Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

tvgry.pl Przeładowywanie broni w grach - historia, realizm, mechanika

26.10.2015 14:20
Raiden
1
Raiden
140
Generał

Fajny materiał. To faktycznie jedna z ważniejszych mechanik w strzelaninach, ale ciężko jest odpowiedzieć na pytanie, które podejście się preferuje, gdyż zależy to od innych elementów gry. Ciężko sobie wyobrazić realistyczne podejście w grze FPS, gdzie mechaniki ruchu i projekt poziomów stawiają na bardzo dynamiczną rozgrywkę, jak np. w Gotham City Impostors. Trzeba też pamiętać, iż każda broń (m.in. przytoczony M1) może mieć inny sposób przeładowywania, co koresponduje z balansem rozgrywki.

26.10.2015 14:23
2
odpowiedz
GoldenChild
1
Junior

Witam,

Ja osobiście jestem zwolennikiem realistycznego przeładowania w pierwszoosobowych strzelaninach, ze względu na przede wszystkim większą immersję. Absurd o którym wspomniałeś, z wyrzucaniem pełnych magazynków nie tylko moim zdaniem psuje odbiór całości, ale również siada na podłożu gameplayowym.. Zupełnie inne podejście będziesz miał w takim arcadeowym COD'zie a zupełnie inne w chociażby Insurgency (swoją drogą serdecznie polecam produkcję, jeżeli ktoś lubi taktyczne shootery nie tak hardkorowe jak np. Project Reality) gdzie przeładowanie trwa stosunkowo długo, zaś magazynków można mieć ograniczoną ilość- nie więcej niż 4... Dodatkowo nigdzie w interfejsie nie ukazuje się żadna informacja o ilości amunicji w magazynku, co świetnie przekłąda się na odbiór całości rozgrywki.
Pozdrawiam GoldenChild

26.10.2015 14:34
3
odpowiedz
szpen
80
Centurion

Mi się podobały rozwiązania z Far Cry 2, gdzie broń zabrudzona się zacinała, a wyeksplatowana potrafiła rozwalić się w pół. Jeżeli nie ma kary za przeładowywanie nie do konca pustego magazynka to przeładowuję w miarę często, ale jeśli gram w battlefield 4 na HC to mniej więcej liczę wystrzelone naboje. W wojsku uczono nas dbania o broń, po każdym nawet nie wielkim zabrudzeniu trzeba było ją solidnie wyczyścić, a naboi często dostawaliśmy nie wiele np. 5 sztuk do kałasznikowa.

26.10.2015 14:37
Maniac
4
odpowiedz
Maniac
49
Konsul

Wciskanie R po zabiciu przeciwnika lub oddaniu serii i skryciu się za winklem to już u mnie nawyk do tego stopnia że nieświadomie używam tego w każdej grze z pistoletem w ręku.

26.10.2015 14:52
5
odpowiedz
Pandoletov
4
Junior

Szkoda że nie pojawiła się wzmianka o serii Metro. Tam amunicją płaciło się również w sklepach i trzeba ją było troszkę bardziej szanować. Materiał bardzo fajny, strasznie mi się spodobały materiały Gambriego właśnie poruszające tematykę mechanik gier. Oby tak dalej :)

26.10.2015 14:56
6
odpowiedz
zanonimizowany619836
71
Generał

hmmm fajnie ze w koncu nowy filmik bo jakos tak zastanawialem sie nad tym co robic.

26.10.2015 14:58
7
odpowiedz
zanonimizowany619836
71
Generał

no i to jest glupie ze pod koniec lat 90, 20 wieku odeszli od wiekszej ilosci gier sf fantastycznych.

