Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

gameplay.pl Ekstremalne warunki w grach – podziemne poziomy, które najgłębiej zapadały w pamięć

07.12.2015 20:35
timex550
1
timex550
17
Legionista

Bardzo fajny tekst, ale liczba błędów językowych (w czasie pisania tego komentarza, czyli 20:30 07-12-2015) aż razi w oczy.

W każdym razie ja od siebie dorzuciłbym jeszcze Świątynię Pierwotnego Zła, tak w klimatach D&D, a konkretnie jej rozległe lochy. To uczucie wszechobecnego tam niebezpieczeństwa pamiętam do dzisiaj.
Nie zapominajmy też o serii The Elder Scrolls, która też pokazała kilka świetnych podziemi (chociażby wnętrze Czerwonej Góry).

08.12.2015 01:26
Luc.Golabiowski
2
odpowiedz
Luc.Golabiowski
27
Luc

@timex550 - aż przeczytałem raz jeszcze ten tekst, żeby sprawdzić to o czym mówisz i niestety poza dwiema literówkami, niczego więcej nie wyłapałem (jedna w tytule gry, druga w zakończeniu). Jeśli coś konkretnego Cię gryzie, a tego nie dostrzegłem (wiadomo, jak to jest z czytaniem własnych tekstów), to daj znać - poprawię to dla potomnych :)

08.12.2015 04:09
claudespeed18
3
odpowiedz
claudespeed18
203
Liberty City Finest

Tekst nasycony grami/poziomami Fantasy a sam czytając tytuł pomyślałem o podziemnych bazach wojskowych itp. kompleksom. Bo o ile wiadomo, że w grze Fantasy będą niemal na 100%(któraś gra fantasy nie ma?) mroczne lochy/podziemia to niekoniecznie w grze 'bardziej realistycznej'.

Jeśli już mowa więc o Baldurach etc. to zabrakło Gothic 1, które 'wtedy' wydawały mi się ciagnąć nieskończenie a wisienką na torcie jest Thief: The Dark Project i jego większość mrocznych poziomów pod ziemią, zwłaszcza ostatni. Rozległość leveli też była wręcz ogromna, no więc powinien być na liście musowo.

Pomimo tego, że RE4 uznaję za niemal arcydzieło gatunku sur-hor to jakoś nie zapamiętałem szczególnie lochów w tej grze.

Legend of Grimrock jest świetne ale 2ka już dzieje się głównie na powierzchni..

Wracając do gier 'nie-fantasy', czyli np. fps/akcji z klimatem bliskim realiom naszego życia to z pewnością warto wspomnieć MGS(y) i kompleksy, w których na koniec zjeżdżając jeszcze niżej znajdowaliśmy budzące grozę wielkie machiny wojny. Spotkanie z MG to niezapomniane przeżycie, nawet w wersji na GBC.. ;)

No i jeszcze przypomniał mi się ostatni level w Project IGI. Ogromna baza w podziemiach zapada w pamięci głównie przez ekstremalny poziom trudności w tej grze.

Dużo by wymieniać klimatycznych miejsc. Poziomy z Deus Ex, itd itp. wojskowe bazy. Wkurzające levele w serii Serious Sam.. Mroki Wolfensteina(RtCW) - brr :).

Na koniec - nie zapominajmy o serii Portal. W końcu każdy kto grał wie gdzie się dzieje gra a w 2ce czuć i widać to już bardzo konkretnie.

08.12.2015 09:39
Tomas1987
4
odpowiedz
Tomas1987
145
Generał

Wedlug mnie brakuje starej kopalni, swiatyni śniącego z Gothica. Przeciez tam az strach chodzic bylo:p

08.12.2015 10:03
Matysiak G
5
odpowiedz
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Zaprawdę powiadam wam: kto pieluch w podziemiach Agropromu i laboratorium X16 w Stalkerze nie wypełnił, ten niechaj znawcą podziemi się nie mieni, albowiem nic jeszcze nie widział i tematu w sposób należyty nie zgłębił.

08.12.2015 13:45
6
odpowiedz
zanonimizowany809
160
Legend

Nic nie przebije Arx Fatalis, niedocenianej i zapominanej gry. Ta gra to jedno wielkie podziemie :-)

08.12.2015 15:51
7
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

Dodam do tego:
- Stonekeep
- Cave Story
- Super Metroid

08.12.2015 16:13
HUtH
8
odpowiedz
HUtH
120
kolega truskawkowy

Brakuje mi Ultimy Underworld, Amnesii(zdecydowanie) i nieco przewrotnie: Minecraft i... Dwarf Fortress. ,

08.12.2015 18:47
9
odpowiedz
McMenel
37
Centurion

Hmmm może ja i swoje dwa grosze dodam. Otóż w czasach przedwiecznych czyli erze 16 bitowych konsol była gra na Segę Genesis/Mega Drive. Zwała się ona Dungeons and Dragons : Warriors of the Eternal Sun . Zacny klasyczny RPG mieszający rozgrywkę w systemie " z lotu ptaka " jak i klasyczny Dungeon Masterowy etap jaskiń i lochów. Co ciekawe w lochach nie można było wykonać zapisu gry przez co " przechodziło " się je za jednym zamachem. Do tego graficznie wyglądały znakomicie. Trudne , ciekawe z całkiem sporą dozą ukrytych przejść i przeciwników. Do dziś potrafię sobie odpalić emu i pobawić się kilka dni.

09.12.2015 11:14
n0rbji
10
odpowiedz
n0rbji
117
Siedzący Byk

Zdecydowanie brakuje tutaj mega klimatycznego Shadow Man'a. Mroczne lochy Asylum w połączeniu z fenomenalną oprawa muzyczną stworzyły najbardziej klimatyczne miejsca w historii gier. Do tej pory żadna gra nie miała takiego klimatu. Gra ma na karku 16 lat, grałem niedługo po premierze, a nadal siedzi mi w pamięci.

09.12.2015 18:20
11
odpowiedz
ubersniper
96
Pretorianin

Laboratoria "x" w Stalkerze. Fenomenalny klimat.

09.12.2015 19:36
NewGravedigger
12
odpowiedz
NewGravedigger
184
spokooj grabarza

2

Za oknem szaro i ponury, ciemniej robi się coraz prędzej

pierwsze zdanie

09.12.2015 19:40
Luc.Golabiowski
13
odpowiedz
Luc.Golabiowski
27
Luc

@NewGravedigger - dzięki, literówka poprawiona! ;)

09.12.2015 20:37
14
odpowiedz
zanonimizowany983828
88
Senator

Można byłoby tutaj wrzucić każdego dungeon crawlera, ale na szczęście kilka wymienionych jest. Ja dodałbym od siebie przede wszystkim ARX Fatalis, które w całosci dzieje się w podziemnym świecie a powierzchnię można zobaczyć tylko w obserwatorium. Niezapomniana klimat i wykreowany świat. Kolejna gra, to Amnesia: Machine for the Pigs - dlaczego nie Mroczny Obłęd? Choć pierwsza część jest dużo straszniejsza i lepsza, tak druga ma bardziej zapadające w pamięć miejscówki. Zdecydowanie. Zgadzam się, że brakuje jednej z najlepszych gier lat 90tych a mianowicie: Thief: Dark Project. Reszta wartych uwagi gier na liście i wymieniona przez użytkowników, więc nie będę się powtarzał :)

15.12.2015 15:30
15
odpowiedz
aidan111
1
Junior

Pierwszy akapit - chyba dowiecie się, a nie dowiedziecie się?

gameplay.pl Ekstremalne warunki w grach – podziemne poziomy, które najgłębiej zapadały w pamięć