Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Nowy film z Wasteland 2 pokazuje kilkanaście minut rozgrywki

09.02.2013 17:57
XineX
😊
1
XineX
68
Professor Chaos!

Jesteśmy świadkami powrotu rozbudowanych, wymagających gier dzięki crowdfundingowi! Nie grałem w Wastelanda, ale sama gra przypomina mi stare Fallouty. Nie mogę się doczekać, jeszcze Project Ethernity i parę innych takich gier i osoby lubiące grać głównie w wymagające myślenia tytuły mogą całkowicie olać EA i innych wydawców przejmujących się tylko mamoną. :D

09.02.2013 18:30
2
odpowiedz
MaikiPL
82
Konsul

Ciekawe co teraz powiedzą haterzy na wybór silnika Unity :]

09.02.2013 18:30
3
odpowiedz
zanonimizowany768165
119
Legend
Wideo

720p ładuje się szybciej niż na YT. Dobry znak...

Dorzucam też fragment rozgrywki z innej gry, Expeditions Conquistador
https://www.youtube.com/watch?v=UOii1-JkGYg
Premiera 28 lutego

09.02.2013 18:52
dzid3c
😱
4
odpowiedz
dzid3c
77
Pretorianin

Pierwsze wrażenie - WOW istny stary dobry Fallout - okienka, hexy, dialogi ale dodałbym więcej mrocznego klimatu żeby ten świat naprawdę wyglądał jak po wojnie nuklearnej, ale ogólnie pozytywnie :D:D och czekałem na wskrzeszenie marki którą zrobił Interplay (F1;F2) lub podobnego tytuły w tej wersji wydania :) Coś zaczyna się dziać na rynku gier RPG w świecie post-apokaliptycznym. Po gameplay'u ciężko coś oceniać ale jedna rzecz rzuciła mi się w oczy... na minus. Brak większych emocji podczas walk. Brakuje mi trochę tej adrenalinki która była w Falloucie, gdzie człowiek się 'bał' że zaraz od przyjętej kuli odpadnie mu ręka lub noga albo jego wnętrzności rozbryzgają się po posadzce. Może to była kwestia tego że pokazana walka była z robaczkami ;p. Tak czy siak trzymam za producentów gry kciuki i nie mogę doczekać się więcej materiałów o Wasteland 2 a tym bardziej premiery :)

09.02.2013 19:06
5
odpowiedz
ozoq
59
Generał

Audycje radiowe na wstępie z różnych środowisk - bomba.
Oprawa wizualna - naprawdę klimatyczna i fajna.
Walka też prezentuje się interesująco, mimo że turowa.
Wall of text - katastrofa.
Wiem, że niektórzy za tym tęsknili, ale na pewno nie ja. Po ograniu Mass Effecta nie widzę powrotu do nieczytanych dialogów, nie wspominając już o braku animacji dialogowi towarzyszącym. Wytrąca mnie to zupełnie z immersji. Jest krokiem wstecz po prostu. Tak, usłyszałem uzasadnienie w filmiku, ale wolałbym "filmowość". Zobaczymy co jeszcze pokażą, żeby nie przekreślać tytułu.

09.02.2013 19:12
6
odpowiedz
MaikiPL
82
Konsul

Chcesz filmowości daj im jeszcze ze 2mln. Chłopaki ogarną i to.

09.02.2013 19:24
Kashim 25
7
odpowiedz
Kashim 25
77
Centurion

Jedyne co mi trochę się nie podoba to system dialogów. Liczyłem na bardziej rozbudowany, podobny do tych z pierwszych Fallout'ów, ale to i tak nie zmienia faktu że bardzo czekam na ta grę.

09.02.2013 19:46
8
odpowiedz
mati5091
19
Konsul

Bardzo fajnie sie to prezentuje,czekam na ta gierke.

09.02.2013 19:56
reksio
9
odpowiedz
reksio
214
Pies Pogrzebany

Czekam bardzo, ale co mnie niepokoi, to straszna animacja postaci. Mam nadzieję, że to poprawią, bo postacie poruszają się, jakby płynęły nad ziemią przy jednoczesnym utrzymywaniu pośladkami kija od miotły.

09.02.2013 21:16
10
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

@ozoq
Sam nie lubię wall-of-text, ale nazywać to krokiem wstecz? Wow, cóż za ignorancja. Stare RPGi pokroju Fallout 2 mają 1000x więcej możliwych przebiegów dialogu (uwzględniających mnóstwo czynników i zachowanie bohaterów) niż jakikolwiek nowoczesny RPG. Krok wstecz rzeczywiście jest i to gigantyczny, ale to w nowych grach względem starych (w aspekcie dialogów, oczywiście).
Twój przykład Mass Efecta jest śmieszny. Gra była świetna, ale co ma piernik do wiatraka?! Przytocz może jeszcze Call of Duty, Heavy Rain i The Walking Dead. Też lubię nagrane dialogi, ale tak samo jak lubię gierki przygodowe i shootery. Przecież w Mass Effecie oglądasz cutscenki. Nie masz wyboru prawie żadnego, a wpływ innych czynników jest bliski zeru.
To czego ty oczekujesz jest zupełnie inną grą, wiec proponuję Wasteland 2 i Project Eternity omijać szerokim łukiem.
Albo chcesz grać w RPG z dziesiątkami możliwych wersji przebiegu dialogu zależnych od mnóstwa czynników albo w oksryptowaną przygodówkę.

Nagranie wszystkich wariantów i możliwych dialogów do gier pokroju Fallout 1 i 2 jest niemożliwe i nawet gigantyczny budżet sprawy nie załatwi. Aktorzy mają gardła zdarte nawet po nagraniach tej garstki dialogów z Mass Effect. Aktora nie sklonujesz i jak jest ważnym bohaterem, to sorry, ale nawet wielka kasa ani sporo czasu nie pomoże.
Ta gra ma być niszowa (tylko dla fanów RPG), a nie kolejna super-przystępna filmowa masówka od EA (które sam lubię).

W przyszłości może technologia rozwinie się na tyle, że NPC będą miały głos generowany w czasie rzeczywistym w stylu IVONA z tekstu (firma ta robi nowe głosy niezwykle szybko), więc problem byłby rozwiązany. Na razie jest to nadal zbyt sztuczne i nie oddaje emocji.

