Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

tvgry.pl V-Sync, G-Sync, FreeSync - po co istnieją i jak działają?

16.09.2015 22:09
1
Zorgall
45
Centurion

Gdybym mógł dałbym 2 łapki w góre.

16.09.2015 22:20
mateo91g
2
odpowiedz
mateo91g
105
Generał

Ja korzystam najczęściej z adaptacyjnego V-Sync, w grach multiplayer nie korzystam w ogóle w V-Sync, by zminimalizować opóźnienia. Problem mam z Assasins Creed Unity w którego obecnie gram, niestety w tej grze ilość FPS bardzo często spada poniżej 60 co owocuje częstym tearingiem, pozostaje jedynie użycie stałego V-Sync lub zjechanie z detali, na szczęście w AC Unity nie ma dramatu ze stałym V-Sync (gra ma chyba domyślnie zastosowanie potrójne buforowanie, bo przy spadku FPS poniżej 60 nie ma blokady na 30 FPS), ale w wielu innych grach (np Far Cry 4) włączenie stałego V-Sync bez potrójnego buforowania owocuje częstymi zmianami blokady FPS z 60 na 30 i z powrotem, co jest jeszcze gorsze od tearingu. Współczuję posiadaczom Radeonów, gdyż nie mają adaptacyjnego V-Sync i jeśli gra nie stosuje potrójnego buforowania, to pozostaje im tylko wyłączyć V-Sync i męczyć z tearingiem (no chyba, że mają monitor z free-sync).
PS. Jeśli w jakiejś grze nie ma opcji potrójnego buforowania to jeśli włączę tą opcję dla tej gry w panelu Nvidia, to i tak tego potrójnego buforowania nie będzie, bo te ustawienie w panelu Nvidia dotyczy się tylko OpenGL, a nie DirectX?

16.09.2015 22:21
3
odpowiedz
Mandra
9
Legionista

Naprawde jestem pod wrażeniem jakości ostatnich filmów Kacpra. Widac ze zrobil dobry research i podszedl do sprawy profesjonalnie. Oby tak dalej! Fajna odmiana i powiew swierzosci na TVGry :) Dajcie mu podwyzke.

16.09.2015 22:31
4
odpowiedz
BlowUP
58
Pretorianin

Dekonstruktor ulubiona seria :)

16.09.2015 22:39
5
odpowiedz
satyr3
17
Legionista

Więcej takich materiałów!! Materiał świetny!!

16.09.2015 22:43
6
odpowiedz
JamJestGeko
4
Junior

Za każdym razem czekam jak głupi na kolejny odcinek od Ciebie.

16.09.2015 22:53
7
odpowiedz
@Hejdasz
3
Chorąży

Co tu dużo mówić... Pełna profeska :) Kacper, zdecydowanie przodujesz na tvgry. :))

16.09.2015 22:53
8
odpowiedz
komenty
69
Senator

"Swierzosci", o Jezus Maria.

16.09.2015 22:53
9
odpowiedz
mirra893
76
hikikomori

Ech, Kacper, przez Ciebie znowu muszę zainstalować FTL... :)

16.09.2015 22:53
10
odpowiedz
wellmiller
27
Chorąży

Ja daje triple łapkę w górę za ten materiał

16.09.2015 22:55
Jesper
11
odpowiedz
Jesper
34
Chorąży

tvgry.plRedakcja

@mateo1g: Tak, chociaz niektórzy mają tendencję do pisania, że "coś się zmieniło" jak to włączają. Jednak fakty wskazują na to, że obsługiwany jest tylko opengl (z ostatnich gier np. Wolfenstein).

16.09.2015 22:57
Jesper
12
odpowiedz
Jesper
34
Chorąży

tvgry.plRedakcja

Btw, dzisiaj w materiale króluje kawałek "Mantis" ze świetnego soundtracku do FTL by Ben Prunty. ;)

16.09.2015 23:14
mateo91g
13
odpowiedz
mateo91g
105
Generał

@Jesper - aha, dzięki z odpowiedź. Skoro ta opcja działa tylko w OpenGL, to twierdzenie graczy, że "coś się zmieniło" wynika chyba tylko z efektu placebo.