26.10.2015 15:22
mateo91g
8
odpowiedz
mateo91g
105
Generał

W Battlefield 4 administrator serwera może włączyć opcję "pełne magazynki" która powoduje, że jeśli przeładujemy magazynek to tracimy pozostałe w nim naboje (w trybie klasycznym ta opcja jest zawsze włączona) i moim zdaniem jest to tak samo nierealistyczne jak "worek nabojów" zamiast magazynków, ponieważ żołnierze nie marnują amunicji. Najrealistyczniejsza grą po tym względem był SWAT 4, gdzie mieliśmy określoną ilość magazynków w zapasie + jeden załadowany. Po częściowym wystrzeleniu magazynka trafiał on do zapasu i mieliśmy w zapasie częściowo opróżniony magazynek - jak przeładowaliśmy wszystkie pełne magazynki to policjant ładował do broni te częściowo wystrzelane, począwszy od tego w którym zostało najwięcej naboi. I to było realistyczne, bo tak robi w rzeczywistości, żołnierze jak potem mają czas to uzupełniają te magazynki amunicją, nie wywalają magazynków na ziemię, jak to ma miejsce w grach.

26.10.2015 15:56
Cobrasss
9
odpowiedz
Cobrasss
197
Senator
Image

:D Zawsze lubiłem przeładować/karmić tą broń>>>
Tak jeszcze przy okazji 1szego Half Life,a przeładowanie Colta Pythona jest głupie, bo następuje poprzez wyrzucenia wszystkich naboi z bębenka Nawet te które nie wystrzelili.
I do dochodzi do tego że został nam w zapasie jeden nabój, a Gordon,Shepard,Barney wywala wszystkie naboje i ładuje ten ostatni nabój mimo że widać że jest ładowany cały bębenek.

Ale przyznam bardzo fajnie prezentuje się przeładowanie w DLCku Napoleonic Wars do Mount & Blade Warband, jeden strzał i długi czas na załadowanie kuli, a tak w tym czasie możemy oberwać.
Aha i zapomnij o strzelaniu i przeładowaniu w trakcie jazdy konnej.

Owszem to już było wcześniej w samodzielnym Ogniem i Mieczem , ale tam było nieco uproszczone, parę machnięć i już załadowane, mimo to jest różnica szybkości w załadowaniu kuli do muszkietu a samopału.

mówiąc jeszcze o tym DLCku do warbanda, :D obsługa armat też wymaga długi czas jeśli mamy to robić wszystko sami bez pomocy innych graczy.

26.10.2015 16:06
10
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

Ja tam akurat rzadko gram w strzelanki i być może dlatego nie nabrałem nawyku ciągłego molestowania "R". Preferuję raczej bardziej realistyczne podejście, a więc wystrzelanie całego magazynka i dopiero wówczas go przeładowuję. Chyba, że pojawiłoby się rozwiązanie, że wraz z przeładowaniem magazynka tracimy te pociski, których nie wystrzelaliśmy. Może wówczas większość graczy by oduczyła się ciągłego przeładowywania? Bo obecnie pociski niezużyte magicznie przeskakują do nowego magazynka.
Na pewno mechanika przeładowywania jest ważna z punktu widzenia dynamiki starć.

26.10.2015 16:33
11
odpowiedz
BlowUP
58
Pretorianin

Lubię tę serie dobra robota !

26.10.2015 17:26
12
odpowiedz
Valgard
31
Centurion

Pamiętam animacje przeładowania z Red Faction, w swoim czasie były bardzo widowiskowe (np załadowanie rakietnicy)

26.10.2015 18:38
JaspeR90k
13
odpowiedz
JaspeR90k
58
ONE MAN ARMY

Mechanika przeładowywania broni kapitanie była zaprojektowana w Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Tam gdy wystrzelaliśmy np. 15 nabojów z magazynku M16 czy innej broni postać kontrolowana przez gracza przy przeładowywaniu nie wyrzucała tego "zużytego" magazynku tylko po wykorzystaniu wszystkich czterech pełnych wkładała do broni te magazynki które wcześniej zamieniliśmy z taką samą liczbą naboi jaka w nich została po włożeniu pełnego magazynku. Sam osobiście przywiązuje ogromną wagę do przeładowywania broni palnej w grach i czy gram w multiplayer czy to w single player zawsze staram się zarządzać amunicją tak aby w najmniej nieoczekiwanym momencie nie zostać z pustym magazynkiem i zazwyczaj ta sztuka zawsze mi się udaje.

