Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

tvgry.pl Narracja przez otoczenie, czyli jak gry opowiadają historię bez słów

01.05.2015 17:33
1
Dask1989
49
Pretorianin

No nareszcie coś od Kacpra. Uwielbiam takie video-felietony :D

01.05.2015 18:16
2
odpowiedz
mirra893
76
hikikomori

Mi się strasznie podobało przedstawienie fabuły w Dark i Demon Souls. Za pierwszym razem jak się je przechodziło, kompletnie nie wiadomo było o co chodzi. Dopiero przeglądając opisy przedmiotów, wysłuchując strzępów dialogów, czy faktycznie analizując miejsca odnajdywania niektórych rzeczy historia zaczynała nabierać sensu. Wystarczy spojrzeć na ilość materiałów fanów na temat fabuły tych gier i mamy mniej więcej pojęcie ile można przegapić i jak uważnym trzeba być, żeby pojąć co się działo w tych światach zanim trafił tam gracz.

01.05.2015 18:30
3
odpowiedz
Alloon
44
Chorąży

zamiast nagrywac losowe materialy zajal bys sie swoja seria o skradankach

01.05.2015 18:31
Szarusia9
4
odpowiedz
Szarusia9
8
Legionista

Świetny materiał :D

01.05.2015 18:37
5
odpowiedz
Orgelbrant
41
Pretorianin

Doskonały materiał. Więcej takich, a mniej wygłupów :)

01.05.2015 19:12
Valt
6
odpowiedz
Valt
58
Konsul

Więcej takich materiałów. :D Fajne jest takie spojrzenie na gry trochę inaczej.

01.05.2015 19:13
7
odpowiedz
Zorgall
45
Centurion

genialny materiał

01.05.2015 19:21
8
odpowiedz
Arhad
10
Legionista

Zrób kolejny odcinek swojej serii o skradankach.

01.05.2015 19:24
9
odpowiedz
khmer
63
Pretorianin

Twój najlepszy materiał :)

01.05.2015 19:31
10
odpowiedz
Arhad
10
Legionista

świetny materiał

01.05.2015 19:52
11
odpowiedz
zanonimizowany581957
99
Generał

Super materiał i bardzo ciekawy temat.

01.05.2015 21:22
Vroo
👍
12
odpowiedz
Vroo
145
Generał

Materiał godny pracy magisterskiej. Szkoda, że autor nie jest miłośnikiem RPGów. Sidequest mógłby wspiąć się na wyższy poziom.

01.05.2015 21:41
13
odpowiedz
swiki
59
Pretorianin

Muzyczka z Kerbali :)

01.05.2015 21:43
14
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

Nie będę odkrywczy jeśli napiszę, że film jest świetny i przyjemnie się go ogląda. Szkoda, że Kacper tak rzadko wstawia materiały. :) Wiąże się to niejako z tematem dzisiejszego Side Questa, bo narracja przez otoczenie również wpływa na zwiększenie się wiarygodności świata w oczach gracza. W jednym z wywiadów Miles Tost powiedział, że przykładają ogromną wagę do tego by w Wiedźminie 3 gracz sam mógł w oparciu o własne obserwacje poznać jakieś historie czy ludzi tam żyjących. Właśnie dlatego będzie się dało wejść do sporej ilości budynków w Novigradzie. Jest tam kilka dzielnic a wnętrza domów w poszczególnych rejonach miasta powinny nam powiedzieć jak wiedzie się różnym klasom społecznym.

01.05.2015 21:47
15
odpowiedz
Jankowsky
12
Chorąży

od 7:40 muzyka z kerbal space program! :D

01.05.2015 22:09
topyrz
16
odpowiedz
topyrz
77
O_O

Pełen profesjonalizm. Materiał wartościowy i ponadczasowy.

Szkoda, że recenzenci w swoich ocenach rzadko patrzą oczyma dekonstruktora.

