Po co nam bloom i aberracja chromatyczna? Sekrety efektów postprocesowych w grach
DoF oraz Motion Blur zawsze wyłączam, bo mnie wkurzają. Aberrację chromatyczną zwykle też. Z AA eksperymentuję, ale jakieś zawsze zostawiam. Resztę włączam.
Świetny materiał!
Pierwszym efektem który w grach wyłączam jest ziarno, które kompletnie rujnuje grafikę w grze. Nie wiem po jakiego grzyba w ogóle ten efekt pchać do gier? Dobrze to widać w przypadku GTA4 które z winy ziarna wygląda paskudnie. Kolejnym efektem do wywalenia jest motion blur, który ma sens tylko w przypadku grania w 30FPS, ponieważ dobrze maskuje on niepłynność obrazu, natomiast w 60 ramkach ten efekt tylko przeszkadza. Kolejnymi efektami do wyłączenia są lans flara i aberracja chromatyczna, które tylko psują obraz. Jeśli chodzi o głębie ostrości i bloom to zależy od gry, bo w wielu grach są one przesadzone i tylko psuje odbiór gry, natomiast w przerywnikach filmowych te efekty świetnie pasują i w przerywnikach filmowych powinny być zaimplementowane.
Obraz ma być ostry jak żyleta lub temu najbliższy. Zawsze te bajery wyłączam.
Czasami mam wrażenie, że twórcy gier za dużo uwagi przykładają do tych efektów, a zaniedbują najważniejsze, takie jak np. tekstury.
Fajny merytoryczny film, aż chce się więcej! Szkoda ze taki krótki. Dzięki.
Kacper, jesteś profesjonalistą - świetnie czujesz się przed kamerą, twoje materiały są ciekawe i interesują do ostatniej sekundy. Dobrze się to wszystko ogląda. Chylę czoła i pozdrawiam.
Świetny materiał. Ciekawszy od wszystkich Waszych relacji z E3, których ciekawsze wersje są na YT... Materiały Kacpra są natomiast unikatowe!
Szkoda, że tak mało o AO. Bo coraz więcej różnych wersji jest i jakby nie patrzeć, jest to efekt który dużo zmienia w jakości grafiki. Może cały odcinek przeznaczony dla niego?
Co do efektów, te wszystkie aberracje, motion blur kamery - zawsze wyłączam. Motion blur obiektów - to już sprawdzam jak się spisuje w grze.
Popieram. Bo ja nie widzę różnicy między "on" i "off" i chciałbym, żeby ktoś mi wytłumaczył, czemu efekt, którego nie widać potrafi zabić framerate i po co.
Jak nie widzisz Ambient Occlusion w grach to proponuje wizyte u okulisty. Akurat ten efekt jest zajebisty i stanowi krok milowy w kierunku 'fotorealizmu' grafiki w grach.
Nawet w takim starenkim WoWie jak wprowadzili SSAO to to bylo widac mocno.
Akceleracja grafiki to był przełom. Cienie liczone w czasie rzeczywistym co do piksela to był krok milowy. Bump-mapping, który nadawał teksturom szorstkość to był krok milowy. Okluzja to drobiazg. Od czasów Doom 3, Far Cry, Fear i HL2 nie pojawił się żaden efekt graficzny, który w podobmym stopniu wpłynął na jakość obrazu. Wtedy to były skoki. Od tamtej pory rośnie moc obliczeniowa pecetów i konsol, ale wizualnie technologia zmieniła się nieznacznie. Ot, większe tekstury, troszkę lepsze cienie tu, troszkę bardziej miękkie światło tam...
Pisząc, że nie widzę różnicy mam na myśli tyle, że ambient occlusion poprawia obraz IMO w stopniu niewielkim, a wymagania zwiększa nieproporcjonalnie do wzrostu jakości. Jak jeszcze miałem GTX 750, to AO wyłączałem zupełnie bez żalu jako pierwsze, kiedy coś mi wolno chodziło. Gram od 25 lat i w grafice ostatnie 10 to w praktyce zastój. Porównajcie Quake i Half-Life 2, a potem Half-Life 2 z dowolnym shooterem z ostatnich 3 lat i zrozumiecie co mam na myśli.
Albo ps2 z ps3, a potem ps3 i ps4.
Taki sam okres, a przeskok nieporównywalny.
A okulista nic na badaniach okresowych złego nie znalazł.
