Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Recenzja Recenzja gry XCOM 2 - drugie UFO, czyli wróg poznany

01.02.2016 21:17
kuba1711
14
2
odpowiedz
kuba1711
95
Ten post może kłamać?

Trzeba się pogodzić z faktem, że gry w stylu starych Xcomów mogą istnieć jedynie jako gry indie, bo dla szerszej publiki będą niestrawne. Enemy Unknown z 12 był dobrą grą, mimo swych głupotek, a tu widzę, że zostały one poprawione i jest trochę więcej możliwości. W wakacje będzie jak znalazł.

post wyedytowany przez kuba1711 2016-02-01 21:17:40
01.02.2016 14:14
Irek22
👍
1
Irek22
114
Legend

Heh, byłem pewien, że ta gra będzie mieć premierę najprędzej w połowie roku! Przechodzi niemal bez echa; mam wrażenie, że "jedynka" miała lepszy/większy marketing.

Podejrzewałem, że 2K robi ją "na odwal", jednakże - z tego, co czytam - XCOM 2 jest całkiem udaną grą. Także graficznie prezentuje się lepiej niż na pierwszych materiałach, jakie udostępnili twórcy.
A ponieważ "jedynka" mi się podobała, nie omieszkam w przyszłości zagrać także w tę część.

post wyedytowany przez Irek22 2016-02-01 14:16:50
01.02.2016 14:14
Irek22
👍
1
Irek22
114
Legend

Heh, byłem pewien, że ta gra będzie mieć premierę najprędzej w połowie roku! Przechodzi niemal bez echa; mam wrażenie, że "jedynka" miała lepszy/większy marketing.

Podejrzewałem, że 2K robi ją "na odwal", jednakże - z tego, co czytam - XCOM 2 jest całkiem udaną grą. Także graficznie prezentuje się lepiej niż na pierwszych materiałach, jakie udostępnili twórcy.
A ponieważ "jedynka" mi się podobała, nie omieszkam w przyszłości zagrać także w tę część.

post wyedytowany przez Irek22 2016-02-01 14:16:50
01.02.2016 14:40
2
4
odpowiedz
Likfidator
120
Senator

XCOM 2 w niczym nie zaskakuje. Jest to typowa kontynuacja i nawet jeśli bliżej jej do expansion packa niż pełnoprawnej kontynuacji, to myślę, że wciąż warto zagrać.

Oczywiście pomijając typowe dla poprzedniej części zarzuty, gdzie spłycono część ekonomiczną i taktyczną względem pierwowzoru, zepsuto mechanikę strzelanie dając prymitywne procentowe szanse zamiast liczyć trajektorie jak w pierwowzorze i udziwniono zasady zarządzania bazą. XCOM 2 może być dobrą grą, ale wybitną jak X-COMy z lat 90 nie.

Gdyby po premierze X-COMa ktoś spytał mnie, czy ponownie kupię grę w pre-orderze, powiedziałbym, że w żadnym wypadku. Jednak czasy się zmieniły. XCOM 2 nie wychodzi na konsole, oraz nie posiada DENUVO. To są wystarczające argumenty, żeby zagłosować portfelem i powiedzieć twórcom, że słusznie postąpili. Nawet jeśli mam zarzuty co do wizji samej gry, to o rynek wysokobudżetowych PCtowych gier trzeba dbać.

01.02.2016 15:03
👍
3
1
odpowiedz
micin3
86
Buc
9.5

http://opencritic.com/game/1776/xcom-2

Jest dobrze, gra zamówiona w preorderze, oczywiście wersja Deluxe, za 300h które spędziłem w EU/EW jak najbardziej się twórcom należy.

01.02.2016 15:08
Dead Men
4
odpowiedz
Dead Men
135
Generał

a optymalizacja jak ?

01.02.2016 15:14
hopkins
5
odpowiedz
hopkins
176
Zaczarowany

Na czwratej stronie pod drugim screenem powtarza sie podpis.

Zaczalem przechodzic poprzedniego XCOM na PS3 i wciagnal mnie nieziemsko :)

01.02.2016 15:30
.:Jj:.
6
odpowiedz
1 odpowiedź
.:Jj:.
133
    ENNIO MORRICONE    

Ja jestem w trakcie robienia dodatku do poprzedniej części.

Ładnie XComa2 będę miał na oku.

