Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Growa dyskusja tygodnia – Darkest Dungeon

05.06.2017 12:08
T_bone
1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Image

Growa dyskusja tygodnia – Darkest Dungeon

Witajcie w wątku, w którym wracamy do nieco starszych tytułów/serii, żeby uzyskać świeże spojrzenie na ich fenomen.

Na wstępie dziękuję wszystkim za zeszłotygodniowe komentarze (Flyby potwierdził pozycję superfana F4). Dziś odchodzimy od AAA i potęgi Bethesdy na rzecz zeszłorocznego hitu indie – Darkest Dungeon. Moment wydaje się idealny, jako że 19 czerwca premierę będzie miał dodatek The Crimson Court - https://www.gry-online.pl/gry/darkest-dungeon-the-crimson-court/z649fc#pc

*Uwaga odnośnie wykresu po prawej, statystyki dotyczą średniej oceny w całym okresie oceniania. Nie wyróżniamy tu także szczególnie okresu wczesnego dostępu; ogólnie traktować jako ciekawostkę. Info o sprzedaży; SteamSpy - http://steamspy.com/app/262060.

Produkcja studia Red Hook Studios okazała się ogromny hitem, 3 listopada 2016 roku sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Sukces nie był przesądzony, bowiem gra przeszła przez pola minowe w postaci Kickstartera i Steam Early Access, a tam zagrożeń nie brakuje. Wielu zadawało pytania związane z kwestią „dwóch premier” – czy gra wzbudzi zainteresowanie w terminie oficjalnej premiery, skoro wcześniej przebywała we wczesnym dostępie. Red Hook Studios musiało także rozwiązać problem mechaniki „zwłok”, przez którą pojawiło się sporo negatywnych recenzji na Steamie.
-------------------------------------------------
Zdanie naszego recenzenta: „Ta gra jest za trudna” – nie powiedział nigdy żaden fan hardkorowych roguelike’ów. Darkest Dungeon to kawał solidnego RPG z ciekawymi dodatkami z dungeon crawlerów i „rogalików”, choć z zastrzeżeniem, że nie dla każdego". – 8.5/10 + rekomendacja.

- Adam „Wildcamel” Zechenter https://www.gry-online.pl/S020.asp?ID=10977
-------------------------------------------------
Tymczasem moja historia z Darkest Dungeon to przykład problemu związanego z graniem w tytuły nastawione na kampanię dla pojedynczego gracza w okresie wczesnego dostępu. Pokonałem kilku bossów we wczesnej wersji (kilka miesięcy przed premierą), zostawiłem na później i dalej czekam, aż znajdę siłę na powrót. Grę uważam za dobrą, lovecraftowsko/warhammerowy klimat (narrator Wayne June!), tworzenie własnej historii poprzez budowanie więzi z naszymi poszukiwaczami przygód, wciągająca walka – te elementy po prostu do mnie trafiły. Jedyne, z czym miałem problem, to powracanie do starych lochów, aby „farmić” ekwipunek i dopakowywać bohaterów – ale cóż, taka specyfika gatunku.

Kilka pytań:
- Czy ukończyliście Darkest Dungeon? Jakie jest wasze zdanie na temat poziomu trudności?
- Próbowaliście grać w Radiant Mode? Jeśli tak, to jak oceniacie ten tryb?
- Któraś wyprawa do lochów zapadła Wam w pamięć szczególnie?

post wyedytowany przez T_bone 2017-06-05 13:18:56
05.06.2017 12:19
Drackula
2
odpowiedz
Drackula
230
Bloody Rider

Ja malo gralem bo zaraz po przemierze gralo mi sie strasznie topornie. Nierowny poziom trudnosci i masa bledow zniechecily mnie do gry. Czytalem ze teraz jest lepiej, ale mam takie zalegosci w grach ze nie chce mi sie wracac do niej.
Dodatkowo, uwazam, ze po premierze gra kosztowala zdecydowanie za duzo na to co oferowala. Cena powinna byc podobna do Hands of Fate.