26.10.2015 19:03
Vihajster
14
odpowiedz
Vihajster
2
Junior

Mi podoba się rozwiązanie które serwuje BF4 w trybie hardcore. Po każdym przeładowaniu traci się magazynek wiec jeśli ktoś ma nawyk przeładowywania po kilku wystrzelonych pociskach to szybko karabin szybko stanie się bezużyteczny. Dodatkowo nie jest wyświetlany stan amunicji więc trzeba samemu wyczuć kiedy należy przeładować i ile zostało magazynków.
Kolejne kwestia jaka mi przychodzi do głowy to hałasowanie poluźnionej sprężyny w magazynku gdy kończą sie naboje. Niestety nie wiem w jakiej grze to spotkałem ani czy to realistyczne, ale na pewno pomogłoby to w grach bez hudu.

26.10.2015 19:14
15
odpowiedz
keeveek
80
Konsul

Przecież w Battlefield 1942 gracz posiadał ograniczoną liczbę magazynków, które były zliczane przy przeładowaniu. Dopiero nowsze części zmieniły podejście, bo dzieci płakały.

26.10.2015 19:44
16
odpowiedz
YourEnemy
26
Chorąży

W pewnej, według mnie bardzo dobrej, modyfikacji do HL1, także była taka mechanika - Cry of Fear mod for HL1. Przeładowanie broni palnej skutkowało utraceniem pozostałych jeszcze w magazynku pocisków, z wyjątkiem strzelby. Mnóstwo ludzi zakładało wątki na oficjalnym forum i płakało, jak to tak, dlaczego sterowana przez nas postać marnuje pociski, gdy wokoło pełno potworów i szaleńców.

Mi grało się dobrze. Amunicji mało, grać na pałę to samobójstwo. Bardzo często opłacało się odwlec przeładowanie broni do ostatniej chwili.

Potem wyszedł Borderlands2. Pu jakimś tygodniu znów nabyłem odruch Pawłowa - R-ka po każdej nawet krótkiej serii. Powróciłem do CoF, miałem ochotę ukończyć na wyższym poziomie trudności z innym zakończeniem, powrót był bolesny. Wtedy to stworzyłem prosty "bind alias" skrypt. Każde pierwsze wciśniecie R-ki po serii było ignorowane:

bind r doubletapreload1
bind "MOUSE1" "+dtrattack"
alias doubletapreload1 "bind r doubletapreload2"
alias doubletapreload2 "bind r doubletapreload1; +reload; wait 5; -reload"
alias +dtrattack "+attack; bind r doubletapreload1"
alias -dtrattack "-attack"

26.10.2015 19:55
17
odpowiedz
bloxay
14
Legionista

Seria Red Orchestra, a zwłaszcza dwójka moim zdaniem bardzo dobrze odwzorowuje strzelanie z broni z II wojny światowej. Warto zwrócić uwagę też na to, że w tej grze był jeszcze dostępny tryb hardcore, w którym oczywiście było odpowiednio trudniej. :)

26.10.2015 21:59
maviozo
18
odpowiedz
maviozo
226
autor zdjęć

Mam uwagę dla autora filmu. Popracuj nad wymową, bo wszystkie "mogliźmy, oszczędzaliźmy, przeładowaliźmy" bardzo słychać, a nie powinno :)
Pozdrawiam.

26.10.2015 23:07
19
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

Cierpie na chorobe maniakalnych przeladowywaczy, zabije 1 czy 2 przeciwnikow seria 3-4 nabojow i od razu reload. Zupelnie nie wiem skad sie to bierze.
Czasem jak wywale jednak caly magazynek karabinu, to zamiast go przeladowac zmieniam na pistolet (bo szybciej) i tu jak wykorzystam magazynek z pistoletu (bo jest duzo wrogow albo umiejetnie sie chowaja) to zamiast przelaczyc na karabin i jego przeladowac (skoro obie bronie puste to chyba lepiej przeladowac te lepsza), to przeladowuje pistolet i z niego staram sie zabic pozostalych wrogow. Glupie, wiem, nic na to nie poradze.