16.09.2015 23:48
14
odpowiedz
inteligentnychomik
21
Centurion

Bardzo dobrze wyjaśniony temat. Moje gratulacje Kacper. Nic dodać nic ująć. Tylko historycznie wspomnę, że na początku PC-ty z CGA (320x200) VGA (640x480) i SVGA miały stały obszar pamięci, w którym rysowały obraz i taki np. Prince of Persia, czy Dune miał tragiczny tearing, bo kolejne klatki szybko ruszającego się obrazu rysowały się na oczach gracza. Takie Atari, Commodore 64, nie mówiąc już o Amidze od początku miały możliwość przełączenia obszaru pamięci wyświetlanego na ekraniem czyli double buffering (obsługiwane w przerwaniu pionowym - V-Sync). Rządziła Amiga, która dzięki procesorowi Copper była w stanie w każdej poziomej linii ekranu wyświetlić inny obszar pamięci, co pozwalało na fajne efekty w demach (falujący napis jak woda) i czasem grach tylko poprzez żonglowanie adresami pamięci dla każdej poziomej linii na ekranie bez zmiany nawet jednego bajtu w pamięci obrazu.
Szacun za ten materiał!

17.09.2015 00:07
15
odpowiedz
ZaronDrake
13
Legionista
17.09.2015 00:12
pioras55
😊
16
odpowiedz
pioras55
101
Generał

Brawo Kacper za świetny materiał, czekamy na następny! Tak pomiędzy nami, napisz, skąd Ty to wszystko wiesz???

17.09.2015 08:37
17
odpowiedz
Skrypious
32
Centurion

Bardzo ciekawy materiał. Więcej takich! :)

17.09.2015 09:22
18
odpowiedz
zanonimizowany1066120
28
Pretorianin

Kacper jesteś mistrzem !!kolejny świetny materiał, rewelacyjnie wszystko objaśnione. Czekm na kolejne odcinki dekonstruktora.

17.09.2015 09:22
19
odpowiedz
michallo_w
25
Legionista

Gość jest niesamowity! Bawi ucząc, uczy bawiąc! :D

17.09.2015 09:25
20
odpowiedz
>Juziu<
47
Chorąży

@ZaronDrake Pogrzebałem w necie i udało się kilku osobom uruchomić G-Sync na jakiś jednym laptopie Asusa ROG z nieoficjalnymi sterami. Nie znalazłem też żadnego hacka żeby po DisplayPort uruchomić FreeSync na GeForcie ... (bo kto kurde ma monitor z G-Sync)

17.09.2015 10:01
21
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

Swietny material, to chyba moja ulubiona seria na TV gry.

17.09.2015 10:30
22
odpowiedz
Rogas28
6
Junior

W końcu doczekaliśmy się kolejnego materiału z tej serii :D domyślam się, że częściej ich nie będzie bo żeby dobry materiał zrobić potrzeba czasu, ale cieszy mnie on za każdym razem gdy się pojawi, bo potrafi on w super przystępny sposób pokazać pewien zakres informacji :) Gratuluje !

17.09.2015 10:35
mastarops
23
odpowiedz
mastarops
132
Generał

Dobry materiał. Przez te wszystkie technologie wybiorę konsolę, tam przynajmniej jest to tak zrobione by działało OK, wszyscy mają to samo, gra jest dostosowana do konkretnego kontrolera. Komp z monitorem (V-sync. lub G-sync) i porządną myszką i klawiaturą, a najlepiej i padem to niestety obecnie wydatek przynajmniej 5 000 PLN.

17.09.2015 11:04
alfa100a
24
odpowiedz
alfa100a
30
Centurion

a jak to się odnosi do konsol, telewizor=monitor wtedy?
pytam tylko z ciekawości

17.09.2015 11:28
EMILL
25
odpowiedz
EMILL
76
8 bit

na konsolach zwykle tearing nie jest zauwazalny, ale np. w takim Watch Dogs na X360 rzucal sie w oczy strasznie

17.09.2015 11:45
Kubuz
26
odpowiedz
Kubuz
38
Centurion

Świetny materiał, tego właśnie potrzebowałem. Czekam na więcej

17.09.2015 11:48
AIDIDPl
27
odpowiedz
AIDIDPl
172
PC-towiec

Tego G-Sync sobie chyba kiedyś sprawię...Jestem ciekaw jak działa w praktyce...

