Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Technologie DirectX 12 – rewolucja w świecie gier z końcem przyszłego roku

21.03.2014 12:20
TRX
1
TRX
196
Generał

Uff, a już myślałem, że moja karta GTX 760 będzie nadawała się pod tym względem do wymiany. Jak widać Microsoft myśli a NVIDII nie zależy tylko na kasie - to się chwali. O system się nie martwiłem bo byłem pewien, że na Windows 8.1, który posiadam, będą dostępne te biblioteki. Teraz mogę być spokojny też o gry uruchamiające się z wykorzystaniem DX12 bo powiedzmy, że te podane wymagania Unreal Engine 4 są zaniżone i w rzeczywistości będą wyższe o jakieś 30% a tutaj jeszcze odejmiemy większą wydajność o 50% to wychodzi, że przeciętna karta grafiki powinna mieć jeszcze dodatkowy zapas mocy. Ciekawi mnie tylko jak będzie faktycznie z użyciem zasobów między DX11 a DX12 bo dla przykładu napisane także od zera biblioteki DirectX 10 rzekomo były wydajniejsze od 9.0c a jak było w ostateczności to każdy wiedział - dla przykładu jak odpaliłem Bad Company 2 w trybie starszym a potem nowszym to na karcie GTS 250 miałem spadek płynności animacji bez skoku jakości grafiki na rzecz rzekomo lepszych bibliotek.

21.03.2014 12:39
kaszanka9
😁
2
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

Niezła beka ponad 1,5 roku czekania, z czym do ludzi i jeszcze te ich kłamstwa, nie wiem po co pokazują forzę na pc, to ma być przykład jakieś niemożliwej do zrobienia gry na pc bez dx12? Ha ha

21.03.2014 12:42
3
odpowiedz
WlodarW
84
Generał

NVIDIA bedzie miala swojego dx12 a AMD ma juz sojego Mantle. Teraz niech sie jeszcze rynek gier PC podzieli i bedzie po prostu cyc malina. Ahhh kasa kasa kasa.

21.03.2014 12:52
sinbad78
4
odpowiedz
sinbad78
181
calm like a bomb

myślę, że po premierze dx12 lub może nawet przed (mantle) rynek sam zweryfikuje na czym mu zależy. Lub zrobią to producenci gier. O podział rynku Pc się nie martwię - z drugiej strony żaden ze mnie analityk

21.03.2014 12:55
xsas
5
odpowiedz
xsas
184
SG-1

"Druga to podobna sytuacja z Windowsem 7 – nie wiadomo, czy ten system w ogóle będzie obsługiwał najnowsze biblioteki DirectX." - hm, zależy od M$, jeśli po XP'ku będą chcieli wykończyć Win7, a tym samym zmusić ludzi do przesiadki na Win8.x/Win9.x, to pewnie DX12 nie będzie obsługiwany przez Win7.
A coś tak czuję, że tak właśnie może się stać...

21.03.2014 12:57
6
odpowiedz
bossnec
41
Centurion

2015 ?? a nie przypadkiem 2014 ?

21.03.2014 12:59
7
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

DX 10 i 11 były niewypałami i mało która gra z nich korzystała. "Dziewiątka" jest póki co nie do zdarcia, choć kilka miesięcy temu zaczęło się to zmieniać. Zobaczymy jak będzie wyglądała sprawa z DX 12. Oby tylko działała na Win7.

21.03.2014 13:00
8
odpowiedz
Nitro2050
100
Generał

Czy Windows 7 obsługuję dla DX9-12?

21.03.2014 13:09
9
odpowiedz
Infetrus
36
Chorąży

Półtora roku to szmat czasu. Wiele może się do tego czasu zmienić. Dla mnie jest to tylko ciekawostka, która tak samo jak Mantle pokaże co potrafi dopiero w praniu.

21.03.2014 13:15
Reg03
👍
10
odpowiedz
Reg03
44
Trust me

bardzo pocieszne wiadomości, ale jest jednak czas który może dużo zmienić, nie wiadomo co stanie się do końca 2015, ale jak na dzisiejszy dzień bardzo ładnie to wszystko wygląda

21.03.2014 13:33
11
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

@TRX -> Ja również mam GTX660 z DirectX 11. :) Też miałem podobne obawy co Ty. :) Co za ulga.