01.02.2016 15:50
Dead Men
6.1
Dead Men
135
Generał

powodzenia z wielorybem

01.02.2016 17:44
A.l.e.X
7
-11
odpowiedz
4 odpowiedzi
A.l.e.X
132
Alekde

Trochę martwi mnie ten napis 40 godzin, ale zapewne na poziomie najwyższym wynik się co najmniej podwoi. Akurat na premierę skończę kolejny raz Tomb Raidera, szczególnie że zachęcił mnie do tego dodatek i świetnie wykonana wersja pctowa.

01.02.2016 17:59
Luc.Golabiowski
7.1
Luc.Golabiowski
27
Luc

Tak, na najwyższym możliwym poziomie trudności z pewnością całość znacznie się wydłuży ;) Ciężko szacować dokładną długość, ale wspomniane 40 godzin wyszło podczas grania na docelowym poziomie trudności.

01.02.2016 18:01
7.2
micin3
86
Buc

Docelowym czyli najniższym czy stopień wyżej?

01.02.2016 18:06
Luc.Golabiowski
7.3
Luc.Golabiowski
27
Luc

stopień wyżej ;)

05.02.2016 22:10
7.4
zanonimizowany56091
142
Generał

Co ma Tomb Raider do tej gry to nie wiem ? Dodatek góra 1,5 h i słaby scenariusz.

01.02.2016 17:53
8
odpowiedz
StoogeR
131
Generał

Dopiero teraz ogrywam pierwszego x-coma z dodatkiem (i long war modem). Testowalem demo kilka lat temu i srednio mi podeszlo, ale ze nic takiego dawno nie gralem, to naszla ochota (fakt, ze teraz podstawke z dodatkiem mozna nagiac za grosze tez swoje zrobil). Nie ma zle, ale raczej nie dam pelnej ceny za kolejna czesc - za duzo brakow, za duzo niepasujacych mi rozwiazan, a jakos nie widze by "2" to naprawiala (chociaz losowe mapy to juz cos).
Najbardziej boli mnie taktyczny gameplay. "Umowne" oslony i system trafien. Pelna oslona, niepelna oslona, albo zadna i strzelanie przez sciany. To co fizycznie widac na ekranie nie ma nic wspolnego z tym co moze sie stac podczas tury. Moja postac calkowicie schowana za oslona i tak moze oberwac, pomimo tego, ze gra przedstawila to w taki sposob, ze teoretycznie nie powinno byc takiej mozliwosci (model postaci calkowicie osolniety przeszkoda). Animacja postaci, ktore wychylaja sie by strzelac i pociski przechodzace przez sciany i trafiajace ufoka...
Gdzie do cholery developerzy zyli przez te wszystkie lata. Popatrzcie na Silent storm, ktore ma juz chyba ponad 10 lat. Zadnego sztuczne systemu oslon, zadnego strzelania przez sciany. Postac chowajaca sie za metrowym betonowym klocem jest oslonieta na tyle ile widzimy na ekranie. Jezeli pocisk trafi w przeszkode, to sie zatrzymuje na przeszkodzie, jezeli ma sie szczescie i trafi w wystajacy kawalek ciala, to trafia i koniec. Zadnych sciem i debilnych rozwiazan jak w x-comach (+3 nieba lepszy system zniszczen).
Kiedy trafia mi zolnierza pocisk, ktory obsolutnie nie mial prawa go trafic, ale gra zdecydowala, ze alien byl lucky i wylosowal swoje 5% szany na trafienie, to pocisk przenika przez oslone i trafia... rece opadaja. Od razu mam ochote wylaczyc gre w takiej sytuacji. Czy chowamy sie za czolgiem, czy za mala przeszkoda (zza ktorej wystaje polowa modelu postaci), to nie ma znaczenia. Znaczenie ma, ze grapokazuje nam w obu przypadkach "pelna oslone", a stojac za czolgiem moge byc rownie dobrze trafiony jak stojac za smietniczkiem. % musza sie zgadzac.
Wiem, ze teoretycznie na jedno wychodzi, ale strasznie cierpi na tym klimat, wrazenia ze strony wizualnej i sam gameplay, a takie kwiatki w x-comie sa standardem i jezeli w "2" jest tak samo (a na pewno jest...), to predzej niz na przecenie -80% tego nie kupie.

01.02.2016 18:04
9
odpowiedz
Demilisz
154
Generał

@Irek22
Jesli dla Ciebie XCom 2 przyszedł po cicho to nie wiem co sądzisz o Homeworld: Deserts of Kharak, o którym było cicho praktycznie do ostatniego tygodnia przed premierą, a i wtedy specjalnie nie szalano.

post wyedytowany przez Demilisz 2016-02-01 18:05:39
01.02.2016 18:12
Sethlan
10
odpowiedz
Sethlan
109
!______!

