Deweloperzy rezygnują z użycia DirectX 12
Ten cały Dx12 i mrzonki o lepszej wydajności niż Dx11 tylko po to, by ludzie przesiedli się na nowy system Win 10 i mieli słabszą wydajność, by zakupić też nowszego kompa.
Coś podobnego jak Dx10 i Vista, gdzie też okazały się niewypałem. Zarówno Dx 10 i Dx12 słabiutko się przyjęły,
gdy porównamy je do Dx9 i Dx11. Wystarczy porównać ile lat jaki się utrzymał i ile gier wydawanych było na każdym z nich.
Dx 5 - 1996-1997
Dx 6 - 1998-1999
Dx 7 - 2000
Dx8 - 2001-2002
Dx9 - 2003-2011
Dx10 - 2007-2011 (w tym okresie nadal dominował dx9)
Dx11 - 2011-2017
Dx12 - 2015-2017 (95% gier nadal tworzona pod dx11)
Nie sądzę, że w 2018 coś się zmieni.
Aczkolwiek być może nowa generacja kart Nvidii
Geforce GTX z serii 2000 oraz procesory wielordzeniowe z 8-16 rdzeni będą bardziej sprzyjać pisaniu gier pod Dx12 lub
powstanie Dx 13, a Dx12 przejdzie bez echa jak Dx10.
A wiadomo coś na temat Vulkana ? Może to jest lepsza alternatywa dla DX12 ?
Pewnie za trudne do programowania.
DX 12 to taka wydmuszka zmuszająca na przesiadkę z win7 na win10 a że DX12 nie wypali to nie będą truć głowy.
Ten cały Dx12 i mrzonki o lepszej wydajności niż Dx11 tylko po to, by ludzie przesiedli się na nowy system Win 10 i mieli słabszą wydajność, by zakupić też nowszego kompa.
Coś podobnego jak Dx10 i Vista, gdzie też okazały się niewypałem. Zarówno Dx 10 i Dx12 słabiutko się przyjęły,
gdy porównamy je do Dx9 i Dx11. Wystarczy porównać ile lat jaki się utrzymał i ile gier wydawanych było na każdym z nich.
Dx 5 - 1996-1997
Dx 6 - 1998-1999
Dx 7 - 2000
Dx8 - 2001-2002
Dx9 - 2003-2011
Dx10 - 2007-2011 (w tym okresie nadal dominował dx9)
Dx11 - 2011-2017
Dx12 - 2015-2017 (95% gier nadal tworzona pod dx11)
Nie sądzę, że w 2018 coś się zmieni.
Aczkolwiek być może nowa generacja kart Nvidii
Geforce GTX z serii 2000 oraz procesory wielordzeniowe z 8-16 rdzeni będą bardziej sprzyjać pisaniu gier pod Dx12 lub
powstanie Dx 13, a Dx12 przejdzie bez echa jak Dx10.
Pewnie za trudne do programowania.
...w Unity
A wiadomo coś na temat Vulkana ? Może to jest lepsza alternatywa dla DX12 ?
wersje gier przygotowane pod DX12 najczęściej okazywały się działać wolniej niż w przypadku tych na DX11
Mówimy tutaj o początkach DX12, gdzie faktycznie tak było. Ale już taki Sniper czy Forza pokazują, że skok wydajności jest znaczny, póki co głównie na kartach AMD, ale może na Voltach Nvidia okiełznała DX12, kto wie.
Moim zdaniem to wielka strata, bo są gry pokazujące, że prawidłowa implementacja DX12 daje znaczne korzyści w działaniu gier.
DX12 jest bardzo dobry, tylko właśnie albo deweloperzy go nie używają albo źle implementują. Dobrze zaimplementowany DX12 daje duży boost do liczby klatek (czasami 30+) i bardzo odciąża CPU no ale trzeba to zrobić dobrze. Nvidia sobie całkowicie nie radzi z DX12 i w najbliższej przyszłości się to nie zmieni więc im na rękę jest DX11. W grach sponsorowanych przez NV próżno szukać DX12, tymczasem gry AMD prawie zawsze mają obsługę DX12 i Vulcana.
Zaimplementuj i wklej program chętnie to przetestuję bo jestem ciekawy zobaczyć to 30+ FPS w praktyce w grze wreszcie nie w teorii od 2 lat.