01.05.2015 22:36
macbaker
17
odpowiedz
macbaker
52
Chorąży

tvgry jest jak filmy, a strumyki np. VonZay'a jak gry :)

01.05.2015 22:44
18
odpowiedz
zanonimizowany1066120
28
Pretorianin

Super materiał, dawno nie było na TvGry tak dobrego,ciekawego i profesjonalnie zrobionego materiału. Brawa dla Kacpra, kawał dobrej roboty, wyróżniasz się na tle reszty, szkoda że tak rzadko pojawiają się twoje materiały, liczę że to się zmieni ;).

01.05.2015 22:45
19
odpowiedz
WlodarW
84
Generał

Niezłe można tym zainteresować sceptyków patrzących negatywnie na gry.

01.05.2015 23:09
Wojczu
20
odpowiedz
Wojczu
6
Junior

Gratulacje dla Kacpra. Najlepszy materiał jaki widziałem od dawna.

01.05.2015 23:58
21
odpowiedz
skydevil
27
Chorąży

mega ! panie wincyj tego ! :) a co z serią o skradankach ? swoją jesteś redaktorem który najlepiej opowiada o grach na całym kanale.

02.05.2015 01:10
tanya666
22
odpowiedz
tanya666
57
Pretorianin

Gravity Bone
4 AM

02.05.2015 01:18
Jesper
23
odpowiedz
Jesper
34
Chorąży

tvgry.plRedakcja

Wow, dzięki wszystkim za miłe słowa! Jedyne co mogę powiedzieć, to że postaram się o to, żeby tych materiałów było więcej. Ja bym najchętniej robił filmy i o skradankach, i o rozkminach, i o soundtrackach, ale wiecie, niestety nie jestem na tyle mądry, żeby produkować te filmy ot tak. Każdy z nich wymaga sporo przygotowań, a innych obowiązków też tu nie brakuje. :) W każdym razie, jak Wam się podoba to podeślijcie innym zainteresowanym, a ja zadbam o to, żebyście tego typu eseje oglądali częściej, niż raz na pół roku.

-- K.

02.05.2015 08:13
nordvargr
24
odpowiedz
nordvargr
45
Centurion

Widze ze seria DEKONSTRUKTOR rozwija sie w prawdziwie ciekawa opowiesc, nie to zeby poprzednim czescia cos brakowalo, ale naprawde doceniam i Twoja prace nad materialami i pewna spojnosc ktora prezentujesz. Pozdrawiam i lapka w gore :)

02.05.2015 08:21
Alt3ir
25
odpowiedz
Alt3ir
88
PlayForFun

No Kacper - rewelacyjny materiał. W sumie nic dziwnego, bo zawsze można się od Ciebie spodziewać filmów bardzo konkretnych, dobrego przygotowania i masy ciekawych informacji :). Samo wykonanie także na najwyższym poziomie. Również chciałbym widzieć więcej tego typu materiałów, no i po prostu więcej rzeczy od Ciebie.

02.05.2015 09:35
ReaLynX
👍
26
odpowiedz
ReaLynX
34
Hejdasz

Takich treści brakuje - nie tylko na tvgry.pl ale nawet na growej tubie - konkretnej, profesjonalnej publicystyki i ciekawej analizy różnych zjawisk w gamingu. Świetna robota!

02.05.2015 09:38
27
odpowiedz
kiroll
29
Centurion

Badanie elementów narratologicznych jak i ludologicznych w grach to bardzo ciężki zadanie, bo nie każdy rozumie o co w tym chodzi. Potwierdzam słowa ReaLynX'a - materiały polegające na bardziej naukowej analizie to coś co sprawia, że można z gier dowiedzieć się czegoś naprawdę fajnego. :) Świetny Materiał :)

02.05.2015 10:34
DieGo93z
28
odpowiedz
DieGo93z
46
dzień dobry

Bomba materiał! W świecie coraz większego naporu syfiastych artykułów bo zarobek - wy trzymacie poziom na światowym poziomie, to się ceni. Pozdro chłopaki i dziękuję za super artykuły.

02.05.2015 11:39
29
odpowiedz
IgorroW
7
Legionista

Nie rozumiem braku przykładu Half Life 2 + Ep 1 i 2 w tym materiale. Doskonały przykład narracji budowanej otoczeniem i strzępkami informacji, jakie odkrywamy z eksploracji. Według mnie ciekaszy niż Bioshock.

