale karty z 3gb w 1080p na najwyższych nie mają co tam szukać, gra staje się niegrywalna.
potwierdzam. wlasnie ogrywam. sa problemy na kartach z 4 gb.
Jak rok temu kupowalem ramy, to sprzedawca mnie zapewnial, ze 8gb wystarczy na dluzszy czas..
Ci specjaliści od sprzedaży w sklepach to po prostu niewypały, które wcisną każdą gadkę. Jedynych kompetentnych ludzi spotkałem w x-komie, człowiek ogarniał wszystko o czym mówił. Do tego sklepu nie dla idiotów czy rtv po rady odnośnie sprzętu nie ma co wchodzić.
Ja w Prolinie kupowałem, jeszcze pitloił, ze zanim gry 16gb ramu beda wykorzystywac to bede musial zmienic platforme, a kupiłem wtedy płyte pod 6700k i ten proc wystarczy na lata
No rok to nie jest w tej branży krótki czas... rok temu dobrze Ci powiedział.
Jak dla mnie 4GB to w większosci gier niewystarczające kompletnie. Konkretne zwiechy nawet w starszym Asasinie Syndicate czy Gta 5, nie wiem jak im takie nowe gry zatrybiły, bo tak mało ramu będzie zawsze wąskim gardłem. Dodałem 8gb i gry jak nowo narodzone
Czyli posiadacze 1060 3 GB znowu w czarnej d***e. Niedość że nawet jak wystarczy VRAM to karta i tak jest wolniejsza od wersji 6 GB (bo ma mniej potoków renderujących), niedość że jak VRAM zabraknie to fps lecą na pysk i pojawiają się mikrozacięcia, to jeszcze zajętość RAM systemowego znacznie wzrasta (bo gra musi gdzieś umieścić tekstury które nie zmieściły się w VRAM).
Przecież już w momencie premiery GTX 1060 3 GB było wiadomo, że ta karta nie jest na przyszłość, w ogóle nie wiadomo do kogo jest skierowana. Jej zakup to był w strzał w stopę, skoro niedługo po premierze tych kart wychodził taki Deus Ex: MD i gra wymagała znacznie więcej VRam.
8 Wystarczy ale DDR4 i z odpowiednimi Mhz bez odpowiednich Herców to możesz mieć nawet 64 Gb i mieć tylko 1333Mhz i żadna obecna gra ci nie pójdzie niech się w końcu niektórzy nauczą że najważniejsze w ramie to taktowanie nie zawsze rozmiar jest najważniejszy ale właśnie herce . Bo niektórzy mogą być nie miło zaskoczeni że
mają 16 gb pamięci a im muli coś, poza tym drugą istotną sprawą przy zakupie jest tzw. dual Channel to odgrywa bardzo istotną rolę w szybkości zawsze jest mieć lepiej w dualu ramy niż w singlu nawet taką samą ilość a jeśli to możliwe to nawet w triple lub w quadzie bo to ma znaczenie bardzo duże.
powinni pisać takie rzeczy ile konkretnie gra wymaga herców z ramu i wszystko było by jasne a nie napiszą tylko 8 albo 16 w rekomendowanych bo to nie mówi mi wszystkiego.
a dual jakby ktoś jeszcze nie wiedział to daje prędkość razy 2 szczególnie to jest istotne w wysokich rozdzielczościach i antyaliasingu.
to racja z tym cities skylines bez 16 gb ram ani rusz z większym miastem.. :D
WAŻNE: bo z życia i własnego doświadczenia.
BF1 ULTRA na Geforce 1050Ti i 8 gb ramu zżera 6,5 gb resztę bierze czyściutki zmodyfikowany system i Origin z wyłączoną nakładką w grze. Niedobór ramu powoduje że system zaczyna korzystać z pliku wymiany który domyślnie macie ustawiony na "automatyczny". Ja jak i wiele osób ma dwa dyski. SSD do instalacji gier i talerzówka jako magazyn. O ile plik wymiany będzie na SSD to faktycznie nic się nie będzie działo oprócz znacznego skracania żywotności dysku SSD (poprzez ciągłe zapisy danych). Jak zmienimy i ustawimy plik wymiany na dysku talerzowym to będziemy po chwili grania, jak zapcha się VRAM i RAM, zwiechy do 20-40 fpsów zależnie od konfiguracji kompa i od szybkości dysku talerzowego. Niektórym spada nawet do 1 FPSu gdy korzystamy z dysku po starym komputerze. NA forach aż roi się od wspomnianego problemu.