@Nitro2050 -> Windows 7 obsługuje tylko DirectX 9 - 11.1. A wersja 12 nic nie wiadomo, ale jak znam polityki Microsoft, to raczej tylko na Windows 8.

@sebogothic -> Lepiej będzie, jak DirectX 9 nie będzie usuwany na nowszy system (np. Windows 9), bo jest niezbędny dla wstecznej kompatybilności dla starsze gier np. Gothic 1-2.

21.03.2014 13:47
12
odpowiedz
T_D_i
145
Generał

2 lata czekania ???? chyba ich poj....

21.03.2014 13:47
Irek22
😍
13
odpowiedz
Irek22
154
Legend

Pamiętam zapowiedzi DX10. I póki nie ma żadnych obiektywnych (!!!) testów, pamięć o zapowiedziach i wychwalaniu DX10 mi wystarczą, by mieć w głębokim poważaniu to, co się mówi i prezentuje w kwestii DX12.

21.03.2014 13:59
14
odpowiedz
wcogram
153
Generał

Nowy windows nowy DX, Dobrze, że w przyszłym roku a nie w tym.

AMD ma swojego mantle na którego nie wszyscy deweloperzy swoje gry, a jak już przygotowują je pod mantle to 3-4 miesiące po premierze gdzie nikomu już nie zależy.

Przy DX12 będzie inna sytuacja bo na to każdy będzie pisał gry.

21.03.2014 14:10
15
odpowiedz
zanonimizowany792388
37
Generał

NVIDIA bedzie miala swojego dx12 a AMD ma juz sojego Mantle. Teraz niech sie jeszcze rynek gier PC podzieli i bedzie po prostu cyc malina. Ahhh kasa kasa kasa.

Jest jeszcze jedno api-OpenGL, ktory na GDC doczekal sie sporych zmian:

Driver overhead has been a frustrating reality for game developers for the entire life of the PC game industry. On desktop systems, driver overhead can decrease frame rate, while on mobile devices driver overhead is more insidious--robbing both battery life and frame rate. In this unprecedented sponsored session, Graham Sellers (AMD), Tim Foley (Intel), Cass Everitt (NVIDIA) and John McDonald (NVIDIA) will present high-level concepts available in today's OpenGL implementations that radically reduce driver overhead--by up to 10x or more. The techniques presented will apply to all major vendors and are suitable for use across multiple platforms. Additionally, they will demonstrate practical demos of the techniques in action in an extensible, open source comparison framework.

DX 10 i 11 były niewypałami i mało która gra z nich korzystała. "Dziewiątka" jest póki co nie do zdarcia, choć kilka miesięcy temu zaczęło się to zmieniać. Zobaczymy jak będzie wyglądała sprawa z DX 12. Oby tylko działała na Win7.

DX10 i 11 nie sa zadnymi niewypalami, to sa api, ktore przyniosly spore zmiany tylko jeszcze nie wszyscy tworcy wykorzystuja ich potencial.

Dodam jeszcze, ze DirectX 12 NIE jest zadna rewolucja. Rewolucja bylo wejscie na rynek DirectX 9 i wprowadzenie shaderow.

21.03.2014 14:53
16
odpowiedz
Chiczkok
70
Pretorianin

Ja posiadam Win7 i kartę GTX680 więc mam oczywiście DX11 a z tego co mi wiadomo na Win 8 mógłbym korzystać z DX11.1 czy nawet z DX11.2 , więc wątpię że po premierze DX12 będzie dostępne na Win7 czeka nas przesiadka na Win8 lub wtedy już będzie Win9

21.03.2014 14:56
17
odpowiedz
Econochrist
114
Nadworny szyderca

Jeśli DX12 nie będzie wspierany na Win7 to mam to w dupie.
Nie będę zmieniał co rok systemu żeby nabijać kabzę M$.

21.03.2014 15:00
18
odpowiedz
laki2217
126
Generał

Ja uważam, że Microsoft ratuje obecnie swój tyłek po tym, że Xbox jest słabszy. Teraz po prostu będzie chciało wydać nowego DX z nowym systemem by w końcu zmusić do przerzucenia na nowy system. A wydadzą później by nie było, że od raz wydano.