17.09.2015 12:33
Jesper
28
odpowiedz
Jesper
34
Chorąży

tvgry.plRedakcja

Na konsolach, gdzie klatki sa zablokowane, warto wziąć pod uwagę to, że twórcy projektując grę pod jeden konkretny GPU, mogą zadbać o to, żeby klatki wyswietlaly się jak najbardziej równomiernie. Wiec nawet bez vsynca da się tearing ograniczyć, jeśli gra jest dobrze zoptymalizowana. :)

17.09.2015 12:50
29
odpowiedz
jazon88
26
Chorąży

Mały błąd. Adaptive sync, czy tez freesync miało być obowiązkowym standardem w DisplayPort 1.2a . Miało być tak, ze każdy monitor z DisplayPort 1.2a bedzie obsługiwał ta technologie. Jednak ostatecznie jest to opcjonalny komponent wtyczki. Czyli w praktyce monitor który ma DisplayPort 1.2a nie musi obsługiwać tej technologi, wszystko zależny od producenta monitora. Czyli główna zaleta tego otwartego standardu zniknęła. Konsument i tak musi szukać monitora który obsługuje czy to technologie amd czy nvidii. Przez to ze free sync DisplayPort 1.2a roznie on działa na roznych monitorach - czyli rozna jest ilosc klatek od ktorych działa, i poziom smużenia też jest rozny. Sprzętowe rozwiązanie nvidii pod tym wzgledem jest lepsze, tylko trochę droższe.

17.09.2015 13:01
30
odpowiedz
xMenek
13
Legionista

Mega materiał, bardzo chciałem o tym posłuchać ale w profesjonalnym wyjaśnieniu, doczekałem się :)

17.09.2015 13:39
Alt3ir
31
odpowiedz
Alt3ir
88
PlayForFun

No Kacper, jak zawsze - pełna "profeska". Świetnie się taki materiał ogląda.

17.09.2015 13:47
X@Vier455
32
odpowiedz
X@Vier455
118
Szynszyl

Bardzo dobry materiał :)

17.09.2015 14:06
33
odpowiedz
UrukHai
25
Legionista

Super są te technologiczne materiały Kacpra, umie wsporo wyjaśnić w przystępny sposób. Tak trzymać!

17.09.2015 14:30
34
odpowiedz
Econochrist
114
Nadworny szyderca

Zawsze mam wyłączony V-Sync bo tak żre zasoby.

17.09.2015 14:59
35
odpowiedz
KrzyU
6
Junior

Trochę skomplikowany, ale świetny i wiele wyjaśniający materiał jak i cała seria tak trzymaj Kacper :D

17.09.2015 15:37
36
odpowiedz
flunzik
22
Legionista

Kacper kolejny strzał w 10 !!! proponuje zrobić ,,Kącik Techniczny, nowinki " więcej takich pozdrawiam

17.09.2015 15:42
Zimnokrwisty
37
odpowiedz
Zimnokrwisty
14
Legionista

Bardzo ciekawy, edukacyjny materiał. Świetnie przedstawiony, dzięki temu wszystko zrozumiałem :D
Wielki plus.

17.09.2015 15:55
38
odpowiedz
GameForFun
48
Pretorianin

Ja już myślałem, że szykuje się jakaś dobra gra pt. "VSYNC" ;-(

17.09.2015 16:48
kapciu
39
odpowiedz
kapciu
185
kapciem

Czyli reasumując
1. Mając bardzo dobry sprzęt w stosunku do gry - lepiej włączyć v-sync. Nasza karta graficzna produkuje za dużo klatek. Potrzebne wparcie programowe.
2. Mając sprzęt o wiele słabszy (np. minimalne wymagania) lepiej te opcje odhaczyć. Nasz gpu nie daje rady z klatkami biedząc sie przy 20-25 fpsach. Tearing będzie występował ale nic z tym nie możemy zrobić.

