Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Opony - szersze czy węższe?

28.05.2014 20:49
kulako
1
kulako
52
Generał

Opony - szersze czy węższe?

Które opony szybciej będą traciły przyczepność po gwałtownym ruszeniu: szersze czy węższe?
Bo z jednej strony mniejsza powierzchnia styku z podłożem ale z drugiej strony na szerszych mniejszy nacisk.

28.05.2014 20:54
Lucy_
2
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

Węższe.

Szersza opona to większa powierzchnia styku z podłożem, oraz większe opory toczenia (a właśnie od tych oporów toczenia zależy to, kiedy opona zerwie przyczepnośc z podłożem)

Ft=R*e/r=R*f

Gdzie:
Ft- opory toczenia
R- reakcja podłoża=całka podwójna z pdA, gdzie A to właśnie powierzchnia styku opony z podłożem
e- odl osi reakcji podłoża od osi koła
rd- promień dynamiczny (od osi koła do reakcji stycznej)
f- wsp. tarcia

Dodatkowo, opory toczenia pośrednio poprzez współczynnik tarcia) zależą od szerokości koła, wielkości profilu, średnicy koła, prędkości ruchu, temperatury, rodzaju podłoża, materiału opony, ciśnienia wewnętrznego, oraz tego czy opona jest radialna, czy diagonalna

Jeśli coś pomieszałem, to przepraszam

28.05.2014 20:56
3
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Szersza opona -> lepsza przyczepność, szczególnie na suchych nawierzchniach. Zimą na odwrót.

Węższa opona = mniejsze tarcie = mniejsze spalanie paliwa, lepsze przyspieszenie auta.

28.05.2014 21:11
Lucy_
4
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

@William_Wallace

"Węższa opona = mniejsze tarcie = mniejsze spalanie paliwa, lepsze przyspieszenie auta."
Lepsze przyspieszenie auta? Lepsze przyspieszenie uzyskujemy, gdy mamy większe opory tarcia=większą przyczepność, między innymi dlatego w wyścigach typu "drag" stosujemy szerokie opony na kołach napędzanych ;)

28.05.2014 21:20
legrooch
5
odpowiedz
legrooch
231
MPO Squad Member

Lucy ==> Szerokie opony stosuje się w tym przypadku nie ze względu na przyśpieszenie, a żeby zapewnić przyczepność przy dużej mocy :)

28.05.2014 21:24
6
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Lucy ---> załóż do malucha opony o standardowych rozmiarach i opony od dragsterów (załóżmy, że udało się wcisnąć). Zobacz ile czasu maluch będzie się rozpedzał do 40km/h na tych, a ile na drugich:) Legroooch dobrze prawi.

A z życiowych przykładów - popatrz na opony kolarzy :)

28.05.2014 21:35
wysiak
7
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

A z życiowych przykładów - popatrz na opony kolarzy :)
Waskie opony w rowerach szosowych sa uzywane tylko i wylacznie z powodu niskich oporow toczenia (i dlatego tez sa duzo mocniej pompowane, niz np szerokie opony w 'goralach', gdzie wlasnie duza przyczepnosc odgrywa wielka role), absolutnie nie z powodu "szybszego przyspieszania"..

28.05.2014 21:37
8
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Lubię to forum, bo każdy wciśnie swoje 3 grosze "aby być na szczycie" :)

Wysiak --> Owszem masz rację. Miałem kiedyś górala z "normalnymi" oponami. Później przesiadłem się na 2 razy szersze. Był spory problem, aby w krótkim czasie rozpędzić się tak jak na cienkich. Uda mnie o tym informowały :-]

28.05.2014 21:39
graf_0
9
odpowiedz
graf_0
117
Nożownik

Ale w przypadku malucha czy roweru mówicie o pojeździe o małym momencie obrotowym. A do dynamicznego przyspieszenia używa się takich co momentu mają nadto... :)

28.05.2014 21:41
wysiak
10
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

William Wallace --> To odpowiedz teraz na pytanie, co bedzie odpowiedzia rowniez na pytanie autora watku - czy kiedykolwiek na tych szerszych oponach (albo i na tych oryginalnych) udalo ci sie przy rozpedzaniu zerwac przyczepnosc? Nie mowimy tu o maluchu czy rowerze.