Możemy wyłączyć całkowicie plik wymiany ale skończy się to tym że podczas grania wyskoczy nam monit o braku pamięci operacyjnej, gra zostanie zamknięta albo wywali nas od razu do pulpitu. Ratunkiem jest dokupienie ramu co przy dzisiejszych produkcjach ma to już sens bo jeszcze niedawno prawie żadna gra nie wykorzystywała więcej jak 8gb ramu w normalnej rozdzielczości.
True. Miałem to samo przy 8 GB, a tutaj w teście wychodzi im, że BF1 na 4 GB śmiga jak szalony. Jasne...
Pytanie: w COD WW II mam straszne ściny nawet na defaultowych ustrawieniach-czy to możliwe że to wina małęj ilości pamięci?Mam 8 GB DDR 3, i4460, GTX 970 i gram w rozdzielczości 1650x 1050.Zauważyłem że przycięcia występują gdy pracuje dysk (nowy,dopiero co kupiony więc nie ma potrzeby defragmentacji). Inne gry- Battlefield1 czy Rainbow Six Siege też mają mikro przycięcia ale nie takie jak w COD-tu się nie da spokojnie grać.Czy dokupić jeszcze 8GB? Ma to w ogóle sens?
właśnie taki Call of duty potrzebuję więcej niz 8 giga miałem tez straszne lagi dokupiłem 4 giga i na 12 da się grac na normlanych ustwieniach prawda jest taka że 16 giga to powoli standart
A w jakiej grałeś rozdzielczości makaveli1984 ?
Obniż jakość tekstur i sprawdź. Jeżeli na Medium lub Low tekstur będzie płynnie, znaczy, że mało pamięci.
8GB to na WinXP się miało choć wcale tego wykorzystać nie mogło, po obrazkach widzę że dodatkowe 8GB daje korzyści na poziomie błędu. : P Cierpliwie czekam na wymagania 16gbram w grach.
Zacznijmy od tego że oni w swoim teście posiadają mocną kartę i procka dlatego czy 8 i 4 giga go nierusza my gracze z innymi konfiguracjami słabszymi wiemy swoje
Ja mam 8br ramu gtx760 i procka i5 6500 i najnowszy assassyn chodzi na średnio niskich i czasem są problemy szczegulnie przy burzy piaskowej o battlefield1 się nie wypowiem bo kupiłem w dniu premiery i jeszcze nie zainstalowałem
Mój pierwszy komputer miał 8 MEGA ramu :P a to nie było tak dawno, ile 20 lat ? może ciut więcej- chyba robię się stary
Dla przeciętnego użytkownika spokojnie wystarczy 4 GB VRAM-u i 8 GB RAM-u do grania w 1080p w 60 fps o ile nie ma jakiejś dziwacznej potrzeby do posiadania pootwieranych programów w tle podczas gry jak poniektórzy komentatorzy powyżej. Więcej potrzeba tylko jak ktoś chce grać wyższych rozdzielczościach lub zrobić jakiś sensowny użytek z tego swojego 160 Hz monitora i dostarczyć mu adekwatną liczbę klatek na sekundę. No i jeszcze są te tryby Super Ultra czy Hyper wymagające jakiejś koszmarnej konfiguracji, które w większości wypadków wyglądają tak samo jak zwykły High:
http://www.pcgamer.com/spot-the-difference-shadow-of-mordor-ultra-hd-textures-barely-change-a-thing/
Sam niedawno ogrywał NFS z 2015 i Ultra prawie nie różni się tam od Medium.
Miałem wrażenie, że pomiędzy 8 a 16 GB pamięci RAM będzie większa różnica.
Ja mam właśnie 16 gb, no ale monitor też nowy i tak to jest, że te wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać, ale faktycznie nawet najnowsze tytuły z konsoleigry jak mam to śmigają bez zarzutu żadnego