21.03.2014 15:03
kaszanka9
19
odpowiedz
kaszanka9
109
Bulbulator

cruiser [15]

tylko jeszcze nie wszyscy tworcy wykorzystuja ich potencial.

Bo go nie ma i tyle, przez to, że dx 10/11 to taka sama ściema jak od lat, że miało być lepiej, a w praktyce tylko wydajność leciała na łeb na szyję.

Crysis 3 najładniejsza gra jaka istnieje, na dx 11 i co, też nie wykorzystali potencjału?, to kto go w końcu wykorzysta, brednie opowiadasz.

Dx 10/11 to biblioteki, które masakrycznie od lat obciążały cpu i spowalniały rozwój gier, teraz m$ opowiada bujdy, że 4 lata pracowali, czyli prawie przez 6 lat m$ do spółki z NV nie potrafili tego zrobić, taa, na pewno, nie wiem jak naiwnym trzeba być, aby w to wierzyć.

DX12 powstał szybciutko dzięki MANTLE od AMD, m$ srał w pory, to w końcu musieli ruszyć dupę, wbrew pozorom, bo m$ jakoś specjalnie gier na windows nie wspiera, ale BARDZO im zależy, aby wszyscy byli uzależnieni od DX, bo gry na windowsa to kawał rynku i mocny punkt monopolu windowsa i po części jego popularności.

Bez monopulu dx, windows przestaje być platformą dla graczy, a tego m$ boi się najbardziej ze wszystkiego, tego że ty, ja, inni będą mieli wybór, a że wszystkie rozwiązania w około są lepsze niż dx to m$ byłby na straconej pozycji, więc w końcu MUSIELI ruszyć tyłek.

I jak bardzo bym chciał, aby także OPENGL tutaj zawojował (przypomnę dominujące api na wszystkim co mobilne) tak widzisz jak to jest, przez lata nie potrafią się przebić, ale wychodzi takie AMD z MANTLE i już hen branży deklaruje wsparcie i dodaje obsługę w grach.

Wniosek prosty, tylko ktoś duży z wywnętrz mógł to zmienić i AMD zmusiło m$ do działania, NV to na rękę, bo nie będą robić swojego api, wypuszczą aktualizacje dx12 dla gtx 4xx wzwyż i gotowe (swoją drogą to akurat ładnie z ich strony, czego nie można powiedzieć o cyrkach ze sterami AMD).

Niemniej i tak nadal liczę na porażkę DX, bo o ile dx12 na pewno sytuację poprawi tak cofa wszystko do "normy", czyli monopolu gier na pc dla m$, to było, jest i zawsze będzie na niekorzyść graczy.

21.03.2014 15:21
lordpilot
👍
20
odpowiedz
lordpilot
211
Legend

Pozytywne zaskoczenie. Byłem pewien, że Nvidia będzie chciała zassać kaskę za wymianę grzałek, a tu support jest dobre cztery lata wstecz (aż do serii GF 4xx). W moim wypadku i tak bez wymiany grzałki się nie obejdzie (jeszcze nie teraz), ale i tak miło, że nie ma musu wyrzucać obecnie dostępnego sprzętu na śmietnik.

Cóż myliłem się, no ale każdemu wolno :)

ps. Gdyby nowa Forza na PC nie była tylko tech-demem to pokusiłbym się o wymianę grzałki, ale tak to na razie nie ma takiej potrzeby, skoro tak znakomitych gier na blaszaku brak ;/

21.03.2014 15:37
21
odpowiedz
zanonimizowany792388
37
Generał

Bo go nie ma i tyle, przez to, że dx 10/11 to taka sama ściema jak od lat, że miało być lepiej, a w praktyce tylko wydajność leciała na łeb na szyję.

Mylisz sie. Gdyby zrobic gre pokazujaca dokladnie te same "efekty" przy uzyciu bibliotek DX9 i pelnym wykorzystaniu DX10/11, to te ostatnie zdecydowanie by zwyciezyly pod wzgledem wydajnosci i przede wszystkim mniejszego zapotrzebowania na zasobozernosc.

Crysis 3 najładniejsza gra jaka istnieje, na dx 11 i co, też nie wykorzystali potencjału?, to kto go w końcu wykorzysta, brednie opowiadasz.