09.02.2013 21:28
11
odpowiedz
norolim
27
Centurion

@ozoq

Słuchaj, słyszałem, że powstaje Mass Effect 4 i będzie jeszcze bardziej filmowy niż poprzednie części. Będziesz mógł postrzelać do kaczek i pooglądać scenki...to coś bardziej dla Ciebie. A RPGi zostaw tym, którzy potrafią je docenić (bynajmniej nie za filmowość).

09.02.2013 22:15
12
odpowiedz
standby
39
Cebula Electronics Corp

"Książkowość" wciąga bardziej niż "filmowość" (wystarczy trochę wyobraźni).

09.02.2013 22:16
13
odpowiedz
107
3 grosze

Czekam z utęsknieniem, w Fallouty 1 i 2 grałem regularnie, ale już coś podobnego widziałem .. The Fall: Last Days of Gaia .. (oczywiście z poprawką na rozwój technologii i możliwości sprzętu). Mam nadzieję, że klimat gry zapewni to coś.

09.02.2013 22:30
14
odpowiedz
wcogram
152
Generał

To wersja pre-alpha a wy się czepiacie questów. To nie jest Mass Efect lub CoD oczekiwaliście tego to trudno. Ja oczekiwałem gry typu Fallout: Brotherhood of steel i widzę, że takie coś dostanę. Do tej ściany tekstu pewnie będzie lektor/narrator, który będzie to czytał.

Chcesz mieć Mass Effect w świecie Wastland 2 przekaż z 10milionów twórcy to pewnie zrobią.

Z tego co teraz pokazali gra wygląda na taką jaką ją zapowiadali, jak ktoś nie czytał nie słuchał trudno skończy rozczarowany.

09.02.2013 22:44
15
odpowiedz
107
3 grosze

Z tego co teraz pokazali gra wygląda na taką jaką ją zapowiadali, jak ktoś nie czytał nie słuchał trudno skończy rozczarowany.

No tak .. święta racja!

09.02.2013 23:16
😃
16
odpowiedz
ozoq
59
Generał

Chłopaki, nie spinajcie się. Naprawdę czujecie się mądrzejsi, że wam chce się czytać setki dialogów w grze? Mam nadzieję, że to nie jest wasz jedyny kontakt ze słowem pisanym, hmmm?;-)
Idealnie byłoby połączyć filmowość dialogów z ich dostosowaniem do wyborów i postaci, ale jak wyżej napisałeś nie ma narazie odpowiedniej technologii.
Dla mnie dialogi z tego filmiku są suche i nie wyobraźni tu brakuje, a tylko voice actingu. Dla was s super, ale już w uwielbianym przeze mnie mass effeccie są waszym zdaniem płytkie dialogi. Ja się cieszę w którym kierunku poszły erpegi, a wy się cieszycie z kickstartera. Wilk syty i owca cała.

09.02.2013 23:30
👍
17
odpowiedz
para-noir
60
Centurion

... oprocz tego, ze gra wygląda jak skrzyżowanie Fallouta z Fallout Tactics, na które to czekałem od czasów niedoszłego Van Burena, to warto podkreślić genialne tło muzyczne Marka Morgana :) gra jak za niecałe 3 zielone bańki będzie miodna :) a to dopiero tech demo! :D can't wait!!! :) czekam na klucz z kickstartera na steam za jakiś rok :D

10.02.2013 02:23
18
odpowiedz
Fristron
47
Pretorianin

gra wygląda jak skrzyżowanie Fallouta z Fallout Tactics, na które to czekałem od czasów niedoszłego Van Burena

Dokładnie to samo myślę jak patrzę na walkę!

Niezadowolony jestem tylko z systemu dialogowego a'la Morrowind. Nie domagam się po WL2 v-a i filmowości (od tego będzie drugi sezon Walking Dead, Wiedźmin 3, South Park: The Stick of Truth, Dragon Age III czy następny Mass Effect - na wszystkie czekam), ale tu nie można mówić nawet o książkowości. Co to za dialog, w którym wymiana zdań wygląda tak, że jedna postać wygłasza długi monolog, a druga mówi tylko urwane słowa jak niedorozwinięty? Zakładam, że to słowo ma reprezentować koncept, a wypowiedź naszej postaci mamy sobie wymyślić - no ale dajcież spokój, przecież to wygląda głupio.

Poza tym jednym "ale" - obok GTA V najmocniejszy kandydat do tytułu gry roku.

10.02.2013 08:35
XineX
19
odpowiedz
XineX
68
Professor Chaos!

ozoq: Gdyby im zapłacili te 100x więcej, to może by mieli na voice acting i animację twarzy ręcznie robione do każdej scenki przez animatorów o chlebie i wodzie, ale ja i tak bym wolał jeszcze lepsze rozbudowanie samego gameplayu, niż elementy, na które dzisiaj producenci marnują pieniądze (oczywiście w grach typu GTA ok). Tekst można przemyśleć, naklepać i nie ma problemu, a z voice actingiem trzeba jeszcze to nagrać i ktoś musi te pyski i animacje "krok w tył - krok w przód" ala Dragon Age animować i przez to teraz wychodzą takie Mass Effecty, gdzie masz raz na 5 minut 2 opcje dialogowe, które i tak nie mają praktycznie żadnego wpływu, a te wpływające na coś są raz na pół gry.

10.02.2013 08:40
20
odpowiedz
rpg-7
80
Pretorianin

@ozoq

Akurat Mass Effect z RPG niewiele wspólnego więc domaganie od 100% cRPG elementów rodem ze strzelanek i przygodówek jest co najmniej głupie.

Wracając do Wasteland 2, robią to za co im zapłacono. Gdyby wyskoczyli z niskobudżetowym klonem ME to ludzie, którzy dołożyli na ten projekt by ich zlinczowali.

Jak się komuś cRPG nie podoba to do widzenia, przymusu do grania nie ma. Bioware i Bethesda mają całkiem pokaźną ofertę dla graczy niedzielnych. Jest lekko, łatwo, filmowo i nawet myśleć nie trzeba.

10.02.2013 09:07
21
odpowiedz
komenty
69
Senator

Wygląda to dobrze, żeby jeszcze dialogi były bardziej "falloutowe", z listą opcji dialogowych do wyboru, to by było lepiej.