05.06.2017 12:41
3
odpowiedz
zanonimizowany1074990
29
Generał

Skusiłem się klimatem, niską cena na wyprzedaży i ogólnie solidną oprawą, ale formuła rozgrywki (zbyt wysoka umowność, by się wczuć, sidescroll 2D - błe, za duża schematyczność) jednak skutecznie zniechęciła.

- Czy ukończyliście Darkest Dungeon? Jakie jest wasze zdanie na temat poziomu trudności?

Nie ukończyłem. W niedługim czasie gry doszedłem do wniosku, że nie tyle chodzi o to, jak wysoki jest poziom trudności, a z czego wynika owa trudność. Wydaje się, że wynika z faktu, iż zbyt wiele zależy od czynników niezależnych od gracza (od rzutu kością). Takich gier nie lubię. Przy tym chyba nie da się oficjalnie w to przegrać?

- Próbowaliście grać w Radiant Mode? Jeśli tak, to jak oceniacie ten tryb?

Nie.

- Któraś wyprawa do lochów zapadła Wam w pamięć szczególnie?

Żadna się nie wyróżniła na tyle, bym to zapamiętał.

05.06.2017 12:51
T_bone
4
odpowiedz
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Zapomniałem... RNG - kontrowersyjny rzut kością. Przeważnie w grach tego typu akceptuje wynikające z tej mechaniki frustracje, ale przyznaje, że momentami ciężko to przełknąć.

05.06.2017 12:59
.:Jj:.
5
odpowiedz
.:Jj:.
147
    ENNIO MORRICONE    
05.06.2017 13:17
Yoghurt
6
odpowiedz
Yoghurt
101
Legend

- Nie ukończyłem. Grind mnie zbytnio zmęczył. Mimo niesamowitej stylówy i świetnego pomysłu gra po pewnym czasie po prostu męczy, zamiast bawić.
- Nie próbowałem radiant, ale chyba się skuszę, póki gra wciąż leży na dysku.
- Oczywiście najbardziej zapadła mi w pamięć pierwsza wyprawa totalnymi żółtodziobami, bo nie znałem wtedy większości mechanizmów rządzących rozgrywką i nie wiedziałem, czego się spodziewać (poza rogalikowym poziomem trudności i sporą dawką adrenaliny). Przez pierwszych kilka godzinach każda ekspedycja była podobna do tej pierwszej - tu coś wpadło, tu coś nowego, tu ktoś oszalał. Potem jednak czar nieco prysł.

05.06.2017 13:20
Jeyhard
7
1
odpowiedz
Jeyhard
64
Generał

To może teraz kolej na mnie, z uwagi na to, że mam z grą trochę doświadczenia. Z Darkest Dungeon spędziłem łącznie ponad 300 godzin, które nabiłem przed, w momencie i długo po premierze. W moim prywatnym rankingu gier DD jest jedną z najlepszych produkcji, które ukazały się w ostatnich latach. Technicznie nie miałem z nią żadnych problemów (nawet przed premierą, nie licząc aktualizacji, które, z wiadomych przyczyn, paprały save'y), gra była wymagająca, ale, wbrew obiegowej opinii, w sprawiedliwy sposób - fakt, zdarzały się chamskie sytuacje, ale to samo jest w Xcomie 1 i 2, gdzie ktoś z 99% szansą na trafienie, ze strzału z przyłożenia, spudłuje. Choć rozumie też tych, którym gra nie przypadła do gustu - mnie dla przykładu odrzuciła każda część Dark Soulsów.

Co do pytań T_Bone'a:

1. Ukończyłem Darkest Dungeon kilkukrotnie na "normalnym" (Darkest) poziomie trudności, raz na Radiancie i, po kilku nieudanych próbach, na Stygianie (czyli najwyższym). Na "normalu" ukończyłem też grę przy zerowym oświetleniu.