Crysis 3 jest wyjatkiem i jest swietnym przykladem dla innych developerow jak powinno sie wykorzystywac mozliwosci ostatnich wersji DX. Przeniesienie renderera Crysis 3 do uzywania DX9 przy zachowaniu tej samej jakosci grafiki i zachowaniu wydajnosci nie jest w ogole realne.

Dx 10/11 to biblioteki, które masakrycznie od lat obciążały cpu i spowalniały rozwój gier, teraz m$ opowiada bujdy, że 4 lata pracowali, czyli prawie przez 6 lat m$ do spółki z NV nie potrafili tego zrobić, taa, na pewno, nie wiem jak naiwnym trzeba być, aby w to wierzyć.

W jaki sposob spowalnialy rozwoj gier ? Przeciez dzieki DX10/11 powstalo mnostwo technik usprawniajacych rysowanie grafiki i zarzadzanie zasobami, ktore beda pewnie wykorzystywane w DX12.

DX12 powstał szybciutko dzięki MANTLE od AMD, m$ srał w pory, to w końcu musieli ruszyć dupę, wbrew pozorom, bo m$ jakoś specjalnie gier na windows nie wspiera, ale BARDZO im zależy, aby wszyscy byli uzależnieni od DX, bo gry na windowsa to kawał rynku i mocny punkt monopolu windowsa i po części jego popularności.

DX12 powstał szybciutko dzięki MANTLE od AMD, m$ srał w pory, to w końcu musieli ruszyć dupę, wbrew pozorom, bo m$ jakoś specjalnie gier na windows nie wspiera, ale BARDZO im zależy, aby wszyscy byli uzależnieni od DX, bo gry na windowsa to kawał rynku i mocny punkt monopolu windowsa i po części jego popularności.

To fakt.

Niemniej i tak nadal liczę na porażkę DX, bo o ile dx12 na pewno sytuację poprawi tak cofa wszystko do "normy", czyli monopolu gier na pc dla m$, to było, jest i zawsze będzie na niekorzyść graczy.

Ten monopol moga zmienic gracze olewajac coroczne przesiadki na nowe wersje windowsa.

21.03.2014 16:22
Koktajl Mrozacy Mozg
22
odpowiedz
Koktajl Mrozacy Mozg
195
VR Evangelist

A jakie rewolucje byly przy DX10 i DX11? W wielu grach gralem w trybie DX9 gdyz dzialaly one szybciej

21.03.2014 16:27
Irek22
23
odpowiedz
Irek22
154
Legend

cruiser [21]
Ten monopol moga zmienic gracze olewajac coroczne przesiadki na nowe wersje windowsa.

Kupując laptopa przeciętny Kowalski zbyt dużego wyboru nie ma. A laptopa kupuje się pewnie minimum ze dwa razy częściej niż PC kupionego/złożonego "z głową".

21.03.2014 16:54
24
odpowiedz
zanonimizowany968576
7
Chorąży

Pc wymieniam w następnym roku tak na początku wiec to dobrze że przekładam tę wymianę bo na tym co mam teraz spokojnie jeszcze pogram na tych wysoko średnich w niektóre gry.

21.03.2014 17:00
25
odpowiedz
zanonimizowany968576
7
Chorąży

kasuję to co wcześniej powiedziałem. CIekawe czy na GTX 770 będzie obsługiwać Dx12 :d

21.03.2014 17:10
26
odpowiedz
zanonimizowany792388
37
Generał

A jakie rewolucje byly przy DX10 i DX11?

No, na przyklad instancing do rysowania milionow powtarzalnych obiektow w grze bez spadku wydajnosci, rysowanie ogromnej ilosci przezroczystych obiektow dzieki OIT(widoczne szczegolnie w Crysis 3), shader geometryczny wspomagajacy miedzy innymi animacje na kosciach, teselacja, nowe formaty tekstur obnizajace zapotrzebowanie na ram karty graficznej.

W wielu grach gralem w trybie DX9 gdyz dzialaly one szybciej

No, ale pewnie dla DX10\11 bylo wiecej detali graficznych, a jak nie, to gra po prostu uzywala znikomych funkcji nowszych bibliotek.