10.02.2013 09:50
Lothers
22
odpowiedz
Lothers
190
Senator

Wygląda przepysznie! Jedna z 4 najbardziej oczekiwanych przeze mnie gier, razem z W3, Shadowrun Returns i CP2077. Animacja nie razi, bo to w końcu nie o grafikę chodzi, oj będzie się grało. A co do dialogów, to polecam przypomnieć sobie dialogi ze strażnikiem przy wejściu do gabinetu szefa bazy w Navarro. Jedna ścieżka dialogowa z Fallouta zjada cału Mass Effect na śniadanie. "Instaluje Fallouta 2". ps: @standby: i tyle w temacie ;)

10.02.2013 11:02
23
odpowiedz
ozoq
59
Generał

@rpg-7
Czy komuś się to podoba czy nie, Mass Effect jest przedstawicielem gatunku RPG. To utyskiwanie, że jest spłycony, nie wymaga myślenia przypomina biadolenie przegranego ramola, że "panie, kiedyś to było...". Gatunek poszedł w tą stronę. Ty tego nie akceptujesz - ok, tylko stawianie siebie wyżej, bo to dla Ciebie za płytkie jest... płytkie.

Jak się komuś cRPG nie podoba to do widzenia, przymusu do grania nie ma. Bioware i Bethesda mają całkiem pokaźną ofertę dla graczy niedzielnych. Jest lekko, łatwo, filmowo i nawet myśleć nie trzeba.

No tak, zagrywamy zawsze tę samą kartę w dyskusji. "Jak Ci się nie podoba to widocznie jesteś za głupi."
Serio oldschoolowe cRPGi tak eksploatują twoje szare komórki, że czujesz potrzebę pochwalenia się tym na forum? No to wysoko poprzeczki sobie nie zawiesiłeś.

10.02.2013 11:05
24
odpowiedz
mikmac
162
Senator

tylko, ze filmowosc Da czy ME daje duza wieksza imersje niz najbardziej rozbudowane wall-of-text. W dodatku to nie sa rozmowy, tylko jakies monologi i hasla, nie podoba mi sie. To juz w F1 i F2 bylo to ciekawiej rozwiazane.

Ciekaw jestem jak wyglada porownanie ilosci tekstu takiego F1 oraz DA i ME, obstawiam, ze DA ma kilka razy wiecej tekstu... ale moze sie myle.

BTW ja za W2 zaplacilem, ciekawe ile osob z dyskusji tez zaplacilo...

10.02.2013 11:17
25
odpowiedz
rpasiek
37
Chorąży

Prowadzenie dialogu za pomocą słów kluczowych (można nawet wpisywać z klawiatury) wynika z tego, że jest to przede wszystkim kontynuacja Wasteland 1 a nie wyczekiwany przez wszystkich Fallout 3

10.02.2013 11:20
26
odpowiedz
PierwszyWolnyJestZajęty
14
Generał

Krótko - Wasteland 2 prezentuje się fantastycznie.

[23] Czy komuś się to podoba czy nie, Mass Effect jest przedstawicielem gatunku RPG.
Ha, ha, ha. ME nawet koło rpg nie leżał.
Ale nie ma się co dziwić Tobie, wystarczy przeczytać inne komentarze, aby równie dobrze się bawić z ich treści: "za dużo tekstu, mamusiu to wszystko trzeba czytać? nie synku wystarczy żebyś tylko strzelał".

10.02.2013 11:22
_Luke_
27
odpowiedz
_Luke_
252
Death Incarnate

Przypominam, ze to film z Wasteland 2 a nie Fallout: The Wasteland. Przypuszczam, ze wiele osob bedzie rozczarowanych, bo spodziewali sie innej gry. Coz, trudno, ich strata.

ps. dialogi w W1 byly w formie numerowanych akapitow wydrukowanych w instrukcji gry
ps2. ass effect to nie jest gra rpg
ps3. przypomnialo mi sie, ze byla juz prowadzona dyskusja na temat ew. dubbingu i wiekszosc zadecydowala, ze woli _wiecej tekstu_ niz podkladanie glosow... omg to straszne, ludzie chca czytac tekst w grach

10.02.2013 11:33
dzid3c
28
odpowiedz
dzid3c
77
Pretorianin

@_Luke_ dla twojej informacji do punktu 2. https://www.gry-online.pl/gry/mass-effect-3/z4569

10.02.2013 11:37
r_ADM
29
odpowiedz
r_ADM
247
Legend

Fakt, ze jest to kontynuacja Wasteland nie zmienia tego, ze od tamtego czasu dialogi w rpgach rozwinieto ponad schemat haslo - monolog. Zupelnie nie rozumiem, dlaczego ortodoksi sa w stanie zaakceptowac kompromis w tak waznym elemencie rozgrywki jak dialogi tylko dlatego, ze tak bylo w pierwowzorze. Byla tam tez oblesna grafika 2D.

10.02.2013 12:54
_Luke_
30
odpowiedz
_Luke_
252
Death Incarnate

dzid3c -> Nie rozsmieszaj mnie. Co to ma niby udowodnic? Wejdz sobie na EA Origin i sprawdz jakie gry maja pod haslem "strzelanki" i "gry akcji". ME to nie jest crpg, co najwyzej gra z jej elementami.

10.02.2013 13:00
31
odpowiedz
zanonimizowany735426
33
Pretorianin

[24]Nie do końca. Jak gram w takie BG2 czy chociażby tekstową przygodówkę to czuję się jakbym uczestniczył w przygodzie. Jak gram w liniowe strzelanki z dużą ilością przerywników to się czuje jakbym oglądał film klasy B.

10.02.2013 13:01
32
odpowiedz
zanonimizowany768165
119
Legend

Dobrze że gra jest turowa, po zagraniu w Krater dziwię się ludziom zachwycającymi się nad grami tego typu w czasie rzeczywistym. Chaos, burdel i mniej kłopotów z projektowaniem walk.
Nowy XCom też mi się nie podobał, wolę Silent Storm.

Jak na fazę alpha wygląda dobrze, nawet bardzo.
PS. nie mylcie Fallout: Brotherhood of Steel z Fallout Tactics!!
PS2. Mass Effect to gra akcji z elementami RPG, nie czysty RPG. Zresztą obecnie większość gier akcji musi mieć lecące XPki bo inaczej gra by się ludziom znudziła.