Heinrich07 -> Jeśli chodzi o AMD to oni mają skopany sterownik DX11 od lat kilku to nie ma się co ekscytować wzrostowi wydajności o kilkadziesiąt % bo sprzęt po parametrach oni zawsze mieli dobry a nawet bym śmiał twierdzić lepszy od zielonych wystarczy porównać moc obliczeniową układów ale ten soft :(
Natomiast u zielonych jest tak samo ( Ultra ) co dowodzi że mają optymalne wykorzystanie sprzętu na DX11 a z 100% się mocy dodatkowej nie wyczaruje. Nawet może być minimalny spadek jak przeniesiemy część obliczeń z CPU na GPU w nowym API.
Sorry wwad, ale mógłbyś podesłać mi tą wiadomość na mojego maila jeszcze raz. chodzi o spolszczenie do world in conflict. Sądziłem, że odpowiesz mi na forum i dopiero wczoraj dowiedziałem się że dostałem od ciebie maila. Jeszcze raz przepraszam
@rastablasta
Vulkan byłby świetną alternatywą dla graczy, dostalibyśmy wydajne API niezależne od Microsoftu. Jest tylko jeden problem: Vulkan nie ma szans na wybicie się, są co najmniej dwie wielkie korporacje którym sukces Vulkana mógłby bardzo zaszkodzić: Nvidia i Microsoft, oni nie pozwolą na rozprzestrzenienie się Vulkana.
@ewunia1818
Gry na dx11 zaczęły zyskiwać wydajność dopiero po porzuceniu wsparcia dx9, dx12 mógłby pokazać co może tylko jeśli porzucilibyśmy wsparcie dx11. Tworzenie gry po 2 API oznacza że wersja po dx12 to będzie tak właściwie to samo co ta pod dx11.
Jak deweloperzy będą chcieli wprowadzić Vulkan to wprowadzą tak samo jak opengl.
Nvidia jest członkiem Khronos Group czyli organizacji tworzącej Vulkan...
DX 12 to taka wydmuszka zmuszająca na przesiadkę z win7 na win10 a że DX12 nie wypali to nie będą truć głowy.
To by było najlepsze faktycznie rozwiązanie :) w prawdzie głównie potrzebne AMD ale skoro my klienci na tym nie tracimy to jak najbardziej jestem ZA.
hehe, pseudo "developerom" przyzwyczajonym do DX11 nie chce się uczyć nowego API, zajrzeli raz do dokumentacji i zdecydowali, że lepiej zbojkotować
albo Nvidia posmarowało kasę bo boi się, że jak DX12 zacznie być używane w pełni (wraz z Multiadapter API do wykonywania operacji na wszystkich układach graficznych w systemie nie ważne czy połączonych w SLI i jakiej marki) to ludzie przestaną korzystać i przepłacać za SLI
Tak czy siak jest to api o wiele lepsze niż dx11, bo daje twórcom swobodę techniczną, nie wykorzystują, bo im się nie chce przechodzić albo nie opłaca się na razie. Vulkan to już lepsza opcja, bo nie zamyka gry do wyłącznie win10, ale przejście też trochę kosztuje.
W razie czego nie są zablokowani sposobem działania dx11 i to jest zaleta.
Nie piszcie od devach jakby to byli goście co dostali jakąś nowość i jak się zapoznali to podjęli decyzje (rzadko kiedy mają coś do powiedzenia), oni doskonale już wiedzieli co to jest i jak to się je zanim w ogóle na pececie był dostępny dx12 czy vulkan, bo na konsolach jest tylko niskopoziomowe api, więc każdy z nich ogrania, multiplatów jest najwięcej i one wszystkie bazują na niskopoziomowym api.
Takie api to najbardziej wykosztują exy, cała reszta, także multiplaty jadą na wrapperach, zresztą całe gotowe silniki to są takie jakby wrappery, wyjątki to są jak pisałem, exy.
Nikt nie pisze kodu niskopoziomowo, to jest nieopłacalne.
Taki wrapper to silnik opakowujący niskopoziomowe funkcje w coś co da się łatwiej używać i nie powtarzać kodu, na bazie dx12 można zbudować system, który będzie działał na zasadach podobnych do dx11, czyli niby działa na dx12, ale architektura jak w dx11, i tak mam wrażenie większość gier na dx12 była na szybko zrobiona.
Żaden gotowy silnik nigdy nie będzie tak dobrze dostosowany pod grę jak autorskie zmiany archi pod sprzęt jak w exach.