21.03.2014 17:15
Bezi2598
27
odpowiedz
Bezi2598
140
Legend

DX12 powstał szybciutko dzięki MANTLE od AMD, m$ srał w pory, to w końcu musieli ruszyć dupę,

Myślę, że MS nie ma powodu "srać w pory", bo Mantle wyszło dopiero w dwóch grach.

Twórcy gier nie mają czasu na dokończenie swoich gier na premierę (np. BF4 i Thief), a co dopiero wypuszczać gry obsługujące i DX i Mantle. Pewnie standardem będzie, że Mantle będzie wypuszczane jakiś czas po premierze tak jak 2 wspomniane wyżej gry. Może i zmusiło to MS do jakiegoś działania, ale nie wierzę, że przez te lata nic nie robili i dopiero jak konkurencja coś zaczęła robić to oni także.

21.03.2014 17:47
28
odpowiedz
zanonimizowany943726
28
Generał

CIekawe czy na GTX 770 będzie obsługiwać Dx12 :d

Fermi, Kepler, Maxwell i wyższe będę go obsługiwac

21.03.2014 18:34
29
odpowiedz
sutki
41
Konsul

trafiłem z moimi przypuszczeniami końcówka przyszłego roku , to ja pewnie przesiąde sie na nową karte z nowym API w 2017 na początku no chyba że bedzie jak z wersją 10 czyli klapa

21.03.2014 18:47
BOLOYOO
30
odpowiedz
BOLOYOO
88
Generał

@Bezi2598
To słabo u Ciebie z wiarą. Gdyby dłubali coś od dłuższego czasu to nie musielibyśmy czekać na to półtorej roku, przecież to oczywiste.

Mantle wymusiło zmiany i trzeba być wdzięcznym za to AMD bo coś ruszyli w tej sferze.

21.03.2014 20:06
A.l.e.X
👍
31
odpowiedz
A.l.e.X
153
Alekde

Premium VIP

Niestety zawsze było wiadomo, że trzymać się warto z silniejszym, MS w życiu by nie odpuścił dominacji DX i swojego systemu. NV za to, to amerykańska firma która do perfekcji opanowała dominację. Długo nie trzeba było czekać na odpowiedz w sprawie Mantle i najmniejszych nawet sugestii że coś może być lepsze od biblioteki DX.

21.03.2014 20:14
raziel88ck
32
odpowiedz
raziel88ck
196
Reaver is the Key!

Microsoft ciągle mówi o rewolucji, której nie widać od nastu lat.

21.03.2014 21:21
33
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

"rewolucja w świecie gier" - WTF GOL, WTF?! jest to normalny update optymalizacyjny do Dx11 i działa na starym sprzęcie. Tytuł absurdalny.

21.03.2014 21:47
X@Vier455
34
odpowiedz
X@Vier455
118
Szynszyl

Druga to podobna sytuacja z Windowsem 7 – nie wiadomo, czy ten system w ogóle będzie obsługiwał najnowsze biblioteki DirectX.

Trochę chore, jeśli już teraz wykluczyli by 7-demkę.

Chociaż Microsoft zrobi wszystko, żeby nabić sobie sprzedaż...

21.03.2014 22:42
35
odpowiedz
zanonimizowany980453
48
Pretorianin

@Kazioo, w tej "rewolucji" chodzi o to, że deweloperzy będą mieć znacznie większe możliwości, a więc gry będą i ładniejsze, i lepiej będą chodzić. Poza tym, kilkadziesiąt procent wzrostu wydajności i lepsze wykorzystanie wielu rdzeni piechotą nie chodzi, zwłaszcza w czasach słabej optymalizacji. ;)

22.03.2014 00:10
36
odpowiedz
luki251
38
Pretorianin

A cała rewolucja będzie polegała na tym, że trzeba się będzie zaopatrzyć w win8. Zawsze kwestionowałem sensowność DirectX i nadal będę to robił.

22.03.2014 03:01
37
odpowiedz
Nieprzyjaciel
42
Centurion

pfff grafika w tej forzie jak na ps3 , zreszta czego sie spodziewac po direkcie ktory ma na telefonach smigac
widze ze panowie z microsoftu przestaja powaznie traktowac graczy

22.03.2014 09:04
Meno1986
38
odpowiedz
Meno1986
178
Szkubany Myszor

Skoro DX12 ma działać na XONE, który jest zbudowany z bebechów ADM, to chyba logiczne wydaje się, że karty od AMD też będą obsługiwały nowe biblioteki... Ba, nawet PS4 będzie, chyba, że MS ograniczy to celowo, żeby czasem sprzęt SONY nie zyskał ponownie zbyt dużej przewagi - zakładając, że DX12 zrówna możliwości XONE z PS4.