26.10.2015 23:51
20
odpowiedz
Lazy_Fox
14
Legionista

Dodam od siebie, wprawdzie nie lubie fps aż tak bardzo ponieważ trochę straciły urok. Tłumaczę,bardzo fajnie że Gambri zauważył (zresztą czego on nie potrafi zauważyć, bardzo konkretny człowiek) mechanika FPS trochę się wypala, cały czas parcie na grafikę a mechnika siada. I to jest mój "point", kiedyś człowiek się jarał tymi przeładowaniami, oszczędzał amunicje na większych przeciwkników i Bossów. Dzisiaj, nie ma co liczyć na takie rzeczy, czekam na nowego Dooma ale pojawiają się wątpliwości co do dynamiki. Zawsze się zastanawiałem się,czemu na konsoli Wii w strzelankach nie zaplikowali mechaniki przeładowania poprzez wstrząśnięcie Wiilota? A tyle było okazji. Przypomina mi się port COD:MW na Wii(swoją drogą koszmar!) była okazja do poszalenia, wymyślenia, tchnięcia w FPS czegoś nowego(sterowanie Wiilotem, najlepiej wyszło Metroid 3) a wiadomo jak wyszło. Dzięki Gambri za fajny materiał, czekam na kolejne. Są osoby którym bardzo się twoje materiały podobają!

27.10.2015 08:51
BosKi
21
odpowiedz
BosKi
39
Chorąży

To tez sie ociera o esportowa rozgrywke a co za tym idzie "balans" gry.

W BF4 jest tryb HC w ktorym nie widzi sie amunicji oraz zmiana magazynka oznacza jego utrate (tak samo BF:BadCompany2 i BF3 rowniez maja ten tryb, nie wiem jak w Hardlinie bo jego omijam szerokim lukiem). Wiem ze sporo gier wymienionych w owym materiale domyslnie zlicza naboje ale ma rowniez takie tryby ktore przypominaja HC z battlefieldow.

A jesli chodzi stricte o esportowe strzelanki to wiadomo ze utrata calych magazynkow owocowalaby w paradoksalne mecze :P

Jako ze w strzelanki gram bardzo duzo czesto wybieram rowniez gre z "wlaczonym realizmem" :P ale jesli chodzi juz o powazniejsza gre w sieci (w bf4 mam kolo 2tys. godzin) to mija sie to z celem :p zamienilo by to gre w diablo w ktorej tylko by sie szukalo po trupach nowej broni :PP

27.10.2015 10:32
Scorpi_80
22
odpowiedz
Scorpi_80
90
Generał

Temat ciekawy i niestety należę do tych co często przeładowują po wystrzeleniu kilku naboi. Czasem oczywiście ginę przez to bo nie zauważę na czas kogoś.

27.10.2015 10:41
pablo397
😍
23
odpowiedz
pablo397
137
sport addicted

Matko święta - prowadzący tak nudnym tonem głosu mówi, że mało nie usnąłem słuchając...

27.10.2015 13:47
MrFlakeOne
24
odpowiedz
MrFlakeOne
51
Centurion

Bardzo mnie irytuje brak zarządzania magazynkami jak to ma miejsce w większości FPS-ów. Bardzo pozytywnie wyróżnia się tutaj Insurgency, gdzie po przeładowaniu tracimy wszystkie pociski, jakie nie zostały wystrzelone z poprzedniego magazynka. Fun jest o wiele większy.