2. Grałem na Radiant, ukończyłem na nim grę. Dobry tryb dla ludzi, dla których standardowy, Darkest, jest za trudny - jest tutaj kilka fajnych ułatwień, jak możliwość wysłania doświadczonych bohaterów do nisko-poziomowych podziemi, mniejsze ograniczenia w rekrutowaniu bohaterów, czy szybsze zdobywanie doświadczenia. Gdyby była możliwość przeniesienia części tych opcji (szczególnie możliwości wysłania doświadczonych wojaków na "łatwe" misje) na inne tryby, byłoby spoko.

3. W pamięci zapadła mi szczególnie pierwsza wyprawa do tytułowego Darkest Dungeon, podczas trzeciej misji. Zaraz na początku przyszło mi walczyć z Flesh Houndami - jeden z nich w trakcie drugiej tury ubił mi jednym ciosem uzdrowicielke (Vestal), przez co resztę misji musiałem przechodzić przy pomocy trzyosobowej drużyny, bez uzdrowiciela. Ucieczka też nie była opcją, gdyż wycofanie się z misji w ostatnim podziemiu (Darkest Dungeon) kończy się śmiercią jednego z bohaterów - w ten sposób straciłbym dwójkę rozwiniętych do maksimum herosów.

4. RNG nie przeszkadzał mi w najmniejszym stopniu - już bzdurniejsze sytuacje zdarzały się we wspomnianym przeze mnie na początku Xcomie. Odpowiednio przygotowana, dobrana (w stosunku do danego terenu) i wyposażona w trinkety drużyna kompletnie niweluje jakikolwiek wpływ RNG.

post wyedytowany przez Jeyhard 2017-06-05 13:26:34
05.06.2017 13:24
T_bone
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Pamiętam jak użyłem pochodni na "Shambler's Altar"...

spoiler start


To było bardzo krótkie starcie Shamblerem ;) Warto dla takich akcji omijać wszelkie wiki.

spoiler stop

05.06.2017 13:27
Jeyhard
8.1
Jeyhard
64
Generał

A co powiesz o spotkaniu Collectora, gdy twoja drużyna ma mniej więcej 30% hp i jest na skraju "załamania" przez wysoki stres? :D

05.06.2017 13:42
T_bone
8.2
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Podejrzewam, że słowo "fun" nabiera w takich sytuacjach nowego znaczenia :)

05.06.2017 13:54
Jeyhard
8.3
Jeyhard
64
Generał

Yup. :) Podobnie jak wybranie się do tytułowego Darkest Dungeon, dokładniej drugiej misji i...

spoiler start

nie ubranie na swoich bohaterów trinketów, które zdobywa się podczas poprzedniej misji (uroki nieczytania wikii przed pierwszym przejściem :D). Bez trinketów bohaterowie otrzymują olbrzymie obrażenia i zawrotne ilości stresu od przeciwników, których właśnie spotyka się podczas drugiej misji. Z trinketami nie robią praktycznie nic. Ale bez trinketów zabawa jest równie przednia, co nagłe spotkanie z Shamblerem. :P

spoiler stop

post wyedytowany przez Jeyhard 2017-06-05 13:56:24
05.06.2017 13:44
Flyby
9
odpowiedz
Flyby
234
Outsider

Powinienem grę kupić i w końcu jej spróbować, choć nie leży w głównym nurcie moich growych zainteresowań. Co nie znaczy że Darkest Dungeon umknął mojej uwadze.. o nie.
Ma być dodatek? Dobrze się stało. Postudiuję pilnie uwagi graczy w obecnym wątku i po wyjściu dodatku.
Czyli za kilka miesięcy będę gotowy do nabycia gry.. ;)

05.06.2017 16:06
Kazuya_3
10
odpowiedz
Kazuya_3
153
Legend

Wciągnęła mnie, system walki, składanie ekipy i ich skille były wporzo.