22.03.2014 11:15
39
odpowiedz
Darien
8
Legionista

Mili państwo, musicie zdać sobie sprawe, że twórcy gier muszą dziać w określonych ramach wydajnościowych. A ramy te ogranicza wydajność konsol. Dlatego mimo iż komputery mogły poradzić sobie z lepszą grafiką, gry nie wykorzystywały tych możliwości bo musiały być spójne z wersją na konsole. Teraz nowe generacje konsol wyszły więc można spokojnie wykorzystywać potencjał komputerów.

22.03.2014 11:29
Irek22
40
odpowiedz
Irek22
154
Legend

Darien [39]
Teraz nowe generacje konsol wyszły więc można spokojnie wykorzystywać potencjał komputerów.

Co na to Aiden Pearce z Watch Dogs?... [pytanie retoryczne]

07.11.2014 09:11
41
odpowiedz
bestia666azazyl
75
Pretorianin

powiem tak, mama kupiła laptopa tam już tylko z win8 jest i tak mnie ten system wqrza.. ze świadomie nie chciałbym NIGDY przejść na tamten wolę mój win 7 i bardzo szkoda by było gdyby ktoś nagle powiedział mi ccesz dx12 to kup windowsa 8.. sorry ale ja już kupiłem win 7 i nie potrzebuję nic więcej, apomijam fakt ile starszych gier nie idzie na win 8.. gdzie na win 7 jeszcze się udawało. Jak starałem się to mamie poustawiać.. zdążyłem się zrazić do tego syfu.. jeżeli nie będzie normalnego start i intuicyjnej obsługi to choćby to miał być win 150 to mam go gdzieś.. a mieli zrobić panowie z microsoftu nakładkę z paskiem start.. nie widziałem jej nigdzie a te co sie pojawiają na necie albo tłumaczenia nie mają albo mulą system i przywieszają się a lapek był kupiony niedawno za 3000 i uważam że.. można było wziąć za 2700 i kupić na alle. win 7 i było by z głowy... i ile mniej nerwów :/

Co do obsługi sprzętu to by pocisnęli jeszcze sprawę udoskonalenia SLI, mam 2x gtx770 sli i póki co nie jestem zbyt zadowolony.. powiem więcej jak bym wiedział że wyjdzie lada chwila taki 980.. to omg! może moje niezadowolenie wynika z tego że mam FX8350.. po przesiadce na 4790 zweryfikuję ten pogląd na temat mojego SLI definitywnie!

a co do czary mary z DX12 o tyle może być trafne.. że przecież widzicie co się dzieje w dobie 4k.. póki co dla nielicznych.. i widzicie benchmarki najbardziej mocarnych kart w 4k słabiutko i może pod tym kontem chcą zwiększyć wydajność żeby nowa technologia z czasem zapanowała.. póki co dla mnie i tak najlepszym wyjściem było by 2560x.. ale może właśnie w tym segmencie chcą coś ugrać.. kiedyś HD ready to było coś, 1080p to standard, 2560 to jeszcze drogie monitory ale spokojnie obsługiwana przez nowe grafiki, a 4k? przyszłość i chyba w tym kierunku powoli cisną! bo albo stale zwiększać moc kart zwiększając pobór prądu, temp (ten czynnik z kolei obniża trwałość).. albo zwiększyć wydajność.. pożyjemy zobaczymy ja tam się nie spodziewam rewolucji, co najwyżej mile się zaskocze pod warunkiem że nie będzie wymagany system shit-8 :P

07.11.2014 09:29
_Luke_
42
odpowiedz
_Luke_
253
Death Incarnate

[41] Jesli mama nie gra, wywal tego win8 i zainstaluj Jej jakiegos linuxa, np. minta z cinnamonem i na pewno bedzie zadowolona.

Technologie DirectX 12 – rewolucja w świecie gier z końcem przyszłego roku