Mam nadzieję, że ktoś skorzysta z okazji i stworzy modyfikacje zmieniające uniwersum - walki w takim stylu w otoczce Mass Effect, bądź Star Wars są moim marzeniem.

Również wciągnąłem się ostatnio w XCOMa z 2012 - irytuje mnie niesprawiedliwość. Najsłabsi obcy potrafią trafiać raz za razem z mało wygodnej pozycji (co widać) - bez pudła, kiedy moi żołnierze twierdzą, że mają jedynie 25% szans na trafienie, mając taki sam widok. Ile razy miałem sytuację, że stojąc za rogiem i mając ufoka za ścianą, celność strzału wynosiła 30% (na przykład) - no to ruszałem w jednej turze z niewygodnego rogu i ustawiałem kilka metrów dalej tak, że stałem twarzą w twarz z obcym - logika podpowiedziałaby, że celność ma wzrosnąć, a tutaj nic nawet nie drgnęło. Ze wcześniejszej pozycji, z której normalnie nikt by nie dał rady strzelić, mam tak samo duże szanse, jak na otwartym polu, stojąc przed obcym, który chowa się raptem za deseczką.

post wyedytowany przez Sethlan 2016-02-01 18:16:59
01.02.2016 20:00
Ahaswer
😉
11
odpowiedz
1 odpowiedź
Ahaswer
95
ciwun

XCOM2 ma tę zaletę... że nie ma konkurencji :D W tej chwili ze świecą szukać wysokobudżetowych turówek taktycznych. Niestety ten gatunek nie cieszy się entuzjazmem obecnej młodzieży i nie jest hołubiony przez deweloperów.
XCOM2 może mieć masę wad, uproszczeń taktycznych, płycizn, ale na horyzoncie nie widać niczego innego adresowanego do miłośników turówek taktycznych. Bierzemy więc to co jest, po cichu sobie marząc, że może kiedyś turowe gry taktyczne wrócą do łask...

01.02.2016 21:23
11.1
Cyniczny Rewolwerowiec
77
Senator

Ze świecą? Jest masa dobrych turówek taktycznych, tylko nie na PC.

01.02.2016 20:12
12
odpowiedz
laki2217
85
Generał

Aż tak nie przekreślajmy Xcom2. Cieszmy się z tego, że ktoś postanowił taką grę wydać.

01.02.2016 20:47
sajlentbob
13
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
sajlentbob
131
Vetus Fungus

Pierwszy Xcom był z jednej strony bardzo fajną pozycją, a z drugiej posiadał kilka wyjątkowo idiotycznych rozwiązań:

- zero-jedynkowy system osłon,
- przegięty system trafień i pudeł krytycznych - często trafia się w niemożliwych sytuacjach, a pudłuje w stuprocentowych,
- "super-pseudo" losowość, czyli generowanie całego ciągu liczb/rzutów na początku rozgrywki, czyli taki mini "ironman" dla każdego,
- dwie akcje - ruch i strzał (ale nie odwrotnie),
- overwatch w którym nie można było wybrać celu - wszyscy prują do pierwszego przemieszczającego się przeciwnika,
- mój "ulubiony" ficzer, czyli zachowanie się przeciwnika gdy jeszcze nie zostaliśmy wykryci.
Dochodziło do kuriozalnych sytuacji, które wyglądały mw. następująco:

1) jeśli my wpadaliśmy na przeciwnika to widzimy grupkę obcych stojących w kółeczku (jarających szlugi i/lub omawiających ostatni mecz w ufockiej lidze). W momencie, gdy nas dostrzegą, rzucają pety i rozbiegają się po całej planszy, zajmując dogodne pozycje. Każda strategia bierze zazwyczaj w łeb, bo bez względu na to z której strony nadejdziemy, przeciwnik i tak ma darmowy ruch i kryje się za osłonami. Jeśli próbowaliśmy oskrzydlić jakąś grupę, kończyło się to często tym, że sami byliśmy otoczeni - ze względu na małą planszę, aktywowaliśmy czasami kilka takich, "jarających szlugi" grupek.

2)jeszcze fajniej było, jak ufoki patrolowały okolicę i to one na nas właziły (zwłaszcza w dodatku). W nasz zasięg wchodzi grupka, ustawia kółeczko, wyciąga fajki i nagle... widzą wroga. Chowają fajki, rozbiegają się i chowają za osłonami,... a potem jeszcze czasem zaczynają normalny ruch. Mistrzostwo świata - 3 tury w jednej :).

