Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Jak rozpromować darmową grę zrobioną przez amatorów?

11.10.2016 22:48
1
huncwot.games
1
Junior
Wideo

Jak rozpromować darmową grę zrobioną przez amatorów?

Hej!
Mam 18 lat i właśnie kończę z kolegami 2 grę naszego studia. Gra nosi tytuł: "Czołgi - front wschodni". Założyłem facebooka ( [link] ) studia, napisałem posty na kilku forach związanych z grami i wypuściłem trailer gry na YT
(trailer: [link] ale przyniosło to bardzo mierne skutki (11 osób lubiących to na FB w tym ja i 8 zaproszonych do polubienia znajomych).

Włożyliśmy w tę grę masę czasu i uważamy, że jest super i chcielibyśmy, żeby jak najwięcej osób się o niej dowiedziało i w nią zagrało(gra będzie dostępna za darmo). I tu właśnie pojawia się moje pytanie: Jak wypromować taką grę i jak sprawić by ludzie chcieli w nią grać? Z góry dziękuje za wszelkie podpowiedzi.
Filip Huncwot Mączko

11.10.2016 22:53
piokos
2
odpowiedz
1 odpowiedź
piokos
108
27 do 1

Ale to na Amigę?

11.10.2016 23:01
2.1
huncwot.games
1
Junior

Nie gra nie jest na Amigę.
Będzie dostępna na komputery PC.

11.10.2016 22:57
.:Jj:.
3
odpowiedz
1 odpowiedź
.:Jj:.
147
    ENNIO MORRICONE    

Jaki budżet jest na reklamę?
Mogę dać kontakt do kogoś z Eurogamera- zawsze jakiś początek.
Darmowość nie ma żadnego znaczenia w tym przypadku, Gry o jakości prawdziwego AAA są darmowe.

Chcesz wersję miłą, czy szczerą?

11.10.2016 23:00
3.1
huncwot.games
1
Junior

Szczerą poproszę.
Budżet na reklamę wynosi równe 0zł tyle co budżet całej gry.

11.10.2016 23:01
Siral
4
odpowiedz
Siral
15
Saya!

Ten tego...
Jeśli gra byłaby dorównująca jakością innym grom to można poprosić jakiegoś youtubera o nagranie, napisać post na reddicie, wykopie itd. itp.
Ale powiedzmy sobie szczerze... nikt raczej nie zechce w to zagrać, wrzuć to sobie w portfolio i tyle

11.10.2016 23:25
5
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Likfidator
120
Senator
Wideo

Fajnie, że w tym działacie i robicie takie rzeczy w tak młodym wieku. Za 10-15 lat może będziecie pracować przy grze AAA.

Jednak nie łudźcie się, że wasza pierwsza gra zdobędzie popularność. Nie ma w niej absolutnie nic co by przyciągnęło potencjalnego odbiorcę.

Po pierwsze, grafika! Jest po prostu brzydka. Wszystko jest zrobione źle. Część obiektów jest rozpikselowana, część komiksowa, a część chyba nawet rozmyta. Totalny brak spójności, co wygląda tragicznie. Trzeba było wybrać jakiś kierunek np. pixel-art. Jest świetny edytor do tego stylu wraz z tworzeniem animacji: Pyxel Edit ( http://pyxeledit.com/ ) kosztuje jakieś grosze.

Po drugie, paleta kolorów. Popełniliście główny błąd początkujących twórców gier. Użyliście palety, gdzie kolory nie mają ze sobą nic wspólnego i nie da się zbudować z nich żadnej rampy. http://pixeljoint.com/forum/forum_posts.asp?TID=12795 Tutaj macie przykład jednej z najlepszych 16-kolorowych palet. Tyle kolorów to bardzo dużo dla pixel-artu. Są świetnie dobrane, doskonale do siebie pasują i pozwalają na zastosowanie wszystkich technik pixel-artu. Wspomniany wyżej PyxelEdit ma tę paletę jako jeden z presetów. Ta paleta to wielkie ułatwienie dla początkujących grafików. Jeśli brakuje wam kolorów, to możecie dowolnie mieszać ze sobą tych 16, choć na początek radziłbym się trzymać podstawowej palety. Zauważcie, że w tej palecie nie ma typowych kolorów. Zielony trochę wpada w żółty, czy nie ma typowej szarości, tylko z odcieniami stalowego, czy innego koloru. Jest tak zrobione dlatego, że w piksel-arcie kolory same w sobie nie są ważne, ale to w jaki sposób ludzkie oko postrzega przejścia między kolorami, widząc tak naprawdę nieistniejący trzeci kolor. To jest właśnie sztuka w pixel-arcie, do której dochodzi się z czasem.