Mimo wszystko jestem dobrej myśli, prędzej czy później udział dx12 i vulkana się zwiększy, bo to same zalety, standardowe podejście nigdy nie zniknie, bo małe studia nie zrobią super archi silnika pod dx12/vulkana, za dużo roboty, a na czymś też pisać muszą, więc będą korzystać z silnika prostego w użyciu, który pdo maską używa vulkana.dx12, ale będzie prosto się robiło jak w dx11 + kilka ułatwień.
Może i wydajność nie wzrasta, ale to są inne zalety, wolność twórców i co za tym idzie lepsza wydajność w trudnych momentach, w the division np. potrafiło mi chrupać na zakrętach przy skrzyżowaniach, a przy dx12 tego nie ma albo efekt nie jest tak duży jak był.
Wiesz Crysis 1 miał obsługę Dx 10, ale bazował głównie na architekturze dx9.
Nvidia ma problemy z DX12, odsuwamy więc go na boczny tor. Może i brzmi jak teoria spiskowa, ale jakieś ziarnko prawdy w tym jest.
Developerzy na pewno przetestowali wydajność nowego API i zysk jest zbyt mały by się to opłacało tym bardziej że na wielu konfiguracjach zysku nie ma wcale to po co się w to pakować tym bardziej jak marketingowy szał DX12 się już skończył bo nigdzie to API nie zabłysnęło.
W ARKu też miał być DX12 i nagle wyparował i pewno go nie będzie.
Po prostu DX11 jest tak zrobiony by było łatwo, przyjemnie i bezbłędnie do tego na obecnym sprzęcie zielonych który ma większość rynku działa dobrze.
Natomiast ciekawe pytanie to czy DX12 faktycznie wykorzystuje lepiej sprzęt moim zdaniem tak i nie. To zależy jaki sprzęt a już na pewno nie jest to tak że będziemy mieli +x% wydajności na dowolnej konfiguracji bo to był pic na wodę marketingowy. Jak by tak miało być to byśmy to widzieli wyraźnie na jakimś tytule nie wieże że wszystkie mają sknoconą implementację.
Benchmark a gra to zupełnie inne implementacje w benchmarku który zawsze jest taki sam można obliczenia poukładać i dopasować tak by były optymalne zawsze natomiast w grze jest wiele nieprzewidywalnych czynników na które musi reagować silnik i nie da się tego zaszufladkować kiedy mniej optymalne dla sprzętu obliczenia będzie trzeba wykonać a to może mieć też wpływ na spadek wydajności API.
PS: GTX980Ti to nie jest najlepszy przedstawiciel do testowania DX12 z racji przestarzałej architektury.
Karty graficzne za kilka tysięcy, a gier, które wykorzystują w pełni ich potencjał niewiele. Szkoda, ale z tym DX 12 było do przewidzenia takie coś. Leniom łatwiej jest robić gry na konsole.
ehm bo DX 12 podrasowuje grafikę jedyne co im nadal kuleje to właśnie płynność tego DX 12 powinni się na tym skupić bo właśnie te podrasowanie grafiki powoduje spadki a zmiany to jedynie szczegóły, dopiero dość było to zauważalne w rise of tomb rider gdzie ten sypiący śnieg rzeczywiście lepiej wyglądał od tego na DX 11
no ale tak jak mówię to są szczegóły które mimo wszystko bardzo obciążają proc a przede wszystkim kartę powinni więc się skupić na poprawieniu szybkości DX12
a nie w kółko coś dodawać jakieś sztuczne ulepszenia grafiki choć zauważyłem że dobrze się sprawdza w emulatorach itp. potrafi renderować płynną grafikę mam tu namyśli synchronizację pionową której nie trzeba nawet włączyć a obraz jest płynny dzięki temu API nie ma rwącego obrazu w emulatorach podobny jest efekt w emulatorze dolphin też płynny obraz w przeciwieństwie do DX 11 gdzie trzeba było zaznaczyć odpowiednią opcję aby synchronizacja z obrazem działała
co już wiązało się z spadkiem wydajności tak więc pod pewnymi względami jest całkiem dobry muszą jedynie dopracować szybsze działanie, a do tego celu musi się najpierw "CHCIEĆ "
Obecnie od ładnych paru lat jest zastój jeśli chodzi o progres graficzny. Gry są zgrabne graficznie, czasem nawet bardzo (vide ostatni BF czy W3) jednak nie ma już tej pogoni za rozwojem grafiki. Nie ma chęci zdeklasowania i powalenia grafiką jak jeszcze 10 lat temu. Na wczesnym etapie tworzenia jest jeszcze ambicja (pamiętacie wczesne zajawki z W3?), a potem wydawca "optymalizuje" wszystko (znienawidzony downgrade) i efekty są takie że nawet jeśli niedługo wyjdzie nowszy DX to i tak nie będzie wykorzystany.
a co do systemów no cóż też nie byłem za tym aby dx 12 był jednie na win 10.