17.09.2015 16:49
Planetar
40
odpowiedz
Planetar
67
Pretorianin

No nareszcie mniej więcej wiem co to V-Sync... W niektórych grach włączone v-sync zawiesza mi grę i nie wiem o co chodzi. Tak czy siak fajna naładowana info seria.

17.09.2015 16:57
41
odpowiedz
Atrycze
38
Pretorianin

po prostu WOW. Kacper naprawdę widać twój rozwój, nie marnujesz się chłopie. A pamiętam jeszcze jak hejtowali cię gdy pojawiłeś się na tvgry.

17.09.2015 17:16
szympek1818
42
odpowiedz
szympek1818
56
Generał

Spoko materiał :)

17.09.2015 18:23
👍
43
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

Materiał na plus. :)

17.09.2015 18:46
44
odpowiedz
Matmax_57
62
Centurion

Genialny materiał edukacyjny :)

17.09.2015 18:49
45
odpowiedz
Kmiciic
9
Legionista

Bardzo dobre materiały. Ja mam kartę graficzną i procesor z górnej półki więc przy uruchamianiu nowej gry ustawieniami typu V-Sync, G-Sync, Antyaliasing nie będę zawracał sobie głowy pozostając przy ustawieniach domyślnych.

17.09.2015 19:25
Rumcykcyk
46
odpowiedz
Rumcykcyk
114
Głębinowiec

W ten weekend kupuje monitor o wartości PS4, nie ma co ograniczać grafiki i podcinać jej skrzydła.

17.09.2015 20:27
47
odpowiedz
ASndrzej
14
Legionista

panowie (ogólnie) kolejny świetny materiał.
niewiem jak u was z budżetem ale powinniście kupić jakiś kanał w tv (np. w cyfrowym polsacie) [sry nie znam sie] takie tvgry ale że w Telewizji macie dużo pomysłów a no I temat rozległy jak by takie coś powstało to nie oderwał od telewizora, taki Arash opowiadający o nowych premierach, taki "Hyper"

17.09.2015 20:34
Shiro D. Ace
48
odpowiedz
Shiro D. Ace
38
Centurion

I tak po ziemi chodzą ludzie którzy nie widzą szarpania ekranu... Osobiście wypala mi to gałki oczne.

17.09.2015 22:11
49
odpowiedz
RealWaaagh
29
Legionista

G-Sync jest technologią stanowczo lepszą od FreeSync. Wszystkie profesjonalne testy FreeSync od AMD pokazują że występuje "Ghosting" obrazu. NVidia po premierze freesync nawet wydała oficjalne oświadczenie że sami próbowali opracować G-Sync o AdaptiveSync ale właśnie ze względu na Ghosting efekty nie były zadowalające. Jeśli ktoś uruchomił G-Sync bez monitora które ma ten chip to na pewno efekt nie jest taki sam, chip G-Sync naprawdę robi sporo w monitorze i da się to zauważyć.

PS. Nie tak mało osób ma monitory z G-Sync jak Wam się wydaje. Z moich znajomych około 25% ma już monitory G-Sync, a każdy kto planuje zmianę monitora prawdopodobnie też taki właśnie wybierze.

17.09.2015 22:27
50
odpowiedz
gemboyrob
30
Legionista

Chyba najlepsza seria na Tvgry obecnie. Brawo, Kacper!

17.09.2015 22:35
macbaker
51
odpowiedz
macbaker
52
Chorąży

no to poznaliśmy V-Synka ;)

17.09.2015 22:40
52
odpowiedz
Ziomalson
8
Legionista

Fajnie by było gdybyś zrobił filmik o DirectX12 (głównie o tych jajach związanych z GPU), Windows 10, DDR 4 lub o prockach :).