Popieram. Ja nie wyobrażam sobie grać z wyłączoną okluzją (jeśli gra posiada takową) bo różnica jest kolosalna. Cała scena bez tego wydaje się taka blada, "zimna". Najbardziej mi się to ostatnio rzuciło w oczy a'propos gameplay'a z Watch Dogs 2.
Tu przykładowe screeny z włączoną i wyłączoną okluzją:
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparisons/tom-clancys-the-division/tom-clancys-the-division-ambient-occlusion-interactive-comparison-002-nvidia-hbao-plus-vs-off.html
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparisons/assassins-creed-syndicate/assassins-creed-syndicate-ambient-occlusion-interactive-comparison-006-hbao-plus-ultra-vs-off.html
http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/comparisons/watch-dogs/watch-dogs-ambient-occlusion-comparison-2-hbao-plus-high-vs-no-ao.html
tylko że każdy z tych efektów poprawia jakość grafiki, a AO jest dostępne w każdej grze jeśli nawet go nie ma (stare gry) to zawsze możesz go dodać z poziomu mastereffect.
--->Matysiak G - z prostej przyczyny AO odpowiada za cienie od przedmiotów przez to powstaje duża siatka cieni (twardych i miękkich), samą zabawą światło-cieniem można znacząco poprawić obraz. Jak piszesz że w grafice jest zastój to jak to skomentować niż z lekkim uśmiechem ? Większość osób nie gra tak jak powinna bo zapomnieli że mają GPU cztery generacje do tyłu, a jeśli już mają na czym grać i piszą że jest zastój to proponuje włączyć grę z 2006 roku i z 2016 :) Nawet gdyby odciąć wszystkie efekty które wprowadzono od tego czasu to pozostaje też kwestia zwykłych liczb z ilu elementów jest zbudowana scena w grze z 2006 roku, a w 2016 ?
tak na szybko premiera Gothic 3 - 2006 - i była to gra która w swoim czasie była jedną z ładniejszych, Wiedźmin III premiera 2015 - 9 lat, naprawdę nie ma różnicy ? :]
A.l.e.x.
Nie napisałem że nie ma różnicy, tylko że poprawa jest dużo mniejsza niż w poprzednim dziesięcioleciu. Mi właśnie o to chodzi, że zmiany wynikają głównie z przyrostu mocy obliczeniowej. Nowych rozwiązań specjalnie nie ma. Znowu - nie twierdzę, że w ogóle, ale kiedyś rozwój był zdecydowanie bardziej dynamiczny.
W grę z 2006 gram bez bólu. W 2006 ta z 1996 wyglądała już koszmarnie. Takie Alpha Prime (nudne, ale nie o gameplayu rozmawiamy) czy Painkiller nadal się wizualnie bronią.
Pamiętam, że spore nadzieje pokładałem w sprzętowej akceleracji fizyki. Wizja wiarygodnie zachowujących się płynów i pyłów robiła wrażenia. Co z tego wyszło - pamiętamy. Trochę śmieci w Batmanie, jakieś plandeki w Mirror's Edge, kałuże kwasu w Borderlands. Z tej strony patrząc podoba mi się gameplay Gears of War 4.
Matysiak G - bo kiedyś było przejście z 2D na początki 3D dlatego większość osób które po raz pierwszy widziało grę 3D Doom długo nie mogły o tym zapomnieć. Dzisiaj jest rozwijana koncepcja prawdziwego 360 stopni. Zobacz że są już filmy nawet na youtube 360, a po dołożeniu do tego googli VR + naprawdę porządnej grafiki w 4K materiale i dobrym gameplay (to będzie kolejny krok w ewolucji). Nawet nie trzeba sobie za dużo wyobrażać jakby wyglądał np. TES jakbyś miał 360 stopni z VR.
Sam nie wiem. Chełmy, gogle i gry, które złożonością nie dorównują wielu tytułom z ps2... Fajna zabawka, ale biorąc pod uwagę komfort w porównaniu z siedzeniem na kanapie, koszty i słabe wsparcie ze strony producentów gier, to minie jeszcze sporo czasu, zanim się to przyjmie. O ile w ogóle. Pożyjemy, zobaczymy.
Chciałoby ci się drałować z buta z Białej Grani do Samotni?
Jakim cudem nie masz jeszcze swojego kanału na youtube... aaa zapomniałem, że tam nie ma miejsca na merytoryczne filmy.