Ale prędzej czy później każdego czeka windows 10 wierzcie mi niestety bo idiotyczni producenci Procesorów AMD I INTEL też maj jakąś swoją chorą politykę tzw.
procesor działa tylko na windows 10 a raczej jest tylko zgodny z windows 10 i co więcej to już się dzieje ja mam procesor i7 6700 skylake i on już nawet nie obsługuje windows 7 a co dopiero XP gdy je próbowałem zainstalować to zaraz mi się odechciało bo od razu się pojawił tzw. ekran śmierci czyli blue screen... i na tym był koniec ale byłem pewien że to wynikało z braku wsparcia dla tych systemów szkoda bo je lubiłem cholerne dranie. TWORZĄ JAKIŚ SWÓJ WYIMAGINOWANY ŚWIAT. ŻEBY CHOCIAŻ WSZYSTKO DZIAŁAŁO NA TYM WINDOWS 10 PRZYNAJMNIEJ NA TYLE CO NA XP SZKODA NERWÓW.
Mam również Skylake (podkręcony do 4,4) i Win7 działa elegancko, musiałem tylko ściągnąć program do tworzenia startowego pena ze strony Asusa. Nerwów żadnych nie było. Śmiga bez żadnych problemów (najdłużej bez ponownego uruchamiania system stał 52 dni. Uruchomiłem go ponownie tylko po to, żeby mieć nowe stery od grafy).
Testowałam ok 250 starszych gier z lat 1997-2009 na
WIn 10 64 bit, które są pod dx5, dx6, dx 7, dx8 i dx9 i tylko z kilkoma miałam problem, które działały na Win Xp.
Reguła jest taka. Coś nie działało na Win xp,
a tylko na Win 95/98 to mała szansa, że odpali na Win 10 64 chyba, że znajdzie się fix lub patch.
Pod Dx 9 2003-2011 wszystkie gry działają na Win 10 64
prócz jednej Dark Messiah 2006.
Pod Dx8 2001-2002 też wszystkie działają na Win 10 prócz jednej Alone in the dark 4 2001 z którą jest problem z teksturami. Duże problem natomiast są na WIn 10 64 z grami pod dx5, dx6, dx7 z lat 1997-2000. 50/50 że będą dobrze działać. Czasem pomoże fix/patch.
Z tymi poniżej miałam problem jako jedynymi z 200 gier z lat 1997-2007 jakie przetestowałam:
1) Resident evil 2 1998 Dx 6 (gra jest w ramce i nie idzie zmienić ścieżki savów jak na Win Xp, by widziało savy. Na Win 95/98 nie trzeba nić zmieniać)
2) Resident evil 3 Dx 6 (jest w ramce, ale idzie grać przez wyłączenie przyspieszenia systemowego jak w Win Xp. W win 95/98 nie trzeba było nic robić)
3) Alone in the dark 4 2001 Dx8 - problem z teksturami. Niby pewien patch pomaga, ale mi nie pomógł. Na win 98 i Win Xp działa gra idealnie.
4) Dark Messiah 2006 Dx 9 nawet nie dochodzi do menu. Niby jest sposób, ale u mnie nie zadziałał. Na Win Xp gra działa idealnie.
5) Drakan 1999 dx6 . Pomógł patch.
6) Need For Speed 3 1998 Dx6 Nie odpalał, ale pomógł patch specjalny. Ta gra bez problemu odpala na Win 95/98/Xp
7) Need For Speed 4 1999 Dx 6 . Ta gra nie działała już mi na Win xp. Jedynie Win 95/98. Pomógł patch i odpaliła na Win 10 64.
8) Need Fors Speed 5 2000 Dx7 to samo co przy NFS 4.
Odpaliła dzięki patchowi na Win 10 64, a też nie działała na Win xp
9) Colin Mcrae rally 2.0 z 2000 dx 7 - gra działa, ale w ramce. By dobrze wyświetlało tekstury podłoża i nieba w ustawieniach gry mapowanie środowiska trzeba zmienić na sześcian.
Co ciekawe nie ma żadnych problemów na Win 10 64 bit z takimi rajdówkami jak
Mobil 1 British Rally Championship 1999 dx6
Rally Trophy 2001 Dx 8
Colin McRae Rally 3 2002 Dx9
Colin McRae Rally 4 2004 Dx9
Colin McRae Rally 5 2004 Dx9
Richard Burns 2004 Dx9
Nie sprawdzałam Colin McRae Rally 1 z 1998 dx6 z obawy,
że będą problemy.