27.10.2015 14:42
n0rbji
25
odpowiedz
n0rbji
117
Siedzący Byk

Tak to jest niestety że ilość amunicji w grach to jest tylko liczba. Przynajmniej w większości. Kocham strzelaniny osadzone w II wojnie światowej gdzie jednym z problemów żołnierzy walczących na froncie był często mały zapas amunicji. Szkoda że w CoD czy MoH nigdy nie zastosowali tego że tracimy nie wystrzelone naboje z wymienianego magazynka. Troche głupio to wygląda jak biegniemy żołnierzem mającym zapas ponad 300 naboi do pistoletu maszynowego i tyle samo do karabinu. Gdzie on to mieści? Sam mam nawyk zmiany magazynku nawet po wystrzeleniu 1 pocisku (wliczając w to PPSH z magazynkiem o pojemności 71 naboi :P ) Wiem że to głupie ale to już niestety wyuczony odruch bezwarunkowy po 11 latach grania w multi CoD1 i mimo tego przyzwyczajenia bardzo bym chciał żeby wyglądało to trochę inaczej z tą ilością amunicji. To samo tyczy się uzupełniania. Zdecydowanie za łatwo, zwłascza w grach wojennych uzupełniamy zapasy. Zmieniłbym też mały ale głupi szczegół. Mianowicie chodzi mi o to że uzupełniając amunicję z leżącej broni ona znika tak jakbyśmy ją zabierali. Bez sensu bo idąc tym tropem nasz bohater niesie na karku setki pustych karabinów a setki sztuk amunicji trzyma w kieszeni. Zbieramy amunicję, niech broń dalej leży na glebie tyle że pusta. Dodałoby to ten mały smaczek realizmu.

27.10.2015 15:14
26
odpowiedz
staszeka
20
Legionista

W pierwszej Mafii (nie pamiętam jak w drugiej) po przeładowaniu broni od ilośći naboi odejmowana była pojemność danego magazynka, czyli traciliśmy wszystkie niewykorzystane naboje.

27.10.2015 15:23
27
odpowiedz
bbandi
95
Pretorianin

Mi się podoba jak zmienia się dźwięk podawania naboi (czy dźwięk broni ogólnie) zależnie od ich stanu w magazynku (nie pamiętam w jakiej grze to widziałem).

27.10.2015 20:32
-=BROGI23=-
👍
28
odpowiedz
-=BROGI23=-
192
Senator

Polecam serie Arma z CBA i ACE :) Szybko oduczycie sie gwalcic R po oddaniu 2-3 strzalow :]

27.10.2015 21:48
k8vt800
29
odpowiedz
k8vt800
100
Pretorianin

Czy aby nie przypadkiem w Battlefield 2 był jeszcze przydział magazynków? Szturmowiec miał jeden więcej. Jak wywaliłeś prawie pełny no to sorry, trza było wołać a amunicję do żołnierza wsparcia.

28.10.2015 10:40
30
odpowiedz
damianyk
137
Nośnik Treblinek

W pierwszym Stalkerze było rozróżnienie amunicji. Amunicja np. 7,62 Nato nie pasowała do broni 7,62 układu warszawskiego. Pamiętam jak z początku nosiłem ze sobą kupę różnej amunicji bo "może się przyda".

28.10.2015 21:37
Wodzuu
31
odpowiedz
Wodzuu
46
Pretorianin

Red Orchestra 2 jest tam bardzo dobrze odzwierciedlone przeładowywanie i polecam oraz zachęcam do gry, nadal mnóstwo osób gra! :)

28.10.2015 22:56
32
odpowiedz
SethSamson
31
Legionista

pierdzielisz troche chopie ...
przeladowywanie w grach zalezy od tego jaki dmg owa gra posiada ..
w grach w kotrych ten dmg nie jest realistyczny ( trzeba wystrzelac caly magazynek albo wiecej niz 1-2 naboje ) przeladowanie i ta oczednosc amunicji jest bezsensowana poniewaz bedziesz przeladowywal w kazdej mozliwej chwili i zaraz po nacisniencju spustu .. co jest nie realistyczne
w grach w ktorych dmg jest realistyczny przeladowanie i zarzadzanie amunicja nabiera wiekszego znaczenia ..

czyli wszystko zalezy od realistyki obrazen danej gry
oraz prawdziwy zolniez nigdy nie wyrzuca magazynkow . tylko chowa je spowrotem do kieszeni czy ladownicy .
takzwane taktyczne przeladownie .. poniewaz w prawdziwym zyciu bron nie pokazuje ci ile naboi zostalo ci w magazynku .. prawdziwa bron pokazuje i informuje cie tylko wtedy kiedy amunicja sie skonczy .. LUB zaladujesz pusty magazynek . np na Berreta M92F kiedy zaladujesz pusty magazynek z lewej stony broni wystaje taki maly cyngielek .. jezeli magazynek posiada jakies naboje ( moze to byc nawet jedna sztuka ) ten cyngielek jest schowany . i tak samo jest na zwyklej M4 .

dlatego uwazam ze gry ktore posiadaja prawdziwe bronie powinny zachowywac sie bardziej jak prawdziwe bronie i dmg ...