28.05.2014 21:43
11
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Przy niskim momencie obrotowym też można ruszać bardzo dynamicznie, pod warunkiem, że ma dużo koników.

28.05.2014 21:44
wysiak
12
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

A maluch albo rower maja duzo czego - momentu, czy konikow?

28.05.2014 21:46
👍
13
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Wysiak ---> W odpowiedzi na pytanie - trudniej zerwać przyczepność na suchej nawierzchni kiedy opona jest szersza niż w przypadku węższej. Maluchem nie kierowałem, rowerem udawało mi się na śniegu i szutrze, a autem, którym jeżdżę owszem, ale był większy problem w przypadku opon szerszych.

28.05.2014 21:48
14
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

No i najlepsze efekty uzyskujemy kiedy moment obrotowy jest na równi z ilością koników, tak tłumaczył Krzysztof Hołowczyc :)

28.05.2014 21:54
wysiak
15
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

No to wlasnie odpowiedziales autorowi - szersze opony zapewniaja wieksza przyczepnosc, mimo 'mniejszego nacisku'.

Dokladnie zreszta dlatego rowery szosowe maja opony waskie i twardo napompowane - zeby zniwelowac opory toczenia, i jak najmniej dotykac podloza - a rowery gorskie maja opony szerokie, i napompowane slabiej, zeby te opory zmaksymalizowac. W przypadku rowerow przy ruszaniu nie ma to wielkiego znaczenia, ale juz np przy hamowaniu ma - a to w 'goralach' ma znaczenie zasadnicze, nie wspominajac o 'goralach' downhillowych.

28.05.2014 22:07
16
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Wysiak -- Autorowi odpowiedziałem już w [3] :-) Teraz odpowiadałem Tobie :P

28.05.2014 22:14
wysiak
17
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

No zgadza sie - w [3] napisales:
Węższa opona = mniejsze tarcie = mniejsze spalanie paliwa, lepsze przyspieszenie auta.

Dwie tezy sa prawdziwe, trzecia musialem prostowac:)

28.05.2014 22:34
Sizalus
😊
18
odpowiedz
Sizalus
206
Legend

Ciekawe czemu wszystkie sportowe samochody mają szerokie opony. Durni ci producenci.

28.05.2014 22:39
19
odpowiedz
zanonimizowany956494
25
Legend

[18]
Żeby się lepiej na zakrętach trzymać i niwelować nad/podsterowność.

Edit: no i teraz musiała burza przyjść no....a se chciałem nocke na necie zrobić :).

28.05.2014 22:40
Sizalus
20
odpowiedz
Sizalus
206
Legend

Sugerujesz, że takie np. Lambo Aventador miało lepszy czas do setki na oponach o szerokości tych z malucha?

28.05.2014 22:47
21
odpowiedz
zanonimizowany956494
25
Legend

Hmm.....sprawa wygląda tak:
Lambo aventador jak każde od czasów Murcieago ma napęd na cztery koła (wprawdzie 80-20 ale ma). I przy takim napędzie szersza opona pomaga bo samochód ma dużo lepszy start i to właśnie dlatego Aventador miał 2,5 czy tam 2,7 do setki. Zresztą Lamborghini Aventador ma 700 kucyków a moment obrotowy to pewnie też coś koło 700 więc chude opony by się w tym samochodzie nie sprawdziły bo by się ślizgał przy puknięciu w gaz na starcie.
Taki Np 1200 konny Veyron SS też ma grube opony dzięki którym zrywa skórę z ryja przy starcie.

28.05.2014 23:03
22
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Obczajcie, że opony z przodu (kiedy auto ma tył napęd) lub na odwrót są dużo węższe, właśnie po to aby stawiały mniejszy opór co przekłada się na krótszy czas przejazdu 1/4 mili. Opona musi być idealnie dobrana tak, aby była maksymalnie przyczepna, ale równocześnie jak najwęższa.

28.05.2014 23:06
Sizalus
23
odpowiedz
Sizalus
206
Legend

No właśnie - ma mieć optymalną szerokość. Nie ma prostego przełożenia, że im węższa tym lepsze przyspieszenie.