02.05.2015 12:03
Harry M
30
odpowiedz
Harry M
188
Master czaszka

I właśnie dlatego wolę TVGRY od "jutubów". Nie ma tutaj trzysetnego odcinku minecrafta, tylko zróżnicowane i ciekawe materiały. Super film - bardzo dobra i profesjonalna robota. Przyjemnie się słuchało.

02.05.2015 12:38
31
odpowiedz
TheKojot
20
Legionista

Rzadko komentuję cokolwiek, ale muszę teraz napisać, że odwalasz świetną robotę. Nie widzę, żeby w Internecie ktoś tak zagłębiał się w gry video. Mamy jedynie filmiki w których gracz przechodzi je od początku do końca, nie widząc przy tym w jaki sposób dostarczają nam tej pięknej fabuły i satysfakcjonującego gameplayu. Ty to wszystko analizujesz i mówisz w jaki sposób to działa. Cieszę się, że nagrywasz coś takiego i chętnie będę oglądał kolejne Twoje filmy :)

02.05.2015 13:44
32
odpowiedz
yareqp
19
Chorąży

Bardzo dobry materiał. Miło posłuchać o takich szczegółach które dla przeciętnego gracza są wręcz naturalne. Przyzwyczailiśmy się do tego że gry takie już "są". Dopiero taki materiał daje do myślenia. Jestem nie tylko fanem konsumpcji gier ale też kibicem ich twórców. Taki materiał pomaga się zatrzymać i popatrzeć na ulubione gry inaczej. Co jeszcze bardziej pozwala fascynować się nie tylko gotowymi grami ale procesem ich produkcji. Oczywiście wielu ludzi a nawet wielu graczy nie jest fanem gier które cokolwiek opowiadają. A szkoda bo moim zdaniem dobra złożona gra to dzieło może nawet ambitniejsze niż książka czy film. I tu dochodzimy do drobnego paradoksu że to właśnie dzięki samemu fundamentowi gry czyli gameplayowi, sporo ludzi a nawet graczy nie jest wstanie czasem zobaczyć i zachwycić się takim dziełem. Swoją drogą ciekawy byłby eksperyment polegający na wydaniu gry i filmu które skupiały by się jedynie na pokazaniu fabuły, świata i historii w tych mediach.

02.05.2015 14:21
33
odpowiedz
Spiff
10
Legionista

Normalnie tutaj nie komentuję, ale aż się specjalnie zalogowałem, aby napisać - po prostu to - KAWAŁ ŚWIETNEGO MATERIAŁU! Dobra robota i dzięki :-)

02.05.2015 15:37
34
odpowiedz
LubieBoTaK
9
Legionista

Świetny materiał :)

02.05.2015 16:00
35
odpowiedz
djbacu
34
Pretorianin

Bardzo dobry materiał, wymagał skupienia żeby wszystko zrozumieć ale naprawdę kawał świetnej roboty :)

02.05.2015 16:16
36
odpowiedz
inia
1
Junior

Fantastico! Aż nie mogę się doczekać kolejnego materiału!

02.05.2015 16:22
37
odpowiedz
futurekaze
14
Legionista

fajny materiał :) Ze swojej strony mogę dodać tylko, że seria Souls/Bloodborn jest świetnym przykładem opowiadania historii przez otoczenie;)

02.05.2015 17:54
Abdul93
38
odpowiedz
Abdul93
67
Konsul

co to za gra 15:20 ??

02.05.2015 18:00
Kaliel
39
odpowiedz
Kaliel
22
Legionista

Tak jak wspomnieli przedmówcy, bardzo solidny, profesjonalny a przede wszystkim ciekawy materiał. Gratuluje autorowi.

02.05.2015 20:26
40
odpowiedz
BlowUP
58
Pretorianin

Świetny materiał !

02.05.2015 22:03
😈
41
odpowiedz
Lemigranto
30
Centurion

no pełna profeska

03.05.2015 08:23
42
odpowiedz
zanonimizowany1063214
19
Chorąży

Jeden ciekawszych (jeśli nie najlepszy) odcinek dekonstruktora :D

03.05.2015 11:19
43
odpowiedz
pawell91
57
Centurion

Uwielbiam tę serią, a twoje filmiki są coraz lepsze. Oby tak dalej Kacper.