28.10.2015 23:43
claudespeed18
33
odpowiedz
claudespeed18
203
Liberty City Finest

Kiedyś grałem w grę, gdzie przeładowanie po kilku wystrzelonych nabojach powodowało utratę całego magazynka. Wkurzyła z początku ale potem dawało sens oszczędzania. Nie pamiętam tytułu niestety.

W każdej strzelance staram się nie używać 'R' po kilku nabojach. By było 'realistycznie' ale odruch pojawia się zaraz po chwili. Czasami te kilka naboi jest na prawdę potrzebne by kogoś dobić ;)

03.11.2015 10:10
mackal83
34
odpowiedz
mackal83
147
Konsul

Jak zwykle świetny materiał tym razem o słynnym ,,reload'',którego nie raz słyszało się na automatach w latach 90-tych.Chyba w swoim growym życiu przerobiłem już wszystkie mechaniki przeładowań , od tych absurdalnie arcadowych,po tych najbardziej realistycznych.Sposób w jaki był reload powodował inne nastawienie do gry.Tam gdzie liczył się każdy nabój a reload trwał dość długo do rozgrywki podchodziłem bardzo uważnie i strategicznie.Tyczyło się to też w grach sieciowych typu call of duty gdzie 1 nabój w komorze powodował porażkę w starciu z rywalem.
Były także takie gry gdzie reload był tylko tak naprawdę atrapą i w ogóle nie brało się tego elementu pod uwagę.

03.11.2015 21:58
😜
35
odpowiedz
TheConstructor
1
Junior

Jako że nie przeładowuję tylko w grach - mam jakieś doświadczenie w kwestii dynamicznej wymiany magazynka. Kiedy zrywa się kontakt (np. w zielonej taktyce) kiedy wycofujesz się za kolegów z drużyny wymienia się magazynek w biegu - czy się wystrzeliło 3 czy 30 pocisków - aby ZAWSZE mieć pełen magazynek do prowadzenia ognia. W plecaku ma się tyle samo magazynków co w ładownicach - czasami więcej i potem wymienia się je na te wystrzelone, bądź lekko opróżnione. Aby uniknąć gubienia magazynków (co prawda to prawda - pusty magazynek jest nic nie wart, bo wkładanie do ładownicy może kosztować życie - CZAS) używa się specjalnych torb zrzutowych na magazynki. I aby uprzedzić pytania ciekawskich - są specjalne magazynki z tworzyw, które rozkładają się po wyrzuceniu na ziemie - np magazynki jednorazowego użytku w p90 czy glocku. W środowisku taktycznym wymiana magazynka pustego jest traktowana jako błąd, bo kiedy nie masz już nic w komorze, ani w magu jesteś łatwym celem. Zawsze zostawia się co najmniej jeden, kiedy ma się możliwość przeładować na spokojnie - w przeciwieństwie do szybkiego zrywania kontaktu z przeciwnikiem o czym napisałem na górze. Generalnie w działaniach czarnych i dynamicznych zielonych wywala się magazynki/ wsadza do zrzutu - ale czasami nawet na to nie ma czasu. Wszystko zależy od sytuacji. Co nie zmienia faktu, że nie wolno bezmyślnie wywalać ich gdzie popadnie :P

Pozdrawiam,
TheConstructor

09.11.2015 08:54
Adrianun
36
odpowiedz
Adrianun
122
Senator

Uwielbiam twoje materiały Gambri! :)

tvgry.pl Przeładowywanie broni w grach - historia, realizm, mechanika