28.05.2014 23:06
Lucy_
24
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

@William_Wallace

Ale nie rozumiem dlaczego próbujesz walczyć z twierdzeniem, że weższa opona nie równa się większemu przyspieszeniu, przecież to wynika z podstawowych praw fizyki. Większa przyczepnośc wynika z większego współczynnika tarcia, ten zaś z powierzchni na jakiej styka się opona z podłożem (im szersza opona tym ta wartośc większa). Większa przyczepność to większe przyspieszenie (dlatego przed startem rozgrzewa się opony, dlatego napęd gasienicowy jest dobry do terenu). Nie mówimy o skrajnym przypadku malucha 650, gdzie po założeniu opon o szerokości 400mm silnik będzie miał problem z przezwyciężeniem tarcia statycznego między oponami a podłożem ;)

Jeśli mówimy o samych oponach, to prawdą jest że szersze= większe możliwe do uzyskania przyspieszenie, co wynika ze wzorów

@legrooch
"Szerokie opony stosuje się w tym przypadku nie ze względu na przyśpieszenie, a żeby zapewnić przyczepność przy dużej mocy :)"

A powiedz mi, po co im większa przyczepnośc przy dużej mocy (czyli w rzeczywistości uzyskanie jak największej siły trakcyjnej)? Uwaga, tututu tutut... żeby maksymalnie zwiększyć przyspieszenie.

28.05.2014 23:07
graf_0
25
odpowiedz
graf_0
117
Nożownik

William - to akurat oczywiste. Opory trzeba minimalizować gdzie się da. Bo opór opony nienapędzanej to to samo co opór aerodynamiczny czy na łożyskach.

Ale na oponie napędzanej opory powinny być jak najwieksze, aby opona przeniosła siłę na asfalt.

28.05.2014 23:15
26
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Lucy --> "Ale nie rozumiem dlaczego próbujesz walczyć z twierdzeniem, że weższa opona nie równa się większemu przyspieszeniu" przeczytaj jeszcze raz moje wypowiedzi.

Startując w wyścigach górskich jadąc na oponie 195 byłem szybszy niż na oponie 205 tej samej firmy, wysokości, ten sam bieznik a raczej jego braku (slicki). Opona stawiała mniejszy opór więc jedyna różnica była odczuwalna tuż na starcie kiedy opona mocniej zrywała przyczepność, ale osiągi do 100 km/h były lepsze, a czas przejazdu krótszy.

28.05.2014 23:16
Lucy_
27
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

Ile razy powtórzyłeś pomiar by był miarodajny?

Zresztą nie ma co dyskutować z osobą, która równania fizyczne uważa za nieprawdziwe ;)

Przykład:
Masz świetną kartę graficzną i bardzo kiepski procesor, przez co nie osiągasz maksimum wydajności karty podczas rozgrywki. Masz też średnią kartę graficzną i ten sam kiepski procesor, osiągi komputerów są porównywalne. Czy to znaczy, że super karta graficzna nie zwiększa maksymalnej możliwej do uzyskania wydajności komputera?

28.05.2014 23:17
28
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

5 lat wyczynowej jazdy na gokartach i 4 lata czynnych startów w rajdach i wyścigach, starczy ?

28.05.2014 23:19
Lucy_
29
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

W takim razie, jeśli po przeczytaniu powyższego posta dalej uważasz że masz rację polecam udokumentować swoje pomiary, wypisać wnioski i ubiegac się o nagrodę nobla w dziedzinie fizyki :)

Co do miarodajności- próby wykonuje się tym samym pojazdem, przy tych samych czynnikach zewnętrznych. Różnica pojazdu, stanu drogi, czasu przejazdu i doświadczenia (wynikającego z rozpiętości czasu) temu zaprzecza;) Co innego gdybyś przejechał przynajmniej 10 razy pod rząd tą samą trasą, tym samym pojazdem w tych samych warunkach- wtedy mógłbys zacząć się zastanawiać czemu było tak, a nie inaczej.