17.09.2015 23:12
claudespeed18
👍
53
odpowiedz
claudespeed18
203
Liberty City Finest

Bardzo ważna funkcja, jeśli jej nie ma w grze to używam jej specjalnym programem. Niepotrzebne męczenie karty 1000+ fps? What for? Przyznam jednak, że ostatnie kilka dni grałem w grę w której wyłączyłem V-Sync a dlatego, że klatki spadały mi podczas walk do 30 fps, dziwnie się trzymały tej wartości a w chwilach spokoju wracały do 60 fps. Było to w grze Crysis 2. Problem rozwiązałem wyłączeniem V-Sync i blokadą osobnym programem do 60 fps. Efekt - niemal stałe 60 fps.

Btw 10k post :)

17.09.2015 23:50
Kettger
👍
54
odpowiedz
Kettger
113
Red

Bardzo dobrze wytłumaczone.

18.09.2015 09:45
55
odpowiedz
Sizzar
5
Junior

A w tle muzyka z gry FTL :P

18.09.2015 09:55
56
odpowiedz
Imrahil8888
110
Generał

Genialny materiał. Wy u siebie co używacie? 3DO, czy od razu monitor z G-S?

18.09.2015 12:38
TheCerbis
57
odpowiedz
TheCerbis
70
Vanitas vanitatum

Ja prawie zawsze gram z V-Synch. Czasem wyłączam w jakiejś grze multiplayer.

18.09.2015 15:50
Mariano86
58
odpowiedz
Mariano86
39
Quaker

Zamiast promować monitory 144 Hz na których prawie w ogóle niema ghostingu i tearingu, to wciskają ludziom jakieś protezy typu g-sync czy freesync...

18.09.2015 15:53
59
odpowiedz
Begamer90
4
Junior

Super materiał ! dzięki ;)

18.09.2015 17:21
60
odpowiedz
bassdeck
2
Junior

Hej możecie mi powiedzieć jaki jest tytuł gry w 5'22 ?

18.09.2015 17:38
61
odpowiedz
Kamol19
47
Pretorianin

Jakby tak uczyli na studiach :/

Świetny materiał!!

18.09.2015 18:04
👍
62
odpowiedz
bassdeck
2
Junior

co to za szczelanka z zombi ??!!11 ja chce szczelać !!one

18.09.2015 19:34
Jesper
63
odpowiedz
Jesper
34
Chorąży

tvgry.plRedakcja

@bassdeck

Wolfenstein: The Old Blood. :)

18.09.2015 19:45
64
odpowiedz
bassdeck
2
Junior

@Jesper Danke

18.09.2015 23:23
65
odpowiedz
porytypl
9
Legionista

Bardzo fajny materiał. Proponuje teraz zrobić jakiś materiał o 4k. O graniu na TV w 30Hz, bądź pozbyciu się kolorów na rzecz 60HZ. O sterownikach i aktualizacjach TV do standardu 4k60HZ. Pozdrawiam

19.09.2015 00:52
66
odpowiedz
Kacperpol
64
Konsul

genialny material

19.09.2015 04:30
67
odpowiedz
zanonimizowany668247
168
Legend

Zamiast promować monitory 144 Hz na których prawie w ogóle niema ghostingu i tearingu, to wciskają ludziom jakieś protezy typu g-sync czy freesync...
Akurat posiadam monitor z g-syncem i nie tylko ma odswiezanie w czestotliwosci 144Hz, ale tez 1ms czas reakcji matrycy. O kontrascie i rozdzielczosci nawet nie wspominam. :)

19.09.2015 11:29
kaszanka9
68
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

Blackthorn [67]

ale tez 1ms czas reakcji matrycy. O kontrascie i rozdzielczosci nawet nie wspominam. :)

Hahah, to tak jak wszystkie, też piszą, że 1ms, a kontrast i rozdzielczość nie ma nic wspólnego z gsync.

Swoja drogą ludzie dają sobie niezłą ściemę wcisnąć, wolą kupować gsynca, który nadal nie jest idealny, zresztą tak samo jak async (a niby mieli problem rozwiązać raz na zawsze, widocznie taki sam kłamliwy marketing), zamiast po prostu upewnić się, że ma się 60 fps + triple buffer wtedy problemu nie ma, wolą kupić droższy monitor i niż dołożyć kasę do wydajniejszego sprzęt i nadal bądź co bądź mieć problemy.

