Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

gameplay.pl Licencja na Nemesis - sposób wykorzystania mechaniki z gry Śródziemie Cień Mordoru w innych tytułach

12.07.2015 00:39
1
legia2396
30
Centurion

Fajny artykuł. Sam od pewnego czasu się zastanawiałem kiedy inni twórcy zaadaptują system Nemezis to swoich gier. Miałem nadzieję, że już w nowym Asasynie będzie, ale prawdopodobnie nie ziści się to marzenie. Ciekawy pomysł z Batmanem i przeciwnikami, którzy mogą być albo "normalnymi" żołdakami albo łotrami z mocami. Trochę nie bardzo pasuje mi tu Hitman, ale może nie mam tu racji. Tak czy siak uważam, że system Nemezis powinien być coraz częściej używany, bo według mnie bardzo dobrze sprawdził się w Shadow of the Mordor.

13.07.2015 11:34
2
odpowiedz
paul181818
45
Generał

co to nemezis?

13.07.2015 14:18
3
odpowiedz
Persecuted
78
Senator

Też kiedyś o tym myślałem i też najbardziej oczywistym kandydatem wydał mi się Assassin's Creed.

Przy czym uważam, że całość musiałaby być zrobiona dużo lepiej niż w SoM, gdzie rozgrywka często irytowała swoją losowością i nieprzewidywalnością. A to ork był odporny na wszystko z wyjątkiem np. eksplozji, ale nigdzie w pobliżu nie było niczego do wysadzenia. A to kapitanowie chaotycznie się spotykali, przez co walka 1v1 potrafiła się zmienić w 1v5. A to silny kapitan miał siedzibę w fortecy - będąc jednocześnie odpornym na zabójstwo po cichu - więc wyeliminowanie go wymagało otwartego działania, wszczęcia alarmu i stawienia czoła niekończonemu respawnowi zielonoskórych...

Duży zawód sprawił mi też fakt, że po mozolnym budowaniu armii wysokopoziomowych orków... właściwie nie było co z nimi zrobić. Zabrakło tam jakiejś satysfakcjonującej konkluzji naszych działań.

Wracając do AC, uważam, że lepszym rozwiązaniem (zamiast - mało wiarygodnego moim zdaniem - przeciągania templariuszy na swoją stronę) byłoby - zgodnie z Twoją propozycją - oddanie nam do dyspozycji rozbudowanego zarządzania własnym bractwem. Można by powiedzmy szkolić swoich ludzi w odpowiednim kierunku (np. na szpiegów, zabójców, dywersantów, złodziei, wojowników, strzelców itd.), a potem posyłać ich na konkretne misje, zgodne z ich "wykształceniem" ;). Wtedy faktycznie infiltracja templariuszy i sianie fermentu w ich szeregach miałoby sens i mogłoby dawać ogromną satysfakcję. Obserwować np. jak dwaj wysoko postawieni templariusze skaczą sobie wzajemnie do gardeł oskarżając się o zdradę - bezcenne.

Batman to też niegłupi pomysł. Aczkolwiek wątpię, by ten praworządny indywidualista zechciał "zniżyć się" do tego, by przeciągać bandytów na swoją stronę. Natomiast sam system generowania łotrów to pomysł wprost stworzony dla tej gry.

Co do reszty mam mieszane uczucia. Far Cry - może być, ale Hitman - zdecydowanie nie ;s. Wszelkie przejawy losowości w grze typu stealth / skradanie, uważam za zło w czystej postaci.

Potencjał jednak jest, zwłaszcza w takich grach o bardziej "przerysowanej" rzeczywistości. Do głowy przychodzi mi np. Mad Max albo Lords of the Fallen (to w końcu jedna z "gier o umieraniu", a śmierć jest podstawą systemu nemesis ;s).

13.07.2015 14:32
4
odpowiedz
zielele
95
Generał

a jakas gra w klimatach gangsterskich?

13.07.2015 14:45
5
odpowiedz
TobiAlex
129
Senator

Nemesis? Bez przesady, nic nadzwyczajnego. Ale gdyby sam combat przeniesili do AC (zresztą do innych gier), to byłoby dopiero coś. Ten combat jest świetny, uczeń przerósł mistrza (wiadomo, że to system podobny z Batmana, ale ulepszony). Och, gdyby taki combat był w nowym Wieśku...