Kiedyś pamiętam był też problem z odpalaniem Tomb raider 4 i Tomb raider 5 na Win Xp, a działała tylko 1,2,3 na Xp,
a na Win 95/98 bez problemu działały wszystkie od 1-5.
Dopiero pakiet Ultimate z 2008 roku sprawił, że wszystkie stare części działały na wszystkich nowszych systemach Xp/Win 7/8/10
obecnie jestem skazany na ten system i już raczej zawsze tak będzie i każdy kto złorzy sobie nowy komputer też będzie. chyba że komuś wystarczy linuks
tyle że nie liczcie na to że takie gry jak wiedźmin 3 uruchomicie na tym systemie ehm :) choć już coś nad tym kombinują ale efekty to już inna bajka powiem tak dużo tzw. bugów graficznych ..:) nawet jeśli kiedyś się to uda uruchomić to przyszłe gry będą miały te same lub gorsze problemy przez które dana gra się nawet nie uruchomi.
Mnie też się taka polityka nie podoba no ale co zrobić... ehm cholerny MS,AMD ,I INTEL A NA DOKŁADKĘ JESZCZE NVIDIA ZA SWOJE CHOLERNIE WYSOKIE CENY KART GRAFICZNYCH TOŻ TO TO JEST CHORE TYLE W TEMACIE.
Nie chce im się opytymalizować gier pod kilka rdzeni, pod kilka wątków, to też kosztuje pieniądze, czas to robią wszystko wciąż pod DX11. Traci na tym gracz, bo musi zainwestować gotówkę w trochę mocniejszy sprzęt... ale takie uroki grania na PC.
i bardzo dobrze bo ja na przykład nie chcem używać specjalnie do tego windows 10
Duzi developerzy wydawali na siłę dx 12 do sprzętu który go jeszcze nie obsługiwał zbyt dobrze, robili to tylko dlatego bo było to w modzie i można było dzięki temu na długo zawitać w benchmarkach co w zamierzeniu miało ci dać większą rozpoznawalność gry i oczywiście co za tym idzie większą sprzedaż.
Teraz dx 12 używa bardzo dużo małych developerów, których nigdy nie było i nie będzie na listach wikipedii właśnie dlatego bo są małe.
Porównywanie średniej ilości fps w dx 12 i 11 nie ma żadnego sensu bo często w dx 12 dochodzi lepsze grafika, np w the rise of the tomb raider w dx 12 był większy LOD przez co avg fps był delikatnie niższy, ale różnił się o 1-2 fps na kartach nvidii.
@tybet2 jaki to program podaj nazwę dzięki któremu można zainstalować win7 i xp na procesorze skylake u mnie niebieski ekran śmierci.
nawet jeśli ci się udałó to mogą być tego inne efekty uboczne jak na przykład brak pełnego wykorzystania procesora lub jego instrukcji które są pisane pod system windows 10 mam tu na myśli AVX 2.0 ITP..
Największy słabość DirectX 12 to konieczność instalacji Windows 10 i z tego powodu jest mało wykorzystany.
P.S. Nie mam nic do Windows 10, ale mamy prawo sami wybrać system operacyjny z zalety i wady, jakie nam pasuje najbardziej. Ale Microsoft tego nigdy nie zrozumieją.
W10 ma 25-30% rynku...
Przy czym masa systemów to laptopy/markety nie służące w sumie do grania więc i nikt ich nie wymienia na nowe W10.
Więc problemu jaki opisałeś po prostu nie ma.
No to wybierasz starszy system i nie masz DX12, taka wada starych systemów, że się ich nie wspiera.
@Henrar -> Co z tego? A wymieniasz gry z tylko DirectX 12, które warto jest zainstalować Windows 10? Można policzyć tylko na palcach.
Największym problemem DX12 jest słabe działanie nakładek okiennych oraz duże problemy z multigpu dlatego dla producentów kart graficznych takie podejście MS z DX12 to jak strzał w kolano. Poza tym nie wrzucono dzięki DX12 lepszych efektów graficznych, większość gier które działają na DX11 i DX12 wygląda identycznie, a przecież DX12 otwierał nowe drzwi.
Do tego czasem bywa niestabilny (zwłaszcza podczas ALT+TAB) w połączeniu z OBS Studio i innym oprogramowaniem nakładki itp.