Które to też są ściemą, no ludzie, w co wy wierzycie, na serio tak trudno jest po prostu zmusić monitor do odświeżenia się wtedy kiedy chcecie bez względu na liczbę fps żeby nie wiem co, no oczywiście, że nie, według mnie nie rozprawiając się z tym do końca, mogą, ale na tym nie zarobią.

I tak samo w każdej grze powinien być obsługiwany triple buffer, a nie jest.

19.09.2015 13:48
Rumcykcyk
69
odpowiedz
Rumcykcyk
114
Głębinowiec

Miałem kupować monitor z 144hz, 1 ms albo czekać na tańsze g-sync ale wole zainwestować więcej teraz w 60hz z ładnymi kolorami z matrycą ips niż 144hz z tn bez redukcji migotania. 120-144 hz to bardziej dla osób grających w CS, BF3 albo SLI żeby osiągnąć ponad 100kl/s, na GTX 980ti gram przeważnie w 60hz i tak zostanie więc wywalenie kasy na 144hz mija się z celem. Dobrze że przed zakupem spędziłem kilka dni na czytaniu i na testach monitorów.

19.09.2015 14:57
70
odpowiedz
Imrahil8888
110
Generał

kaszanka9 oni nic z tym nie zrobią. Lepiej, by wiara kupiła nową kartę graficzną. Jakby chcieli, to już dawno by to ruszyło. Największym problemem póki co, to brak konkurencji. AMD upada coraz bardziej. Intel i Nvidia zjadają ich i podnoszą ceny do jakichś chorych wartości. Mam nadzieje, że ktoś ich kupi i pokaże, że monopol nigdy nie jest na rękę klientom, czyli po prostu nam.

19.09.2015 19:05
jovalec
71
odpowiedz
jovalec
8
Legionista

Znalazłem artykuł który opisuje, że nie jest potrzebny monitor z G-Sync, a jedynie DisplayPort 1.2 i modowane sterowniki.
Może to ktoś potwierdzić?

19.09.2015 19:34
72
odpowiedz
zanonimizowany668247
168
Legend

kaszanka9 -> A miałeś kiedyś kontakt z ta technologia na własne oczy? Bo wiesz, moi znajomi też smęcili na mój zakup, a w rezultacie i tak każdemu opadła szczęka. Z ciemnogrodem nie piszesz.

PS: Mój monitor to Asus ROG Swift PG278Q. I oczywiście zadane pytanie przeze mnie jest pytaniem retorycznym.

20.09.2015 22:40
73
odpowiedz
upokorzyciel
3
Junior

Muzyka z FTL-a.

24.09.2015 09:19
74
odpowiedz
Imrahil8888
110
Generał

Blackthorn też przymierzam się do jego kupna, lecz ta cena... Czysty gwałt.
jovalec na razie nikomu to nie działa, więc lepiej zainwestować w g-sync. Najtańszy monitor to 1700 zł. Mógłby być tańszy, ale nie jest źle.

25.09.2015 14:02
75
odpowiedz
zanonimizowany668247
168
Legend

Imrahil8888 -> Cena niestety jest duża, ale ogólnie to jestem bardzo zadowolony z tego monitora. Jakość obrazu i płynność animacji jest świetna.

05.10.2015 20:06
Adrianun
76
odpowiedz
Adrianun
122
Senator

Po zmianie kompa miałem screen tearing, ale tylko podczas odpalania filmików w przeglądarce bądź zwykłych filmów. Kombinowałem, robiłem co się dało i dopiero zmiana odświeżania na 59 Hz pomogło... A sam materiał świetny! :)

19.01.2016 20:20
77
odpowiedz
1 odpowiedź
Mika34
17
Legionista

Witam.
Czy mając G-sync włączony powinienem wyłączyć v-sync? Czy nie ma to znaczenia?

19.01.2016 22:28
77.1
Mika34
17
Legionista

Juz znalazlem.Gdy zostawimy wlaczony v sync to monitor takze bedzie z niej kozywtal, ale tylko ponizej 25kl/sek i powyzej maxymalnego odswiezania monitora.

tvgry.pl V-Sync, G-Sync, FreeSync - po co istnieją i jak działają?