13.07.2015 15:18
6
odpowiedz
Lukasz1991
14
Legionista

A ja będę malkontentem i powiem że nie chciałbym tego systemu w AC :)
Dlaczego ? Bo według mnie ucierpiałaby warstwa fabularna. Zabójstwa kluczowych Templariuszy były zawsze dosyć dobrze osadzone w opowiadanej historii. Orkowie w SoM niby mieli mocne i słabe strony ale po czasie był one zbyt powtarzalne, a poza imieniem i wyglądem tak naprawdę niczym się od siebie nie odróżniali. Nemezis sprawdzało się jako element sandboxowy, ale w misjach fabularnych ten element był prawie całkowicie nieobecny. AC wykorzystuje postaci i wydarzenia historyczne i obawiam się że wprowadzenie tego systemu mogłoby 'urandomowić' historię i zabójstwa.
Poza tym nie jestem zwolennikiem implementowania czegoś co się sprawdziło w jednej grze do całej masy innych. System walki z Batmana jest już niemal w każdej tego typu grze, a w Blackflag i Lords of Shadow 2 zerżnęli nawet ustawienie kamery zza pleców i znad ramienia głównego bohatera, co ogromnie mnie zirytowała zwłaszcza w przypadku tej drugiej gry - w jedynce praca kamery tak znakomicie ukazywała fenomenalne projekty lokacji...
Choć oczywiście uważam, że jakieś odświeżenie serii AC by się przydało. Akurat system Nemezis nie jest tym co chciałbym zobaczyć w pierwszej kolejności.

13.07.2015 16:48
👍
7
odpowiedz
Marassex
62
Centurion

Takim pseudo systemem nemezis był wydany Messiah (chyba w 1999/2000) :)

13.07.2015 17:37
8
odpowiedz
Seboolek
134
Ssak Naczelny

Nie gralem w Śródziemie: Cień Mordoru. Przeczytalem caly artykul i jedynie co odczuwalem to "o czym on pisze?". Ani raz nie wspomniales o tym czym jest ten nemezis. Podane jakies przyklady do poszczegolnych produkcji a ja nic nie czaje. Na wstepie powinienes opisac czym jest ta mechanika bo nie kazdy wie jak to dziala.

13.07.2015 17:49
😁
9
odpowiedz
Goozys[DEA]
137
Legend

Seboolek
Tez nic z tego nie wiem, ale droga dedukcji... Jest to chyba system, w ktorym kazdy przeciwnik zapamietuje twoj styl walki. Wiec jak kogos kopniesz w tylek, to drugim razem juz sie dupa do ciebie nie odwroci.

13.07.2015 17:57
10
odpowiedz
Timibboy69
9
Legionista

Asasyn z systemem Nemezis... Dla mnie gra roku. Może kiedyś...

13.07.2015 17:58
11
odpowiedz
Irek22
89
Grzeczny już byłem

Jeszcze przed premierą Shadow of Mordor ten cały nemesis wydawał mi się czymś ciekawym, a na pewno nowatorskim. Zastanawiałem się także, czy inni twórcy pójdą śladem Monolith i zaczną wdrażać nemesis w swoich produkcjach. Jednakże po premierze coraz mniej mi się podobał ów system i zacząłem dostrzegać jego wady, a także pewnego rodzaju "sztuczność, którą ze sobą niesie oraz pójście twórców na łatwiznę", do tego stopnia, że teraz po cichu życzę sobie, aby żadni inni twórcy nigdy nie wykorzystali tego systemu w żadnej grze (zwłaszcza w RPGach). Jeśli twórcy mieliby coś rozbudowywać, to swoje gry jako takie, jako całość, natomiast sam system nemesis najlepiej odesłać na półkę o nazwie "Pomysły niesprawdzone".

13.07.2015 19:08
12
odpowiedz
mortiaris
11
Legionista

Prototype z systemem nemezis byłby świetny. Ogólnie wszystkie gry z otwartym światem, które mają zakres większego uniwersum.

14.07.2015 10:20
13
odpowiedz
FanGta
102
Generał

@zielele
Podobny system był w Godfather 2, chociaż przesadzili z tym, że nawet jak sie zrzuciło z 30ego piętra gościa to on przeżył bo trzeba było mu skręcić kark. Świetnie chociaż, że była tak olbrzymia ilość egzekucji, i do tego napady na banki, haracze ze sklepów, tworzenie własnej grupy przestępczej - bardzo miodna gra dzięki tym pomysłom była i dlaczego nie mamy takich gangsterek tylko co raz jakiś rpg czy fantasy (nie wspominając o gta)? Nikt nie skopiował tych ciekawych mechanizmów, czy nikt nie lubi porachunków gangsterskich, że jest tak mało gier o tej tematyce (WHY?), I szkoda że nie będzie trójki tego Godfathera. Została tylko Mafia 3, chociaż pewnie nie będzie tam takiego rozbudowania tylko główny wątek

15.07.2015 10:59
14
odpowiedz
poYarenko
30
Pretorianin

@ TobiAlex

Och, gdyby taki combat był w nowym Wieśku...

To nigdy bym go nie kupił... Rzeczywiście, "wciśnij X żeby zabić następnego przeciwnika" to fantastyczny combat system. Normalna rewolucja... No ale przecież fajnie porobili finishery, to jest czym się jarać.

15.07.2015 16:52
15
odpowiedz
GimbusomNIE
76
Pogromca Gimbusów

Nie chcę się czepiać, ale jak piszesz artykuł to mógłbyś tak jeden akapit poświęcić na opisanie co to ten nemezis ?

gameplay.pl Licencja na Nemesis - sposób wykorzystania mechaniki z gry Śródziemie Cień Mordoru w innych tytułach