Kilka miesięcy temu stałem się posiadaczem monitora ultrapanoramicznego. Założyłem ten wątek, bo podejrzewam, że nie jestem jedynym użytkownikiem tego forum, który może cieszyć się formatem obrazu 21:9. Mam nadzieję, że dzięki temu będzie można dzielić się doświadczeniami, rozwiązywać ewentualne problemy i doradzać osobom, które planują zakup podobnego sprzętu.
Przed nabyciem monitora ultrapanoramicznego długo powstrzymywały mnie dwa czynniki: wysoka cena oraz informacje o problemach różnych gier z tego rodzaju formatem. Miałem do wyboru dwie najpopularniejsze rozdzielczości, czyli 2560 x 1080 oraz 3440x1440, dwie najpopularniejsze matryce, czyli VA i IPS, dwa rodzaje ekranu, czyli płaski lub zakrzywiony, dwa rodzaje technologii, czyli G-SYNC oraz FreeSync, i wreszcie dwie częstotliwości odświeżania: 60Hz i 100Hz. Wybrałem 34 cale, 3440x1440, IPS, zakrzywiony, FreeSync (chociaż mam kartę Nvidii), tj. model LG 34UC88-B.
Przyczyn było kilka. Technologia G-SYNC jest świetna, ale kiedy kupowałem monitor, wyposażony w nią sprzęt Acera czy Asusa miał liczne wady technologiczne (nierównomierne podświetlenie ekranu, "wyciek" światła w rogach, widoczne poziomie linie na ekranie), a do tego kosztował fortunę (ponad 5 tysięcy zł). To były również jedynie monitory, które zapewniały 100Hz. Sprzęt LG był z kolei jedynym, który tego rodzaju wad nie posiadał (a przynajmniej nie w takim natężeniu), a ponadto kosztował ponad 2 tysiące zł mniej. (Nawiasem mówiąc, gdy idzie o ceny, mój monitor znacznie podrożał przed Świętami, więc odradzam zakup w tym momencie).
Ponieważ razem z monitorem wymieniałem cały sprzęt i brałem GTX 1080, zdecydowałem się również na wyższą rozdzielczość 3440x1440. Matrycę VA dosyć szybko odrzuciłem (chociaż jestem miłośnikiem gier "nocnych, np. "Thiefa"), gdyż wyposażone w nią monitory miały problemy z szybkim czasem reakcji i ostrością fontów. Wybór między ekranem płaskim a zakrzywionym również nie był łatwy. Obawiałem się, że praca w programach graficznych może być utrudniona ze względu na spore zakrzywienie LG 34UC88. Z drugiej strony wiedziałem, że ekran zakrzywiony zapewnia większą "imersję". Moje obawy okazały się płonne: obraz w kształcie łuku może (teoretycznie) przeszkadzać tylko profesjonalnemu grafikowi, który zresztą i tak wybierze zupełnie inny sprzęt. Jeśli jednak ktoś woli płaski ekran, LG oferuje również taki model swojego monitora (LG 34UM88 w cenie ok. 2500 zł).
Po kilku miesiącach użytkowania mogę powiedzieć, że 3 tysiące przeznaczone na ten monitor to chyba najlepiej wydane na technologię pieniądze w moim życiu (pomijam zakup pierwszego komputera). Komfort pracy w różnych programach znacznie się zwiększył, gdyż obszar ekranu jest ogromny. Nowsze i najnowsze gry (np. "Doom", "Wiedźmin", "Tomb Rider" itp.) w pełni wspierają format 21:9, a w przypadku starszych gier - prawie zawsze można znaleźć jakieś w miarę proste rozwiązanie na stronie WSGF (http://www.wsgf.org/) lub na forum Reddita (https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/). Jedyną grą, która sprawiła mi problemy po wyjęciu z pudełka, był "Fallout 4". Aby grać w formacie 21:9 musiałem albo edytować pliki konfiguracyjne, albo zainstalować odpowiednią modyfikację.
Poniżej zamieszczę kilka zrzutów z różnych gier. Zachęcam również innych użytkowników monitorów ultrapanoramicznych do wyjścia z cienia, podzielnia się wrażeniami i wskazania modeli konkretnych monitorów, z których korzystacie. Jeśli macie jakieś pytania, chętnie odpowiem.
Monitory w tym formacie są fantastyczne (sam mam monitor w tym formacie), FPS-y, symulatory itp. wyglądają po prostu świetnie. Fantastycznie się gra w Wot-a i tylko szkoda, że Diablo i Starcraft uparcie nie chcą obsługiwać tego formatu (polityka Blizzard-a).
Takie rozwiązanie w Starcrafcie mocno by zdebalansowało rozgrywkę w multiplayerze więc imho sie nie dziwie ze nie wspieraja tej rozdzielczosci
O tak, zapomniałem o Blizzardzie.
Oni ciągle mają problem z UW. O ile kwestia "Starcrafta" może być jeszcze zrozumiała, o tyle na kłopoty z "Overwatch" nie ma już żadnego usprawiedliwienia. "Overwatch" oficjalnie "wspiera" UW, ale na takiej zasadzie, że obraz jest niejako "wycięty" z formatu 16:9, a nie poszerzony. W tłumaczenia o zapewnieniu równych szans wszystkim graczom nie do końca wierzę, ponieważ Blizzard jakoś nie blokuje użytkowników monitorów, które mają wysokie odświeżanie (powyżej 100Hz). Przecież oni też mają znaczącą przewagę nad graczami z 60Hz.