Oczywiście że jest miejsce i zapewne jest wiele materiałów na ten temat, po prostu dla użytkowników gola większość materiałów które są wiedzą podstawową wydają się wiedzą z zakazanych ksiąg. Każdy kto interesuje się technologią czy nawet samym GPU wiedział o każdym z tych efektów i na czym ma polegać kiedy go wprowadzano. Dla mnie, ale zapewne też dla wielu którzy śledzą temat rozwoju technologii jest to wiedza historyczna, a nie "obecna". Niemniej i tak bardzo dobrze że takie materiały pojawiają się na tym portalu.
To byś się zdziwił. Youtube to nie tylko Gonciarze i Roje, ale masa youtuberów robiąca naprawdę profesjonalne filmy, których nawet telewizja by się nie powstydziła. Co do tematów growych to ciężko będzie mi zapodać jakiś przykład, ale na youtube jest cała masa świetnych filmów popularnonaukowych. Wystarczy powiedzieć, że Tomasz Rożek który dotychczas tworzył swój kanał na youtube (Nauka to lubię) teraz prowadzi program popularnonaukowy w TVP1 (Sonda 2). Z growych youtuberów polecam szczególnie NRGeeka, który raczej nie nagrywa merytorycznych filmów, ale naprawdę ciekawe vlogi o starych grach oraz humorystyczną serię "zagrajmy w crapa".
Zresztą nie wiem czy wiesza ale tvgry jest także na youtube, więc twór argument został obalony na samej tezie.
Matysiak G:
To sprawdź sobie następny przeskok w jakości naturalnego oświetlenia i odbić światła (nVidia Voxel Ambient Occlusion, bazujący na VXGI, czyli Voxel Global Illumination):
spoiler start
images.nvidia.com/geforce-com/international/comparisons/rise-of-the-tomb-raider/rise-of-the-tomb-raider-ambient-occlusion-interactive-comparison-010-nvidia-vxao-vs-off.html
spoiler stop
Mam nadzieję, że do tego nie będziesz już potrzebował okularów i 50" monitora na matrycy IPS lub plazmie, aby ujrzeć różnice...
Pozdro Kacper, dzięki za materiał. Teraz już wiem, że mogę to wszystko powyłączać w pizdu :D Chyba tylko antialiasing i ambient occlusion robią faktyczna różnicę a nie dodają bzdurne efekty.
DAMN! Nienawidziłem filmów Kacpra, na początku mój imiennik mnie mocno irytował, ale teraz jego filmów oczekuję najbardziej, niektóre kojarzą mi się z Vsauce - w sensie prowadzenie ich, umiejętność zaciekawienia widza, budowa i takie tam, a to cholernie dobre skojarzenie. I też uważam, że świetnie byś się sprawdził prowadząc swój kanał na Youtube - Marzę byś tego spróbował.
A ja tam jak mogę odpalam co się da, chyba że ogranicza to komfort fps to zjeżdżam z efektów, albo kiedy wkurza mnie nadmierne "rozmywanie" obrazu etc. Generalnie jednak - sumie jak już mi odbiło i wywaliłem kupę kasy na sprzęt to niech w kwestiach rozrywki się poci, czemu nie?
Ciekawe do 6 min, pozniej Wiedzmian jak zobaczyłem od razy wyłączyłem kaszanka.
Aby zrobić taki materiał, trzeba się zajebiście znać! Dlatego gratulacje!
Ja w to wszystko jakoś za bardzo się nie zagłębiam... oby tylko gra poszła na dobrych detalach i jedziemy :)
Dzięki za ten materiał, fantastyczna robota! Mam nadzieję, że tego typu nagrania poruszające bardziej techniczne aspekty związane z grami, staną się na GOL-u stałym punktem repertuaru. I oczywiście że to Ty będziesz autorem ;)
Ten film miał tylko 15 minut a był na tyle konkretny że czułem się jak po 30 minutowym wykładzie. Zią, nie nadążam z oglądaniem :O
Aberracja jest chyba najmniej lubianym przeze mnie efektem. Moim zdaniem w grze wygląda bardziej jak glitch czy po prostu słaba grafika, niż nadaje jakiś ciekawy wartościowy efekt.
Już brak mi słów, żeby opisać to jak ciekawe i dopracowane są twoje materiały! Wymiatasz Kacprze!