Mimo wszystko, wspominam tę grę bardzo miło i jestem tylko niezmiernie ciekawy, czy powyższe elementy uległy jakiejś zmianie w dwójce, bo w recenzji niestety nic na ten temat nie znalazłem?

post wyedytowany przez sajlentbob 2016-02-01 20:50:48
01.02.2016 22:22
13.1
zanonimizowany5607
51
Centurion

trafne uwagi
również chciałbym poznać odpowiedzi na te pytania

01.02.2016 22:51
Luc.Golabiowski
13.2
Luc.Golabiowski
27
Luc

1. Nie bardzo rozumiem co masz na myśli? Zawsze były trzy statusy "brak osłony", "pół osłona" i "pełna osłona" - nadal tak jest.
2. Jest ciutkę lepiej pod tym względem jeśli chodzi o strzelanie, ale przy hakowaniu procenty są totalnie z kosmosu.
3. Tak było wcześniej i jest teraz - podobnie jak poprzednio można jednak wybrać zdolność, która umożliwa ruch po strzale.
4. W warcie nie wybieramy dalej celu, ale jest pewien postęp - gdy jedna postać zginie, reszta automatycznie kieruje celowniki na nowego przeciwnika.
4. Gdy przeciwnik nas zobaczy automatycznie zajmuje pozycje, a po nadejściu tury wroga ma dalej normalną możliwość ruchu/strzelania. Częściowo pomaga w tym system skradania, ale nie likwiduje całkowicie wymienionych sytuacji.

W recenzji niestety nie byłem w stanie umieścić absolutnie wszystkiego, wówczas zajęłaby 15 stron a nie 5 :) Wybrałem to, co uważałem za najistotniejsze ;)

W razie dalszych pytań - piszcie ;)

01.02.2016 21:17
kuba1711
14
2
odpowiedz
kuba1711
95
Ten post może kłamać?

Trzeba się pogodzić z faktem, że gry w stylu starych Xcomów mogą istnieć jedynie jako gry indie, bo dla szerszej publiki będą niestrawne. Enemy Unknown z 12 był dobrą grą, mimo swych głupotek, a tu widzę, że zostały one poprawione i jest trochę więcej możliwości. W wakacje będzie jak znalazł.

post wyedytowany przez kuba1711 2016-02-01 21:17:40
01.02.2016 22:12
Scorpi_80
15
2
odpowiedz
Scorpi_80
89
Generał

Jeżeli nie poprawili systemu osłon i losowości strzałów, to nie zagram wcześniej jak -75% na wyprzy. Najbardziej denerwująca sprawa w całej grze.

01.02.2016 22:23
16
1
odpowiedz
Quetzalcoatl79
1
Junior

Jak dla mnie konkurencją i to o wiele lepszą i bardziej w klimacie starego X-Com jest Xenonauts. Moim zdaniem TA gra stanowi odświeżenie starego X-comu i zachowuje jego klimat. Oczywiście nie jest wypasionym graficznym kiczem do przejścia w dwa wieczory ale... Polecam spróbować.

02.02.2016 08:37
17
odpowiedz
zanonimizowany812566
62
Generał
9.0

Nie mogę się doczekać 5 lutego! Gra zbiera niesamowite noty: średnia na teraz- 92/100. XCOM 2 powinien mi starczyć do tego 1 marca- do premiery Far Cry Primal. Świetne otwarcie roku. Na pewno znajdzie się na mojej liście Game of the Year 2016.

02.02.2016 14:12
👍
18
odpowiedz
Infetrus
36
Chorąży
9.0

Jedną z najlepszych wiadomości to wsparcie dla modów w dniu premiery. Zaskakujące ile można było wycisnąć z pokracznego jeśli chodzi o mody Enemy Within. Jeśli zainteresowanie XCOM 2 zbyt szybko nie zgaśnie, można liczyć na całkowicie nowe kampanie.

Pomijając wielkie mody, warto wspomnieć o możliwości "wyregulowania" bazowej gry poprzez pliki ini. Jeśli ktoś bawił się modem Long War poczuje się jak w domu. Nie trzeba tu żadnych umiejętności, ani narzędzi moderskich. Wystarczy odrobina uczciwości, aby nie zmienić za dużo... Podoba Ci się gra lecz irytuje Cię niska celność żołnierzy lub niska szansa hakowania? Wystarczy edytorem tekstu zmienić odpowiednie zmienne.