Po trzecie, gameplay nie wypada zbyt interesująco. W tej grze nie ma nic, czego nie byłoby w milionie innych prostych gier. Bez dobrej grafiki i ciekawego gameplay'u nie zainteresujecie nikogo. Choć to całkowicie naturalne, że wzorujecie się na innych grach i uczycie się jak tworzy się takie mechaniki. Dopiero z czasem opanowuje się te techniki na tyle, że zaczyna się eksplorować innowacyjne elementy.

Po czwarte, muzyka w trailerze niezbyt pasuje do tej gry. Tak wiem, wzięliście coś z otwartej muzyki, ale mimo wszystko można było lepiej wybrać.

Ogólnie jednak jestem pod wrażeniem, że w wieku 18 lat zrobiliście coś takiego. Przywracacie wiarę w młodzież:) Działajcie dalej, a z biegiem lat będzie tylko lepiej.

https://www.youtube.com/watch?v=keVILT155Ok
Tutaj macie grę zrobioną przez jedną osobę w ciągu miesiąca czy dwóch. Nie jest odkrywcza, styl graficzny ma skopiowany z innej mini gierki, muzykę ma wziętą na licencji CC, ale ma solidny gameplay i wszystkie elementy tworzą jedną spójną całość. Twórca tej gry doskonale zdawał sobie sprawę z braków w umiejętnościach graficznych i dźwiękowych, ale kreatywnie ten problem rozwiązał.
Gra nigdy wielkim hitem się nie stała, ale zarobiła na siebie i sprzedała kilka tysięcy kopii na iOS, oraz dziesiątki tysięcy ściągnięć późniejszej darmowej wersji na Androidzie.

Zatem działajcie dalej, ale bądźcie realistami w tym jak trudny jest to rynek, gdzie jest ogromna konkurencja, a wypromowanie gry ultra trudne. Jednak dla zdolnych i wytrwałych czeka sława i pieniądze:)

11.10.2016 23:41
😜
5.1
huncwot.games
1
Junior

Wielkie dzięki za odpowiedź. Dzięki temu, że pokazałeś nam błędy możemy się rozwijać dalej i miejmy nadzieje, że nasza kolejna gra będzie lepsza, a kiedyś może stworzymy nowego "Wiedźmina" :p.
Jeszcze raz wielkie dzięki
Filip

11.10.2016 23:55
6
odpowiedz
pytamniebladze
1
Pretorianin

Cwiczcie chłopaki, a będzie coraz lepiej.
Powodzenia

12.10.2016 00:42
.:Jj:.
7
odpowiedz
1 odpowiedź
.:Jj:.
147
    ENNIO MORRICONE    

A więc szczera.

Na wstępie uwaga co do strony- dosyć odstraszająca wizualnie.
Sam jestem zwolennikiem w takich przypadkach prostoty, zwłaszcza jak idzie ona w parze z niewielką ilością treści, ale ta w obecnej formie jest mało przyjemna w przeglądaniu, wiele rzeczy do przeprojektowania również wizualnego.
W tej chwili dostępna jest w sieci masa generatorów naprawdę przyzwoitych stron, jest sporo narzędzi z którymi można popracować, ale nawet nie mając doświadczenia i/lub czasu można bardzo szybko stworzyć coś lekkiego, nowoczesnego i miłego dla oka.
Tu pewnie przydała by się osoba z jakimś zmysłem estetycznym, nie wiem czy to 'logo' Game Over jest finalne, ale lepiej żeby czegoś takiego w ogóle nie wstawiać na stronę.

Druga drobna uwaga dotyczy pierwszego postu, a dokładniej- elementów nowoczesnego marketingu w Sieci. Zwłaszcza społecznościowego. Samo w sobie jest dobrym narzędziem, szczególnie jak się nie ma pieniędzy, ale w tym przypadku to zabieranie się do tematu od dupy strony.

Podstawowe pytanie? Co i po co chcecie reklamować?
Przedmiotem jest wiadoma produkcja, do tego przejdę dalej, jednak w skrócie- nie ma czego reklamować. Wszelkie próby szukania ścieżek reklamy spotkają się raczej z zerowym odzewem, zapewne też- drwinami, niechęcią, obojętnością a czasem i agresją (nie będę rozwijał tematu, a jest dłuższy i zahacza o masę elementów- od współczesnego stylu życia, po psychologię).