10.02.2013 13:02
Lothers
33
odpowiedz
Lothers
190
Senator

Pokażcie mi elementy rpg w Mass Effect ;) Rozwój postaci? Na podobnym poziomie jest i w Far Cry 3. Wpływ wyborów gracza na rozwój fabuły, czy choćby danej sytuacji czy questa? Już mam się smiać? ME to liniowy shooter. Dobry, nie przeczę. @SpecShadow: Krater wyłączyłem po 10 minutach. Kicha jakich mało. Nowy X-COM - tury = bajka.

10.02.2013 13:12
34
odpowiedz
zanonimizowany861943
46
Generał
Image

A mnie tam pojawienie się "ściany tekstu" i brak "filmowości" jak najbardziej cieszy - są ME, są nowe Fallouty, są Dragon Age - a teraz będzie i coś dla drugiej części fanów :)

Swoją drogą - dialogi w stylu ME/DA faktycznie działają o niebo lepiej -->

10.02.2013 13:45
35
odpowiedz
Relax13
36
Centurion

Wygląda fajnie chociaż chciałbym żeby nie brali z fallouta akurat tego że w zwarciu walczyło się bronią palną, dali by jakiś ujemny modyfikator do trafień żeby wtedy to bronią białą walczyło się skuteczniej, i te robaczki z początku filmu fajnie byłoby żeby spowolnili tak żeby podejście i atak zajęło im ze 3 tury, tak bym to widział.

10.02.2013 14:38
36
odpowiedz
Bibel
160
Konsul

O TO WLASNIE CHODZILO! PIEKNE!

10.02.2013 14:45
XineX
😁
37
odpowiedz
XineX
68
Professor Chaos!

Degnar*: Hah. Kocham ten obrazek. Musze go zachować na dysku dla przyszłych pokoleń. :D

10.02.2013 15:11
Ictius
38
odpowiedz
Ictius
132
Judgement Kazzy

GRYOnline.plRedakcja

Odnośnie dialogów - czy gracz może jedynie używać słów kluczowych? Bo trochę śmiesznie to wygląda, gdy gracz po wciśnięciu "Help" otrzymał monolog na kartkę A4. Gdzie tutaj jakakolwiek imersja?

10.02.2013 18:00
Lothers
39
odpowiedz
Lothers
190
Senator

@Ictius: to jest właśnie imersja. Filmowe 3D zabija klimat.

10.02.2013 18:06
r_ADM
40
odpowiedz
r_ADM
247
Legend

Degnar - ale przeciez w tym co pokazali o Wasteland 2 dialogi wygladac beda jeszcze gorzej niz w DA2.

10.02.2013 19:17
41
odpowiedz
Papa Smerf
28
Centurion

Ehhh... zawiodłem się po tym co zobaczyłem. Czy oni się czegoś nauczyli? Przecież już raz zrobili Fallout Tactics: Brotherhood of Steel to po co jeszcze raz robią Fallout Tactics tylko że w 3D?

Edit: a teraz przeczytałem komentarze i już wiem że będę zjechany :) No ale ja już w to grałem, ponad 10 lat temu.

10.02.2013 19:19
42
odpowiedz
mikmac
162
Senator

cos sie wam juz w glowach pomieszalo....
kartka A4 tekstu to jest imersja? a film dobrze zagrany to nie jest? Przeciez film niesie 10x tyle informacji co suchy tekst...

Jak mam wrocic do archaizmow typu: zadawanie tego samego pytania wszystkim spotkanym postaciom jak bylo 10 lat temu w grach cRPG to ja dziekuje. Wole filmowe, spersonalizowane teksty, nawet kosztem ich ilosci.
I koniecznie chce tresci wypowiadane przez mojego bohatera.

Choc powtarzam, ciekaw jestem jakies sa prawdziwe ilosci tekstu w tych poroywnywanych grach jak P:T, F1-2, BG1-2, czy ME lub DA. IMO z czasem ilosc tresci rosla, ale moze sie myle.

10.02.2013 19:27
43
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

[42]
Dokladnych liczb ci nie podam (bo po prostu nie pamietam), ale z tego co kojarze ME mialo okolo 10x mniej tekstu niz P:T.

EDIT:
P:T 800 000 slow
ME1-2 po 20 000 linii
ME3 40 000 linii

10.02.2013 19:38
44
odpowiedz
mikmac
162
Senator

Asmodeusz -->
jesli dobrze napisales, to P:T ma mniej wiecej tyle tekstu co ME3, moze raptem 2x wiecej.

10.02.2013 19:42
45
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

Pamietaj, ze odpowiedz postaci w stylu "OK" tez liczy sie jako linia skryptu. Wiec na oko jest tego pewnie z 1/4 P:T (mowie o ME3) - patrzac po tym, jak "rozbudowane" byly niektore opcje dialogowe.

10.02.2013 19:50
Ictius
46
odpowiedz
Ictius
132
Judgement Kazzy

GRYOnline.plRedakcja

@Lothers

Ale jaka imersja? To jest takie fajne, jak po wypowiedzeniu jednego słowa otrzymuje się wypracowanie?

10.02.2013 20:07
47
odpowiedz
zanonimizowany735426
33
Pretorianin

[46]
To nie jest wypowiedzenie jednego słowa, tylko skierowanie rozmowy na dany temat. To, że w ME ktoś strzela ci w głowę i jeszcze żyjesz bo masz pełno HP też ci psuje immersję?

10.02.2013 20:23
Ictius
48
odpowiedz
Ictius
132
Judgement Kazzy

GRYOnline.plRedakcja

@banracy

A co ma do tego Mass Effect? Gdzie ja tu cokolwiek do niego przyrównuje? Dobrze przedstawione dialogi są chociażby w Wiedźminie, Dragon Age I czy w Kotorze. Dialogi powinny odwzorowywać rozmowę, a nie być monologiem jednej osoby z małymi wtrąceniami ze strony gracza.

10.02.2013 22:18
Lothers
49
odpowiedz
Lothers
190
Senator

@mikmac: pokaż mi film, który niesie tyle informacji i wrażeń co dobra książka ;) Czekam z niecierpliwością. @Ictius: przeczytaj to zrozumiesz.

11.02.2013 01:48
50
odpowiedz
zanonimizowany735426
33
Pretorianin

Ale ME to nie jest jedyna gra gdzie nie umierasz po otrzymaniu jednego ciosu. To naprawdę byłaby taka różnica gdyby zamiast "mutanty" pisało "słyszałeś coś o mutantach?"?