03.05.2015 13:04
Stalin_SAN
44
odpowiedz
Stalin_SAN
56
Valve Software

Bardzo dobry materiał, genialnym przykładem jest także mój ulubiony Half-Life 2, tam jeśli bacznie nie obserwujemy świata tak naprawdę nie dowiemy się nic o tym, co stało się na ziemi, postacie w gruncie rzeczy przydzielają nam tylko kolejne zadania aby powstrzymać kombinat, a to świat opowiada nam historię. Początek gry, dworzec, od razu są widoczne cechy takie jak gnębienie, szufladkowanie ludzi, wszyscy w tych samych strojach, jedzenie z automatów i komentarz postaci, że jest to paskudne, ostrzeżenie od przypadkowego przechodnia żeby nie pić wody, bo traci się od niej pamięć, gdzieś za drzwiami widzimy gnębionych przez kombinat ludzi, dalej jesteśmy świadkami bezpodstawnych nalotów na dom, brutalnych przesłuchań, bicia ludzi. Mamy już obraz świata stworzonego przez tyranię kombinatu, a im dalej tym więcej szczegółów będziemy w stanie wychwycić, gdzieś na ścianie wisi fragment gazety mówiący o tym, że ziemia padła w 7 godzin, obserwacja ravenholm wystarczy żeby stwierdzić, że to kombinat jest odpowiedzialny za stworzenie tego miasta zombie - wszędzie pełno torped-transporterów na headcraby, których działanie poznaliśmy wcześniej, statki na mieliźnie, wyraźnie obniżony poziom wody w etapach z łazikiem na wybrzeżu, czy filary mostów które nie są nawet zamoczone - świadczy to o tym, że kombinat celowo osusza zasoby wodne na ziemii. Świat opowiada nam historię, którą pędząc po prostu do przodu można z łatwością pominąć. To jest piękna forma narracji.

03.05.2015 13:47
45
odpowiedz
MaxiCool
4
Junior

Może ktoś powiedzieć tytuł gry z 12;15? Wiem, że jest mówiony, ale mimo to nie mogę go znaleźć.

03.05.2015 13:49
Irek22
46
odpowiedz
Irek22
154
Legend

Maxi Cool [45]

Psychonauts.

03.05.2015 14:06
47
odpowiedz
Sruabc
20
Legionista

Czy mi się wydaje, czy od 6:40 w tle gra soundtrack z Gunpoint'a?

03.05.2015 14:34
48
odpowiedz
fifOK95
20
Legionista

Rewelacyjny materiał, ale przez ostatnie parę minut aż krzyczałem do ekranu. Dlaczego? Brakuje tutaj absolutnego majstersztyka, jeśli idzie o opowiadanie historii przez świat - serię Souls od FromSoftu. Cała historia w ich grach jest opowiadana przez niedopowiedzenia postaci pobocznych (tak, niedopowiedzenia, nie te strzępki informacji, którymi nas raczą), opisy przedmiotów, wygląd lokacji, wygląd postaci (zarówno wrogów, jak i NPC) oraz ich lokalizacja. Jest mi naprawdę przykro, że ta seria nie została nawet wspomniana, bo ludzie widzą w niej tylko gameplayowe wyzwanie, a większość nawet nie stara się popatrzyć na świat przedstawiony. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym, co teraz powiedziałem, zaglądnijcie na kanał EpicNameBro na yt. Nie zawiedziecie się.

03.05.2015 15:18
49
odpowiedz
planet killer
96
Konsul

Mimo wszytko Panie fifOK95 w mojej opinii Soulsy to trochę inna sprawa.
Przede wszystkim świat Soulsów jest totalną abstrakcją a gry z materiału Kacpra miały spójne uniwersum.Gry z materiału Kacpra miały główną linę fabularną wspartą historia świata w omawiany sposób a Soulsy maja tylko historie świata.
Poza tym wydaje mi się,że w tych grach jest za dużo dopowiedzeń.
Czytaj myślę,ze duża cześć "kanonu" jest po prostu nadinterpretacja fanów a nie zamierzeniem twórców.