Swoją drogą- jak szukacie polubień na FB czy odwiedzin na YT to poproście koleżankę by pokazała cycki. Filmiki/fotki wrzucacie do wspomnianych miejsc- odzew gwarantowany :)

Zamiast skupiać się siedliskach raka jak Facebook, radziłbym się się zakręcić wokół stron poświęconym silnikowi Unity, for poświęconych produkcji amatorskich gier, stron zajmujących się publikacją takich produkcji (gdzie często można nawiązać kontakty z osobami w sprawie projektów itp itd.).
Na stronie macie zakładkę dot. poszukiwanych 'specjalistów'- w zasadzie każdego (audio, grafika, programowanie, obróbka multimediów).
Nie wiem na jaki odzew liczycie, ale raczej to nie jest dobra strategia. Ale to też dłuższy temat, przejdę do gry.

----
Jako że miało być szczerze (i tutaj chce zaznaczyć że uwagi pisane z perspektywy konsumenta. Gdyby to był projekt zaliczeniowy na informatykę to była by to zupełnie inna rozmowa, ale jak już wychodzicie do ludzi i liczycie na odzew...) :

Włożyliśmy w tę grę masę czasu i uważamy, że jest super i chcielibyśmy, żeby jak najwięcej osób się o niej dowiedziało i w nią zagrało(gra będzie dostępna za darmo). I tu właśnie pojawia się moje pytanie: Jak wypromować taką grę i jak sprawić by ludzie chcieli w nią grać?

Niestety nie jest super. Nie wrzuciłeś linka do pobrania aktualnego 'buildu', ale mimo to pozwolę sobie na posiłkowanie się gameplayem w sformułowaniu paru uwag. Gra wygląda naprawdę kiepsko. I mówiąc to mam na myśli [--u]naprawdę -- kiepsko.
Można było się śmiać z Unity z tego czy innego powodu, ale dzisiaj to naprawdę mocno narzędzie. To co jest zaprezentowane na gameplayu było by kiepskie w '96 roku.

Z tego miejsca reszta apelu jest zbędna- po co chcecie to rozpromować, gdy sama gra jest bardzo zacofana, uboga i zwyczajnie brzydka? Sprawienie by ludzie chcieli w coś zagrać jest banalnie proste- produkt musi być funkcjonalny i ładny.

Na tym etapie nie jest potrzebna żadna promocja i tworzenie filmików na YT. Już kolega wyżej pisał pochwały więc ja się ograniczę- świetnie że parę osób ma takie zainteresowanie i działa w tym kierunku, ale do etapu gdy będzie się wychodziło z promocja do ludzi jest naprawdę daleka droga. Jeśli będziesz chciał się tym zajmować na poważnie to skup się głównie na ulepszaniu umiejętności. Doświadczenie to podstawa, za kilka projektów może stworzycie grę którą bez wstydu będzie można rozesłać ludziom.

Nie piszę o wstydzie by zrobić komuś przykrość, to tylko kwestia realiów. To świetnie że ciężko pracowaliście, ale nikogo to nie obchodzi. Niestety takie są obecne realia.
To że grę tworzył mały Jasio z białaczką nie ma znaczenia, jeśli jest ona mizernej jakości to nikt nie będzie na nią tracił czasu.

Rynek jest przesycony grami wszelkiej maści. W każdej chwili dostępne są tysiące alternatyw- nawet nie wiem od czego zacząć, gier na portalach społecznościowych, całych stron z gierkami typu flaszówek, serwisów z masą darmowych modów i gier standalone pokroju moddb, darmowych gier oferowanych w klientach Orgin, Uplay czy Steam, gier F2P, darmowych gier standalone z/bez mikropłatnościami?

Komu chcielibyście ją przedstawić?
Fanom czołgów? Czy muszę przywoływać produkcje pokroju WoT/WTi innych?
Ludziom lubiącym indyki? Na rynku jest ich w zaokrągleniu w dół- miliard.
Ludziom lubiącym retro oprawę?
Grafika w tej grze, pod względem technicznym i artystycznym- jest deklasowana o dziesiątki długości przez dowolną uznaną grę ze złotych lat Amigi i wczesnych lat rozkwitu gier na komputerach osobistych.
Pisanie o tym dalej to powtarzanie i przytaczanie negatywnych aspektów więc to pominę.

Gameplayowo, jak na dzisiejsze czasy, to również w najlepszym wypadku krok wstecz o minimum 20 lat. Nie ma na zalinkowanym filmie absolutnie niczego interesującego.