11.02.2013 08:42
Molzey
😃
51
odpowiedz
Molzey
114
Generał

Uwielbiam to!
Pełno ludzi, którzy nie cierpią RPG z jakichś niewyjasnionych powodów upiera się by w nie grać. Chcą tylko, żeby je przerobić na nie-RPG. Statystyk nie lubią, tekstu nie lubią, tur nie lubią, umiejętności nie lubią - ale oni uwielbiają RPG!
Ja nie lubię samochodówek i po prostu w nie nie gram, nie żądam by w NFS była możliwość poprowadzenia wielowątkowego dialogu i możliwości odstrzelenia głowy przeciwnikowi. Bo wtedy zagram, bo ja jestem tru hardkorowy fan samochodówek.
Pewnie dlatego, że stary jestem i nawet do gimnazjum nie chodziłem.

11.02.2013 09:45
52
odpowiedz
mikmac
162
Senator

Molzey -->
bla bla bla...
Naprawde duzo RPG rozegralem, zaczynajac od EOB I, tak wiec nie wmawiaj ludziom bzdur.

Nie mniej gry sie zmieniaja, i czesc zmian jest naprawde fajna. IMO w tym dialogi, duzo dynamiczniejsze, no i z animacjami. Ze mniej tekstow do wyboru? nigga please, dialog ma przypominac dialog, a nie liste pytan do. Zadawanie w kolko identycznego pytania WSZYSTKIM napotkanym postaciom jest idiotyczne, mialem nadzieje, ze zniknie, widac nie - szkoda.

Ja tam za W2 zaplacilem za pudeleczko do domu i bede sie zapewne zagrywal, co nie znaczy, ze nie moge sobie ponarzekac nie? Tak naprawde to mam chyba wieksze prawo do narzekania niz ci, ktorzy za te gre nie zaplacili prawda?

11.02.2013 10:19
53
odpowiedz
sakhar
131
Animus Mundi

Papa Smerf --> jacy "oni"? Przeca Fallout Tactics został wyprodukowany przez Micro Forte a nie Black Isle.

11.02.2013 11:36
54
odpowiedz
Murabura
161
Generał

spodobalo mi sie to co zobaczylem i zaczynam zalowac ze nie zalapalem sie na kickstarter :|

11.02.2013 12:13
maciek16180
😃
55
odpowiedz
maciek16180
54
Konsul
Image

"So we do have a hex-based system as well" - "Oferujemy również siatkę sześcianów"

No piękne tłumaczenie panowie, rozumiem, że w pośpiechu, ale jak w grze 2D można zrobić siatkę sześcianów? :)
PS: ten obok trochę się rozjechał.

11.02.2013 12:37
Piotr44
😁
56
odpowiedz
Piotr44
205
Generał
Image

maciek16180-->" jak w grze 2D można zrobić siatkę sześcianów?" właściwie to bardzo prosto. Obrazeczek obok to siatka sześcianu 2D , teraz wystarczy to zwielokrotnić i mamy siatkę sześcianów :-D

11.02.2013 12:40
57
odpowiedz
TobiAlex
192
Legend

A ja mam inne pytanie - czy z tych narzekających osób, że dialogi nie teges, w ogóle grali w jedynkę? Bo jedynka to nie był Baldur's Gate z tysiącami rozbudowanych gadek. Jedynka to była gra o eksploracji, przeżyciu itp. Tam nie było czasu na gadanie.

11.02.2013 13:08
Molzey
😁
58
odpowiedz
Molzey
114
Generał

mikmac
Wierzę ci, z cała pewnością grałeś w RPGi kiedy to jeszcze nie było modne.
"Dużo dynamiczniejsze dialogi" - ach łza mi się w oku kręci jak z ziomalami ścigałem się kto szybciej i dynamiczniej porozmawia....
Dynamika, tego chcę od mego RPGa!

11.02.2013 13:13
r_ADM
59
odpowiedz
r_ADM
247
Legend

@57
I uwazasz, ze dlatego, ze tak bylo w grze wydanej 15 lat temu to i tak powinno byc teraz? Grafike 2D i szczatkowa muzyke tez bys chcial bo tak bylo w jedynce?

11.02.2013 13:16
Cainoor
60
odpowiedz
Cainoor
263
Mów mi wuju

Molzey - lol, przecież gra cRPG ma przede wszystkim umożliwić wczucie się w postać. Bardziej niż w przygodówce, bo Twój bohater powinien się rozwijać tak jak Ty chcech. Jeśli dla kogoś zastosowanie w grze cRPG dynamicznych dialogów pozwala lepiej odbierać taką produkcje, to jest to powód do wyszydzania?

Nie wiem od kiedy Ty grasz w cRPG, ale ja mam za sobą naprawdę wiele produkcji i wall-of-text był kiedyś, bo nie było innej opcji. Teraz poszło to w innym kierunku i wg mnie nie jest źle. A te powtarzanie tego samego pytania po 100 razy naprawdę było irytujące jak mikmac pisze.

I tak, zagram na 100% w Wasteland 2 :)

11.02.2013 13:33
61
odpowiedz
mikmac
162
Senator

Molzey -->
nie bardzo kumam, ale wlasnie sie wychowalem na takich tytulach jak Betrayal at Krondor, seria EOB czu Ishtar. Gier bylo wiecej, ale juz po prostu nie pamietam, to bylo naprawde dawno temu, a ja bylem ledwie nastolatkiem.
To, ze wtedy bawily, nie znaczy, ze by bawily dzis m- wrecz przeciwnie.
F1, F2, W1 (w ktory tez gralem, ale srednio mi przypadl), seria BG czy IWD - tez swietnie bawily... ponad 10 lat temu. Dzis sa dla mnie praktycznie nie do przelkniecia. Mam te cholerne pydla wersji kolekcjonerskich i czasem probuje cos zainstalowac, powgrywam jakies mody zeby choc cos bylo widac i... i dupa, nie bawia jak kiedys. W sumie to nudne, za wolno sie dzieje, za malo, za brzydko. Po prostu.

DA1 pokazalo, ze mozna zrobic swietny RPG wspolczesnie - mechanika relatywnie bogata, nawet aktywna pauza, duzo mozliwosci, statystyk, wspolczynnikow etc, a jednoczesnie poprowadzic fabule w sposob wspolczesny, imersyjny i wciagajacy. Choc gra byla zdecydowanie za dluga, to byla swietna i wciagajaca. I nowoczesna na swoj sposob.