05.06.2017 16:11
kęsik
👍
11
odpowiedz
1 odpowiedź
kęsik
147
Legend

Kurde, liczyłem że będzie Inkwizycja, już myślałem nad ścianą tekstu.
W Darkest Dungeon grałem dawno, przez paręnaście godzin i nigdy niestety nie skończyłem więc za dużo nie mogę się wypowiedzieć. Bardzo mi się jednak gra podobała. Miała dosyć ciężki i specyficzny klimat, lochy bardzo dobrze się eksplorowało. Czasami było ciężko, ale gra nie była aż taka trudna, trzeba było tylko nauczyć się grać. Z moim RNG jak w każdej grze było strasznie ale dawałem radę.
Zdecydowanie zamierzam do DD kiedyś wrócić, bo to bardzo interesująca i przyjemna gra.

05.06.2017 17:08
T_bone
11.1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Na wszystko przyjdzie czas, pewnie prędzej niż później :)

post wyedytowany przez T_bone 2017-06-05 17:09:19
05.06.2017 19:19
secretservice
12
odpowiedz
1 odpowiedź
secretservice
55
Generał

Zmuliła mnie tuż przed najmroczniejszym lochem i już chyba zbyt wiele zapomniałem, żeby ją skończyć. Wiele mogę zrozumieć, ale o co chodzi z przechodzeniem po kilka razy tych samych bossów, jaki był w tym zamysł? Zmęczyć grającego? Prędzej ograniczenie twórców i sztuczne wydłużanie rozgrywki. Po premierze zmniejszono też poziom trudności w lochach, ale ilość grindu została, niestety jeszcze bardziej nudna niż wcześniej. Do tego konieczność korzystania z wiki, żeby wiedzieć czego się po danym bossie spodziewać, bez tej wiedzy mamy na pierwszym podejściu wipe. Ponarzekałbym też na grafikę.

post wyedytowany przez secretservice 2017-06-05 19:22:45
05.06.2017 20:02
Jeyhard
12.1
Jeyhard
64
Generał

Wiesz, że wspominając o wiki w przypadku bossów w DD opisałeś dokładnie sytuację z chociażby Dark Soulsów? Tam bez znajomości bossa (czyli spojrzenia na wiki) też zostaniesz wdeptany w ziemię. Fakt, można się odrodzić i spróbować jeszcze raz, ale ponowne dojście do niektórych bossów zajmuje trochę czasu, bo trzeba się przekopać przez moby. A tak z ciekawości - co jest złego w grafice w Darkest Dungeon?

post wyedytowany przez Jeyhard 2017-06-05 20:05:10
05.06.2017 20:34
13
odpowiedz
3 odpowiedzi
el.kocyk
175
Legend

mnie wkurza podwieszanie takiego watku kazdemu
totalnie mnie to nie interesuje, dlaczego nabijacie sobie liczbe postow sztucznym podbiciem?

05.06.2017 22:17
T_bone
13.1
T_bone
254
CMDR

GRYOnline.plNewsroom

Przeżyjesz te kilka godzin, w przyszłości zrezygnuje z podwieszania lub skrócę jego czas do minimum i wszyscy będą szczęśliwi.

06.06.2017 18:50
13.2
el.kocyk
175
Legend

jasne ze przezyje, nie napisalem rzucam to forum bo widze podwieszony post
po prostu mnie to wkurza, to tyle, chcialem to napisac

moze warto by wprowadzic opcje usuwania podwieszonych watkow admina, choc dla ludzi z abo albo z vipem?:)

13.06.2017 14:49
Jeyhard
13.3
Jeyhard
64
Generał

Naprawdę uważasz, że to taka potrzebna opcja? :P Ktoś się ma użerać z pisaniem tej funkcji, bo ktoś nie może po prostu zignorować jednego wątku na górze strony? :D

Forum: Growa dyskusja tygodnia – Darkest Dungeon