Każdy problem może być zrównoważony/ wyeliminowany/ jego skutki zminimalizowane- mały team, niski budżet itd.
Ale wszystko zawsze sprowadza się do talentu i umiejętności. Jeśli ich brak- nie ma o czym mówić.

Jak wytrwacie i zrobicie grę 'Czołgi 6: Zemsta Rommla' to zapraszam- wrzuć link do instalki, przetestuje się. W tej chwili szukanie dróg promocji jest nie na miejscu.
Jeśli 'Czołgi 6' będą dobre, to na tym etapie będziesz już na pewno wiedział czy, jak i po co ją rozreklamować.

Przekonaj mnie w czym jest lepsze od Seek and Destroy z 1996 roku
https://archive.org/details/msdos_Seek_and_Destroy_1996

12.10.2016 13:00
7.1
huncwot.games
1
Junior

Wielkie dzięki za opnie i poradę. Dzięki tobie ponownie zastanowię się nad tworzeniem gier i albo kiedyś napiszę coś dobrego albo zajmę się czymś innym a świat gier ominą krapiszcza, które mógłbym stworzyć. Jestem wdzięczny za czas poświęcony na odpowiedź i szczerość. Jeszcze raz wielkie dzięki.
Filip

12.10.2016 02:15
nagytow
8
odpowiedz
nagytow
146
Firestarter

Zmiencie nazwe na angielska, wrzuccie na itch.io i moze Jim Sterling ja kiedys wylowi.

12.10.2016 02:29
9
1
odpowiedz
Lutz
173
Legend

Zanim zacznie sie robić grę, wypada sie do tego przygotować. Referencje to podstawa, robienie grafiki w obecnych czasach to sztuka kreatywnego zrzynania od konkurencji plus inteligentne wykorzystanie templatow. Domyślam sie ze być może dla was ta grafika jest piękna bo wypruwaliscie żyły po nocach, ale to będzie zdecydowanie subiektywna opinia, bo grafika jest brzydka jak noc.
Jeżeli to sprawia wam problem, nie ma sensu sie brać za robienie gier. Lepsza grafikę dało sie zrobić na amidze w palecie 15 kolorów. To ma iść na peceta? No to może wypada zapytać kto chciałby w to zagrać?

12.10.2016 09:00
Michuu74
10
odpowiedz
Michuu74
9
Konsul

Może gamejolt? Tam też jest dużo takich gier jak ta, może tam odniesie jakiś sukces?

12.10.2016 11:30
yasiu
11
odpowiedz
yasiu
199
Legend

Przede wszystkim - musi w tej grze być coś nowego, żeby ktoś się nią zainteresował. Z trailera nie wynika, żebyście wymyślili/zaimplementowali jakąkolwiek mechanikę, której nie było już w setce podobnych gier. Bez tego - nie ma szans. Z tym, nawet mimo paskudnej grafiki, ktoś może by się tematem zainteresował.

Ja bym tego na waszym miejscu nie promował, tylko schował do szuflady i zabrał się za kolejny projekt.

12.10.2016 15:05
12
odpowiedz
Haszon
125
Senator

A dlaczego zaczynacie od pecetów, a nie od smartfonów? W przypadku urządzeń mobilnych znacznie łatwiej jest wypromować taki tytuł.

12.10.2016 16:13
Kamil67
13
odpowiedz
Kamil67
21
Pretorianin

Szanuję czas i zaangażowanie w grę, ale jak już coś reklamujecie to postarajcie się, żeby to było ciekawe.

O ile grafiki nie powinno się zbytnio oceniać, to jednak wypada zrobić coś, co nie wygląda na przysłowiowy "paint", bo to zwyczajnie w świecie dla każdego jest brzydkie, a nawet odrażające. Według mnie też trochę nieczytelna.

Co do reszty... jakbym ja miał się zabrać za grę, to jednak chciałbym w niej trochę pomysłów, a tutaj zaprezentowane są te klasyczne flashówki z czołgami, ale jeszcze w bardziej okrojonej wersji. Przynajmniej to prezentuje trailer, a linki zostały zablokowany i nie można sprawdzić.

Więcej kreatywności Panowie. Będzie to czasochłonne, a obowiązki to przedłużą, ale niestety tak właśnie się tworzy gry. Pomysł jest ważny, inaczej nici z tego, żeby to kogokolwiek przyciągało.

Forum: Jak rozpromować darmową grę zrobioną przez amatorów?