11.02.2013 13:33
62
odpowiedz
Faolan
121
Człowiek Wilk

Tu nie chodzi o to, że tam jest wall of text, tylko że dzięki internetowi i nowożytnym mediom większość ludków nie potrafi się na dłużej na czymkolwiek skupić, a dwa akapity tekstu to już wyzwanie. Dlatego "imersyjne" dialogi na poziomie DA czy ME są takie "fajne", a jak jeszcze do nas mówią to już w ogóle raj.

11.02.2013 14:00
Bierzgal
📄
63
odpowiedz
Bierzgal
119
Konsul

Dziwi mnie tyle przyrównań do Fallout: Tactics. Przecież to nie było cRPG tylko gra strategiczna/taktyczna taka jak XCOM czy Jagged Alliance (ostatecznie nawet Commandos czy Desperados). Rozwój postaci =/= RPG. Tam była jedna misja po drugiej. Zero jakiegokolwiek RPG. A tutaj na filmie nawet nie ma (nie wiem czy to ma być czy nie) zmiany postaw postaci ze stojącej na kucnięcie etc.
Dziwi mnie też wywoływanie non stop Mass Effecta. Mocno fabularyzowanej strzelanki z elementami cRPG (bardzo dobrej zresztą, przynajmniej 1). ME nie jest za dobrym przykładem, ale Dragon Age: Origins już tak. CRPG pełną gębą (też wyśmienite imo, 2ke przemilczmy). Nie wiem czemu niektórzy tak mocno trzymają się tego Efektu Masy gdy są inne, lepsze przykłady.

Mnie się na razie podoba to co widzę. Chociaż zgrzyty są. Spoko grafika, fajny klimat, cudna muzyka, średnia animacja, dialogi do dopracowania. Tyle, ze nie rozumiem czego ludzie się spodziewali. Gry dorównującej oprawą audio-wizualną wielomilionowym superprodukcjom? Ja patrze i widzę dokładnie to co twórcy zapowiadali. Biorę dodatkowa poprawkę na to, że to pre-alpha i jestem na chwilę obecną zadowolony.

Zaś co do dyskusji stare vs. nowe. Ja jestem takim starym, trochę zrzędliwym RPGowcem. Mam za sobą niejeden papierowy system (Earthdawn, Cyberpunk, DnD etc.) jak i praktycznie każdą grę cRPg jaką jesteście w stanie sobie wymyślić. W grach RPG najważniejsza jest immersja, poczucie, że naprawdę tam jesteście. Gdy w Baldur's Gate 1 padał deszcz a ja wchodziłem do karczmy gdzie grała muzyka i paliło się w kominku to naprawdę czułem się jakbym właśnie uciekł przed deszczem. Wtedy można było zagadać do karczmarza i podłapać jakieś plotki z okolicy. I choćby to było wypracowanie A4 to było to ciekawe, chciało się to czytać. Nie każda gra robi to dobrze. Inny przykład. Morrowind. Pierwszy lepszy przechodzień, te same opcje tekstu, klikamy.... *jep* pół ekranu czcionką 6. Dramat. Nie jest więc kwestią tego, że ściana tekstu = be, czytanie dzieciom przez aktora = good. Wszystko może być dobre jeśli jest dobrze, z głową zrobione. Na tym filmiku ile widać? Krótką rozmowę z jednym NPC? Ciężko wyciągnąć jakiekolwiek wnioski. Jeśli miałbym coś założyć w ciemno to obstawiam, że twórcy mają łby na karkach. Wyraźnie pokazuje to radiowy wstępniak, który był prześwietny i cholernie klimatyczny. Sam materiał wideo tez był ok. Gdy weszli do środka, dało poczuć się taką małą ulgę, że "uff, w końcu w środku". Nie jest ważne, że "combat *coś tam*" lub "postać ma krzywe nogi". Ważne jest byśmy czuli, że jesteśmy tam, a nie przed komputerem.

PS. Innym ważnym elementem RPG jest odegranie postaci. W przypadku cRPG stworzenie jej. SIEBIE, własnego avatara, Gry pokroju Mass Effecta czy Dragon Age 2 na to nie pozwalają. Mamy z góry narzuconą postać (Shepard, Hawke). DA1 czy np. Skyrim to co innego. To są dobre przykłady nowożytnych gier RPG. Jest jeszcze niby Wiedźmin... Absolutnie fenomenalne gry, ale fakt narzucenia nam z góry postaci Geralta nie jest dobry pod kątem gatunku.

Wyszło trochę masło maślane ale będąc w pracy ciężko się skupić by napisać coś bardziej trzymającego się kupy. Deal with it :P.

Pozdrawiam.

11.02.2013 14:01
64
odpowiedz
mikmac
162
Senator

Faolan -->
ale nie sa fajne przez to, ze dialog jest duzo ciekawszy, plynny i jeszcze w dodatku gada i animuje?

Bierzgal -->
zgadzam sie praktycznie z cala Twoja wypowiedzia. DA1 jest najlepszym porownaniem do starych gier. I wlasnie ta gra pokazuje jak duzo sie zmienilo w kwestii chocby dialogow.
W DA1 postacie ROZMAWIAJA, w dodatku czesto sie wtracaja NPC z ktorymi chodzimy, co juz jest mistrzostwem. W starych grach to bylo najczesciej - pytanie-odpowiedz i tak w kolko. Owszem byly czasem jakies rozmowy, ale rzadziej, w dodatku miedlilo sie w kolko te same tematy, lub wrecz te same teksty.
Oczywiscie nie wymagam od gry o malym budzecie aby zrobili cinematiki jak w DA czy ME, ale fajnie poprowadzona ROZMOWA, a nie same wypowiedzi odpytywanego, oraz ew. VA byloby mile. IMO pelny VA bardzo duzo zmienia w imersji gry.

11.02.2013 14:20
65
odpowiedz
Faolan
121
Człowiek Wilk

Jeśli gra jest dobra, to dla mnie bez różnicy, czy muszę czytać, czy do mnie mówią. Sporym problemem jest to, czy mam obecnie czas czytać.

11.02.2013 14:47
66
odpowiedz
TobiAlex
192
Legend

r_ADM napisałem jakie były założenia części pierwszej więc i w drugiej powinno być podobnie tym bardziej, że to nie jest gra robiona przez wielkie korporacje a co za tym idzie korzenie podstawki będą (i są, co widać na gameplayu). Z innej beczki - grafika 2D? Czemu nie.