Co do materiału dla mnie najlepszy jaki widziałem na tv.gry.

03.05.2015 17:25
50
odpowiedz
zanonimizowany1039625
12
Legionista

Od razu pomyślałem o Hotline Miami.
Podczas przechodzenia poziomów nie myśli się nawet, ilu przeciwników się zabiło, ale wracając do vana po wygranej te wszystkie zwłoki robią na człowieku wrażenie.

03.05.2015 19:39
51
odpowiedz
kamilp5
77
Pretorianin

@planet killer
Jak dla mnie kolega fifOK ma rację i również ubolewam nad tym, że Kacper nie wspomniał o grach FromSoftware.
Co do twojego postu to co dla opowiadania przez otoczenie ma to, że gra jest osadzona w realiach pokręconego dark fantasy a nie świecie podobnym do naszego? Czy to, że fabuła gry jest ukryta lub nieoczywista od samego początku oznacza, że nie może być wspomagana budową lokacji lub świata? Albo wreszcie, sam mówiąc, że duża część kanonu to interpretacja fanów a nie zamierzenie twórców (ciekawe skąd wiesz jakie mieli zamiar podczas tworzenia gry) potwierdziłeś, że gra idealnie pasowałaby do tego materiału, bo sam Kacper powiedział, że odbiór opowieści przekazywanych w ten sposób silnie zależą od interpretacji gracza.

Co do samego materiału to jak wszyscy tutaj zauważyli rewelacyjny. Dla mnie ten sposób narracji jest rzadko wykorzystywany ponieważ gracze są "rozpieszczani" narracją w większości tytułów. Gracz otrzymując wszystkie informacje prosto w twarz na co dzień, nie będzie się zastanawiał przy tych nielicznych grach np. czemu te zwłoki leżą tu a nie tam lub jakie przesłanie daje nam umiejscowienie tego ważnego przedmiotu. Z tego też powodu gry FromSoftware postrzegane są jako maszynki do generowania ragequitów bez jakiejkolwiek fabuły, ponieważ tam opisana tutaj narracja odgrywa pierwszorzędną rolę.

03.05.2015 23:00
52
odpowiedz
fifOK95
20
Legionista

W wielu wywiadach Myiazaki mówił, że tak właśnie historia ma być opowiedziana. Że chce, by gracz sam domyślał się tego, co się dzieje wokół, historii oraz sensu jego przygód. Tu nie ma miejsca na nadinterpretacje.

04.05.2015 01:06
53
odpowiedz
boek
12
Legionista

Jak widzę materiały przygotowane przez Kacpra to od razu i w ciemno je lubię :-)

08.05.2015 19:20
Hajduczio
54
odpowiedz
Hajduczio
38
Chorąży

Byliśmy uważni bo był ciekawy ;] gratsy za materiał, nawet nie wiem kiedy poleciało 15 min

08.05.2015 19:22
Hajduczio
55
odpowiedz
Hajduczio
38
Chorąży

PS ciekawe kto daje minusy. Zazdrośni jutuberzy? ;D

08.05.2015 20:39
Adrianun
56
odpowiedz
Adrianun
122
Senator

Environmental storytelling to ciekawa rzecz, chociaż nie oszukujmy się - większość graczy woli mieć wszystko podane na tacy. Niemniej materiał świetny! ;)

08.05.2015 22:53
raziel88ck
57
odpowiedz
raziel88ck
196
Reaver is the Key!

12:06 - Jaki tytuł nosi ta gra?

09.05.2015 00:39
Azerath
58
odpowiedz
Azerath
156
Senator

[57] - Chłopak na koniu? Shadow of the Colossus.

09.05.2015 04:15
59
odpowiedz
Hayyarden
6
Junior

Nie pamiętam kiedy ostatnio logowałem się, by cokolwiek skomentować - jednak tak starannie, rzetelnie przygotowany materiał nie pozostawił wyboru. Po prostu elegancka robota.