Zresztą inne firmy, które wydają strzelanki sieciowe (np. "Titanfall"), nie mają tego rodzaju problemów.
Przypomniałeś mi, że za Wiedźmina powinienem się w końcu wziąć:)
Ja sam również niedawno nowy zestaw kupowałem ale ze względów budżetowych stanęło za 27' Dellu. Nie jestem aż takim purystą jak Ty odnośnie kolorów, podświetlania itp. więc nie miałem takich dylematów. Ale nawet przejście na taki monitor robi ogromną różnicę względem tego co miałem wcześniej.
O tak, "Wiedźmin" to dla mnie najwspanialsze doświadczenie "growe" od wielu, wielu lat... Zarezerwuj sobie kilka miesięcy i koniecznie kup dodatki. :)
Czyli wziąłeś format 16:9? Podejrzewam, że ten Dell jest bardzo dobry. Z monitorami w "zwykłym" formacie z wyższej półki nie ma raczej tego rodzaju problemów technologicznych. Gratuluję nowego zakupu!
Tak, 16:9. Wziąłem tego Della:
https://www.morele.net/monitor-dell-u2715h-210-adso-705494/
Jestem oczywiście bardzo zadowolony. Zależało mi przede wszystkim na płynnym graniu w 1440p i pod to składałem sprzęt. Jak ostatnio grałem w Dooma to momentalnie przestałem mieć resztki wyrzutów sumienia związanych z zakupem drogiej zabawki:)
W przyszlym roku bede zmienial, obecnie jade na 24, ale zeby az na 34...? Chyba wciaz ciut za duzo, w pracy mam 27 i styka :)
Ultrapanoramiczne 34 cale = "zwykłe" 27 cali, jeśli chodzi o wysokość. Tylko boki się wydłużają. ;)
27 cali 16:9 i 34 cale 21:9 to chyba idealne wymiary monitora do zwykłego użytkowania.
No wlasnie wydaje mi sie, ze siedze zbyt blisko na taka szerokosc i boje sie, ze wzrok bedzie mi latal od lewej do prawej.
To zależy. Pamiętaj, że zawsze możesz zmniejszyć okno aplikacji do wymiarów 16:9. Poza tym monitory ultrapanoramiczne mają odpowiedni system dzielenia ekranu na wyznaczone obszary. Problem z rozbieganymi oczami "rozwiązuje" również zakrzywienie ekranu.
W każdym razie: żaden z użytkowników 21:9 nie narzeka na to, że ma za dużo miejsca na ekranie. ;)
Jakis czas temu rozwazalem przejscie na 21:9, nawet bralem pod uwage ten sam model z powodu calkiem znosnego bleeda, zwlaszcza w porownaniu z Asusem czy Acerem. Jednak dla mnie dwa monitory sa lepsze niz jeden duzy, a nie wyobrazam sobie dostawiania drugiego do tego potwora.
Przy premierze 1080Ti kolejna wymiana, moze wtedy cos wymysle, bo co by nie mowic, gra sie niezwykle przyjemnie.
czym robisz zrzuty, bo albo jestem slepy albo sporo traca na jakosci?
Ja narazie z upgradem kompa sie wstrzymuje. Obecnie wiecej czasu spedzam za kolkiem niz przed monitorem wiec kasa idzie na 4 kolka ;)
Bukary gratuluje dobrego zakupu 21:9 to najlepszy immersyjny format do grania szczególnie w gry FPS. Niestety na ten moment dla mnie nie wyprodukowali modelu (wielkość i rozdzielczość) ;) - proponuje kupić fraps kosztuje ok. 150 PLN a licencja jest dożywotnia, masz screeny i filmy robione w locie także z poziomu DX12. Ewentualnie zamieścić screeny na imageshack 4euro/miesięcznie.
O ile mnie pamięć nie myli, to wkrótce na rynku mają się pojawić potężne (jeśli idzie o wielkość) monitory UW. O ile już się nie pojawiły. Pewnie za rok-dwa znajdziesz też jakąś armatę dla siebie. ;)
A co do obrazków: czy Steam zmniejsza jakość zrzutów? Przede wszystkim jednak przydałaby się na GOL-u możliwość dodawania kilku obrazków w jednym poście.
Trzeba przyznać, że "Arkham Knight" (teraz na przecenie za 20 zł!) ma świetny tryb fotograficzny...
Kolejna informacja dla zainteresowanych:
Zakupiłem niedawno za grosze Assassin's Creed: Unity. Gra obsługuje rozdzielczości ultrapanormiaczne "prosto z pudełka" i wygląda znakomicie. Elementy interfejsu są odpowiednio rozmieszczone i na razie nie natknąłem się na żadne problemy. Obok zrzut z mojego monitora (3440x1440).
I kolejna informacja dla zainteresowanych: "The Evil Within" nie obsługuje "prosto z pudełka" obrazu panoramicznego. Konieczne jest użycie aplikacji Flawless Widescreen.
Po jakiejś godzinie grania mogę stwierdzić, że wszystko działa dobrze w "szerokiej" rozdzielczości.
Black Flag teraz za darmo, więc uruchomiłem. I wygląda całkiem, całkiem. Do działania "szerokoekranowego" wymaga jednak aplikacji Flawless Widescreen.