11.02.2013 15:34
👍
67
odpowiedz
para-noir
60
Centurion

@ Fristron _> zgadzam się, system dialogowy powinien być (dobrze by było, żeby był) w stylu "standardowym oldskulowym", a'la Fallout/Baldur's gate/Arcanum itd. Tez mi sie nie podoba styl, który zaprezentowali ,ale w sumie to alpha wersji alpha dema, moze w ogole zaprezentowanego rozwiązania nie mają zamiaru implementować w pełnej wersji. Tak, kandydat na grę roku:D i kto by pomyslal, ze jest zainteresowanie izometrycznymi grami RPG 10 lat po polityce odchodzenia od takiego prezentowania gier na rzecz 3D TPP i potem FPP ... ja jestem "za" jezeli chodzi o powrót perspektywy izometrycznej :)) Kolejne gry izometryczne RPG tez sa w produkcji: Shadowrun Returns i Shadowrun Online, tez mogą byc ciekawe. A w powiajkach mamy tez Project Eternity i nowy Totment: Numenera. InXile i Obsidian górą :D

11.02.2013 18:24
Lothers
68
odpowiedz
Lothers
190
Senator

@Cainoor: trudno się wczuć w postać, kiedy do wyboru ma tylko dialog: zły, dobry, neutralny i mówi zupełnie coś innego niż ja sam bym powiedział w danej sytuacji (cały Mass Effect). I po co w takiej grze inteligencja, skoro nic nie zmienia w dialogach? W Falloutach postać o inteligencji 1 mogła powiedzieć tylko Ugh! Ugh!, a o inteligencji 10 kilkanaście inteligentnych konstatacji na temat sytuacji w której uczestniczy, w tym przekonać rozmówce do swojego zdania. To chyba był logiczny system? W Mass Effect nie zostało z tego nic, podobnie jak w Dragon Age.

@mikmac: "Faolan -->
ale nie sa fajne przez to, ze dialog jest duzo ciekawszy, plynny i jeszcze w dodatku gada i animuje?"

Nie każdy, vide rozmowa ze statystami, po drugie w F2 też gadało i animowało w ważniejszych dialogach. Problem w tym, że dialogi są teraz dużo mniej ciekawe, przy dialogach z Fallouta można było boki zrywać, albo zastanawiać się głęboko nad sensem życia, w ME dialogi są jak wyjęte z pierwszego lepszego filmu z Seagalem.

Zresztą przykład, fragment solucji do F2: "Navarro - FOB

Wiesz, jak wejść do bazy, prawda? Gdy już tam będziesz, przypomnij sobie o planach śmigłowca, jakie miałeś dorwać. Załatwimy to przy okazji. Idź do pokoju komandora i pogadaj ze strażnikiem. Powiedz mu, że musisz posprzątać. Wpuści cię do środka. Komandorowi powiedz, że była jakaś awaria i FOB jest ci potrzebny natychmiast. Jeśli masz odpowiednio wysoki speech i Charyzmę - pójdzie jak po maśle. W przeciwnym razie dorwij się do szafki w trybie skradania (Sneak) i spróbuj ją otworzyć. Jeśli Ci się nie uda, próbuj do skutku. Być może będziesz musiał walczyć. A to byłoby niekorzystne, zwłaszcza, że jesteś sam, a planów helikoptera też jeszcze nie zdobyłeś (zapytacie pewnie - dlaczego kazałem zostawić kumpli? Ano dlatego, że gdyby oni weszli z wami do bazy, jest szansa 99,9%, że wojskowi od razu coś by odkryli. Działając sam, jesteś trudniejszy do wykrycia.).

Jeśli nie możesz zdobyć FOB-a w żaden inny sposób oprócz walki, wczytaj grę i zajmij się planami. Aby je zdobyć musisz porozmawiać z Raulem. Potem idź na górę, do hangaru gdzie znajdziesz Quincy’ego. Powiedz mu, że przysłał Cię Raul, a odda plany bez gadania. (UWAGA! Podczas pobytu na powierzchni bazy musisz uważać na sierżanta. Dwa razy będzie odsyłał Cię na wartę. Za trzecim razem zwęszy, że coś jest nie tak i zarządzi alarm.)

Gdy masz już plany i FOB-a, możesz wracać do San Francisco."

Fragment solucji do ME3: "Wejdź w interakcję z częściowo otwartymi drzwiami, co doprowadzi do załączenia kilku cut–scenek (nowe okazje do wyboru opcji zachowania) (SIC!, o ile pamiętam, to te "opcje" zmieniały jedynie wypowiedzi Sheparda i nie miały żadnego wpływu na późniejszy przebieg misji). Po wznowieniu gry udaj się prosto, podnosząc po drodze amunicję (pochłaniacz ciepła). Podążaj JEDYNĄ możliwą ścieżką aż dotrzesz do miejsca, w którym trzeba będzie zeskoczyć na niższą półkę. Upewnij się, że znajdujesz się za zasłoną i przystąp do ostrzeliwania widocznych w oddali kanibali, w razie potrzeby pomagając sobie dostępnymi startowymi mocami. Zlikwidowanie bestii nie powinno okazać się zbyt trudne." (powiedz to kolesiowi, który poszedł z nożem na Deathclawy na 5 poziomie w F2 ;)

;) Mówi samo za siebie. ps. Zagadka dla mało rozgarniętych. Która z gier pozwala na odgrywanie roli, a która to interaktywny shooter?

11.02.2013 19:01
Molzey
😃
69
odpowiedz
Molzey
114
Generał

Lothers,
co ty mówisz?! Mikmac już ci napisał - w takiego Fallouta nie da się już grać! I oczywistym jest, że podejście z ME daje wiecej opcji i tej, no, imersji.
Dawniej w grach był tekst, bo nie było technologii by wszystko pokazać w mega realistycznych cut-scenkach. Wtedy w gry się grało, bo nie było technologii by je oglądać.
Na szczęście teraz już prawie w ogóle nie trzeba grać - awesome button i wio!