Jeśli ktoś martwi się, że gra jest zbyt krótka, legendarny poziom trudności ma wydłużone czasy budowania i odkrywania technologii. Coś a'la mini Long War.

02.02.2016 18:12
19
odpowiedz
ilovemetal
33
Centurion
9.5

Co do modów to ludzie od Long War ogłosili 3 projekty, które wyjdą już w dniu premiery - nowy typ broni (SMG), nowy przeciwnik (Muton Centurion) i oficerskie drzewko umiejętności. Skoro takie rzeczy mamy już na start to odpowiednik "Long War" to tylko kwestia czasu :)

02.02.2016 22:25
Ferrou
20
odpowiedz
2 odpowiedzi
Ferrou
40
Centurion

(...)szalenie irytującą pracą kamery. Jeżeli wariująca perspektywa denerwowała Was poprzednio, przed graniem w XCOM 2 zaopatrzcie się w porządny zapas tabletek (...)
A tego nie da się wyłączyć w menu? Jak grałem w "pierwszego" XCOM'a, to na dzień dobry wyłączyłem te badziewne widoki "zza pleców" i inne "epickie" najazdy kamery. Po okrojeniu ostał się ino elegancki izometrycznych rzucik ;)

02.02.2016 22:27
20.1
micin3
86
Buc

Jeżeli się nie mylę, to to wyłączało "second Wave", czyli opcję które odblokowywały się po przejściu gry, narazie brak informacji (lub inaczej, streamerzy mówią że nie ma tego) na ich obecność w XCOM2.

03.02.2016 08:37
20.2
Infetrus
36
Chorąży

Opcja nazywa się "dynamiczna kamera" i można ją wyłączyć w XCOM2. Nie jest to częścią "second wave".

04.02.2016 05:09
yadin
21
odpowiedz
yadin
102
Legend

Do złudzenia przypomina wiele rozwiązań z ... zapomniałem tytułu tej czeskiej serii o II wojnie światowej.

05.02.2016 22:17
A.l.e.X
👍
22
odpowiedz
A.l.e.X
132
Alekde
9.5

Gra jest naprawdę świetna i moim zdaniem jest to odpowiedni duży krok względem części pierwszej. Poza tym od razu udostępniony warsztat !

08.02.2016 10:18
23
odpowiedz
LaggerImpossible
12
Legionista
9.5

Halo, halo po pierwsze w nowym xcomie dozwolone jest strzelanie przez ściany, zwłaszcza ciężkie wieżyczki bo w kampanii wyraźnie jest powiedziane, że obcy są spięci w w jakiś pokrakNet i teraz w pięciu atakują cel który widzi jeden. Po drugie do osłony dodano szansę na unik wzrastającą z coverem, jeśli stoisz za wysokim i pokrak przyfarci i dostaniesz, masz jeszcze rzut na unik i wrogi strzał może cię "drasnąć" za 1/3 czy 1/4 wartości bazowej. Beng i mamy usprawnienie systemu coverów.

09.02.2016 09:38
24
odpowiedz
spidermanPL
7
Legionista

jak w rome 2 dobra ocena redakcji a czytelników...

16.02.2016 20:04
Zakątek leśnego demona (Satyr)
25
odpowiedz
Zakątek leśnego demona (Satyr)
30
Centurion

Strasznie ubolewam nad tym, że ta produkcja nie wyszła na PS4. Jak tylko wymienię mojego 7 letniego blaszaka na nowy sprzęt to na pewno XCOM 2 będzie jednym z kilku tytułów, w które zagram.

31.03.2016 16:52
26
odpowiedz
inmix
63
Pretorianin

Szczerze dziwi mnie fakt, że nie wspomniano tutaj o tragicznym (w ogóle nie poprawionym od jedynki) systemie osłon. Kuriozalne sytuacje w których stoję dosłownie za plecami ufoka (na oko 5 m), mam 88% szans na trafienie i pudłuję, potrafią skutecznie zniechęcić do grania. Oczywiście w kolejnej turze Ufok ucieka za osłonę i trafia mnie z 20m zabijając mojego wypasionego 3lvl żołnierza (który nie trafia zza pleców). Misje typu uratuj minimum 6 cywili- miałem nadzieję że już więcej tego nie zobaczę, ale jednak.

Ta gra to niedopracowany średniak i trzeba powiedzieć to wprost. Wypieprzyłem to z dysku i czekam na coś bardziej sensownego w takich klimatach.

Recenzja Recenzja gry XCOM 2 - drugie UFO, czyli wróg poznany