28.05.2014 23:20
bisfhcrew
30
odpowiedz
bisfhcrew
170
oversteer

William, a ile kucy miałeś?
Wiadomo, że jak ktoś ma 100 koni to głupotą będzie zakładania jakiś 245 opon zamiast np 175. Wszystko musi być dobrane odpowiednio do mocy, momentu i warunków w jakich będą używane.
Jak ktoś ma motor o mocy "do jazdy po mieście do sklepu" to nie poczuje różnicy jadąc do sklepu między oponą 185 a np 205, poza ewentualnym prowadzaniem w koleinach i zużyciem paliwa w trasie.

28.05.2014 23:22
31
odpowiedz
William_Wallace
152
Generał

Startowałem do klasy 2.0 w kategorii legendy. Na hamowni wychodziło 181hp przy wadze niecałe 700kg. Przy testowaniu przyspieszenia od 0-100 kilkukrotnie na idealnym asfalcie wychodziło 5.9-6.1 sek.

28.05.2014 23:26
😉
32
odpowiedz
DEXiu
151
Senator

Intuicyjnie (i z doświadczenia) zgadzam się z tezą, że szersze opony polepszają przyczepność. Ale coś mi się wydaje, Lucy_, że twoje uzasadnienie (z postu [2]) chyba nie jest do końca poprawne. Bo czy całka z pdA nie będzie przypadkiem wartością stałą dla danego obiektu i równą sile nacisku danego koła na podłoże? (niezależną od powierzchni)

28.05.2014 23:26
Lucy_
33
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

Jeśli ogranicza nas moc silnika, to owszem, nieskończenie duże zwiększanie szerokości opony powodowałoby spadek przyspieszenia pojazdu. Ale to nie znaczy że wezsza opona=większe przyspieszenie, wręcz przeciwnie.

DEXiu- możliwe, nie wyprowadzałem tych wzorów a jedynie opierałem się na starych notatkach z wykładu:) Jeśli zwróciłeś uwagę, że jest tam całka podwójna, to możesz mieć rację:) Możliwe że sprawa komplikuje się przez to, że jest to równanie dla koła w ruchu, a nie stojącego (paraboloida przesuwa się w kierunku jazdy, stąd oś siły reakcji nie pokrywa się z osią siły nacisku- przez co między innymi pojazd jedzie)

28.05.2014 23:58
legrooch
34
odpowiedz
legrooch
231
MPO Squad Member

Lucy ==> W Twoim przełożeniu gdzieś mam fizykę (i zawsze miałem ten sport na końcu kolejki), Ale obrona maksymalnym przyśpieszeniem jak sam start się nie broni. Ćwiartka wymusza dwie rzeczy - brak spalenia gumy na starcie oraz jak najmniej smażenia w ruchu. Fizycznie i owszem - przyśpieszenie. Jednak działa to w dwie strony. Duży moment konkretnego silnika wymaga szerokich opon, bo inaczej by praktycznie nie ruszył. Czy taka guma nie doznaje przyśpieszenia w sensie praktycznym? Nie fizycznym? Jak zachowuje się cienka/gruba guma?

29.05.2014 00:25
Lucy_
35
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

Jak masz gdzieś fizykę, to po co wypowiadasz się na tematy ściśle fizyczne, o których nie masz pojęcia?:) Przeanalizuj wzory i to co napisałem, poznaj podstawy mechaniki i zobaczysz że mam rację. Ba, nawet czytając wyłącznie to co napisałem można dojśc do poprawnych wniosków.

Jeśli chcesz uzyskać odpowiedź na postawione przez siebie pytanie skonstruuj je inaczej, nie pisząc półsłówkami i lichym slangiem- konkretnie chodzi mi o te zdania: Czy taka guma nie doznaje przyśpieszenia w sensie praktycznym? Nie fizycznym? Jak zachowuje się cienka/gruba guma?

Ale obrona maksymalnym przyśpieszeniem jak sam start się nie broni. Ćwiartka wymusza dwie rzeczy - brak spalenia gumy na starcie oraz jak najmniej smażenia w ruchu. Fizycznie i owszem - przyśpieszenie. Jednak działa to w dwie strony. Duży moment konkretnego silnika wymaga szerokich opon, bo inaczej by praktycznie nie ruszył.
Jeśli o powyższe chodzi- w wyścigach po prostym odcinku na krótkim dystansie zależy nam na jak najszybszym osiągnięciu jak najwyższej prędkości (czyli jak największym przyspieszeniu pojazdu). Uzyskuje się to poprzez zwiększenie siły trakcyjnej. Więc wg. mnie "Ale obrona maksymalnym przyśpieszeniem jak sam start się nie broni" broni się.