09.05.2015 16:05
Gen_Ponury
60
odpowiedz
Gen_Ponury
40
Chorąży

Świetnie przygotowany i zaprezentowany materiał. Z przyjemnością go obejrzałem. Dostrzegam w nim również potwierdzenie mojej teorii, że ludzie grający w dobre gry są inteligentniejsi od innych.

09.05.2015 16:54
raziel88ck
👍
61
odpowiedz
raziel88ck
196
Reaver is the Key!

Azerath - Tak. Dzięki.

09.05.2015 17:16
62
odpowiedz
Kezcaisim
9
Legionista

Kurczaki . Szkoda, ze nie mozna dac 10 lapek w gore . Material jeden z lepszych jakie ostatnio tutaj ogladalem ! W koncu mowa o czyms rzeczowym, i czegos mozna sie dowiedziec :).

Pozdrawiam.

09.05.2015 21:07
63
odpowiedz
roland_13
3
Junior

Na gry online mam konto od lat, ale zostawiłem może tutaj ze 3-4 komentarze. Dziś specjalnie odświeżyłem konto by napisać: SOLIDNY MATERIAŁ ;) ciekawy i dobrze zrealizowany merytorycznie, zaś głos autora jest wyraźny i miły dla ucha. Ogólnie większość materiałów video gry online błaga o pomstę do nieba, ale czasem trafiaja się perełki ;)

09.05.2015 23:19
64
odpowiedz
Gambrix
9
Legionista

może ktoś podać tytuł nutki z samego końca?

10.05.2015 12:06
👍
65
odpowiedz
zanonimizowany949897
12
Legionista

Cos wspanialego! Mam gigantycznego kaca, a ogladalo mi sie to wspaniale. Wiecej takich materialow.

10.05.2015 17:54
wickywoo
66
odpowiedz
wickywoo
85
Konsul

rowniez musze pochwalic autora. Widac ze przylozono sie do materialu, zarowno pod wzlgedem zawartosci, przekazu i stylu. Po 20(?) latach trwania GOL-a, w koncu serwis zaczyna wypuszczac materialy, ktore nie wygladaja jak garazowe amatorszczyzny. Oczywiscie wiekszosc filmikow gola dalej tak wyglada, ale Kacper podnosi poprzeczke. Gratuluje, zycze dalszych takich ciekawych prac i pozdrawiam

17.05.2015 22:16
Rewo
67
odpowiedz
Rewo
126
Generał

Świetna robota Kacper, naprawdę dobrze się to oglądało. Szkoda jedynie, że nie znalazłeś miejsca na wspomnienie o Stanley Parable, którego meta podejście do narracji jest wyjątkowe w branży. Chociaż w sumie aż tak do tematu narracji przez otoczenie to jednak nie pasuje :p

17.05.2015 22:56
Mastyl
68
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Świetny materiał, dobre przygotowanie merytoryczne, dużo ciekawego materiału poznawczego. Kacper zrobiłeś coś, czym moim zdaniem mógłbyś (gdyby było tego trochę więcej) spokojnie zdobyć jakiś stopień naukowy.

Masz analityczne i bardzo trafne spojrzenie na gry jako medium i to mi się podoba. Poniekąd Twoje spostrzeżenia bardzo pokrywają się z tym jak i ja postrzegam gry.

Dziwi mnie tylko jedno: że w materiale na ten temat nie padło ani razu hasło "Dark Souls" - bo to właśnie ta gra jako pierwsza przyszła mi na myśl po przeczytaniu tematu. W Dark Souls właściwie wyłącznie otoczenie opowiadało historie świata, a robiło to bardzo elegancko i znacznie mniej nachalnie niż większość znanych mi gier.

29.05.2015 19:48
Rafał USSJ
69
odpowiedz
Rafał USSJ
81
Konsul

No no no... dawno nic nie komentowałem, od czasów Gonciarza dawno nie było tak dobrych materiałów jak Twoje, kawał bdb roboty. Dziękuję!

ps. Jak koledzy wyżej ja też dodałbym Demon/Dark Souls do analizy

tvgry.pl Narracja przez otoczenie, czyli jak gry opowiadają historię bez słów