11.02.2013 19:17
70
odpowiedz
mikmac
162
Senator

i znow wracamy do punktu wyjscia: gry maja bawic. Moje zdanie jest takie....nie inaczej: mnie juz przestaly bawic podskakujace pikselki i wall-of-text. Mamy te cholerna technologie, to ja wykorzystujmy. Jestem przeciwnikiem zbytniego upraszczania, ale chce aby gra bawila. Po prostu. Akurat przy wszystkich ME bawilem sie SWIETNIE bez zadnego zastanawiania sie czy to rpg czy shooter. Takie dywagacje pozostawiam nerdom.
Prowadzilem postac, w jakis sposob (tak uproszczony, ale imo wystarczajacy dla tej konwencji) ja odgrywalem chocby wybierajac tylko miedzy good/evil i sie DOBRZE BAWILEM.
UI a'la lata 90-te, wpisywanie komend czy wybieranie "hasel" rozmowy nie odpowiada mi. Mozna to zrobic duzo lepiej absolutnie NIC nie upraszczajac - po prostu zrobic ladniej.

No i brak VA :(

11.02.2013 19:18
71
odpowiedz
norolim
27
Centurion

@ozoq

Czy komuś się to podoba czy nie, Mass Effect jest przedstawicielem gatunku RPG

Jedyna część serii Mass Effect, która można z wysiłkiem sklasyfikować jako RPG, to jedynka. Pozostałe w żadnym wypadku nie są RPGami. ME2 to gra akcji z lightowymi elementami RPG, a ME3 to platformówka 3D: jedyne co musisz robić to naciskać jeden przycisk, aby przeskakiwać z ukrycia do ukrycia i drugi, aby zabijać hordy spamujących się przeciwników. Elementy RPG, choć bardziej rozbudowane, niż w ME2 mają bardzo niewielki wpływ na rozgrywkę; pożądany efekt osiąga się zmieniając bronie.

Ty natomiast wierzysz, że ME to RPG dlatego, że tak Ci nawkładali do głowy wydawcy pokroju EA. Odpowiednie kampanie i przebieranie różnych strzelanek, platformówek i przygodówek za RPGi zaskutkowało tym, że teraz nawet taki bezwstydny beet-em-up Kingdoms of Amalur uchodzi za RPGa...albo ta nieszczęsna Wojna na Północy. Mógłbym wymienić wiele przykładów prawdziwych RPGów z przszłości, ale pewnei byś opowiadał, że bredzenie wapniaka. Podam Ci więc przykłady kilku nowszych RPGów: Wiedźmin1 i 2 (dwójka już mniej, ale wciąż pełnoprawny RPG), seria Eschalon, seria Avernum, Dragon Age I (absolutnie nie II), seria Drakensang, Fallout: New Vegas, Neverwinter Nights 2, szczególnie dodatek Mask of the Betrayer oraz powstające dopiero Project Eternity, Divinity: Original Sin, Shadowrun Returns, Wasteland 2 właśnie, Dead State, Legends of Dawn, Chaos Chronicles i zapewne też Torment: Tides of Numenera. Zagraj w kilka. Jeśli Ci się nie spodobają, to przynajmniej będziesz wiedział, że RPGi nie są dla Ciebie.

11.02.2013 19:32
Lothers
72
odpowiedz
Lothers
190
Senator

@Molzey: ;) Propsy. Wtedy w grach liczyła się wyobraźnia, która dawała x100000 do awesomness ;) Moja wyobraźnia się nie zepsuła z wiekiem, stąd moje zdanie. Ale nie wychowałem się na CoD i MTV, lecz na książkach i Falloucie. @mikmac: nic nie poradzę, że bawią mnie złożone gry. W planszówki też pociskam, choć czasu jak na lekarstwo. Dla mnie dobra gra, to wymagająca zaangażowania gra. Nie bawi mnie gra, która próbuje robić ze mnie idiotę. Nic nie poradzę, tak już mam. I wolę zagrać w 4-5 dobrych gier na rok, niż w 20 kiepskich. Gra to ma być GRA (złożona, skomplikowana, acz przystępna) a nie FILM. Gdybym od gry oczekiwał filmowości, to włączyłbym Star Wars, a nie Mass Effect. Tak a propos, też lubię "bawić się" przy grze, stąd wysokie noty wystawiam nowemu DMC (być może dlatego, że nie grałem w stare ;), prosta, niezobowiązująca, miodna sieka z klimatem, przechodzę już 4 raz na Dante Must Die, co nie zdarza się często), jednak gdy ktoś proponuje mi cRPG, to oczekuję cRPG, bo nie lubię się czuć oszukany, po wydaniu (nie tak) ciężko zarobionych pieniędzy :D Uważam też, że Kickstarter to najlepsze, co przytrafiło się branży od bardzo dawna. Project Eternity, Elite, Shadowrun, Wasteland 2, nowy Torment... przywracają wiarę w przyszłość branży. To są po prostu tytuły dla graczy, a nie dla księgowych (którym sam jestem, dlatego wiem co się liczy z tej perspektywy ;). Na pewno nie dobro klienta. ps. Oba Fallouty instaluję i przechodzę co rok (taka moja prywatna religia) - nikt mi nie powie, że nie bawią jak w dniu premiery, wręcz przeciwnie, coraz bardziej ukazują miałkość i małość nowych gier. Fallouty miały wszystko, częgo można oczekiwać od cRPG na poziomie nieosiągalnym dla nowszych produkcji. BG 1 i 2 biją na łeb, ale w końcu BioWare to tylko uczniowie Black Isle, którym nigdy nie udało się przerosnąć mistrza. Bliscy byli w KOTOR1, później już równia pochyła w dół...

14.02.2013 22:09
Tomeis
73
odpowiedz
Tomeis
112
Konsul

Plus dla GOLa za napisy, szkoda, że "twórcy" tej i innych gier nie dołączą napisów na starcie. Bo są osoby, które radzą sobie z czytaniem po angielsku lepiej niż ze słuchu.

03.08.2013 09:19
😈
74
odpowiedz
zanonimizowany812566
62
Generał

Wątpię aby gra była po polsku w wersji pudełkowej oraz cyfrowej, ale IronSquad nie śpi, oni mają wręcz za mało roboty :D

03.08.2013 09:39
Duality
😈
75
odpowiedz
Duality
86
Konsul

@up
To nie wątp:
After English, French, Italian, German, and Spanish, Brian Fargo now announced Wasteland 2 will be localized in Polish and Russian too. All localizations will utilize fan assistance, and presumably be text-only.

Wiadomość Nowy film z Wasteland 2 pokazuje kilkanaście minut rozgrywki