Co do sprawy z błędną tezą "węższa opona=większe przyspieszenie"- z mojej strony EOT, jeśli przykład z komputerem do kogoś nie przemawia, to nie mam zamiaru bardziej łopatologicznie tego tłumaczyć tracąc mój czas:)

29.05.2014 00:29
legrooch
36
odpowiedz
legrooch
231
MPO Squad Member

Zapraszam, na ścieżkę w celu dyskusji.

A co do tematu - gdzie ma się przełożenie granulacji, głębokości oraz szerokości bieżnika do Twojego wzoru?

EOT. Wzorem opisuj sobie tłumika drgań, a nie kwestię ruchu i zachowania pojazdu. Ewentualnie przelicz drogę hamowania ze swoich wzorów dla opony 225/55/R16 lub 225/55/R17 i podaj wynik.

Podpowiedź - ABS przy hamowaniu masz uśredniony, 0,02s reakcji na 1m.

29.05.2014 00:36
Lucy_
37
odpowiedz
Lucy_
92
Konsul

legrooch- wyrwanym z kontekstu kępkiem wyszukanych w wikipedii informacji na ten temat nie zrobisz na mnie wrażenia. Może dlatego to ty zajmujesz się praktycznym wykorzystaniem samochodu, a ja je konstruuje ;)

"gdzie ma się przełożenie granulacji, głębokości oraz szerokości bieżnika do Twojego wzoru?"
Wszystko siedzi we współczynniku tarcia, a co na niego się składa określiłem na samym spodzie pierwszego posta. Przypomnę:

"Dodatkowo, opory toczenia pośrednio poprzez współczynnik tarcia) zależą od szerokości koła, wielkości profilu, średnicy koła, prędkości ruchu, temperatury, rodzaju podłoża, materiału opony, ciśnienia wewnętrznego, oraz tego czy opona jest radialna, czy diagonalna"

-głębokość i szerokość bieżnika siedzi w powierzchni styku opony z podłożem (A)
-granulacja- nie wiem czy chodzi Ci o rozmieszczenie występków na powierzchni opony, czy o strukturze materiału opony. Jeśli o to pierwsze, to siedzi to w styku powierzchni opony z podłożem, jeśli strukturę- to siedzi to w materiale opony.

Więcej nie odpowiem, więc nie musisz się wysilać nad pisaniem, bo widzę że masz zamiar jedynie się pienić nie mając racji, czy to z nudów, czy z głupo... nie mi oceniać ;)

Pozdrawiam!

29.05.2014 03:23
Storm
38
odpowiedz
Storm
59
Generał

Czy większe przyspieszenie wiąże się też z większą prędkością przy tym samym momencie obrotowym silnika?

29.05.2014 03:47
Drackula
39
odpowiedz
Drackula
231
Bloody Rider

#wszyscy macie racje :)

Zakladamy ze mamy silnik o nie ograniczonej mocy, ktora na kola jest podawane systemem, ktory ogranicza moc do momentu slizgania sie kola po powierzchni. Oczywiscie negujemy takie czynniki jak opor powietrza czy bezwladnosc samego kola.

Szersza opona bedzie miala wieksza powierzchnie kontaktu z podlozem co przeklada sie na wieksze sily tarcia i mozliwosc przelozenia wiekszej mocy na kolo zanim zacznie sie ono slizgac. a wieksza moc to lepsze przyspieszenie.

29.05.2014 09:07
40
odpowiedz
Yog-Sothoth
193
Generał

Rację mają obydwie strony, trzeba tylko znaleźć złoty środek pomiędzy szerokością opony a mocą silnika.

Btw w wyścigach typu drag bardzo często auto na osi napędowej ma opony typu 225-245 a na drugiej 155 - chyba najlepszy przykład - http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201105/the-history-of-drag--1_600x0w.jpg

Forum: Opony - szersze czy węższe?